Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
miksi ihmeessä teet perusvoimakaudella apuliikkeen maksimivoimalla? ei hermosto oo enää ollenkaan tykkikunnossa penkin työsarjojen jälkeen. hyvä idea ois tehdä kumpanakin/toisena päivänä esim. kontrastivoimana se nopeusvoima. esim. 2-päivänä vuorotellen kapea pp 5*80% ja nopeus pp 3*70% laskettuna ko. liikkeen ykkösestä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
siis olin kyllä ajatellut tehdä tuon apuliikkeen ensiksi ja sitten päälle tavallisen penkin. Tuo 3*4*125kg on minulle todella helppo ja uskoisin että 6*6*130kg on helppo tuon jakson jälkeen. Aloitan tarkoituksella hyvin helposta painosta koska tiedän ettei paukkuja välttämättä ole kovan maksimivoimaliikkeen jälkeen.
 
no tossa tapauksessa kannattaa ottaa ne apuliikkeet ehdottomasti tosi tarkasti omien tavoitteiden mukaan eikä vaan jostain listasta. älä tee pitkään samaa tai vaihtele jopa joka viikko. turhaan myöskään asetat mitään rajoja sen jakson lopulle. 6*6*jollain vaan :) ei myöskään kannata pitäytyä pelkästään vakiosarjoissa, vaan ihan hyvin niitä voi ja kannattaa vaihdella treenin sisällä. en myöskään oo ihan varma siitä, kannattaako sun hinkata koko peruskausi kovia maksimeja noissa avuissa. vois jopa aatella, että vaan yks kolmesta kovasta viikosta ois testinomanen ja muut vakauttavia. esim. jos yks 4 vkon jakso ois lankkupenkkiä:
1. 1max
2. 3*2*90%
3. 3max tai 4*3*90-95%
4. penkki 3*4*70, 3*3*75%
 
Olen nyt ensimmäistä viikkoa tehnyt tätä ohjelmaa

Ohjelma vaikuttaa liikkeitten ja jaottelun osalta erittäin mieluisalta omalle kohdalle.
Muutamia kysymyksiä kuitenkin:
Miten tuo kapea penkki, kannattaako se kuinka raskaasti tehdä tuon nopeuspenkin jälkeen? syökö se nopeuspenkin hyötyjä, jos tekee aika isoilla painoilla?
Mihin päivään kannattaisi sijoittaa reverse hyper extension koneella tehtävä liike? 2-3x15 ok?
Mietin tuota liikettä välipäivälle, jos kävisi salilla muuten vaan jumppaamassa ja palauttelemassa kroppaa.
Miten, mihin päivään ja kuinka usein sijottaisin lattiapunnerruksen?

Takareidet 3x10 <--- saanko tehdä SJMV:tä jullen jälkeen samana päivänä kun on kyykättykin? En millään haluis kokonaan jättää pois sjmv:tä joten miten olisi järkevintä sijoittaa tuonlaiseen ohjelmaan? Olisko vaikka siten, että Jullen tilalle SJMV ja vaikka vuoroviikoin, kun jullea tekee niin sen kaverina sitten vaikka prässi? Prässistä tosin meikän takareidet ei tarpeeksi kiihotu, vaikka ylhäällä jalat pitäisinkin.

Penkin ja kyykyn teen tämän mukaan:
1. 3x4x75
2. 5x5x70
3. 3x3x80
4. 1x1x95, 2x2x90, 4x5x75
5. 6x6x70
6. 4x4x80
7. 1x1x95, 2x2x90, 5x6x75
8. 3x4x85
9. 5x5x80
10. 3x3x90
11. 4x5x85
12. 6x6x80

Tuo ensimmäisen viikon 3x4 75% kuormalla tuntui älyttömän kevyeltä. Miten jos jatkossa tuntuu jopa "liian" kevyeltä niin voisko olla hyväks tehdä vähän suuremmalla raudalla?

Vielä: Tämä on käytännössä meikäläisen ensimmäinen voimaohjelma ikinä jota alan tehdä. Pari vuotta treenattu kohtuu kunnollisesti bodytyyliin, tosin pitkän aikaa jo pääliikkeissä 4-8 toistomäärillä, mutta ei kovin voimahakuisesti kuitenkaan. Keho tottunut 2-jakoiseen ohjelmaan.
Eli siis. :D Mikäli joku toisenlainen ohjelma olisi paljon parempi mulle näin alkuun, niin olisin kiinnostunut kuulemaan sellaisesta.

Mitä mieltä WSB:n ohjelmista? Seuraavaksi ajattelin katsastella niitä.

P.S. :worship:
 
Karukoo, se siinä on pointtinakin, että aloitetaan alle maksimisuorituksen, josta kohotaan sen yli. Voin vakuuttaa, että hymy hyytyy ohjelman edetessä. Jos saat viimeiset kolme reeniäkin läpi, niin hyvin on mennyt. Kärsivällisyyttä.

Ainiin, en ole jto. :nolo: Jospa The Man itse vastaisi muihin kysymyksiisi, kun kerkiää.
 
- ei syö. iso vastus treenaa kumpiakin soluja (tosin myös pieni). varaa voi jätellä 0-2 toistoa.
- miksi tarvit revhyppiä tohon lisäksi?
- välipäiväjumpat on ok, mutta ne on hapottomia ja sit vaan venyttelyjä jne. älä ala asumaan salilla.
- kapean penkin tilalle vaihteluna. miksi sitä haluat tehdä?
- et. vuorottele jullea ja sjmv:a. ei liikkeitä tehdä siksi, että ne on kivoja.
- toi 3*4 -> 6*6 -malli ei ole mun käsialaa. lisäksi tossa ei ole yhtään kevyttä viikkoa, mikä on ns. suomeksi v***n tyhmää. alunperinkin oon suositellut sitä käytettäväksi intuitiivisesti.
- wsb ja simmonsin jutut nyt on vaan yks nimitys intuitiiviselle treenille sisältäen toki joitain omiakin periaatteita. en ole sen enempää mieltä kuin muustakaan. ei ole ehkä se paras systeemi natulle siinä originaalimuodossaan, jos sellasta koskaan edes on ollut.

keräät liikaa juttuja, joita on vaan kiva tehdä. apuliikkeet otetaan mukaan APUliikkeinä eikä muuten vaan.
 

-revhyp vakuutti tämän artikkelin perusteella "Liike on venyttävä ja sen terapeuttinen vaikutus ulottuu syvälle rankaan saakka koska venytyksen aikana syntyy eräänlainen "sisäinen pumppu " . Tällöin välilevynesteet pääsevät paremmin virtaamaan takaisin välilevyihin ja supistuksen aikana lihaksesta paennut veri palaa takaisin kudokseen"
-koska luulen, että se saattaisi auttaa rinnalta lähdössä.
-Ok. Ei niin, mutta ajattelen myös treenaamisen nautintoa, mukavuutta. SJMV kun ei huono liike ole niin mielelläni sen tuohon sijottaisin. Vaikka voimaa haen niin en pistä pahakseni jos takareiskat ottaa samalla kasvaakseen.
-Kevyet viikot ajattelin pitää esim. 4-5 viikon jälkeen, 4-5viikon jälkeen, 4-5 viikon jälkeen. Miltä nyt itsestä tuntuu. Tuohon 12-viikkoon niitä en erikseen ole merkinnyt, kun kopioin tuon suoraan.
 
ei se sen enempää terapeuttinen ole kuin muukaan dynaaminen liike. lisäksi tolla rasitus-/toistotasolla syntyvä maitohappo ei ole kovin palauttavaa. mieluummin suosittelen, että roikotat lantiota (jalat maassa hieman kropan edessä) ja nostelet sitä puolelta toiselle pienellä liikkeellä. sama eteen-taakse. toistoja siellä 50 paikkeilla.

lattiapenkki on hyvä apu rinnaltalähtöön, mutta en suosittelis tolla ikää kovin paljoa eriyttämistä itse lajista, ellei se itsekään vielä ole kovin hyvin hanskassa. tee penkit rauhallisella laskulla ja ilman suurempaa pomppua joskus stoppaillenkin ja homma toimii hyvin.

tietenkin treenin tulee olla nautintoa, mutta jos ainoa syy tehdä jotain liikettä on että se on kiva, ei sille niin paljoa perustetta ole, jos vertailukohteena on kivuus ja kehitys. julle on takareisille hyvin samanlainen liike, joten noi sopii vuoroteltuina hyvin.

ehdottomasti pitäsin useammin kevyempiä viikkoja/jaksoja. ei sillon kun siltä tuntuu, sillä selkeen progressiivisissa ohjelmissa ne tuppaa unohtuun ja ylitreeni kumuloituu. tältä pohjalta oiskin hyvä, jos tekisit tota systeemiä mun alkuperäsellä periaattella ja unohdat prosentit. eli treenit enempi fiiliksellä ja kevyet jaksot ohjelmoituina.
 
Nojoo emmä nyt hirveesti ajatellu "eriytyä" tai harrastella sen kummemmin erikoisempia liikkeitä ainakaan vielä. Oma paino 84kg ja PP tällä hetkellä hyvin lähellä 140kg. Rinnalta lähtö on tuntunut heikolta osa-alueelta, siksi juuri tuota lattiapunnerrusta ajattelin kokeilla, unohtamatta varsinaiseen nostoon keskittymistä.

Jep, kevyempiä viikkoja/jaksoja siis useammin.

Kiitos avusta :worship:

On hienoa, että on ihmisiä jotka noinkin ahkerasti jaksavat auttaa.
 
kyllähän sä voit lattiapenkkiä tehdä, mutta älä oleta sen olevan mikään ihmelääke. tee vaikka peruskaudella joka penkkisarjan vipa nosto 1-2" stopilla tai vaikka ihan oma stoppitreenikin joskus. levennä hilkku otetta, tai ota käyttöön hieman testileveyttä leveempi variaatio myös. muutenkin suosittelen useita eri leveyksiä varsinaisen lisäksi.
 
Terve kysyisin voimanosto vyön kohdasta kehossa.
Yritin etsiä Searchilla mutta sieltä ei meinannut löytyä kuin kiistelyä.

Eli kuuluuko voimanosto vyötä pitää esim. kyykätessä siinä lonkkaluiden kohdalla vai vähän ylempänä siinä keskivartalon "kapeimmassa" kohdassa
Varsinkin nyt haluaisin tietää kun olen tekemässä omaan vyöhön reikiä ( lähettivät nettikaupasta väärän kokoisen vyön enkä jaksa lähettää takaisin) niin teenkö reiät kumpaa vyön pito paikkaa ajatellen.
 
vyön tehtävä on tukea vatsaonteloa. sen paikka on yksilöllinen. jos sen laittaa liian alas, se saattaa nousta takas ylös. luontevuus on kuitenkin se tärkein. olenpas nähnyt sitä pidettävän jopa pallealla.
 
Meikäläisellä toi kyykky huonoin 3 lajista. Teen kerran viikos kyykyn vain. Veto n. 265kg ja kyykky 180kg. Kyykkään puoli leveellä. teen 6-8 sarjaa 65-90 prossal. Olisko sulla mitään 2 kertaa viikos tehtävää ohjelma runkoa. Niin vaik et 2 kertaa viikos 2 viikon jakso kyykkyä ja sit veto väliin 3. viikolla.

Ja sit kysäsisin vielä penkistä tällä hetkellä penkkini menossa semmoses vaihees et 88 prossal tiukka kolmonen meni nyt ja ehkä ensi viikolla menee 90 prossal 3 toistoo sit ajatteli vielä pierasta pari kakkosta ennen maximien testailuja kun mulla toi hermosto´on aina huonosti virittynyt. onko parempia ehdotuksia? Kiitos jo etukäteen! Ps. kun tää ohjelma on läpi voisin tilata sulta ihan maksullisen ohjelman vetoon ja kyykkyyn sekä penaan! ;)
 
riippuu käyttötarkotuksesta.

Olen tehnyt hieman alle 45 asteen kulmassa aikaisemmin, ilman kaarta. Olkapäät on hieman kipeytyneet toisinaan tuosta. Tarkoituksena olisi saada ylärintaan rasitusta. Treeni on muuten voimapainotteista, mutta ei puhtaasti voimanostotreeniä. Esim. alle kolmosia en ota treeneissä koskaan.
 
mrseoinage: vaikee sanoa suoraan vikaa, kun ero noin suuri eikä videoita näe, mutta olettasin sulla olevan aika heikot reidet suhteessa muuhun. unohda siis se veto 3 kk:ksi ja rakenna hyvä pohja kyykyn perusvoimalle. en mä nyt tähän heittele ohjelmia, mutta toi 3*4 -> 6*6 on erinomanen volyymipohjanen peruskauden systeemi. alota esim. 3*4*140:llä ja tavote 6*6*150 ja 5max siellä 160 paikkeilla. kyykkäät siis 2 krt/vko ja apuina pidät jullea, sjmv:a, keskivartaloa ja esim. erikorkusia boksikyykkyjä normaalia hieman leveemmällä.

jos meet koko ajan ylöspäin penkin romuissa ilman mitään kevennyksiä voipi tulla setä seinä eteen. parempia ehdotuksia on tuolla koneella parisataa tuhatta... juu ja ;)

passenger: ylärinta nyt periaatteessa voidaan eristää, mutta kun tollai homman sanot, kyse on bodailusta. mitään syytä ei kyl oo jättää niitä lyhyitä sarjoja 1-3 toistoilla pois. vinopenkkejä nyt voi käyttää siis moneen tarkotukseen ihan hartiaseudun apuina tai rinnan riippuen oteleveydestä ja penkin kulmasta. vaihtele siis. ite suosittelen yleisapuna semmosta kapeeta vinopenkkiä 30-60 asteen kulmissa.
 
ok JTO! kyllä oon pitäny kevennettyjä viikkoja penkis. Viime viikkoki oli kevyt. Nyt on piikkaus kausi oikeastaan menos. Eli ton 90prossal teen 3 ja sit seuraava viikko kakkonen jollaki - sit ta
 
Hei, törmäsin mielenkiintoiseen uuteen artikkeelin tunnetulla jenkkiläisellä t-forumilla, jossa kerrottiin pakaroiden merkityksestä kaikkeen alakropan reeneissä.
Tajusin heti, kun luin mm. pakaroiden heikkouden vaikutuksesta alasekään, että tuossa olisi minulle kehitettävää! Liikkeiksi ehdotettiin paria jumppaliikettä ja yhden jalan kyykkyjä penkiltä, yhden jalan romanialaista mavea boxilta, bulgarialaisia kyykkyjä yhdellä jalalla ja jonkinlaisia "puolikyykkyjä":
"To perform this movement you'll lower to the bottom of the squat, come half way up, return to the bottom, and finally come all the way up. That counts as one rep."

Kuulostaa fiksulta ja niinkun olet itsekin maininnut yhden jalan liikkeiden tärkeydestä. Olen neuvostasi aloittanutkin jo yhden jalan sjmv:tä tekemään.
Kysymykseni lähinnä kuuluu, että mitä muuta pitäisi ottaa huomioon pakaroita aktivoitaessa? Minulla on joskus todettukin jotain heikkoutta pakaran seudulla, mutta enhän minä sitä silloin osannut ymmärtää. Nytkun ajattelen asiaa, niin posterioror chainini on heikoin lenkkini, en vain ollut osannut tulkita sitä siksi.
 
Back
Ylös Bottom