Hidastuuko pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a.m
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
pikku kirppu sanoi:
Kyllä näen logiikan niissä teorioissa missä väitetään että kyyyt ja mavet vosisvat hidastaa/pysäyttää pituuskasvun, mutta näen järjen hivenen myös niissä missä perustellaan ettei se vaikuttaisi.

Ei siitä pituuskasvun pysähtymisestä ainakaan mitään näyttöä ole olemassa, eli kyse on uskomuksesta ja arvailusta. Mitä sitten haluaa uskoa, on tietysti jokaisen oman harkinnan varassa.

köysi sanoi:
Ihan mielenkiinnosta vaan, mihin ikäviin seurauksiin pituuskasvun estyminen voi johtaa?

No eikö muka ole mitään ikäviä seurauksia?:D
Kasvukipuja?... Jostain olen lukenut, että pituuskasvun estymisellä ei ole ainakaan mukavat seuraukset.

"Liikunnalla on vähän fysiologista vaikutusta nuoren pituuskasvuun. Kasvuiässä olisi kuitenkin vältettävä liiallista voimaharjoittelua tai lajikohtaista harjoittelua. Yksipuolinen ja epäsäännöllisesti toistuva pitkäkestoinen rasitus voi epäedullisen perimän kanssa aiheuttaa selän rappeutumista. Pääasiassa fyysinen kuormitus kuitenkin lisää luun tiheyttä ja vahvistaa tukikudoksia. Vasta kun murrosiässä luusto kypsyy ja kasvu pysähtyy, on turvallista aloittaa voimaharjoitteluun keskittyvä liikunta, jotta kasvuun liittyvät kudosrakenteet eivät vahingoitu." -Miettinen (Selkäliitto.fi)

Itse kasvoin noin 3cm viime kesänä, jolloin olin 18v.
Vaikee sanoo onko vitamiineilla ja mineraaleilla ollu osuutta asiaan, ehkä ei.

Kirjoitetaas nyt eka posti palstalle... Kaveri aloitti 15-v salilla käymisen ja siinä vaiheessa kasvukäyrät ennusti miehen pituudeksi tulevan n. 180 cm. No loppujen lopuksi sitä pituutta tuli sitten vähän vajaa 170 cm, itse jamppa ainakin epäili että salilla käynti olisi vaikuttanut kasvun tyrehtymiseen. Ehkä kannattaisi kasvuiässä ottaa vähän rauhallisemmin, ehtii sitä vielä kovia kyykkyjä ja maveja tekemään myöhemminkin, mutta jokainen tyylillään...

Doggoned sanoi:
Ei ainakaan 16-vuotiaana. Kannattaa hei oikeasti ottaa järki käteen tässä, sillä pituuskasvun estyminen voi johtaa ikäviin seurauksiin. Kyykky ja mave rasittavat selkärankaa, joka se on oikea optimi kasvupaikka. Olet niin fanaattinen, että unohdat tietyt asiat.
Ja pituuskasvu todella loppuu joskus 20-kymppisenä.

ei muuten lopu. ite en oo kasvanu senttiäkään sitten 14-vuotiaasta. sama 183 sentin varsin on edelleen. ja punttaamisen aloitin joskus 15 vuoden iässä, eli vuoden pituuskasvun loppumisen jälkeen eli se ei ainakaan aiheuttanut pysähtymistä

Wili sanoi:
Ehkä kannattaisi kasvuiässä ottaa vähän rauhallisemmin, ehtii sitä vielä kovia kyykkyjä ja maveja tekemään myöhemminkin, mutta jokainen tyylillään...
Enhän minä ole tehnytkään kyykkyä semmoista kovaa 4 enkä 6, mutta kovan kympin olen muutaman kerran tehnyt ja tavallista mavea on tee laisinkaan vaan SJMV:tä ja siinäkin sarjat ovat noin 8-12. Niin ja onhan elämässä aikaa tehdä kovia kyykky ja mave sarjoja.

Doggoned sanoi:
No eikö muka ole mitään ikäviä seurauksia?:D
Kasvukipuja?... Jostain olen lukenut, että pituuskasvun estymisellä ei ole ainakaan mukavat seuraukset.
Kasvukipuja tulee sillon ku pituutta tulee lisää.

Joskus jostain luin että noi luiden päät kovettuis kasvu vaiheessa ennen aikojaan jos niille tulee jatkuvasti kovia kuormia, joka johtais siihen että luut ei enää kasva pituutta.En tosin muista että oliko mikää 100% luotettava lähde.

Minulle se nyt on oikeastaan sama, mikä on pituuskasvuni pysäyttänyt. Hyvä vain, ennuste oli 185cm, mutta olen ollut 14-vuotiaasta saakka tasan 178cm. Näytänpä leveämmältä, kun en ole kaikkia pituuskasvukuponkejani käyttänyt :)

Pituuskasvuun vaikuttaa niin monet tekijät, ja niin kovin moni niistä tekijöistä on paljon kehonrakentelua vaikuttavampia. Esimerkiksi tupakointi "pätkäyttää" nuoren miehen hyvinkin helposti, kuin myös jatkuva unenpuute. En usko kehonrakennuksen pituuskasvua haittaavan, ellei sitten syö liian vähän. Jos ajatellaan lihaskasvun olevan hallitseva ravinnesyöppö, niin pituuskasvuosastolla saatetaan nähdä nälkää ravinnon ollessa vähäistä.

Jos sitten otetaan "ameriikanvitamiinit" esille, niin juttu onkin ihan toinen. Vaikka testosteroni aluksi kiihdyttää pituuskasvua(kin), niin se sulkee luiden epifyytit, aiheuttaen luiden kasvun pysähtymisen. Tätä hyödynnetään lääketieteessäkin: monelle ennustetulle 220-senttiselle annetaan viikottainen testopiikki estämään katosta läpi kasvamista. Pituutta halajaville kasvuikäisille en siis missään nimessä suosittele roinaamista, kuten en kyllä muillekaan.

Kaverini harrasti painonnostoa ja hänen kasvunsa käytännössä pysähtyi muistaakseni vähän yli 150-senttisenä, mutta lopetettuaan kasvoi vielä 20cm tai ylikin. Menkää kysymään vaikka Halil Mutlulta vaikuttaako rautojen nostelu pituuskasvuun.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kompostiturska sanoi:
Jos sitten otetaan "ameriikanvitamiinit" esille, niin juttu onkin ihan toinen. Vaikka testosteroni aluksi kiihdyttää pituuskasvua(kin), niin se sulkee luiden epifyytit, aiheuttaen luiden kasvun pysähtymisen. Tätä hyödynnetään lääketieteessäkin: monelle ennustetulle 220-senttiselle annetaan viikottainen testopiikki estämään katosta läpi kasvamista. Pituutta halajaville kasvuikäisille en siis missään nimessä suosittele roinaamista, kuten en kyllä muillekaan.
Ameriikanmaalta saa myös muuten noita kasvuhormooneja jotka lupaa 5-8 tuumaa(12,5-20cm) lisää pituutta,tiedäppä niiden toimivuudesta sitten.Jenkki koris lehdissä on mainoksii noista.Jos joku välttämättä haluu kasvaa ni noita sitte:evil:

hyvä ja mielenkiintonen thredi, näitä asioita tuli itekki mietittyä sillon 15 vuotiaana ku alko salilla käymään. Ois kiva kuulla faktaa joltai asiantuntialta miten tää puntin nostelu vaikuttaa toho pituus kasvuun.

pave88 sanoi:
:offtopic: mistä muuten johtuu että ku mä oon aamulla pitempi ku illalla?:), aamulla oon joku pari senttii pitempi ku illalla!:hyper:
Eikös se mene niin, että pystyasennon rasitus painaa nikamanvälilevyjä kokoon ja näin ihminen päivän mittaan lyhenee joku 1-2cm.

köysi sanoi:
Ameriikanmaalta saa myös muuten noita kasvuhormooneja jotka lupaa 5-8 tuumaa(12,5-20cm) lisää pituutta,tiedäppä niiden toimivuudesta sitten.Jenkki koris lehdissä on mainoksii noista.Jos joku välttämättä haluu kasvaa ni noita sitte:evil:

Ei oo mahollista saada 5-8 tuumaa pituutta lisää hormoneilla.

Jsa sanoi:
Ei oo mahollista saada 5-8 tuumaa pituutta lisää hormoneilla.

Missä suunnassa?
Ainakin nenä pitenee:)

köysi sanoi:
Onko jotai perusteluja??En kyllä itekkää oikee toho usko.

Hormoneista on vain hyötyä silloin, kun pituuskasvu on viivästyny merkittävästi.
Niiden tarkotus on laukasta pituuskasvu hetkellisesti.
Monesti se hormonihoito on sitten pois ihmisen lopullisesta pituudesta.

Näissä kahessa kuvassa näkee selvästi, miten hormonit vaikuttaa naamaan.

Jay Cutler vuonna 2000 http://www.bodybuilding.com/fun/undercover29abig.jpg
ja vuonna 2004 http://www.bodybuilding.com/fun/undercover29bbig.jpg

[ Q ] "I've been looking at photos of Jay Cutler in many of the muscle magazines lately and I've noticed his head seems to be growing along with his muscle mass. Have you noticed this yourself? Also, I read his article in FHM Magazine and found some of the facts hard to be true. Did you read the piece and what do you think of the article?"

[ A ] "Let's talk about his head first. Oh ya, I've noticed and so has everyone else. If you look at a photo of Jay back in say the year 2000 and then compare it to a picture taken in 2004 you will see a huge difference in his jaw line and forehead size."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom