Hidastuuko pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a.m
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Viedäkseni keskustelua takaisin pituuskasvun suuntaan voisin kysyä tässä samalla: Miten hyvin noihin 12-15 vuotiaana tehtyihin pituuskasvunennustuskäyriin voi luottaa? 12 vuotiaana muistaakseni ennustettiin 176cm ja 14 vuotiaana 178cm. Nyt olen 16 (melkein 17), ja pituutta on 169-171cm. Aikaisemmin olen kyllä nukkunut ja syönyt melko huonosti, mutta nyt olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota noihin ja nykyään saan melkein 9 tuntia nukuttua joka yö. Olisi hienoa kasvaa tuonne 178cm kun olen ylä-asteesta lähtien ollut muita paljon lyhkäsempi.

Niin mites teillä, onko olleet ennusteet oikeassa? (En tarkoita nyt niitä vauvaiässä tehtyjä)
Niin ja mitä luulette, kannattaako mun aloittaa treeniä vielä? Jostain päin kuulee että vaikuttaa negatiivisesti kasvuun ja jostain kuulee että saattaisi jopa vaikuttaa positiivisesti..

Ennusteista en osaa sanoa mitään ku en oo tainnu kuulla omasta pituudestani muita ku vauvaikäsenä tehdyn, jonka mukaan muistaakseni olisin jonku sentin lyhyempi.

Ja en kyllä usko ton treenin vaikuttavan juurikaan pituuskasvuun jos järkevästi harjottelee eikä riko paikkoja. Ite treenailin jonkun verran jo seittemännellä luokalla ja sen jälkee on pituutta tullu joku kymmennen senttiä. Että ei muuta ku salille vaan jos kiinnostaa. Opettelet vaan tekniikat kunnolla ennen ku rupeat koittamaan maksimeja missään ni pysyy paikat ehjänä.

Jeps. Tässä olen kaveriani yrittänyt saadaa treemaan. Kaveri vain sano, että isänsä oli sanonut, että heikentää pituuskasvua, kuulemma ennuste jotain 185, nyt n.178.
Kyllä sitä muuten kiinnostas treenata, että sanonko vaan että isäs on väärässä ja treeniä?
Jos sitten treenuu vaikuttaa kasvuun, niin millasella ohjelmalla sen pitäis alottaa, että mahdollinen haitta olisi vähäinen, eli otetaanko esim. kyykky mukaan?

Omasta tilanteesta sen verran, että 178 olen ja treenaan melkolailla kovaa kuitenkin, kaikkia liikkeitä. Tammikuussa kävin röntgenissä loukkaantumisen takia, ja siellä sanovat minulle, että kasvat vielä varmaan sen 5cm kasvurustojen perusteella. Noh, taidan kuitenkin jatkaa treeniä samaan malliin, ihan ok pituus on itelle.

Edit: Ja kaverilla on myös skolioosi.

Itse aloittanut n18v punttaan ja ollut ja kasvanut siittä sentin huomiona se että olin 15v n158cm pitkä.

nykyään 163cm ja n74-75kg kylläkin rapakunnossa kun tullu tehtyä pitkään aikaan mitään joka nyt pitäisi korjata.

parasta lyhyessä pituudessa on se, että pieni leveä äijä huomataan helpommin.

tavoitteena olisi hivuttaa tuota massaa johonkin 80kg korville kohtuullisella rasvan määrällä.

jaloista luulisi tulevan kohtuullisesti lisää painoa, koska niitä koskaan hirveästi reenaillut.

''Maksimaalista voimaa tai nopeutta vaativiin urheilu suorituksiin ei ole syytä ryhtyä ennen pituuskasvun loppumista, ettei luiden kasvutumakkeet vaurioidu ja luut jää normaalia lyhyemmiks'' Että näi

Viedäkseni keskustelua takaisin pituuskasvun suuntaan voisin kysyä tässä samalla: Miten hyvin noihin 12-15 vuotiaana tehtyihin pituuskasvunennustuskäyriin voi luottaa? 12 vuotiaana muistaakseni ennustettiin 176cm ja 14 vuotiaana 178cm. Nyt olen 16 (melkein 17), ja pituutta on 169-171cm. Aikaisemmin olen kyllä nukkunut ja syönyt melko huonosti, mutta nyt olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota noihin ja nykyään saan melkein 9 tuntia nukuttua joka yö. Olisi hienoa kasvaa tuonne 178cm kun olen ylä-asteesta lähtien ollut muita paljon lyhkäsempi.

Niin mites teillä, onko olleet ennusteet oikeassa? (En tarkoita nyt niitä vauvaiässä tehtyjä)
Niin ja mitä luulette, kannattaako mun aloittaa treeniä vielä? Jostain päin kuulee että vaikuttaa negatiivisesti kasvuun ja jostain kuulee että saattaisi jopa vaikuttaa positiivisesti..

Itse olen nyt 17v. Aloitin reenaan vähän päälle 2 vuotta sitten, kun olin 168cm pitkä ja koululääkäri sanoi käyrien perusteella, että en kasva enään.. Nyt oon 187cm.. :arvi:

''Maksimaalista voimaa tai nopeutta vaativiin urheilu suorituksiin ei ole syytä ryhtyä ennen pituuskasvun loppumista, ettei luiden kasvutumakkeet vaurioidu ja luut jää normaalia lyhyemmiks'' Että näi

Ja mikäköhän mahtaa olla lähde? Itse olen kasvanut punttauksen alottamisen jälkeen ~10cm ja mennyt yli kasvuennusteesta. Tuota ennen pelasin jääkiekkoo ja motocrossia+enduroo on tullut ajettua molempien aikana.

No eipä mul sit varmaa mitään hätää, jos en ala max painoja liikuttelemaan. Vaan pidän sopivissa, mutta kuitenkin tarpeeksi painavissa painoissa. Sekä tekniikat puhtaina.

Kukaan ei varmastikkaan voi nähdä tulevaisuuteen ja luvata että kasvuennusteet pitävät sentilleen paikkansa, joten niihin en luottaisi. Monet ihmiset kasvavat vielä armeijassakin, joten jossei mitta näytä aivan 110senttiä 15vuotiaana en liiemmin olisi huolissani.

Pituuden kehitykseen voi osittain vaikuttaa ravinnon saanti sekä puutostilat (A-vitamiini). Treenaaminen ei yleisen tiedon mukaan vaikuta epifyysilevyjen luutumiseen jotka näyttelevät loppujen lopuksi pääosaa pituuden pysähtymisessä.

Treenaaminen vaikuttaa tosin kahdella muulla tapaa pituuteen: luuntiheyden kasvulla sekä kasvuhormonin erityksellä, jotka ovat kummatkin pituuskasvua ajatellen positiivisia vaikutuksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja mikäköhän mahtaa olla lähde? Itse olen kasvanut punttauksen alottamisen jälkeen ~10cm ja mennyt yli kasvuennusteesta. Tuota ennen pelasin jääkiekkoo ja motocrossia+enduroo on tullut ajettua molempien aikana.
Lukion terveystiedon kirja :D

ennuste oli jotain 188cm musta tuli 194cm. Kasvuiässä alisyömistä ja yliliikkumista. tuli skedettyä 4-8h päivässä ja olo oli joka aamu kuin vanhalla miehellä, kun nivelet oli aina paskana ja joka paikkaa kolotti. (ehkä sen takia murrosikä alkoi myöhemmin ja ehdin kasvaa pidemmäksi)

Mun ennusteet oli ainaki enemmän ku oon pitkä. Ennustettiin jtn 176 ja oon 173. Ei oo kyllä mkn ihmeempi heitto. Murrosikä alko jo 5.-4. luokalla ja saavutin huippupituuteni jo seitsemännen luokan puolessavälissä. Olen siis 16v poika ja en oo kasvanu pituutta senttiäkään kahteen vuoteen. En tosin usko, että johtuu punttauksesta, koska missään ei taida olla tutkimusta joka todistaisi sen hidastavan pituuskasvua ja oon reenannu alusta asti järkevästi tasapuolisesti koko kehoa. Pituutta saattoi kyllä karsia laihdutuskuuri joskus kuudennella luokalla, olin todella lihava joskus. Oon kuitenkin tyytyväinen pituuteeni.

Joo itekki harrastan skeittausta päivät pitkät oon nyt 14v ja 165 cm. Kysyisin semmosta että tuli tossa vähän aikaa sitten vedeltyä maastavetoa todellakin väärällä tekniikalla ja selkä rasittu aika pahasti siitä. Se oli sitten kipeenä viikon ja sen jälkeen tuli opeteltua tuo tekniikka kuntoon. Kysyisin vaan että vaikuttaako tuo siihen että en jatkossa enää kasva pituutta niin hyvin?

Joo itekki harrastan skeittausta päivät pitkät oon nyt 14v ja 165 cm. Kysyisin semmosta että tuli tossa vähän aikaa sitten vedeltyä maastavetoa todellakin väärällä tekniikalla ja selkä rasittu aika pahasti siitä. Se oli sitten kipeenä viikon ja sen jälkeen tuli opeteltua tuo tekniikka kuntoon. Kysyisin vaan että vaikuttaako tuo siihen että en jatkossa enää kasva pituutta niin hyvin?

Enpä usko että mitään vahinkoa on päässy tapahtumaan jos et ole sitä selkääsi sen kummemmin loukannut ja kivut on hävinny. Oliko se kipu sitten lihaskipua, joka on täysin normaalia vaiko jotain pahaenteistä kipuilua.. Noh, turvallisin mielin voit olla mun mielestä.

Ei se selkä enää kipee oo ehkä hieman joskus salilla voi vähän tuntua. Sillon ku oli kipeenä tuntu tosi paljon esim sillon kun kyyristy. Nyt oon jättäny suosiolla vähäksi ajaksi noi kyykyt ja mavet pois

Ei se selkä enää kipee oo ehkä hieman joskus salilla voi vähän tuntua. Sillon ku oli kipeenä tuntu tosi paljon esim sillon kun kyyristy. Nyt oon jättäny suosiolla vähäksi ajaksi noi kyykyt ja mavet pois

Miksi? Ei niitä pois kannata jättää vaan opetella ne tekniikat kuntoon ja ne ei kuntoon tule tekemättä.

No pitää kyllä sitten ottaa takas pyytää vaik jotai tuttua tai liikunnan opea koulussa opettamaan. Kaupungissa kun olin testasin semmosta Shiatsu hieronta tuolia autto mukavasti selkään. Oisko mitään jumppaliikkeitä tai vastaavaa selälle?

Niin ja mitä luulette, kannattaako mun aloittaa treeniä vielä? Jostain päin kuulee että vaikuttaa negatiivisesti kasvuun ja jostain kuulee että saattaisi jopa vaikuttaa positiivisesti..[/QUOTE]

No oma ennuste oli alunperi jotain päälle 170cm ja kun olin lukion ensimmäisellä niin mittaa oli 178cm ja viimeisen 6kk aikana olin kasvanut alle 1cm . Aloittelin samaan aikaan salilla käymisen ja terkkari oli sitä mieltä etten tosta enää kasva, ainakaan jos aloitan salilla käymisen. No paskat minä siitä, vaikka en kasvaisikaan, sillä salilla käyminen oli kivaa. Nyt mittaa kuitenkin sellainen 184cm, eli kyllä tosta kasvun "pysähtymisestä" ollaan tultu ylöspäin treenaamisesta huolimatta. Se täytyy kyllä sanoa, etten treenannut mitää äärettömän rankasti ekaan vuoteen.

Velikullasta piti taas tulla sellainen about 195-200cm jantteri, mutta poika on nyt 100kiloinen mies, 15v ja päälle 180cm eikä tosta enää 10cm varmaankaa kasva. Syksyllä koulun terkkarin mielestä kaveri oli käyny liikaa puntilla, kun kasvu alkokin hidastumaan jo tässä vaiheessa, vaikka sälli ei ollu punttiin juuri vilkassu. No siitä tehtiin veljen kanssa se johtopäätös, että nyt alko punttireeni, ku ei kerran pituuskasvu ole tiellä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom