Kenelle 4-jakonen ohjelma loppujen lopuksi sopii?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lappari
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juu, eipä omakaan 4 jakonen nyt mikään pelkkä pumppariohjelma ole. Tietty puritaanisuus ja fanaattisuus perusliikkeiden puolesta multa puuttuu, mutta en näe tarpeelliseksi esim. mavea jos ohjelmassa on kulmasoutu ja jalkakyykky.

Tuollaisesta 4/5-jakoisesta tosiaan saa minunkin mielestäni ihan kelpo ohjelman oikein tehtynä, mutta jos itse tuollaisella alkaisin tekemään, tekisin jalat kuitenkin pariin kertaan per viikko. Muutenhan sopivat liikkeet valitsemalla ohjelmasta saa aika lähelle 2-jakoista.

Esim. rinta,hauis päivänä penkki, vinopenkki ja hauiksille voi tehdä yhtenä liikkeenä kapeaa leuanvetoa ( joka muistaakseni hulkinkin mielestä otti kohtuullisesti hauiksiin ) , jos haluaa antaa selälle hiukan lisä-ärsykettä varsinaisen selkäpäivän lisäksi. Olka, ojentaja päivänä valitsee pystypunnerusta, dippiä ja kapeaa penkkiä, joilla on varmasti vaikutusta myös hiukan rintaan ( ainakin dipillä ja kapealla penkillä ). Tuohon lisäksi selkätreeni ja jalat pari kertaa viikkoon ( tietenkin jalkoja pitää treenata hiukan vähemmän kerralla ) , on mielestäni ihan kelpo treeniohjelma. Yksi kuukausi 8-12 toistot ja toinen kuukausi vaikka 6-8 eli hiukan voimapainotteisemmin. Joka neljäs viikko kevyempi ja silloin vaikka pitempiä sarjoja pienillä painoilla pumpaten...

Juuri lueskelin T-nationin artikkelin, joka käsitteli vaihteeksi tätä treenijakoasiaa. Kolme jotain supervalmentajaa väitteli asiasta, ja muutamista asioista olivat yhtä mieltä:

1. 1-2-jakoinen toimii parhaiten 90% ihmisistä 90% ajasta. Jäljellejääville kymmenelle prosentille nuo eivät toimi parhaiten. Jostain syystä kuitenkin noin 50% treenaajista uskoo kuuluvansa siihen kymmeneen prosenttiin.
2. Monijakoisten ohjelmien hyötynä on yksittäisten lihasryhmien priorisointi. Jos kuitenkin treenaaja tarvitsee 10-20 kg peruslihasmassaa, niin hauiksen tai olkapäiden priorisointi on turhaa hommaa.
3. Suurin osa monijakoisilla treenaajista ei pysty/viitsi murjoa niitä lihaksia monijakoisen vaatimaan tapaan. Yleensä tämä näkyy siinä, että siinä viidennessätoista rintasarjassa hermosto sallii enää sellaisten lelupainojen käytön, joista lihakset eivät enää paljoa kostu.

Pakkikseltakin muuten varmaan löytyy useampikin tuohon kymmeneen prosenttiin kuuluvista treenaajista, joille monijakoinen on optimaalinen vaihtoehto (ja joka on myös OIKEASTI kokeillut oikeaoppista harvajakoista ohjelmaa). Olisi hauska kuulla sellaisenkin treenaajan mielipide.

Pakkikseltakin muuten varmaan löytyy useampikin tuohon kymmeneen prosenttiin kuuluvista treenaajista, joille monijakoinen on optimaalinen vaihtoehto (ja joka on myös OIKEASTI kokeillut oikeaoppista harvajakoista ohjelmaa). Olisi hauska kuulla sellaisenkin treenaajan mielipide.

Itse kuulun siihen luokkaan, joka puhui aiemmin monijakoisten ohjelmien puolesta, mutta kunnolla - ja ennakkoluulottomasti - kokeiltuani 2-jakoista ohjelmaa, olen havainnut sen toimivan itselläni erinomaisesti.

Kehitystä tuli kummallakin tavalla, ainoastaan 2 -jakoisella optimaalisesti:)

Juuri lueskelin T-nationin artikkelin, joka käsitteli vaihteeksi tätä treenijakoasiaa. Kolme jotain supervalmentajaa väitteli asiasta, ja muutamista asioista olivat yhtä mieltä:

1. 1-2-jakoinen toimii parhaiten 90% ihmisistä 90% ajasta. Jäljellejääville kymmenelle prosentille nuo eivät toimi parhaiten. Jostain syystä kuitenkin noin 50% treenaajista uskoo kuuluvansa siihen kymmeneen prosenttiin.
Hahahaa, aivan loistavaa! :lol2:
Itse kuulun siihen luokkaan, joka puhui aiemmin monijakoisten ohjelmien puolesta, mutta kunnolla - ja ennakkoluulottomasti - kokeiltuani 2-jakoista ohjelmaa, olen havainnut sen toimivan itselläni erinomaisesti.
Tässä sivutaan mielestäni aika tärkeää pointtia treenijakojen "paremmuudesta" keskusteltaessa/väiteltäessä: jos joku on aina treenannut vain monijakoisilla ohjelmilla, eikä ole koskaan kunnolla ja fiksusti toteuttanut vähäjakoista ohjelmaa, ei tämä henkilö ole mielestäni missään nimessä pätevä väittelemään siitä, onko moni- vai vähäjakoinen parempi. Sama pätee tietenkin toisinpäin, eli jos monijakoista ei ole koskaan kokeiltu, on turha yrittää väittää että vain se oma 1-2-jakoinen toimii. Lähes poikkeuksetta vain on niin, että vähäjakoisten ohjelmien puolestapuhujat ovat kokeilleet molempia treenityylejä (sekä moni- että vähäjakoisia ohjelmia), kun taas suurin osa monijakoisen kannattajista ei ole koskaan edes kokeillut fiksusti tehtyä vähäjakoista treeniä.

Flesh, ihan mielenkiinnosta, että kuinka kauan harjoittelit monijakoisella treenillä ennen siirtymistä harvajakoiseen?

Hyvinkin erilaisilla monijakoisilla ohjelmilla tuli treenattua tosissaan noin 8 vuotta.

EDIT: Ja nyt kaksi viimeistä vuotta on mennyt 2-jakoisella ohjelmalla.

Lähes poikkeuksetta vain on niin, että vähäjakoisten ohjelmien puolestapuhujat ovat kokeilleet molempia treenityylejä (sekä moni- että vähäjakoisia ohjelmia), kun taas suurin osa monijakoisen kannattajista ei ole koskaan edes kokeillut fiksusti tehtyä vähäjakoista treeniä.

Tämä johtuu nähdäkseni siitä, että viimeisen kymmenen vuoden ajan kehonrakennuslehdet (ja useimmat kirjat) ovat puhuneet oikeastaan vain monijakoisista ohjelmista.

Tähän trendiin on kuitenkin ollut havaittavissa muutosta ihan viime aikoina.

Niinhän se on...Mutta niinkuin jo jossakin aiemmassa ketjussa vastailin että katsotaan millä porukka treenaa 10 vuoden päästä.Nyt on muotia treenata 2-jakoisella koska se on "paras treenitapa.Annetaan ajan kulua ja katsotaan mikä on kohta se tehokkain tapa:)
On ollut volyymitreenit,heavy-duty,mega-duty,3-,4-jakoinen,nyt monilla se 2-jakoinen.Katsotaan minne asti kaksijakoisella pääsee,jos paikat kestää??
Onko kukaan aloittanut 2-jakoisella ja treenannut sillä jo vuosia??Eikös Hulkki ym.2-jakoisen puolestapuhujat ole tehneet ne suurimmat pohjat=lihat jollakin muulla systeemillä ja siirtyneet sitten 2-jakoiseen kun kasvu stoppaa??
Eli mikä olisi tulos jos olisi aina vedetty 2-jakoisella,isompi vai pienempi:)

Eiköhän nuo trendit vaihtele bodihommissa kun niissä ei tiede kovin isossa roolissa ole, mutta mitäpä väliä sillä on. Se ei muuta tutkimusten tulosta mihinkään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on muotia treenata 2-jakoisella koska se on "paras treenitapa.Annetaan ajan kulua ja katsotaan mikä on kohta se tehokkain tapa:)
Et nyt taida ymmärtää, että tuo ei ole mikään trendi, vaan maailmanluokan valmentajat ja tutkimus ovat jo vuosiakymmeniä olleet hyvin yksinkertaisen perustreenin kannalla (useimmiten suositeltu ja käytetty jako on itse asiassa kokokroppatreeni). Se, mitä jossain bodilehdissä innostutaan milloinkin hehkuttamaan, ei muuta tätä tosiasiaa. Kuten jo moneen kertaan todettua, boditouhuissa ei järki tai tiede ole kovinkaan suuressa roolissa, vaan useimmat treenaavat jollain tavalla vain sen takia että kehonrakentaja X tekee myös niin.
Eikös Hulkki ym.2-jakoisen puolestapuhujat ole tehneet ne suurimmat pohjat=lihat jollakin muulla systeemillä ja siirtyneet sitten 2-jakoiseen kun kasvu stoppaa??
Jos katsotaan millä itse kukin on tehnyt suurimmat pohjat, on vastaus 99% tapauksista sama: aloittelijana millä tahansa treenillä. Ensimmäisen parin treenivuoden aikana kasvaa helvetillistä tahtia kunhan vain treenaa tosissaan ja syö riittävästi, oli se treeniohjelma sitten 1-,2-, tai 17-jakoinen. Tästä syystä tuo aloittelijavaiheen kehitys ei ole vertailukelpoista aikaa kun ruvetaan miettimään millä jaolla tai treenitavalla on saatu parhaat tulokset. Itse treenasin ensimmäiset puoli vuotta 1-jakoisella 6 päivää viikossa ja tulokset olivat helvetin hyviä. Sen jälkeen 3-5-jakoisilla about 5 vuotta, ja kehitystä tuli koko ajan hidastuvaa tahtia (lukuunottamatta kevättä 2000, jolloin sisällytin ohjelmaan kunnolla myös jalat, ja varmistin ensimmäistä kertaa että söin riittävästi kaloreita ja ylipäätänsä riittävän usein). Tuon jälkeen kului kolmisen vuotta aika marginaalisella kehityksellä kun treenasin 3-4-jakoisilla ohjelmilla viikon kierrolla, kunnes 2003 kokeilin 2-jakoista ohjelmaa (4 treeniä viikossa), minkä jälkeen kehitys on ollut parempaa kuin kolmena vuotena ennen tuota.

Lisäksi kuten tässä samassa threadissa juuri äsken painotin, on äärimmäisen tärkeää että kokemusta löytyy sekä monijakoisista että vähäjakoisista ohjelmista, jotta niitä voi omakohtaisesti vertailla keskenään. Kun kysyt onko kukaan treenannut alusta saakka pelkällä 2-jakoisella, en tiedä mitä oikein moisella tiedolla tekisit, sillä moinen henkilö ei tietäisi mitään muiden kuin 2-jakoisten ohjelmien toimivuudesta omalla kohdallaan.

Mitä tulee tuohon väittämääsi, että meikäläinenkin seurailee vain trendejä tai jotain, olet väärässä. Aloitin 2-jakoisella treenaamisen jo 4 vuotta sitten, kun kutakuinkin kaikki muut pitivät minua tuon johdosta hulluna, että menettäisin kaiken vähäisenkin lihasmassani, en palautuisi, joutuisin ylikuntoon, jne. Tänäkin päivänä bodilehdet ovat edelleen pullollaan pro-ukkojen monijakoisia ohjelmia, ja sinä väität että 2-jakoinen on muka trendi? Vähän järkeä siihen kirjoitteluun.

Kehitystä tuli kummallakin tavalla, ainoastaan 2 -jakoisella optimaalisesti:)

Minäkin olen siirtynyt samalla tavalla monijakoisesta harvajakoiseen.

Siirtymisen jälkeen ja selvän sarjapainoaallotuksen avulla ainakin voimat kasvoi aika paljon ihan parissa kuukaudessa.

Et nyt taida ymmärtää, että tuo ei ole mikään trendi, vaan maailmanluokan valmentajat ja tutkimus ovat jo vuosiakymmeniä olleet hyvin yksinkertaisen perustreenin kannalla (useimmiten suositeltu ja käytetty jako on itse asiassa kokokroppatreeni).
[nusnus]
C. Poliquin sanoi:
I've trained Olympic medalists in sixteen different sports, from energy system sports such as swimming to short-term explosive power sports such as shot put. For almost every single one of them, 70% of the time, I've used split routines and switched to whole body routines as their competition was nearing. Whether it's Adam Nelson who won the World Championship in the shot put or Dwight Phillips who won it in the long jump, they all trained with split routines.
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1401530[/nusnus]

En mä mistään mitään tiedä, mutta tuli vain typeryyttäni tartuttua tuohon. Tosin tässä on nyt eliittiatleetit vs. bodybuilderit... :arvi: Ja itsekin olen lähinnä 1- ja 2-jakoisia vääntänyt.

EIhän tossa todellakaan ollu tarkoitusta epäillä kenenkään kasvua ja treenejä,vaan tarkoitus oli se että treenisysteemit tuntuu vaan muutaman vuoden välein vaihtuvan...Mutta aika näyttää sen vääntääkö porukka vielä 10 vuoden kuluttua 2-jakoisella??
Tosiaan pro-kehoilijoiden ohjelmia ei kannata kopioida suoraan...Loppuun palaa ja äkkiä.
Omalle kohdalle sopii 3-jakoinen,sillä tulokset olleet parhaita:) Olen jo todennut senkin että kokeilen vielä joskus jos saisin 2-jakoiseen järkevän jaon...Voisin katsoa miten kehittyy.

Niin,olen sitä mieltä yhä että tällä hetkellä 2-jakoinen on trendi.Olihan aikaisemmin heavy,mega-dutyt ym...Katsotaan muutaman vuoden kuluttua pysyykö ohjelma suosiossa?
Turha vetää herneitä nokkaan jos täällä kertoo omia mielipiteitä tai kyseenalaistaa joitain asioita.Eikö tälläisten palstojen tarkoitus ole juuri saadakkin keskustelua aikaan:)
Ei tämä niin totista ole...

[nusnus]http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1401530[/nusnus]

En mä mistään mitään tiedä, mutta tuli vain typeryyttäni tartuttua tuohon. Tosin tässä on nyt eliittiatleetit vs. bodybuilderit... :arvi: Ja itsekin olen lähinnä 1- ja 2-jakoisia vääntänyt.
Juu, tiedän kyllä että nimenomaan Poliquin suosittelee aika pitkiäkin treenikiertoja ja moneen jaettuja ohjelmia.

Ja itse pidän 1-2-jakoista treeniä vähäjakoisena, 3-jakoa johonkin siihen välimaastoon sijoittuvana, ja 4 tai useampaan osaan jaettuja ohjelmia trendipumppailuna :D

Mistähän sitä sitä löytäis sellasen perusliikkeiden varaan rakennetun 2-jakoisen(3 tai 4 krt viikossa), jossa olis huomioitu epäsuora rasitus kehityksen kannalta... Hulkki siitä aiemmin mainitsi että semmonen olis bueno, mutta ei semmosta löydy, eikä jaksa ite ruveta väsään :D
tosin kai se kohta on pakko väsätä ku koulu kolkuttaa ovella... ellei joku sit heittäis esimerkkiä em. ohjelmasta...

E: On muuten hassua kun näitä tredejä lukee joissa Hulkki kirjoittaa paljon... ei mitään juttua voi pitää totena ennen kuin Hulkki tulee ja sanoo miten asian laita on, ja sitten vasta sitä uskoo itsekin... :)

EE: ei vittu ja väärään trediin....

Mistähän sitä sitä löytäis sellasen perusliikkeiden varaan rakennetun 2-jakoisen(3 tai 4 krt viikossa), jossa olis huomioitu epäsuora rasitus kehityksen kannalta... Hulkki siitä aiemmin mainitsi että semmonen olis bueno
WTF? Ei 2-jakoisessa ohjelmassa tarvitse IMO epäsuoraa rasitusta lainkaan. Monijakoisessa tarvitaan, tiheäfrekvenssisessä ei.
On muuten hassua kun näitä tredejä lukee joissa Hulkki kirjoittaa paljon... ei mitään juttua voi pitää totena ennen kuin Hulkki tulee ja sanoo miten asian laita on, ja sitten vasta sitä uskoo itsekin... :)
Toivon todella että jengi ajattelisi omilla aivoillaan, eikä uskoisi yhtäkään henkilöä tällä planeetalla vain sen takia, että kyseinen henkilö on se ja se, tms. Riippumatta siitä, kuka jonkin asian sanoo, ihmisten pitäisi itse miettiä voiko kyseinen asia pitää paikkansa vai ei. IMO on äärimmäisen typerää uskoa väittämää X vain sen takia että sen on tehnyt joku keskimääräistä tunnetumpi tyyppi tai jotain.

olen harkinnut siirtymistä 2-jakoisesta 4-jakoiseen, lähinnä ihan mielenkiinnosta ja kokeilunhalusta. mutta vähän tätäkin keskustelua seuranneena ja oman salin ihmisiä sivusta vakoilleena tuntuu että 4-jakoista käyttävät ainoastaan mörököllin kokoiset miehet, jotka luultavasti ovat treenanneet jo vuosia. itse olen 50 ja risat kiloinen pikkulikka joka on aloittanut harjoittelun vasta noin reilu puoli vuotta sitten. tarkoituksena on saada lihaa luiden ympärille, mitä enemmän sen parempi. haluaisin kokeilla tuota Timba79:n aloittelijoiden sivulle postaamaa 4-jakoista pienin muutoksin. mutta olisiko minun mielestänne noin mutu-tuntumalta sittenkin parempi pysytellä vielä vähäjakoisessa-ohjelmassa? tai onko jotain mihin minun pitäisi kiinnittää erityistä huomiota jos päätän vaihtaa monijakoisempaan?

kiitos kaikille jotka jaksavat vastata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom