Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on vasta pari treeniä heiluria menny anatomisella hengityksellä. Vielä viimeviikkoon asti tein biomekaanisella ja saatan vielä palata tähän takas. Jotenkin tuntuu että hengästyy nopeemmin anatomisella ja suoritus tempo heittelee helpommin, kun yritän samalla keskittyy hengittämiseen, muuten hengitys menee kuin varkain biomekaaniseksi.

Tänään lähtee 24kg tilaukseen, jotta saahaan kuulailuun vaihtelua tuon 16kg rinnalle. Olen nyt tämän viikon pyöritellyt aamurutiinina lenkin jälkeen 4x50 heiluria 16kg ja tänäaamuna kokeilin 1x100 heiluria 8kg yksi käsi (vaihdellen) ja päälle heilureja 2x50 16kg. Oon kokenut aika huolella jääneeni tuohon heiluriin koukkuun, mutta onko siinä liikaa jos ma-pe tekee joka aamu tuommosen 200 heilurin setin?

Iltapäiville olen ajatellut ohjelmaa, jossa kierrätän TGU:ta, tempausta ja heiluria. Tarkoitus olisi kehittää niin tehopuolta kuin kestävyyspuolta. Tämän lisäksi ti ja to olisi ensi viikosta alkaen kuntonyrkkeilyä ohjelmassa.

Tarkoitus olisi pitää treenit yksinkertaisina mutta tehokkaina. Ajatuksena olisi kutitella tuota fatique-rajaa, jotta saatais uudenlaista ärsykettä kestävyyden kehittämiseen.

Tänään lähtee 24kg tilaukseen, jotta saahaan kuulailuun vaihtelua tuon 16kg rinnalle. Olen nyt tämän viikon pyöritellyt aamurutiinina lenkin jälkeen 4x50 heiluria 16kg ja tänäaamuna kokeilin 1x100 heiluria 8kg yksi käsi (vaihdellen) ja päälle heilureja 2x50 16kg. Oon kokenut aika huolella jääneeni tuohon heiluriin koukkuun, mutta onko siinä liikaa jos ma-pe tekee joka aamu tuommosen 200 heilurin setin?

Iltapäiville olen ajatellut ohjelmaa, jossa kierrätän TGU:ta, tempausta ja heiluria. Tarkoitus olisi kehittää niin tehopuolta kuin kestävyyspuolta. Tämän lisäksi ti ja to olisi ensi viikosta alkaen kuntonyrkkeilyä ohjelmassa.

Tarkoitus olisi pitää treenit yksinkertaisina mutta tehokkaina. Ajatuksena olisi kutitella tuota fatique-rajaa, jotta saatais uudenlaista ärsykettä kestävyyden kehittämiseen.

Täällä aivan samanlaiset ajatukset.
Pitäisi viikonloppuna itsekin käydä hakemassa 24 kilon kuula. Tällä hetkellä käytössä 16 ja 20 kilon kuulat, jotka tuossa etuheilautuksessa
varsinkin ovat liian pienet.
Olen tehnyt tuota 10 000 heilautuksen haastetta nyt 10 päivää ja 4000 toistoa takana. Noilla toistomäärillä saa paikat kipeiksi jo
20 kilon kuulallakin. TGU:ta myös melko paljon teen ja siinä kyllä tuo 20 kilon kuula on itselle ainakin ihan sopiva.

Itsellä selkä oli hyvin huonossa kunnossa kun aloitin kuulailun ja silloin heilutin kuulaa miettimättä hengitystä sen enempää ja varmaan hengityskin meni silloin biomekaanisesti. Vasta kun tempaus muodostui kuulalla pääliikkeeksi, aloin kiinnittämään hengitykseen enemmän huomiota ja se muuttui anatomiseksi. Nyt reilun vuoden jumpan jälkeen en koe että missään heilurimaisessa liikkeessä anatominen hengitys olisi turvattomanpi selälle. Sormista loppuu jerkku ja salilta kuulat, ennen kuin hengitys pitäisi kääntää oman selän kannalta toistenpäin.

Omalla kohdalla hengitys vaihtelee riippuen kuulan/kuulien koosta ja sarjan pituudesta jos puhutaan tempauksesta, heilautuksessa ja rinnallevedossa rytmi on aina sama. 28kg:n kuulaan asti tempauksessa yhteen toistoon mahtuu 4 lyhyttä hengitystä ja raskailla kuulilla 2 hengitystä.

Olen samaa mieltä. Turvattominta minun mielestä selälle on se että ei tajua suoristaa polvia kuulien ollessa polvien takana, tulee selälle venytystä ja jos on selässä jumia on niin sehän revähtää. Yhden kerran paskoin selkäni tämän vuoksi ennenkuin tajusin miten se GS-tyypinen heiluri tehdään. Hard tyyli on tässä mielessä pirullinen, voi joutua tuomaan selän aika eteen ja takaosastoon tulee venytystä kun polvetkin pidetään koukussa.

Meikäläisellä taas LC:ssä sattuu juuri biomekaaninen hengitys rytmiin paremmin. Yläräkistä rinnalle pudotuksen aikana keuhkot tyhjiksi ja saman tien pudotan kuulat heiluriin jolloin vedetään happea keuhkoihin, ylös tullessa tyhennys. Mutta kyseessä on kuitenkin jatkuvaa aktiivista hengitystä, eli valsalaa en aktivoi.

Anatoomista hengitystä pidetään kai taloudellisesti parempana, ehkä pitäisi itsekin siirtyä siihen suuntaan myös LC:n osalta, mutta toisaalta nykyistä LC:n rytmiä se sotkisi aika pahasti.

Kahden käden etuheiluria oon rehnyt aika vähän, mutta ilmeisesti Jukan lehtijutun innoittamana oon tehnyt sitä salilla lämmittelyksi ennen voimaharjoitusta ja kokeillut siihen biomekaanista hengitystä. Siihen se tuntuu ihan yhtä hyvältä ja tuo liikkeeseen kieltämättä lisää terävyyttä, mutta selän turvallisuudessa en huomaa eroa.

Juurikin tuo terävyys on yksi vahvuus biomekaanisessa hengityksessä. Samasta syystä kamppailu-urheilussa tehdään usein lyhyt ja terävä uloshengitys lyönnin tai potkun yhteydessä.

Ajattelin tämmöstä kokeilla kun 24 kuula kolahtaa postiluukusta:

MA:

1. Heiluri 1-käsi 16kg 10x/käsi
2. Heiluri 24kg 5x/käsi --> 20x kaks kättä
3. Tempaus 16kg kyykkyssä 5x/käsi
4. Rive+työntö 16kg x 10/käsi
5. Rive+työntö 24kg x 3-5/käsi
6. TGU 10kg x 5/käsi

--> Joka liikkeen välissä 30" tauko
--> 2 kierrosta 3 min tauolla

PE

1. Heiluri 1-käsi 16kg x 15/käsi
2. Heiluri 24kg 5-10-15-20 30" levoilla
3. Rive + työntö 24 kg 1-2-3-4-5/30 sek lepo
4. TGU 16kg 3x1/käsi

--> liikeiden välissä 30" taukoa
--> 2 kierrosta 3 min tauolla

Lisäksi oka aamu:

24KG heiluri 4x25 Yht: 100x
(16KG 1 x 50/niin paljon kun jaksaa)

Joka toinen viikko olisi MA,KE,PE aamut ilman kuulailua ettei mee liian rankaks, kun tuohon kuitenkin tulisi vielä TI ja To kuntonyrkkeilyä...

Miten toteutat progression? Miusta aikaa vastaan on parempi tehdä juurikin progression takia, merkkailee sit treenin jälkeen treenipäivyriin toistot ja seuraavalla kerralla sit vähintään yks enemmän. Tosin teen itekki esim. tempaukset 5-6x32/käsi.

Itellä olis kysymys tosta tempauksesta. Miulla on ongelmana isolla kuulalla tempausta tehdessä se, että meinaa kuula livetä kädestä ja käytännössä ote määrittelee maksimitoistot, eikä lihasrasitus tai mikään muukaan. Joudun jopa tuomaan 32kg kuulan räkkiasennon kautta alas, koska suoraan alas tuodessa tuntuu, et joutuu puristamaan kohtuuttoman paljon, ettei kuula lennä kädestä. Onko ainoo mahollisuus magnesium, vai olisko tekniikassa jotain vialla?

Itellä olis kysymys tosta tempauksesta. Miulla on ongelmana isolla kuulalla tempausta tehdessä se, että meinaa kuula livetä kädestä ja käytännössä ote määrittelee maksimitoistot, eikä lihasrasitus tai mikään muukaan. Joudun jopa tuomaan 32kg kuulan räkkiasennon kautta alas, koska suoraan alas tuodessa tuntuu, et joutuu puristamaan kohtuuttoman paljon, ettei kuula lennä kädestä. Onko ainoo mahollisuus magnesium, vai olisko tekniikassa jotain vialla?

Kuten monet muutkin asiat, otevoiman kestävyys paranee harjoittelemalle. Mutta joo, tosissaan ottaen. Vaikkapa yhden käden etuheilautukset tuolla 32kg on hyviä kehittämään otevoimaa. Niitä pystyy tekemään huomattavasti pidempään kuin tempauksia. Lisäksi se on turvallisempi vaihtoehto. Toki tempaukselle ominainen tekniikka ja otteen pitävyys ei parane muuta kuin tempauksia tekemällä tietyn pisteen jälkeen, mutta yhden käden etuheilautus rakensi ainakin itsellä niin vankan pohjan, että otevoima ei ole ollut ikinä ongelma.

Ai niin, harjoittele mielellään ulkona ja katso, että kukaan ei ole tulilinjalla. Ainakin silloin kun on tarkoitus mennä lähemmäksi rajoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
renegade row on ainakin hieno liike, toimii hyvin parina yhden käden punnerruksien kanssa.
Tämä. Itse tykännyt tehdä noita vuorottain EDT-tyylillä. Esim. 20 minuuttia sellaisella painolla, jolla saa vajaan 10 toistoa, 5-6 toiston sarjoja. Seuraavalla kerralla esim. yksi toisto enemmän. Tossa linkki http://www.powerathletesmag.com/pages/edtworkout.htm. Lisäksi toi etuheilautus ottaa kyllä latseihinkin (ainakin mulla), liekö se negatiivinen liikkeen osuus tekee sen. Latsit toimii siinä jarruna http://www.super-sets.com/2012/05/17/miksi-pidan-etuheilautuksesta/.

Puuhastelureeni tuli tehtyä. Hiihtoa kahdella kuulalla x 100, renegade row x 100, rive kahdella 16 kg kuulalla x 100, swing 30/30 24 kilosella ja 60 kahdella kädellä. Jerkkiä 3x5 ja farmers walk jäähdyttelyyn.

Laitoin 48kg kuulan just tilaukseen, ennestään löytyy 2 x 32kg kuulat. Ajattelin nyt loppuvuoden keskittyä kädenväännön ja sen oheisharjoitteiden lisäksi lähinnä TGU:hun, heilautuksiin, goblet-kyykkyyn ja rinnalleveto+työntöön. TGU tuntuu kyllä tosi hyvältä, kun olkavarret ei kädenväännön jäljiltä oikein kestä raskaita pystypunnerruksia, niin TGU:lla saa kummasti voimaa tuohon punnerrukseenkin.

Ei ole mitään kummempia tavoitteita, jos nyt vuoden loppuun mennessä tulisi TGU:ssa ainakin tuo 48kg (pitäisi olla aika helppo, kun tänään otin kevyesti 39,5kg) ja koittaisi saada jonkun hyvän heilautustavoitteen aikaiseksi (vaikka 200 toistoa yhden käden heilautuksia 32kg kuulalla 10 minuutissa). Ja saas nähdä jos sitä vaikka innostuisi vielä vetämään sen 10 000 heilautusta haasteen uudestaan jossain vaiheessa syksyä.

Kovat on kyllä suunnitelmat, minkälaisia nuo etuheilautukset on yhdellä kädellä, jos 32kg möntti löytyy kourasta ?

Ihmisten käyttämissä tekniikoissa on niin järkyttäviä eroja että niitä suorituksia on aika vaikea vertailla, sun juttujen perusteella
oletan kyllä että et käytä mitään fuskaus tekniikoita.

Näyttääkö ne sun vedot esimerkiksi jokseenkin tältä eikä sellasilta kuin tuossa aiemmin joku linkkas:

[video=youtube_share;ktQO1vrLfsE]http://youtu.be/ktQO1vrLfsE[/video]

:rock:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kovat on kyllä suunnitelmat, minkälaisia nuo etuheilautukset on yhdellä kädellä, jos 32kg möntti löytyy kourasta ?

Ihmisten käyttämissä tekniikoissa on niin järkyttäviä eroja että niitä suorituksia on aika vaikea vertailla, sun juttujen perusteella
oletan kyllä että et käytä mitään fuskaus tekniikoita.

Ne on samanlaisia kuin mun kahden käden heilautukset, että tuohon hartioiden/kaulan korkeudelle nousee. Mä en ITSE koe saavani hyötyä siitä, että heilautan johonkin silmien tasolle tai siitä ylöspäin, mutta se on tosiaan vain mun mielipide :).

Mä en ole mikään kovin vahva, oon vaan pelaillut kuulien kanssa aika pitkään niin tekniikka on jalostunut mulle optimaaliseksi. Sen takia multa noi heilautukset onnistuukin paremmin kuin keskivertojantterilta. Mä itseasiassa joskus 5 vuotta sitten tein muistaakseni 230 yhden käden heilautusta 10 minuutissa 32kg kuulalla. Silloin kylläkin oli semmoinen kolmiokahvainen kuula käytössä ja niissä on mun mielestä paljon parempi kitka, joten niillä on helpompi tehdä. Nyt on lujateräskuulat käytössä, joten mankku tulee tarpeeseen.

Yllätyin tuosta TGU:sta tänään kun se tuli niinkin helposti. Sitä en ole pahemmin koskaan tehnyt muuta kuin max. 24kg kuulalla. En tiiä sit mistä moinen "kehitys" johtuu.

Lisäsit videot samalla kun kirjoitin vastausta. Juu, mun heilautukset näyttää just samalta kuin ekassa videossa. Toi toinen videohan on täysi vitsi :D.

Lisäsit videot samalla kun kirjoitin vastausta. Juu, mun heilautukset näyttää just samalta kuin ekassa videossa. Toi toinen videohan on täysi vitsi :D.

Niinhän se kyllä on, mutta veikkaan että tuolla tekniikalla tekeviäkin löytyy varmasti useita.

Terve!

Olen Thai nyrkkeilyä ja bjj harrastava jätkä, mietin käykö ekoilla sivuilla kuvailtu Svedberg ohjelma sellaisenaan lisänä treeni ohjelmaan? Jos ei, niin miksi ja mikä käy.Treenaan tällä hetkellä Thaimaassa 4-6 krt viikossa thai nyrkkeilyä 2.5h ja päälle bjj. Olen tullut siihen päätökseen, että normi punttis ei toimi enää näillä treeni määrillä, ainakaan positiivisessa mielessä.
Kahvakuulia kehuttu ja myös täältä löytyy, itselle suht koht outo kapistus. Niillä ja leuoilla, dipeillä jatkossa aikoisin hoitaa extra lihaskunnot. Punnerruksia ja vatsoja treeneissä tulee väännettyä tarpeeksi.

Terve!

Olen Thai nyrkkeilyä ja bjj harrastava jätkä, mietin käykö ekoilla sivuilla kuvailtu Svedberg ohjelma sellaisenaan lisänä treeni ohjelmaan? Jos ei, niin miksi ja mikä käy.Treenaan tällä hetkellä Thaimaassa 4-6 krt viikossa thai nyrkkeilyä 2.5h ja päälle bjj. Olen tullut siihen päätökseen, että normi punttis ei toimi enää näillä treeni määrillä, ainakaan positiivisessa mielessä.
Kahvakuulia kehuttu ja myös täältä löytyy, itselle suht koht outo kapistus. Niillä ja leuoilla, dipeillä jatkossa aikoisin hoitaa extra lihaskunnot. Punnerruksia ja vatsoja treeneissä tulee väännettyä tarpeeksi.

Miks tohon päälle pitää vielä treenata lisää? Mitä haet sillä mahdollisella treenillä?

Suositut

Back
Ylös Bottom