Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Kreatiinin on todettu nostavan elimistön dihydrotestosteronitasoja (DHT), joka voi aiheuttaa kaljuuntumista nillä joilla siihen on perinnöllinen taipumus. Mutta eikö tässä tapauksessa kreatiini aiheuta/pahenna myös aknea? Koska dihydrotestosteroni on yksi aknen pääsyyllisistä, sillä DHT nimenomaan vaikuttaa talirauhasten androgeenireseptoreihin talineritystä kiihdyttävästi joka taas johtaa talitukkeumiin ja aknemuutoksiin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Creatine as acute pre-workout ergogenic?

The purpose of this study was to investigate the effects of short-term creatine intake on muscle fatigue induced by resistance exercise in healthy adolescent men, i.e., lactic acid concentration and wrist and head tremor measured by an accelerometer.

Short-term creatine intake reduces the blood fatigue factor increased by resistance exercise, and is thought to suppress fatigue, especially in the latter half of resistance exercise. Therefore, these findings indicate that short-term creatine intake can have an improved effect on anaerobic exercise performance.

Creatine as acute pre-workout ergogenic?

The purpose of this study was to investigate the effects of short-term creatine intake on muscle fatigue induced by resistance exercise in healthy adolescent men, i.e., lactic acid concentration and wrist and head tremor measured by an accelerometer.

Short-term creatine intake reduces the blood fatigue factor increased by resistance exercise, and is thought to suppress fatigue, especially in the latter half of resistance exercise. Therefore, these findings indicate that short-term creatine intake can have an improved effect on anaerobic exercise performance.

Koko juttu... jos jotakuta kiinnostaa....

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Tulinpa vain kertomaan oman tarinani. Mulla on pitkä pitkä historia sydämen lisälyöntien kanssa. Eli oikeastaan päivittäin muljahdellut rinnassa ja välillä salilla kovien sarjojen aikana. Ei ole hauskaa se. No, tuossa alkuvuodesta kävi sitten niin hassusti, että sarjan aikainen muljahdus ei jäänytkään muljahdukseksi, vaan sain eteisvärinän, eli flimmerin. Tiesin mikä se oli enkä panikoinut, vaan ihmettelin sitä sen illan ja seuraavana aamuna kun ei ollut mennyt ohi, painelin polille. Mukava lääkärisetä sitten antoi sille sähköstartin ja saatiin taas rytmi kohdalleen. Ei ole mikään maailman vakavin asia, eikä siihen kuole, ellei satu saamaan veritulppaa hoitamattomasta flimmeristä, mutta harmillinen vaiva mikä tarkoittaa aina päivää polilla. Lääkäri syytti tietysti kaiken maailman voisilmiä jo potilaan ulkomuodon perusteella, mutta itse olin osannut epäillä kreatiinia niiden aiempienkin sydänvaivojen aiheuttajaksi, mutta jääräpäänä vain jatkanut, kun ei mitään sen kummempaa aiheuttanut.

Jätin nyt kuitenkin kreatiinin sen jälkeen pois, eikä mulla ole sen jälkeen ollut yhden yhtä lisälyöntiä mitä olisin ainakaan huomannut. Jätän kyllä kreatiinin nyt pois kokonaan, koska kyllä mä ihan mielellään yritän välttää flimmerit, koska se on suurella todennäköisyydellä aina lääkärikeikka. Ja mitä tuossa olen googletellut, niin jotain on tullut vastaan, etten ole ihan ainutlaatuinen tapaus. Kreatiinilla tosiaan saattaa olla tällainen altistava vaikutus.

Ihme homma että kreatiini ollut todella kovassa käytössä porukalla 10-20 vuotta ja nyt ihmiset alkaa saamaan siitä erilaisia hepuleita.
Taitaa olla vaan että jengi ei tajua että ikää on tullu 20 vuotta lisää eikä se keho toimi enää niinkö 18 vuotiaana. Vaikka kuinka kuvittelette olevanne samanlaisia kuin ennen niin ette ole.Elimistö vanhenee,pian alatte saamaan muitakin sydänoireita sekä -kohtauksia,aivoverenvuotoja,aivohalvauksia,syöpää jne. Lopulta tulee äkkikuolema tai hidas sairauskuolema. Ettekä te voi niittä syyttää kreatiinista mikä on tutkituin lisäravinne lienee ja todettu äärimmäisen turvalliseksi tuhansissa tutkimuksissa.
Sellaista se vaan on vanheneminen,jotku oireilee jo 35,toiset ei edes 80 vuotiaana kuten voimalija Aarre Suuronen joka aloitti bodauksen vasta 68 vuotiaana,löi pöytään supermassan koko zone sarjan ja vitusti kreatiinia,on kovassa kunnossa nyt 80 täytettyään,ajaa muuten kesällä prätkällä 300km/h radalla,viime kesänä veti vähän alle kolmensadan,koittaa nyt nykiä yli ku käy ensin tekemässä mave treenin ja krav magassa hakkamassa jonku toisen että mopo kulkee.tubesta löytyy voimailusuorituksia.

Varokaaa myös lihaa,siinä on kreatiinia.

Edit,jaa aarre pajauttiki kauppamopolla jo 2016 vasta 76 vuotiaana 313km/h..taisa räkkivetoki olla kolmatta sataa sillon nuorena vielä,76 vuotiaana siis.

Suuronen saavutti henkilökohtaiset ennätyksensä 313 km/h maililla ja 10,335 sekuntia varttimaililla Lappeenrannan radalla kuluvan vuoden elokuussa.
Ennätykset ajettiin täysillä maantievarustuksilla, peilit, kahvapainot, kaatumatapit ja rekisterilaatta paikoillaan

Viimeksi muokattu:
Ihme homma että kreatiini ollut todella kovassa käytössä porukalla 10-20 vuotta ja nyt ihmiset alkaa saamaan siitä erilaisia hepuleita.
Taitaa olla vaan että jengi ei tajua että ikää on tullu 20 vuotta lisää eikä se keho toimi enää niinkö 18 vuotiaana. Vaikka kuinka kuvittelette olevanne samanlaisia kuin ennen niin ette ole.Elimistö vanhenee,pian alatte saamaan muitakin sydänoireita
Huomasitko, että sanoin, että mulla on pitkä historia sydämen lisälyöntien kanssa? Tarkoittaa sitä, että niitä on ollut koko aikuisiän. Lääkäritkin sanoi että se on jollakin ihan normaalia, niin mikäs siinä sitten. Olen elänyt niiden kanssa. Ja olen huomannut jo aiemmin niiden johtuvan kreatiinista, mutta nyt päätin lopettaa kokonaan kun tuli tuo flimmeri.

Ja sanoin myös, että en ole sen jälkeen huomannut yhtäkään lisälyöntiä. Se on aika iso ero kun vertaa siihen, että niitä on ennen ollut päivittäin useita. Musta tämä on täysin kiistaton näyttö siitä, että kreatiini ei sovi kaikille.

En sano, etteikö kreatiinilla voisi jonkun kohdalla ollakin tekemistä lisälyöntisyyteen, mutta omalla kohdalla ei aiheuta. Mulla oli ennen tosi paljon palpitaatiota ja pääsin niistä eroon muutamalla lisäravinteella, ruokavaliomuokkauksella ja reenin muuttamisella. Voi olla että palpitaatiot ovat sattumalta loppuneet kreatiinin lopetuksen aikoihin, tai sitten ei.

En sano, etteikö kreatiinilla voisi jonkun kohdalla ollakin tekemistä lisälyöntisyyteen, mutta omalla kohdalla ei aiheuta. Mulla oli ennen tosi paljon palpitaatiota ja pääsin niistä eroon muutamalla lisäravinteella, ruokavaliomuokkauksella ja reenin muuttamisella. Voi olla että palpitaatiot ovat sattumalta loppuneet kreatiinin lopetuksen aikoihin, tai sitten ei.
Se olisikin melkoinen sattuma, kun vuosien oireet häviää sattumalta samaan aikaan. Ja sanoinhan, että olen osannut epäillä kreatiinia jo kauan, johtuen aiempien kreatiinitaukojen ja oireiden yhteydestä. Mä olen tästä asiasta kyllä aivan 100 % varma.

Se olisikin melkoinen sattuma, kun vuosien oireet häviää sattumalta samaan aikaan. Ja sanoinhan, että olen osannut epäillä kreatiinia jo kauan, johtuen aiempien kreatiinitaukojen ja oireiden yhteydestä. Mä olen tästä asiasta kyllä aivan 100 % varma.
Juu voihan siinä, kuten sanoin olla sun kohalla jotain perääkin. Jos myöhemmin kuitenkin palaavat, niin multa voi kysyä paria vippaskonstia.

Huomasitko, että sanoin, että mulla on pitkä historia sydämen lisälyöntien kanssa? Tarkoittaa sitä, että niitä on ollut koko aikuisiän. Lääkäritkin sanoi että se on jollakin ihan normaalia, niin mikäs siinä sitten. Olen elänyt niiden kanssa. Ja olen huomannut jo aiemmin niiden johtuvan kreatiinista, mutta nyt päätin lopettaa kokonaan kun tuli tuo flimmeri.

Ja sanoin myös, että en ole sen jälkeen huomannut yhtäkään lisälyöntiä. Se on aika iso ero kun vertaa siihen, että niitä on ennen ollut päivittäin useita. Musta tämä on täysin kiistaton näyttö siitä, että kreatiini ei sovi kaikille.

Tuo ei kyllä missään nimessä ole täysin kiistaton näyttö. Toinen mahdollinen narratiivi tälle tapahtumalle voisi olla, että kärsit lisälyönneistä pitkään, kunnes eräänä päivänä sait flimmerin, joka käännettiin sähköllä. Flimmeri kääntyi ja samalla hävisivät lisälyönnit. Joka tapauksessa, jos sinä koet, että kreatiinin lopettamisesta oli sinulle hyötyä, ei sitä vastaan oikein voi mitään sanoakaan.

Itse en löytänyt kuin yksittäisen tapaustutkimuksen, jossa terveelle miehelle oli tullut flimmeri. Sattui käyttämään kreatiinilisää, joista lääkärin päätelmä oli loogisesti -> kreatiini aiheutti flimmerin.

Tuo ei kyllä missään nimessä ole täysin kiistaton näyttö. Toinen mahdollinen narratiivi tälle tapahtumalle voisi olla, että kärsit lisälyönneistä pitkään, kunnes eräänä päivänä sait flimmerin, joka käännettiin sähköllä. Flimmeri kääntyi ja samalla hävisivät lisälyönnit. Joka tapauksessa, jos sinä koet, että kreatiinin lopettamisesta oli sinulle hyötyä, ei sitä vastaan oikein voi mitään sanoakaan.

Itse en löytänyt kuin yksittäisen tapaustutkimuksen, jossa terveelle miehelle oli tullut flimmeri. Sattui käyttämään kreatiinilisää, joista lääkärin päätelmä oli loogisesti -> kreatiini aiheutti flimmerin.
Paitsi että tämä ei ole ensimmäinen kerta kun lopetan kreatiinin. Nyt vain flimmerin takia lopetan sen kokonaan ja lopullisesti. Flimmeri saattaa tietysti olla täysin riippumaton kreatiinista ja lisälyönneistä, mutta hyvin se osui siihen saumaan, että jäi päälle sarjan aikana tulleesta rytmihäröstä.

Conclusions: Twelve months of creatine supplementation and supervised, whole-body resistance training had no greater effect on measures of bone, muscle, or strength in older males compared with placebo.

Omalla kohdalla olen kokenut saatavani paineita lisää kreatiinista ja sitä kautta hyötyä isoihin liikkeisiin. Mulle kuitenkin kolme viime jakson kun olen käyttänyt kreaa on nilkat ja jalkapöydät turvonneet. Jollain lailla krea on vaikuttanut mulla verenkiiertoon. Rytmihäiriöt on lisääntyneet reilusti entisestä. Enää en sitä uskalla käyttää. Ylipaino, ikä ja rytmihäiriötaipumus toki mulla taustalla minkä takia luulen krean näin vaikuttavan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom