Mitä mieltä olet jto vyön käytöstä.
Olen saanut hyvin ristiriitaista tietoa vyön käytöstä.
Monet vakuuttavat että jos ei käytä vyötä niin keskivartalon omat lihakset oppivat toimimaan oikealla tavalla ja muodostavat kehon oman "lihaskorsetin" ja näin ollen tarvittavan tuen nostoihin.
Mutta toisaalta lähes kaikki voimanostajat taitavat käyttää vyötä. Tosin osa huippupainonnostajista ei käytä vyötä.
Eräs kovan luokan painonnosto valmentaja sanoi minulle että vyötä ei kannata käyttää kuin kovimmissa kyykky sarjoissa. ja perusteli asiaa juuri tällä keskivartalon lihasten toiminnalla ja vahvistumisella. Ja sillä etteivät kaikki painonnostajat käytä vyötä
Kun taas kysyin mielipidettä asiaan eräältä toiselta entiseltä painonnostajalta. Hän sanoi ettei kannata jättää vyötä pois koska riski loukkaantua kasvaa huomattavasti. Ja huippupainonnostajat jotka eivät käytä vyötä ovat treenanneet keskivartalon niin kovaan kuntoon että he pystyvät nostamaan ilman vyötä, mutta meidän tavan ihmisten kannattaisi käyttää vyötä.
Sitten vielä että jos vyötä alkaa käyttää niin käytänkö sitä vain kyykyssä ja mavessa vai myös rinnallevedossa ja tempauksessa. Kannattaako hankkia kyykyä ja mavea varten voimanosto vyö. Tällä hetkellä minulla on painonnosto vyö.
Ja miten isoissa raudoissa vyötä kannattaa alkaa käyttää. Ei luultavasti vielä pienemmissä lämmittely painoissa.
Omasta taustasta sen verran että vaihtelevaa treeniä on takana jo noin 3 vuoden ajalta (ensimmäinen vuosi RHP tyyliin
) välissä tosin pitkiä taukoja ja kainennäköistä muuta urheilua
Treenailen täysin maksimivoima -ja räjähtävyyshakuisesti ja Treeni vaihtelee kausiluontoisesti voimanosto ja painonnosto liikkeiden välillä.
Kapea kyykky on tällä hetkellä siinä 140kg:n tuntumassa (sarjojen perusteella arvioituna)
Kiitos jos jaksat vastata tähän minua pitkään askarruttaneeseen kysymykseen :hyvä: