Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mistä saa kuulat halvimmalla ja mikä olisi hyvä paino aloittelijalle? Onko nämä tehokkaat ja kätevät myös kotikäytössä niinkuin näitä ylistetään? Rahalle vastinetta?

Riippuu nykytasostasi. Useimmille miehille 16 tai 20kg on hyvä lähtökohta, 24kg on puolestaan standardi hieman pidempään kuulilla tehneille. Parempaa ja kompaktimpaa treenivälinettä oman kehonpainon lisäksi ei ole tullut vielä vastaan.

Panostaisin silti edelleen kisamalliseen kuulaan. Maksaa pari kymppiä enemmän, mutta laatu on parempaa. Lisäksi kuulat ovat saman kokoisia painosta riippumatta.

Mistä saa kuulat halvimmalla ja mikä olisi hyvä paino aloittelijalle? Onko nämä tehokkaat ja kätevät myös kotikäytössä niinkuin näitä ylistetään? Rahalle vastinetta?
Tietty noissa kisakuulissa on hyvät puolensa, joita Jukka_M postasikin jo tossa. Ne taitaa käydä hyvin myös kaupaksi, jos innostus lopahtaa tai käyvät pieniksi. Kannattaa kattella myös käytettyjä. Ittellä viisi harjoittelukuulaa. Samalla rahalla olisin saanut yhden, korkeintaan kaksi uutta kisakuulaa. Ittellä tarkoitus päivittää joskus (ainakin isommat) kisakuuliin. Isoissa harjoituskuulissa tosiaan kahva saattaa olla paksu. Testaa tänhetkinen voimatasosi jossain ja punnitse budjettisi ja tavoitteesi, joiden perusteella sitten valitset kuulan.

Miehen kannattaa myös hankkia kuula minne molemmat kädet mahtuu, usein kuulat on liian pienellä kahvalla ainakin minulle. Naisille tämä ei pitäisi olla ongelma.

Mielenkiinnosta kyselen, että miten on lihasta tarttunut sellaisille henkilöille, jotka treenaavat ainoastaan kahvakuulilla? En nyt tarkoita mitään bodarien massoja, vaan sellasia normi naturaalien patteja. Itsellä polvivaivojen takia jäänyt muu punttailu pois ja kahvakuulat toistaiseksi ainoa väline millä treenaan tällä hetkellä. Alunperinhän kahvakuulailun aloitin huonon selän takia, mikä on nyt jo huomattavasti parempi. Mullahan ei nyt ylenmäärin lihaksia ole, enkä pelkää että kuulailun myötä ne vähätkään surkastuisi. Itsellä olisi tarkoitus saada hieman lisää lihaksia ja rasvaprosentti normaalin tasolle (ei kuitenkaan kireäksi asti ainakaa vielä), kun nyt se on aika huima. Mutta olisi ihan kiva kuulla miten muilla ja käyttekö lenkillä/uimassa/pyöräilemässä lisäksi.

Mulla on takana noin vuoden kestänyt projekti. Olen opetellut syömään terveellisemmin sekä harrastamaan kuulailua säännöllisesti. Painoa on pudonnut noin 10kg tänä aikana. En ole pyrkinyt kasvattamaan lihasta vaan simmpelisti nauttimaan liikunnasta ja hyvästä sekä terveellisestä ruuasta.
548133_101627646650786_1006685446_n.jpg
Tuossa pari kk vanha kuva minusta. :)

- - - Updated - - -

Siis lihasta minulla ei juurikaan ole mutta olen tyytyväinen vartalooni. :)

Mulla on takana noin vuoden kestänyt projekti. Olen opetellut syömään terveellisemmin sekä harrastamaan kuulailua säännöllisesti. Painoa on pudonnut noin 10kg tänä aikana. En ole pyrkinyt kasvattamaan lihasta vaan simmpelisti nauttimaan liikunnasta ja hyvästä sekä terveellisestä ruuasta.
548133_101627646650786_1006685446_n.jpg
Tuossa pari kk vanha kuva minusta. :)

- - - Updated - - -

Siis lihasta minulla ei juurikaan ole mutta olen tyytyväinen vartalooni. :)

Mutta toihan on jo hyvää kehitystä. Vähän ku lisäilis fotoshopilla linnunkakkaa olkapäille tohon kuvaan, ni vois luulla kreikkalaiseks patsaaks.:worship:

Mielenkiinnosta kyselen, että miten on lihasta tarttunut sellaisille henkilöille, jotka treenaavat ainoastaan kahvakuulilla? En nyt tarkoita mitään bodarien massoja, vaan sellasia normi naturaalien patteja. Itsellä polvivaivojen takia jäänyt muu punttailu pois ja kahvakuulat toistaiseksi ainoa väline millä treenaan tällä hetkellä. Alunperinhän kahvakuulailun aloitin huonon selän takia, mikä on nyt jo huomattavasti parempi. Mullahan ei nyt ylenmäärin lihaksia ole, enkä pelkää että kuulailun myötä ne vähätkään surkastuisi. Itsellä olisi tarkoitus saada hieman lisää lihaksia ja rasvaprosentti normaalin tasolle (ei kuitenkaan kireäksi asti ainakaa vielä), kun nyt se on aika huima. Mutta olisi ihan kiva kuulla miten muilla ja käyttekö lenkillä/uimassa/pyöräilemässä lisäksi.

Rinnalleveto + pystypunnerrus -kombo on erittäin toimiva tartuttamaan lihasta. Vaikka olen tehnyt sitä isommalla kuulalla ja vain korkeintaan 5 toiston sarjoina, niin olkapäät ja rinnanympärys kasvoivat kuin varkain. Se ei ollut tarkoitus, vaan pelkästään voimatason nosto. No näin kuitenkin kävi. Vaikka muutakin treeniä tulee tehtyä kehonpainolla ja levytangolla varsinaisen lajitreenin lisäksi, niin leuanvedot ja tuo äskeinen kombo on oikeastaan ainoa mahdollinen "syyllinen".

Pystypunnerrus tarvitsee usein paljon volyymia kehittyäkseen. Pavelin RoP on hyvä treeni. Toistotikkaat 5x(1,2,3,4,5) ovat toimivaksi todettu. Kun tuo tulee täyteen, niin aloita alusta isommalla kuulalla.

Rinnalleveto + pystypunnerrus -kombo on erittäin toimiva tartuttamaan lihasta. Vaikka olen tehnyt sitä isommalla kuulalla ja vain korkeintaan 5 toiston sarjoina, niin olkapäät ja rinnanympärys kasvoivat kuin varkain. Se ei ollut tarkoitus, vaan pelkästään voimatason nosto. No näin kuitenkin kävi. Vaikka muutakin treeniä tulee tehtyä kehonpainolla ja levytangolla varsinaisen lajitreenin lisäksi, niin leuanvedot ja tuo äskeinen kombo on oikeastaan ainoa mahdollinen "syyllinen".

Pystypunnerrus tarvitsee usein paljon volyymia kehittyäkseen. Pavelin RoP on hyvä treeni. Toistotikkaat 5x(1,2,3,4,5) ovat toimivaksi todettu. Kun tuo tulee täyteen, niin aloita alusta isommalla kuulalla.

Kiitti vinkeistä. Enter The Kettlebell kirjan oon kyllä lukenu ja siitä tehnyt sen New Program Minimumin pariinkin otteeseen eri painoisilla kuulilla. Toi ROP menee kokeiluun myöhemmin ja variety päivinä ajattelin tehdä PTP:stä sen mave osuuden levytangolla (jos polvet sallii). Vai mitä suosittelisit itse variety päiville? Kirjan ohjeiden mukaan?

Millaista settiä SonnanPoika on toteuttanut päästääkseen noin hyvään kuntoon noin lyhyessä ajassa?

Kiitos. :)

Treeni on koostunut pääosin etuheilautuksesta, TGU ja leuanvedosta. Hindupunnerruksia tein joitakin kuukausia sitten viikkotasolla ehkä 200 toistoa. hyvä liike, suosittelen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitti vinkeistä. Enter The Kettlebell kirjan oon kyllä lukenu ja siitä tehnyt sen New Program Minimumin pariinkin otteeseen eri painoisilla kuulilla. Toi ROP menee kokeiluun myöhemmin ja variety päivinä ajattelin tehdä PTP:stä sen mave osuuden levytangolla (jos polvet sallii). Vai mitä suosittelisit itse variety päiville? Kirjan ohjeiden mukaan?

En välttämättä sotkisi PTTP:tä variety päiville. Se perustuu tiheään harjoittelun frekvenssiin, eli harjoituspäiviä tulee viikossa monta, jopa 5-6. Kyllä maastavedot variety -päivinä pitää varmasti jo saavutettua tasoa jossain määrin yllä, mutta kehitystä niin pienellä määrällä saa tuskin aikaan.

Itse lähtisin tekemään maastavetoja hieman suuremmalla volyymilla, eli vaikka 2x(5,3,2) tai jopa 3x(5,3,2). Nämä sarjat eivät siis ole todellakaan piippuun asti tehtyjä. Jos haluaa pysyä kuulien parissa, niin aluksi pari sarjaa haloja, joita seuraisi TGU:t ja homma pakettiin yhden tai kahden käden etuheilautuksilla.

Saan ensi viikolla e-kirjan valmiiksi, johon olen koonnut hyvän nipun parhaita treenejä. Stay tuned, jos kiinnostusta löytyy. :)

En välttämättä sotkisi PTTP:tä variety päiville. Se perustuu tiheään harjoittelun frekvenssiin, eli harjoituspäiviä tulee viikossa monta, jopa 5-6. Kyllä maastavedot variety -päivinä pitää varmasti jo saavutettua tasoa jossain määrin yllä, mutta kehitystä niin pienellä määrällä saa tuskin aikaan.

Itse lähtisin tekemään maastavetoja hieman suuremmalla volyymilla, eli vaikka 2x(5,3,2) tai jopa 3x(5,3,2). Nämä sarjat eivät siis ole todellakaan piippuun asti tehtyjä. Jos haluaa pysyä kuulien parissa, niin aluksi pari sarjaa haloja, joita seuraisi TGU:t ja homma pakettiin yhden tai kahden käden etuheilautuksilla.

Saan ensi viikolla e-kirjan valmiiksi, johon olen koonnut hyvän nipun parhaita treenejä. Stay tuned, jos kiinnostusta löytyy. :)

OK. Kiitos taas vinkeistä ja näkökulmista. Taidanpa sitten toistaiseksi pysytellä pelkästään kahvakuulien parissa. Eipä mulla niin huikeet mavetulokset ole edes, että täytyis ylläpitää voimatasoja. Pysytään kanavalla.

HENKI!!! Laita tuonne viestiä "team at rogueeurope piste eu" maahan tuovat Ader:n kahvakuulia, pitäis olla myös yli 40 kg kuulia.

Hengityksen rytmittäminen. Eli käytättekö anatomista vai biomekaanista hengitystä kuulaillessa? Ennen tein etuheiluria biomekaanisella tyylillä, mutta nyt olen kokeillut anatomista. Eli kuula ylös ja sisäänhengitys, kuula alas ja ulospuhallus. Vielä en tiedä kumpi parempi itselle, mutta toi anatominen varmaan kannattaa opetella, jos aikoo joskus treenata GS:ia silmälläpitäen.

Suoritustekniikoista. Esim. pystypunnerrus. Punnerratteko kyynärpää eteenpäin suunnattuna (esim. Vasily Fedorenko), vai Pavelin tyyliin sivulta kiertäen? Itsellä tällä hetkellä käytössä toi ensimmäinen. Tuntuu ettei ota olkapäähän niin ilkeesti. Onko toi enempi makuasia vai mennäänkö tässä kropan välityksien/liikkuvuuden ehdoilla?

Hengityksen rytmittäminen. Eli käytättekö anatomista vai biomekaanista hengitystä kuulaillessa? Ennen tein etuheiluria biomekaanisella tyylillä, mutta nyt olen kokeillut anatomista. Eli kuula ylös ja sisäänhengitys, kuula alas ja ulospuhallus. Vielä en tiedä kumpi parempi itselle, mutta toi anatominen varmaan kannattaa opetella, jos aikoo joskus treenata GS:ia silmälläpitäen.

Suoritustekniikoista. Esim. pystypunnerrus. Punnerratteko kyynärpää eteenpäin suunnattuna (esim. Vasily Fedorenko), vai Pavelin tyyliin sivulta kiertäen? Itsellä tällä hetkellä käytössä toi ensimmäinen. Tuntuu ettei ota olkapäähän niin ilkeesti. Onko toi enempi makuasia vai mennäänkö tässä kropan välityksien/liikkuvuuden ehdoilla?

Itse käytän anatomista hengitystä käytännössä pelkästään oli kyseessä lyhyet tai pitkät sarjat. Varsinkin pitkissä tempaus sarjoissa anatominen hengitys on ihan ehdoton ja tulee itsellä käytännössä luonnostaan. Omat kuulatekniikat ovat GS- tyylisiä eli mahdollisimman taloudellisia vaikkei olekaan tarkoitus kisata kuulailussa ainakaan lähitulevaisuudessa.

Omat olkäpäät olivat niin romuna lätkän ja puntin jäljiltä ennen kuin löysin kuulat, että kaikki pystypunnerrukset oli pakko tehdä kyynerpäät eteenpäin suunnattu. Nyt kun ovat paremmassa kunnossa, kiitos kuulailun isojen liikeratojen, en ole edes ajatellut että kuulaa voisi työntää kyynärpäät sivuilla. Pienillä kuulilla ei varmasti tulisi ongelmaa, mutta jos alkaisin työntämään raskaita kuulia sivulta kiertäen ylös, sanoisi olkapäät varmasti sopimuksen hyvin nopeesti irti. Itselle siis toi kyynärpäät eteen on olkapäiden terveyden kannalta ainoa vaihtoehto ja niin sen myös opetan omille asiakkaille.

Sopisikohan HIIT-pohjainen juoksu mitenkään Pavelin Rop-ohjelman oheen? Pitkäkestoisia lenkkejä tuli juostua ennen kuulailun aloittamista ja nyt olen miettinyt, että Hiit-treeni sopivi hyvin välipäivinä tehtäväksi treeniksi painonpudotusta vauhdittamaan. Eli Kuulailua n3kertaa viikko ja HIIT 2-3 kertaa viikko välipäivinä, 1-2 lepopäivää.

Sopisikohan HIIT-pohjainen juoksu mitenkään Pavelin Rop-ohjelman oheen? Pitkäkestoisia lenkkejä tuli juostua ennen kuulailun aloittamista ja nyt olen miettinyt, että Hiit-treeni sopivi hyvin välipäivinä tehtäväksi treeniksi painonpudotusta vauhdittamaan. Eli Kuulailua n3kertaa viikko ja HIIT 2-3 kertaa viikko välipäivinä, 1-2 lepopäivää.
En nyt muista ulkoa, kun mulla ei just nyt oo sitä kirjaa käsillä. Mutta ainaskin siinä Pavel muistaakseni itse suositteli HIIT juttuja silloin, jos vuorottelee ROP:ea ja PTTP:ia tuon PTTP:n aikana. En nyt muista miten se meni, mutta oli siellä kirjan lopussa FAQ osiossa. Jotain esimerkkejä siinä oli kuiteskin. Voin tsekata kunhan kerkiän.

Itse käytän ehdottomasti biomekaanista hengitystä. Vaikka etuheilautus, etenkään kevyellä kuulalla, ei ole aivan maastavedon tai kyykyn veroinen suoritus, niin on silti vähintäänkin "mukava" tietää, että selällä on kaikki mahdollinen tuki mitä jo pelkästään valsalva-ilmiöstä syntyy. Lisäksi voimantuotto paranee hetkellisesti terävän ulospuhalluksen yhteydessä ja liikettä tekevät lihakset supistuvat voimakkaammin jos muut ympärillä olevat lihasryhmät supistuvat. Tämä on totta erityisesti isoilla lihasryhmillä. Kokeilkaa tehdä yhden käden pystypunnerrus pakarat, reidet ja keskivartalo jännitettynä sekä ilman sitä. Ero on kuin yöllä ja päivällä.

GS, jossa on tarkoitus olla mahdollisimman taloudellinen on asia erikseen. En ole sitä tehnyt, niin en myöskään lähde kommentoimaan tai neuvomaan.

Intervallit, HIIT tms. voi sovittaa RoPin yhteyteen. Se vaatii kuitenkin hieman kokemusta ja taitoa kuunnella itseään. RoP on suhteellisen vaativa ohjelma, jossa tulee paljon volyymia. Muuta harjoittelua voi ja on suotavaa tehdä, mutta se voi olla suoraan pois edistymisestä RoPissa. HIITiä voi siis käyttää, mutta mielummin tarkkuus- kuin haulikkoammunnan tavoin. Toisin sanoen siis tarkkaan ja harkitusti.

Samoin minä käytän biomekaanista hengitystä. Turvallisempi vaihtoehto minun selälle.

Itsellä selkä oli hyvin huonossa kunnossa kun aloitin kuulailun ja silloin heilutin kuulaa miettimättä hengitystä sen enempää ja varmaan hengityskin meni silloin biomekaanisesti. Vasta kun tempaus muodostui kuulalla pääliikkeeksi, aloin kiinnittämään hengitykseen enemmän huomiota ja se muuttui anatomiseksi. Nyt reilun vuoden jumpan jälkeen en koe että missään heilurimaisessa liikkeessä anatominen hengitys olisi turvattomanpi selälle. Sormista loppuu jerkku ja salilta kuulat, ennen kuin hengitys pitäisi kääntää oman selän kannalta toistenpäin.

Omalla kohdalla hengitys vaihtelee riippuen kuulan/kuulien koosta ja sarjan pituudesta jos puhutaan tempauksesta, heilautuksessa ja rinnallevedossa rytmi on aina sama. 28kg:n kuulaan asti tempauksessa yhteen toistoon mahtuu 4 lyhyttä hengitystä ja raskailla kuulilla 2 hengitystä.

Kahden käden etuheiluria oon rehnyt aika vähän, mutta ilmeisesti Jukan lehtijutun innoittamana oon tehnyt sitä salilla lämmittelyksi ennen voimaharjoitusta ja kokeillut siihen biomekaanista hengitystä. Siihen se tuntuu ihan yhtä hyvältä ja tuo liikkeeseen kieltämättä lisää terävyyttä, mutta selän turvallisuudessa en huomaa eroa.

Suositut

Back
Ylös Bottom