Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Voit ajatella asiaa vaikka niin, että jos koko päivän syö proteiinia, niin miksi pitäisi ottaa palkkari?

tumblr_mf8cor9BgE1rsm741o1_500.0.gif

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän tässä ole kyse loogisuudesta, vaan onko tuon tason hifistelystä mitään hyötyä ja kannattaako siitä stressata. Vedän itekki aina palkkarissa krean, joten ei ole siitä kiinni.

Eikä oikein aukene, miten saat tämän mielenkiintosen väittelyn väännettyä sanaan raivoaminen eli kai se on joku sun oma juttu, mitä en ymmärrä. Kuvastaa tietyllä tasolla aika loistavasti joidenki kirjoittajien tapaa tulkita tekstiä pakkiksella.

Onhan tuossa logiikassa se hyöty, että voi säästää hippusen rahaa. Pakkiksella on runsaasti penniä venyttäviä opiskelijoita. Piis änd lööv!

Voi vittu teidän apinoiden kanssa!!! :D :D :D :david: :david: Just tän takia en jaksa tulla tänne joka välis lukeen viestejä..........

Kreatiinia nyt voi käytännössä vetää ihan koska tahansa.. Hiilarin kanssa voi imeytyä vähän paremmin sinne kohteeseen, mutta muu täsmäkäyttö on jokseenkin hifistelyä.

Hifistelystä just olikin kyse. Kaikki tehot käyttöön. Jos täytyisi valita vain yksi aika vetää kreaa, miksei valitse sitä, josta saa parhaan hyödyn??!?!? (retorinen kysymys)

Vittu eise kreatiini nyt mitään testoa ole.. :D Mitä jos löytyy hyviä palauttavia krealle? Vois käyttää vähä pidempääki ja palautus nopeemmi omat tasot..

Pitääkö aina tapella kaikesta :(

No shit. Kantsii ehkä lukee mun aikasempi kirjotus aiheesta. Siitä oon samaa mieltä, et tarviiko aina tapella? Halleluja! Mut voi luoja näitä kommentteja....

Melkonen antikliimaksi tämä vastaus. Älä viittaa tutkimuksiin, jos napsit sieltä vain sun mielipiteisiin sopivat tapaukset. Tuossaki mennään ikään ku asian vierestä.

Et jaksa vieläkään perustella tuota sun "järkeä". Eli jos varastot on jo kuuritettu täyteen, niin mitä väliä sillä on, millon sä sen treenissä kuluneen määrän pusket takasin kehoon? Ei vaikuta voimatasoihin tai muuhunka yhtään. Vielä ku miettii, että nuo tasot palautuu siinä 3-4 viikossa normaaliin tasoon, niin kuinka mitätön määrä se yhdessä treenissä menetetty kreatiini on... Tuo tutkimus ei ole ikään ku validi, jos siinä tosiaan vasta nostetaan tasoja, koska yleisesti voidaan puhua, että jokasella tänneki kirjottavalla on jo ne tasot tankattu maksimiin.

Imeytymisasiat on myös täysin toissijaiset, koska treenissä kuluu se mitätön määrä. Tunget sen 5g naamaan millon tahansa, niin ei tartte edes kovin suurella prosenttimäärällä imeytyä ku lievästi pienentyneet tasot on taas huipussaan.

Ethän sä ny oikeesti verrannu palkkaria ja kreaa? Ethän?

:D :D :D Voi hevonvittu!!! Just tos sun itsesi quottaamassa viestissä kerroin tuon järjen!! :david: :david:

Ei vaikuta voimatasoihin? Tutkimus puhuu tarpeeksi. Pointti on edelleen, miljoonatta kertaa, että se krea imeytyy paremmin treenin jälkeen. Mun puolesta voit vetää kreas vaikka kaivosta alas, ihan sama mulle. Mä tulin vain yksinkertaisesti kertomaan mikä on optimaalisin ajankohta kiskoa kreaa. En tiä miksi tästä piti ruveta vääntämään. Ihan turhaa sekoilua.

:david: Vinkki: oiskohan ollu vertauskuvallinen vitsi kyseessä. Vinkki: oli. Selitys rautanlangasta idiooteille: palkkari/prode imeytyy treenin jälkeen parhaiten lihaksiin, aivan kuten krea. :david:

:D :D :D Voi hevonvittu!!! Just tos sun itsesi quottaamassa viestissä kerroin tuon järjen!! :david: :david:
Tuo järki ei vieläkä perustele millään tavalla tuota väitettäs. Huvittavaa, ettet vieläkä oo saanu aikaseks ottaa kantaa tuohon, mitä oon sulta tivannu. Sen sijaan spämmäät hymiötä ja kysyt, miks pitää vääntää...

Ei vaikuta voimatasoihin? Tutkimus puhuu tarpeeksi. Pointti on edelleen, miljoonatta kertaa, että se krea imeytyy paremmin treenin jälkeen. Mun puolesta voit vetää kreas vaikka kaivosta alas, ihan sama mulle. Mä tulin vain yksinkertaisesti kertomaan mikä on optimaalisin ajankohta kiskoa kreaa. En tiä miksi tästä piti ruveta vääntämään. Ihan turhaa sekoilua.
Näytä tutkimus, missä ylläpitokaudella eriaikaan otettu annos vaikuttaa mitenkään. Ja sun pointtis on tähän asti ollu, että saadaan korvattua menetetty krea... Nyt sitte kyseessä onki imeytyminen, joka on vielä epäolennaisempi asia. :D Kaikkihan varmasti on samaa mieltä siitä, että tuo on se optimaalisin aika. Sä kuitenki väität, että sillä olis kehityksen kannalta jotain merkitystä. Mä väitän, että ylläpitokaudella ei ole mitään merkitystä, vaikka tunkis peräaukon kautta keskellä yötä.

:david: Vinkki: oiskohan ollu vertauskuvallinen vitsi kyseessä. Vinkki: oli. Selitys rautanlangasta idiooteille: palkkari/prode imeytyy treenin jälkeen parhaiten lihaksiin, aivan kuten krea. :david:
"Vitsi" oli vertauskuvineen yksinkertasesti huono.

Tämä sen sijaan on hauskaa. :)

Mä olen nyt tullut siihen lopputulokseen, että taidan lopettaa kreatiinin ihan kokonaan ja lopullisesti. Olen tehnyt itselläni omakohtaista tutkimusta. Käyttänyt monta kuukautta joista viimeisin oli puoli vuotta, lopettanut pariksi kuukaudeksi ja aloittanut taas ja seurannut mitä tapahtuu. Tarpeeksi monta kertaa kun tuota tekee ja panee merkille asioita, niin asia on aika selvä. Ensinnäkin olen jo vuosia sitten sanonut, että kreatiini ei anna mulle mitään. En saa siitä niitä hyötyjä mitä moni muu sanoo saavansa. Se ei siis toimi mulla. Se on nyt tullut todistettua lopullisesti. Sama juttu se on edelleen kuin aikoinaankin. Toiseksi se aiheuttaa mulle sydämen lisälyöntejä ja sen olenkin näillä veivauksilla halunnut selvittää. Ja kyllä se on kreatiini. Sohvallakin kun makoili iltasella niin ihan jatkuvasti muljahteli rinnassa. Ei vaarallista, mutta ei järin mukavaakaan. Nyt olen ollut taas vähän toista kuukautta ilman ja lisälyönnit hävisi parissa viikossa kreatiinin lopettamisen jälkeen. Tämän olen huomannut aiemmillakin kerroilla, mutta tämä viimeinen kokeilu oli vielä varmistus kaikelle mitä olen luullut tuntevani. Ei enää mulle sitä.

Mä olen nyt tullut siihen lopputulokseen, että taidan lopettaa kreatiinin ihan kokonaan ja lopullisesti. Olen tehnyt itselläni omakohtaista tutkimusta. Käyttänyt monta kuukautta joista viimeisin oli puoli vuotta, lopettanut pariksi kuukaudeksi ja aloittanut taas ja seurannut mitä tapahtuu. Tarpeeksi monta kertaa kun tuota tekee ja panee merkille asioita, niin asia on aika selvä. Ensinnäkin olen jo vuosia sitten sanonut, että kreatiini ei anna mulle mitään. En saa siitä niitä hyötyjä mitä moni muu sanoo saavansa. Se ei siis toimi mulla. Se on nyt tullut todistettua lopullisesti. Sama juttu se on edelleen kuin aikoinaankin. Toiseksi se aiheuttaa mulle sydämen lisälyöntejä ja sen olenkin näillä veivauksilla halunnut selvittää. Ja kyllä se on kreatiini. Sohvallakin kun makoili iltasella niin ihan jatkuvasti muljahteli rinnassa. Ei vaarallista, mutta ei järin mukavaakaan. Nyt olen ollut taas vähän toista kuukautta ilman ja lisälyönnit hävisi parissa viikossa kreatiinin lopettamisen jälkeen. Tämän olen huomannut aiemmillakin kerroilla, mutta tämä viimeinen kokeilu oli vielä varmistus kaikelle mitä olen luullut tuntevani. Ei enää mulle sitä.
Itse tein vastaavan päätöksen tossa parisen kuukautta sitten, jopa kreatiinillinen palkkari vaihtui ihan heraisolaattiin. Mulla ei tosin mitään sydämen lisälyöntejä tjsp. ollut, päätin vaan ns. muuten vaan (sekä osittain muuttuneiden tavoitteiden johdosta) "lopettaa". Enkä ole pahemmin tuntenutkaan että voimatasot olisivat mihkään kadonneet.

Mutta: Onko kukaan täällä kokenut kreatiinin lopettamisesta minkäänlaisia muita haittavaikutuksia kuin hetkittäinen huonompi sarjakestävyys, kreatiini kun (saattaa) vaikuttaa myös serotoniini-, dopamiini-, ja prolaktiinitasoihin? Tätä kysyn siksi, että itselläni on monta vuotta ollut aivojen tiedonkäsittelytoiminnan häiriö (jota tällä hetkellä tutkitaan neurologilla koska oireet ovat tässä parin kuukauden aikana pahentuneet niin, että jopa opiskelu on vaikeaa). Vai lieneekö pelkkää sattumaa?

Edit: Nukun myös huonommin kuin ennen, eli herään paljon yön mittaan. Tämä taas voi olla sekä syy että seuraus yllämainittuun, jotenka taitaa olla turha lähteä tässä vaiheessa spekuloimaan. Kyselenpä neurologilta tosta kreatiinistä.

Itse tein vastaavan päätöksen tossa parisen kuukautta sitten, jopa kreatiinillinen palkkari vaihtui ihan heraisolaattiin. Mulla ei tosin mitään sydämen lisälyöntejä tjsp. ollut, päätin vaan ns. muuten vaan (sekä osittain muuttuneiden tavoitteiden johdosta) "lopettaa". Enkä ole pahemmin tuntenutkaan että voimatasot olisivat mihkään kadonneet.

Mutta: Onko kukaan täällä kokenut kreatiinin lopettamisesta minkäänlaisia muita haittavaikutuksia kuin hetkittäinen huonompi sarjakestävyys, kreatiini kun (saattaa) vaikuttaa myös serotoniini-, dopamiini-, ja prolaktiinitasoihin? Tätä kysyn siksi, että itselläni on monta vuotta ollut aivojen tiedonkäsittelytoiminnan häiriö (jota tällä hetkellä tutkitaan neurologilla koska oireet ovat tässä parin kuukauden aikana pahentuneet niin, että jopa opiskelu on vaikeaa). Vai lieneekö pelkkää sattumaa?

Edit: Nukun myös huonommin kuin ennen, eli herään paljon yön mittaan. Tämä taas voi olla sekä syy että seuraus yllämainittuun, jotenka taitaa olla turha lähteä tässä vaiheessa spekuloimaan. Kyselenpä neurologilta tosta kreatiinistä.

Nyt kiinnostaisi tietää, että miten se vaikuttaa serotoniinitasoihin? Linkkiä johonkin, kiitos..

Itse käytin myös ns. vuosia turhaan, kun en ollut niitä henkilöitä joilla kreatiini(lisä) toimisi. Nestettä keräsi jopa 3-4 kiloa, mutta kaikki väärään paikkaan eli solun ulkopuolelle. Naama turposi rasva% ja ruokavaliosta riippumatta hirveäksi, no jos jotain hyötyä oli niin nivelet toki tykkää älyttömästä nestepöhöstä jos raskaita painoja pyrkii liikuttelemaan. Hyötyä voimakestävyyteen ei ollut tai ei ainakaan sellaista että sitä olisi esim. max. toistomäärissä pystynyt keskipitkässä sarjassa havaitsemaan.

Nykyään en nää järkeä vetää vaikkei kallista olekaan, kun tuo järjetön naamapöhö ei kovin esteettiseltä näytä. Haitat voittaa (itselläni)olemattomat hyödyt. Jos ei krea toimi voimakestävyyttä lisäämään niin kannattaa kokeilla happopuskureiden käyttöä, beta-alaniini toimii sitten puolestaan itselläni selkeästi ja joka kerta kun sen aloittaa tai lopettaa, voimakestävyys joko nousee tai laskee selkeästi jopa suht lyhyissäkin sarjoissa. Niissäkin happoa kertyy.

Onko täällä yhtäkään atooppisen ihon omaavaa, jolle olisi tullut kreatiinista jotain? En nopealla googletuksella ainakaan löytäny mitään viitteitä, että kreatiini haittaisi atooppista ihoa tai sitten en vaan osaa ettiä.

Minulla on atooppinen iho, todettiin pikkusena. Ottanut kreatiinia 5g päivässä nyt 2 vuotta. Ei oo vaikuttanut milläänlailla ihoon yms. Toki nämä jutut on yksilöllisiä, mutta atooppinen kuitenkin olen. Kokeilemalla selviää!

Joo siis olen itsekin nappaillu ton 5g päivässä kans jotain 2 vuotta nytten ellen kauemminkin. Voisihan tuota tietenki testata jättämällä vaikka kuukaudeks tai kahdeks pois ja kattoa onko mitään vaikutusta ihoon tai ylipäätään voimajuttuihin.

Tänään lähti taas kreakuuri käyntiin reilu vuoden tauon jälkeen! Viimeksi vaikutuksen huomasi, paino nousi pari kiloa ja nestepöhötystä oli havaittavissa. Tuloksetkin parani. Miinuksena finnien määrän kasvu.. Katsotaan miten tällä kertaa toimii!

Muutama kysymys kreatiinista

Eli siis:

Onko tankkausvaihe pakollinen, ku ei oikee pysty ottamaan 4 päivässä sitä? korkeintaa 2 voisin ottaa.

Kun kahvia ei suositella juoda sen yhteydessä, voiko juoda vaikka teetä?

Voiko 15-vuotiaalle tulla jotain tästä?

Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Eli siis:

Onko tankkausvaihe pakollinen, ku ei oikee pysty ottamaan 4 päivässä sitä? korkeintaa 2 voisin ottaa.

Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Tankkausvaihe ei ole pakollinen. Kreatiini kertyy elimistöön ja vähemmänkin syömällä kreatiinivarastot lopulta täyttyvät. Aikaa se toki ottaa enemmän, jos päiväannokset ovat pienempiä

Jos on huolissaan kreatiinin imeytymisestä(kahvi, tee, tms) niin kreatiinia voi ottaa sen verran enemmän, että ei tarvi miettiä imeytyikö kreatiinia tarpeeksi.

Kreatiinin vaikutuksista 15 vuotiaaseen en osaa sanoa mitään.

Ota kaks kertaa päivässä 10g. Voit toki jättää tankkauksen kokonaankin, mutta silloin mahdollisen vaikutuksen saamiseen menee kauemmin. Kahvia voi ihan hyvin juoda samalla. Vastasyntyneen solut käyttävät kreatiinia varsin samalla tavalla kuin satavuotiaankin, joten eipä kreatiinista mitään haittaa ole 15-vuotiaallekaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom