Kotisali

http://www.ironfit.fi/tuote/18/trap-bar-50mm Siin on ainaki kapasiteettii(680kg) ihan kenelle tahansa. Varmaan löytyy muualtaki ja eri kahvojen pituuksilla yms. mut yleensä nois on joku 250-300kg toi max kuormitus.
Kylhän siihen tarpeeks saa ladottuu ainaki, jos on 25-50kg levyjä. Jos sul on pelkkii 20kg levyi tyyliin, ni voit unohtaa kyl sit. Tila loppuu nois kahvoissa muuten kesken :(. Tangot itessään painaa aina sen 25-35kg. Ite oon kattonu näit, ja ajatellu ostaisin parin kaverin kaa kimppaan & lahjotettais omalle salille tämä.
Kiitos, voittaja löyty heti! On mulla kaksvitosia limppuja ihan riittävästi, ni on riittävän pitkä omiin tarpeisiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suositelkaas trap baria. Halpa hinta ja tarpeeks tilaa lätyille on ainoat kriteerit + sais se nyt kestää tommosen reilu kolmesataa kiloa mukisematta.

https://www.strengthshop.de/bars-hantelstangen/speciality-bars/olympic-hex-trap-bar.html

Ton hommaisin ite jos oisin nyt trappiä hommaamassa. Koska tuo on ns. räkkiin sopiva malli ja jos haluaa tehdä kumeja vastaan tai reverse band setupilla räkin sisällä niin tuo toimii paremmin. On aika härskin painoinen itsessään 40 kg.

http://www.ironfit.fi/tuote/18/trap-bar-50mm Siin on ainaki kapasiteettii(680kg) ihan kenelle tahansa. Varmaan löytyy muualtaki ja eri kahvojen pituuksilla yms. mut yleensä nois on joku 250-300kg toi max kuormitus.
Kylhän siihen tarpeeks saa ladottuu ainaki, jos on 25-50kg levyjä. Jos sul on pelkkii 20kg levyi tyyliin, ni voit unohtaa kyl sit. Tila loppuu nois kahvoissa muuten kesken :(. Tangot itessään painaa aina sen 25-35kg. Ite oon kattonu näit, ja ajatellu, et ostaisin parin kaverin kaa kimppaan & lahjotettais omalle salille tämä.

Ihan hyvä perus gorilla sportin trap bar, mahtuu varmaankin 5kpl 25kg per puoli ja karhennukset erittäin hyvät. 24,5kg tais olla tangon todellinen paino.
Semmonen huomio tuli että esim. gofitnessin sinisessä 20kg värilevyssä on niin väljä reikä + levy on kapea että muljuu ja heiluu ihan liikaa, ei sovi aloituspainoksi ja laitan kiristettävän lukon kun käytän. 25kg saman sarjan levy toimii ok ilman lukkojakin voi nykiä.

Viimeksi muokattu:
https://www.strengthshop.de/bars-hantelstangen/speciality-bars/olympic-hex-trap-bar.html

Ton hommaisin ite jos oisin nyt trappiä hommaamassa. Koska tuo on ns. räkkiin sopiva malli ja jos haluaa tehdä kumeja vastaan tai reverse band setupilla räkin sisällä niin tuo toimii paremmin. On aika härskin painoinen itsessään 40 kg.
Ehdoton plussa on kyllä tuo sopiva mitoitus räkkiin, eikä hintakaan oo mitenkään päin paha. Täytyy ehkä kuitenkin kallistua tän vaihtoehdon puolelle, mikäli postikulut ei oo luokkaa törkeät.

Toki samalla vaivalla tulee varmaan tilattua kaikkea muutakin tilaavievää "ettei postikulut tunnu niin pahoilta", mikä on epäilemättä rouvan mielestä tosi "hyvä" idea. :whistle:

Edit:

Kiitoksia vinkistä!

Mä en ihan ymmärrä miksi tuo räkki olisi niin ehdoton (kuten täällä välillä mun mielestä annetaan ymmärtää). Tämä etenkin jos kyse on pienestä tilasta. Itse olen parisen vuotta nyt treenaillut autotallissa (15-18m2) ja hyvin olen pärjännyt ilman räkkiä. Pienessä tilassa vie kuitenkin niin paljon tilaa että ei välttämättä mahdu juuri mitään tekemään sen ulkopuolella.

Kuntoilumielessä jos treenaa niin harvoin (jos koskaan) sarjoja oikeasti tarvitsee failureen asti tehdä. Leukoja tuossa tietysti pystyy vetämään, mutta sitä varten voi seinäänkin kiinnitellä telineitä.

Itse panostaisin (ja panostinkin) hyvään kyykkytelineeseen (säädöt niin alas että voi tehdä myös penkkiä), kunnon tankoon ja levypainoihin sekä irtopenkkiin. Nälkä aina kasvaa syödessä, mutta noilla pääsee alkuun eikä hintaakaan tule montaa tonnia.

Mä en ihan ymmärrä miksi tuo räkki olisi niin ehdoton (kuten täällä välillä mun mielestä annetaan ymmärtää). Tämä etenkin jos kyse on pienestä tilasta. Itse olen parisen vuotta nyt treenaillut autotallissa (15-18m2) ja hyvin olen pärjännyt ilman räkkiä. Pienessä tilassa vie kuitenkin niin paljon tilaa että ei välttämättä mahdu juuri mitään tekemään sen ulkopuolella.

Kuntoilumielessä jos treenaa niin harvoin (jos koskaan) sarjoja oikeasti tarvitsee failureen asti tehdä. Leukoja tuossa tietysti pystyy vetämään, mutta sitä varten voi seinäänkin kiinnitellä telineitä.

Itse panostaisin (ja panostinkin) hyvään kyykkytelineeseen (säädöt niin alas että voi tehdä myös penkkiä), kunnon tankoon ja levypainoihin sekä irtopenkkiin. Nälkä aina kasvaa syödessä, mutta noilla pääsee alkuun eikä hintaakaan tule montaa tonnia.
Erilaiset punnerrukset ja vedot pinnoilta on sen verran hyviä variaatioita, että ite ainakin satsaan suosiolla voimahäkkiin sitten kun sen aika on. Ei myöskään tuu montaa liikettä mieleen jotka tarvis erityisesti päästä tekemään häkin ulkopuolelle, kun perus olynostot ja pystärit mahtuu tekemään kyllä todella pienessäkin vapaassa tilassa.

Eihän se räkki ehdoton ole, mutta ainakin omasta mielestäni paras ratkaisu kotisalin perustaksi. Hyvä kyykkyteline lyhyillä turvapinnoilla ajaa osittain saman asian, mutta ei ihan yhtä hyvin ja maksaa vain vähän vähemmän ja vie vain vähän vähemmän tilaa. Ja kun nuo hyvät räkit ei maksa nykyään mielestäni paljoakaan, 500-800 € saa hyvän räkin. Tilaa vie sen 1,2 x 1,4 m karkeasti. Voi tehdä kyykyt, penkit ja mavet siinä tilassa. Voi kyykätä ja penkata turvallisemmin. Penkit teen itse niin että nostoliinat roikkuu räkistä niin että pystyy laskea rintaan asti, mutta jos otan selän kaaren pois niin sitten roikkuu liinojen varassa. Kerran pelasti mahdollisesti hengen kun 120 kg kaatui kurkulle ja pysähtyi liinoihin. Sitten nuo liinat/pinnat saa tietysti säädettyä niin että voi tehdä kyykyssä/penkissä/mavessa eri mittaisia osanostoja. Leukoja tulee myös vedettyä räkissä ja vetokumit kiinnitettyä räkin palkkeihin vastukseksi erilaisiin liikkeisiin kuten punnerrus kumeilla, facepull, vatsat pallolla.

Mä tein räkin itse,4x4 tuumasesta pystypaalut,2x4 tuet paalujen väliin ja lattiaan.Porasin 28 mm reijät ja 25 mm harjateräkset turvapinnoiksi.Tuossa on vielä sen verran tekemistä,että saisi tankopidikkeiksi jonkun lattaraudan ja siihen kierretankoa,että saa kiinni kunnolla.Ehkä asentaa vielä taljan kokonaisuuteen jotenkin,sitä vielä mietin.Ehkä joskus kuvaan sen kun valmiimman näköinen,nyt aika raakile.On tässä joulunpyhinä ollut vähän joutilasta aikaa :)

Tuossa on vielä sen verran tekemistä,että saisi tankopidikkeiksi jonkun lattaraudan ja siihen kierretankoa,että saa kiinni kunnolla.

katso liitettä 146484

mä tein vilimivaneerista tommoset ja satakympin terällä reiät, sit vaan sirkkelillä loput ja täkkipultiilla kiinni! hyvin uskaltaa nakata painot takasi telineeseen. ja kestää, testasin 200kilolla ja ite istuin keskellä tankoa eli 300kg.

20171014_135408.jpg

kyllä tuos edellises viestis toi kuva eilen näky vaan ei enää! siinä siis.

Voi kyykätä ja penkata turvallisemmin. Penkit teen itse niin että nostoliinat roikkuu räkistä niin että pystyy laskea rintaan asti, mutta jos otan selän kaaren pois niin sitten roikkuu liinojen varassa. Kerran pelasti mahdollisesti hengen kun 120 kg kaatui kurkulle ja pysähtyi liinoihin.
Tuohon turvallisuuteen kyllä kannattaa panostaa, etenkin jos treenaa yksin kotisalilla.

Ilman turvamekanismeja voi käydä näin ja yksin ollessa käy melko varmasti aina pahemmin:

View: https://www.instagram.com/p/Bc7fpekFOBb/?taken-by=bryce_tsa

Onko kellään tuota Gofitnessin musta oksidista 6,7 kg mutkatankoa? Onko hyvä mutkatanko? Noissakin on eroja. Joissain kulmat huonot, joissakin karhennus huono, liian ohut, hihat kirskuu pyöriessään jne.

Tässä olisi kivan mielenkiintoinen projekti edessä.

Rakensin aikoinani talonrakennuksen yhteydessä itselleni pienen treenikammarin asuntomme kellariin. Korotettu katto, taitaa olla 250 ja osin 260cm korkea. Iskun kestävä lattia. Betoniseinät ja itseasiassa myös betoni kattopanelien alla, eli myös kattoon saa aika näppärästi kamaa kiinni. Huone on hieman pienehkö. 4,5mx4m + pieni "eteinen".

Tuli siellä jonkin verran ryskättyä vapaiden painojen kanssa kilpaurheilu-uran aikoina, lähinnä olympia nostoja tehden. Se kuitenkin jäi urheilun lopettamisen yhteydessä kolmeksi neljäksi vuodeksi, ja nyt huone on ollut lähinnä varastona. Valitettavasti painotkin tuli myytyä eteenpäin, kun sen verran tuli identiteettikriisiä lopettamisen yhteydessä. Tuli aika pahasti rötvättyäkin ja otettua viitisen toista kiloa massaa (ei todellakaan lihasta) tuon kolmen neljän vuoden aikana.

Nyt kuitenkin ollut aika hyvä liikunta vire taas pidempään päällä. Kun nyt alkanut saliharjoittelu maistua, tein lopulta päätöksen että kotisali pistetään taas iskuun. Mutta tällä kertaa ei olympia nostoille, vaan ihan yleisvoimaharjoittelua varten.

Tavotteena olisi rakentaa ympäristö jossa olisi hyvä vetää nopea tempoisia 10min lämmittely + 15-30min treeni settejä. Kehittäen ihan yleistä lihaskuntoa, polttaa tuota läskiä pois ja jossain vaiheessa vähän rakentaa uutta lihastakin. Mutta ihan sellaista tulevaisuuden kannalta elämisen iloa tuovaa hyvinvointia harjoittelun kautta.

Tällä hetkellä välineitä ei löydy kuin kolme kahvakuulaa. Kaikki muu on hävitetty.

Budjettia treeniympäristön rakentamiselle olisi noin 5 000 €. Ei se nyt ihan satasen tai tarvittaessa tonninkaan päälle ole, mutta tuohon suuntaan.

Tämän hetken oma visio on jokin "monitoimilaite" + jokin aerobinen laite, jolla voisi hieman ottaa lämpökin. Toki tuohon olis siistiä saada vielä onnistumaan kyykkyteline, mutta alkaa varmaan tekemään tiukkaa tilankäytön kanssa. Sinällään tarkoitus on käydä joka tapauksessa jonkin verran myös yleisellä salilla, joten mitään 100% settiä ei tarvitse saada.

Täytyy myöntää että kun oma painojen kanssa pelaaminen on enemmänkin tuolla vapaiden painojen, hyvin paljon kyykkyjen ja olympianostojen puolella, niin monitoimilaitteet eivät todellakaan ole tuttuja. Ja pelottaa että hommaa jonku turhan rimpulan. Budjettia olisi tosiaan sen verran että ei tarvisi ihan mopo olla.

Olisko nakata jotain hyviä ajatuksia tähän?

Suosittelen lämpimästi:

https://www.gofitness.fi/barbarian_multi_smith-laite_yla-alatalja_painopakalla_125_kg

Tuohon sitten kylkeen joku taitettava penkki, mahdollisesti sellainen johon saa lisäosia esim. jalkoja varten (reidenojennus/koukistus). Tuossa saa suhteellisen pieneen tilaan ala/ylätaljan, half-rackin ja smithin. Nuo hammastukset toimii tosi hyvin kun hankkii kaveriksi vähän pidemmän vapaan tangon. Tuossa smithi on täysin kuntosalitasoa ja mahdollistaa hyvin sarjojen loppuun asti viemisen ilman varmistajaa. Taljassa riittää pakkaa varmasti useimman tarpeisiin, ja siihen kun hankkii muutaman erilaisen kahvan niin liikevalikoima kasvaa ihan uusiin sfääreihin. Sitten vaan oman tarpeen mukaisesti levypainoja ja käsipainot / tangot niin hyvä tulee. Tilaa jäänee vielä vaikka cross-trainerille tai kuntopyörälle. Itselläni koko sali mahtuu n. 8.5 neliöön ja siinä on dippiasema mukana (ei aerobisia laitteita). En vaihtaisi tuota smith-häkkyrää enää mihinkään muuhun, se on aivan loistava. :)

Itsellä tuo eka, ilman taljaa tosin.

Toiset tangon kannattimet vois olla tosiaan jees ja turvarautoja saa vähän joskus sihdata että osuu molemmat päät oikeisiin reikiin(sama "mekanismi" noissa molemmissa).

Muuten ihan ok tämmöiselle sunnuntaipunttaajalle, vuoden ollut käytössä.
Oisko tuo hintakin vähän noussut

Itse pähkäilin pitkän aikaa saman ongelman kanssa ja lopulta päädyin juuri tuohon Megatecin halfrackiin. Se on ollut nyt aktiivikäytössä reilun vuoden ja olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan. Racki on painoonsa nähden tukeva, hyvin valmistettu ja hiljainen käyttää. Mitään kauhean isoja romuja en ole siinä käyttänyt, mutta ainakin se on kestänyt mukisematta 150 kilon penkit ja kyykyt. Kulumisen jälkiä siinä ei juurikaan ole, mitä nyt vähän maali kulunut suosituimpien koukkupaikkojen kohdalta. Takana oleviin säilytystappeihin laitoin ylimääräiset 30mm levypainot ja ne ylimääriset 40 kiloa tukevoittivat rackia entisestään, ei heilu eikä natise vaikka 120 kilonen ukko vetelee leukoja. Oikeastaan ainoa miinus mikä tulee mieleen, on dippitelineen puuttuminen. Tätä varten hommasin voimistelurenkaat, missä saa sitten rimpuilla jotain dipin tapaista.

Oma kotisali on noin 9 neliöinen ja näin jälkikäteen mietittynä normikokoinen rack olisi ollut liian iso siihen tilaan. Nyt siellä voi käyttää huoletta renkaita ja kahvakuulaa ja hoidella mukavasti kaikki alkulämpät ja kehonpaino kikkailut. Tuohon halfrackiin meinasin vielä viritellä jonkinlaiset turvaliinat, niin saa rauhassa kokeilla kyykyssä maksimeita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom