Hidastuuko pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a.m
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
oma mielipide on että puntti ei vaikuta pituuskasvuun. nyt vuosi takana salia aloittaessa olin 180cm (isäni mittainen) ja koko vuoden on ollut ohjelmassa kyykyt ja mavet silti tullut viellä 6cm pituutta eikä vielläkään ole pituuskasvu loppunut

e. Jos pitää taukoa, niin alkaako sitten taas muka kasvamaan normaalisti?:wtf:
Mä alotin vuos sitten käymään salilla, enkä oo kasvanu sen jälkee yhtää. Oon pitäny taukojakin, mutta ei ne mitään kasvua lisää. Toi inttijuttu kuulostaa jotenki oudolta. Meen 4 vuoden päästä inttiin, joten vaikee uskoo että alkaisin yhtäkkii 5 vuoden tauon jälkee kasvamaa. : DDD Pituutta 180cm. Oisinpa ees 5cm enempi niin ois hyvä, mutta kyllä tähänkin pituuteen pitää tyytyä koska sukulaiset ei oo mitään pitkiä.

E: Ja onko mahdollista tulla kaksi kasvupyrähdystä? Esim. en kasvaisi 2 vuoteen ja yhtäkkii tulis uusi pyrähdys, vaikka 10cm lisää. :wtf:

Ei nyt ehkä ihan 10cm mutta 5cm. Kun aloitin punttien heiluttelun pituuteni oli 173cm sitten vuoden päästä oli se mitta mitä olen nyt ja tulen olemaan.(Whatever). Minun mielestä pituudella ei ole yhtään väliä kunhan ei ole 2m15cm ylöspäin :D taikka ihan hukkapätkä.. Minä olen 181cm ja täydellisen tyytyväinen ja luulisin että ihannepituuskin miehellä :D ja täällä Suomessa aikuisen miehen keskipituus: 180cm.
(eikä punttien kolistelulla ole juurikaan yhtään haittaa pituuskasvuun) Toki jos treenaa väärin niin on! Ja hankkii itsensä hyvään huovaan ;) ja mieluusti välttää isojen romujen käyttämistä. Anyway JOS on varhainen murrosikä niin 'pysähtyminen' on yleistä. Ja muistakaamme että treenaaminen stimuloi kasvuhormoni- ja testotuotantoa koska hormonit määrää kasvua ja sitäkautta murrosikäisellä on kropassaan todella paljon hormoneja ja nämä esiintyvät esim toinen sukupuoli alkaa kiinostamaan. Joten ei ole ole haittoja fyysiseen kehitykseen. Tämä lässytys päätty NYT. :)

Eipä se pituus kummiskaan ole selviytymisen kannalta merkitse mitään, sama kuin silmien väri. Muuten olisi luonto karsinut lyhyert/pitkät ihmiset jo pois. Jossain lajeissahan se voi olla aika merkityksellinen, mutta siinähän saa yhden syyn lisää treenata kovempaa. Mikäs sen parempi kuin epäsuotuiset geenit ja pärjätä niillä. Vert. 200cm Kehonrakentaja, 165cm Koripalloilija.

Ei kyllä ole pituuskasvuun vaikuttanut mulla. En tee kyykkyä enkä mavea. Kaikissa muissa liikkeissä teen 8-12 toiston sarjoja.

Ps. meijä salilla ei kyllä ole ykskään äijä (muutamaa poikkeusta luukuunottamatta) yli 180 senttiä.

Minkä mallinen pitää ihmisen olla, että painojen nostelu innostaa? Kuvittelisi että lyhyempi ja vantterampi kaveri olisi parempi nostaja, pitkäraajainen taas parempi juoksija. Ja jos nyt spekuloi, niin varmaan yleensä innostuu lajista jossa on hyvä. Ja sitten onkin totta, että punttien nostajat ovat lyhyempiä, tässä vain korrelaation kuvitellaan olevan päinvastoin.

Kuvittelisi että lyhyempi ja vantterampi kaveri olisi parempi nostaja, pitkäraajainen taas parempi juoksija. Ja jos nyt spekuloi, niin varmaan yleensä innostuu lajista jossa on hyvä. Ja sitten onkin totta, että punttien nostajat ovat lyhyempiä, tässä vain korrelaation kuvitellaan olevan päinvastoin.

Esim. Konstantin Konstantinovs on 190 cm ja punttien kolistelu näyttää sopivan sille ihan hyvin. Painonnostopuolella taas Velichko Cholakov on 201 cm ja silti lahjat viittaavat selkeästi enemmän raudan kuin koripallon pariin. Jos nimet eivät ole tuttuja, niin google ja youtube auttavat asiassa.

Itellä ikää 15v ja alottelin puntin tossa noin 1vuosi sitten. Tasaisesti treenasin huom. yläkroppaa ja eikä se pituus kasvu siihen ainakaan pysähtynyt. Kyykkyä tein silloin tällöin mutta nyt vasta n.3kk sitten otin sen mukaan ohjelmaan ( jalat kaksi kertaa viikossa) ja tuntuu että senttejä tulisi nopeammin =) Jonkinlainen illuusio varmaan :D Maven otin vasta nyt ohjelmaan , joten en osaa sanoa miten se vaikuttaa .

Esim. Konstantin Konstantinovs on 190 cm ja punttien kolistelu näyttää sopivan sille ihan hyvin. Painonnostopuolella taas Velichko Cholakov on 201 cm ja silti lahjat viittaavat selkeästi enemmän raudan kuin koripallon pariin. Jos nimet eivät ole tuttuja, niin google ja youtube auttavat asiassa.

Googlattu. Spekulaatio hylätty.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minkä mallinen pitää ihmisen olla, että painojen nostelu innostaa? Kuvittelisi että lyhyempi ja vantterampi kaveri olisi parempi nostaja, pitkäraajainen taas parempi juoksija. Ja jos nyt spekuloi, niin varmaan yleensä innostuu lajista jossa on hyvä. Ja sitten onkin totta, että punttien nostajat ovat lyhyempiä, tässä vain korrelaation kuvitellaan olevan päinvastoin.

eiköhän se oo enempi sitä, että lyhyet kaverit hakeutuu automaattisesti salille, kun ei pituuteen voi vaikuttaa, mutta leveyteen sentään voi.

Paskat se kyykky ja mave mitään pituuskasvuun vaikuta jos tekniikat on kunnossa. Ja aivan sama tekeekö tossa 1-3 vaiko 10-15 sarjoja.
Nimim. 185 cm ja punttaamisen alussa 173. Ja kyllä, tein molempia silloinkin. Pitkiä ja lyhyitä sarjoja.

Alotin salilla käynnin noin vuosi sitten, ja on noista ajoista vissiinki pari senttiä tullu pituutta lisää.. itteäni vaan harmittaa, että oliskohan sittenkin pitäny odottaa vielä vähän aikaa, että pituuskasvu olis kokonaan ollu ohi... noh pakko olla kuitenkin tyytyväinen että oon näinkin pitkä (184cm). Nyt ikää siis kohta 17 vuotta.

Älä hulluja puhu... Oon kaukana tosta:O Mikä ihme juttu tää muuten on täällä pakkiksella että jos et tee noita kahta liikettä niin leimataan heti jokskin hasselhoffiksi? Toki ne ovat hyviä liikkeitä mutta itse pidän muista jalka & selkäliikkeistä.

Älä hulluja puhu... Oon kaukana tosta:O Mikä ihme juttu tää muuten on täällä pakkiksella että jos et tee noita kahta liikettä niin leimataan heti jokskin hasselhoffiksi? Toki ne ovat hyviä liikkeitä mutta itse pidän muista jalka & selkäliikkeistä.
Niitä liikkeitä nimenommaa PITÄÄ tehä mistä ei tykkää ;) Ja jos saa kysyä, nii minkä takia et muuten mavea ja kyykkyä tee?

Niitä liikkeitä nimenommaa PITÄÄ tehä mistä ei tykkää ;) Ja jos saa kysyä, nii minkä takia et muuten mavea ja kyykkyä tee?
No eihän sitä tiiä jos se vaikuttaski siihen kasvuun(tuskin vaikuttaa :) ), turha riuhtoa verenmaku suussa nuorena, kun ehtii hyvin myöhemminkin ja jalkoja voi muutenkin treenata. Itekki tässä ehkä puolvuotta tehny kyykkyä pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla. Mavea en ollenkaan. Reidet kasvanu jo ennen kyykyn alottamista parhaiten koko kropasta. Pituutta nyt noin 180cm 15v ja vielä ois mukava kasvaa ainakin muutama cm.

^^ Samalla linjalla push-upin kanssa. Hyvin tuntuu reidet kasvavan ilman kyykkyjä. Tekniikkaa olen toki harjoitellut että sitten kun pituuskasvu hellittää niin voi alkaa riuhtoo samantien..

Itekkin rupesin nyt miettimään että kannattaisiko mavea nyt ruveta tekemään kun just sain tekniikan kuntoon. Into olisi kova mutta haluaisin kasvaa vielä sen 5cm , niin sitten olisin pituuteni kasvanut=)

Mulla olis kans bodauksen ja pituuskasvun välisestä suhteesta ollu vähän ihmeteltävää. Mulla oli kyllä parikymppisenä pituuskasvu jo pysähtynyt tai ollut ainakin olematonta. Sitten nyt on tullut pari vuotta pumpattua lähinnä rautaa aerobiseen keskittymisen sijaan. Kroppaa on tutkittu urheiluopistolla InBodyllä muutamaan otteeseen, pituus, paino ja rasvat on ammattilainen myös kattonut ja nyt 23- vuotiaana on painoa vajaassa puolessatoista vuodessa tullu 86kg:stä 93:een rasvojen ollessa alussa ja lopussa 14 prossan kieppeillä (nipistelysysteemillä mitattuna).
No niin. Tällasen kehityksen aikana on sitten varmuudella tullut pituutta sentti lisää. Voi olla, että on tullut vaan ryhtiä mutta on fiilis että tässä on suurentunut joka suuntaan. En tiedä näistä fysilogisista jutuista mitään mutta voihan hormonitason nousu vaikuttaa jotain vielä nuorella kundilla. Toi pituuskasvun lyheneminenki on mulle uus juttu mutta onhan se järkeenkäypää just maven kohdalla vaikka.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom