Hidastuuko pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a.m
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Terveydenhoitajathan ovat tunnetusti erittäin tietäviä näissä puntti vs. pituuskasvu -asioissa. Odotan innolla seuraavaa terveydentarkastusta, kun alkaa taas saarna - pitänee ottaa mukaan joku alan opus tai pyytää terkkaria antamaan jotain materiaalia väitteidensä taakse. ;)

Viedäkseni keskustelua takaisin pituuskasvun suuntaan voisin kysyä tässä samalla: Miten hyvin noihin 12-15 vuotiaana tehtyihin pituuskasvunennustuskäyriin voi luottaa? 12 vuotiaana muistaakseni ennustettiin 176cm ja 14 vuotiaana 178cm. Nyt olen 16 (melkein 17), ja pituutta on 169-171cm. Aikaisemmin olen kyllä nukkunut ja syönyt melko huonosti, mutta nyt olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota noihin ja nykyään saan melkein 9 tuntia nukuttua joka yö. Olisi hienoa kasvaa tuonne 178cm kun olen ylä-asteesta lähtien ollut muita paljon lyhkäsempi.

Niin mites teillä, onko olleet ennusteet oikeassa? (En tarkoita nyt niitä vauvaiässä tehtyjä)
Niin ja mitä luulette, kannattaako mun aloittaa treeniä vielä? Jostain päin kuulee että vaikuttaa negatiivisesti kasvuun ja jostain kuulee että saattaisi jopa vaikuttaa positiivisesti..

Eräs tyypi kasvoi vielä lukion viimeisellä luokalla ja hieman lukion jälkeen 164-> 175 eli älä sie hättäile vielä. Ihte olen 170 ja kovin tyytyväinen.

Itse olen mielestäni nyt 17 vuotiaana kasvanut sentin tai pari, luultavasti sen takia kun nyt olen treenailun myötä aloittanut syömään kunnolla.

Terkkari joskus lupasi 180 cm joka kuulosti aika hurjalta kun muut perheenjäsenet ovat kaikki ~170 luokkaa. Nyt on pituutta joku 172 joka on hitusen verran kaikkia perheenjäseniäni enemmän.. ja aika kummaa olisikin jos perheessä olisi yksi reilusti pidempi tyyppi.

Juuri varmaan uni ja ruokavalio vaikuttavat pituuskasvuun toisinkuin puntti. Jättäkää ne mässyt kaupanhyllylle ja muistakaa urheilla, nukkua ja syödä oikeata ruokaa!

Lääkärissä voi ottaa rontgenkuvat ranteesta/kämmeneestä niin siitäkin tietää about palj vielä kasvaa.
Itellä kun katottiin niin luusto oli oikestaan "100% valmis", mutta joku kohta ei aivan ollu "kiinni" niin että joku muutama sentti kuulemma tulee, max 5 :)

Ps. 7:lla kai katottiin että kasvan n. 170cm, kuinkas ollakkaan nyt se pieneni siihen ~162-165cm tienoille, aika pettymys oli. :D

e. En tiedä olisinki kasvnu ennemmän, jos joskus elämässäni olisin edes porkkanna viikossa syönyt, eli hetelmiä ja mitä näitä nyt on en ole syönyt ikinä, makea kyllä maistuu hyvin, mutta mitenkään lihava en ole, aina ollut tämän mallinen..pitäis kait noi makeeset jättää vähän mutta ei vaan pysty, pitää saada joka päiväinen heroiini annos nääs..

mun kohalla puntti ei taida olla vaikuttanu ainakaa negatiivisesti pituuskasvuun koska olin kouluikäisenä aina luokkani lyhimpiä ja 15 vuotiaana kun alotin jollain tapaa saliharrastuksen olin vajaa 170cm pitkä ja painoin 55kg. nyt olen 191cm ja 104kg. joten vaikee kuvitella että salilla käymisellä olis mitenkää negatiivinen vaikutus geeneihin josta tulevaisuuden pituus on varmaan 90% kiinni. ja tupakkaa oon polttanu sen 9vuotta joten senkin pituutta lyhentävä vaikutus taitaa olla paska puhetta. ja ala-asteella pituusennusteeni tais olla karvan verran vajaa 180cm.

mun kohalla puntti ei taida olla vaikuttanu ainakaa negatiivisesti pituuskasvuun koska olin kouluikäisenä aina luokkani lyhimpiä ja 15 vuotiaana kun alotin jollain tapaa saliharrastuksen olin vajaa 170cm pitkä ja painoin 55kg. nyt olen 191cm ja 104kg. joten vaikee kuvitella että salilla käymisellä olis mitenkää negatiivinen vaikutus geeneihin josta tulevaisuuden pituus on varmaan 90% kiinni. ja tupakkaa oon polttanu sen 9vuotta joten senkin pituutta lyhentävä vaikutus taitaa olla paska puhetta. ja ala-asteella pituusennusteeni tais olla karvan verran vajaa 180cm.

Terkkari todennäköisesti sanois sulle, että oot vetäny kasvuhormoneja ku oot tollai kasvanu :D

Omasta mielestäni jos tekee raskailla painoilla selkää rasittavia liikkeitä ne ovat haitaksi pituuskasvulle. Esim. jos tekeee kyykkyä, mavea, yms selkään ottavia, niin testosteroni painottuu enemmän lihasten kasvuun kuin luitten. Penkkipunnerrus ja hauiskääntö tuskin vaikuttavat pituuskasvuun. Mutta sanoisin, että 1 jakoinen ohjelma olisi ehkä paras ratkaisu kasvuikäiselle.

Mulle lääkäri sano että on ainakin okapäissä kasvutiät auki, eli miten ne sitten kasvaa? Tuleeko mulle lisää leveyttä vai mitä häh?? :eek:

Itse olin tuossa kouluterkkarilla tässä hetki sitten, ja satuin kysäisemään kans tuosta että haittaako se pituuskasvua. Kysyi sitten että mitkä on mun maksimit penkissä, vedossa ja kyykyssä. Kerroin ne sitten hänelle ja sanoi vain että ei sen pituuskasvun pitäisi siitä kärsiä, vaikka selkärankaa rasittavia liikkeitäkin tekee. Kuhan nyt ei totaalisesti kuse sitä tekniikkaa, ja lähde repimään painoja. Ennemminkin tässä iässä saavutettu lihas tukee luita yms. muuta kehoa. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omasta mielestäni jos tekee raskailla painoilla selkää rasittavia liikkeitä ne ovat haitaksi pituuskasvulle. Esim. jos tekeee kyykkyä, mavea, yms selkään ottavia, niin testosteroni painottuu enemmän lihasten kasvuun kuin luitten. Penkkipunnerrus ja hauiskääntö tuskin vaikuttavat pituuskasvuun. Mutta sanoisin, että 1 jakoinen ohjelma olisi ehkä paras ratkaisu kasvuikäiselle.

Tämä ei olekaan mielipidekysymys. 1-jakoisessa ohjelmassahan on suhteessa eniten noita alaselkää rasittavia liikkeitä, niin miksi se olisi parempi ku useampijakoinen? Ja eikös se niin mene, että ensin kroppa pyrkii antamaan ravinteita yms. normaaleihin elintoimintoihin ja kasvamiseen, sitten vasta lihasten kasvuun? Ja eikös testosteroni ole mieshormoni ja vaikuttaa miehisiin ominaisuuksiin eikä pituuskasvuun?

Tämä ei olekaan mielipidekysymys. 1-jakoisessa ohjelmassahan on suhteessa eniten noita alaselkää rasittavia liikkeitä, niin miksi se olisi parempi ku useampijakoinen? Ja eikös se niin mene, että ensin kroppa pyrkii antamaan ravinteita yms. normaaleihin elintoimintoihin ja kasvamiseen, sitten vasta lihasten kasvuun? Ja eikös testosteroni ole mieshormoni ja vaikuttaa miehisiin ominaisuuksiin eikä pituuskasvuun?
Aivan oikein, testosteronilla ei luut pahemmin kasva.

Ottaa päähän tämmösenä ~160cm sienenjalkana ku tuommoset 175-180+cm vikisee pituuskasvusta... Itellä on stressannu, ja vieläki stressaa tuo kasvu, mutta minkä sitä geeneilleen mahtaa

No viittasin 1 jakosella siihen, että kävisi kasvuikäisenä vain 1 kerran viikossa salilla. Ettei tarvitsisi kuluttaa itseään loppuun käymällä vaikka 4 kertaa viikossa. Voihan se ohjelma olla niin kevyt, että ei laita selkään paljoakaan painoa :) Tietääkseni lätkäpelaajat treenaa 14-15 vuotiaana punttia 1-2 kertaa viikossa, ja aika kevyillä painoilla. Ja tuossa testosteroni hommelissa taidat olla ihan oikeessa, ei ne luut sen avulla kasva.

Voidaan toki väitellä tästä miten pitkään tahansa. Oma vastuuhan se on jos haluaa mennä 160-senttisenä salille vääntämään maxpainoilla nelosia, ja sitten itkee 5 vuoden päästä kun ei enää tullut mittaa yhtään. Geeneistä se pituuskasvu on kiinni juu.

Ihminen voi kasvaa pituutta n. 21-vuotiaaks asti. Jopa viimeisen vuoden aikana pituutta voi tulla senttejä. Mutta ei se salilla käynti sitä pysäytä. Saattaa kuitenkin vaikuttaa teini-iän pyrähdykseen, jos tekee selkärankaa ja muita tärkeitä kasvualueita rasittavia RASKAITA toistoja VÄÄRIN.

Hmm.. Itse tässä olenkin pitkään kelaillut, että samperi ku piti alottaa puntti just ku oli täyttäny 15v ja kasvu loppu siihen paikkaan. (Olen tehnyt aina raskaita kyykkyjä ja mavea melkein failureen asti). No.. Nyt, kun sitä tossa terveys tarkastuksessa tuli joku aika sitten käytyä, niin selvästihän siitä kasvukäyrästä näky että ei olla kasvettu senttiäkään vuoteen.:jahas:
Joten tuskin tuo puntti on minulla erityisemmin vaikuttanut, kun kasvu loppu jo vähän päälle 14v.

Hmm.. Itse tässä olenkin pitkään kelaillut, että samperi ku piti alottaa puntti just ku oli täyttäny 15v ja kasvu loppu siihen paikkaan. (Olen tehnyt aina raskaita kyykkyjä ja mavea melkein failureen asti). No.. Nyt, kun sitä tossa terveys tarkastuksessa tuli joku aika sitten käytyä, niin selvästihän siitä kasvukäyrästä näky että ei olla kasvettu senttiäkään vuoteen.:jahas:
Joten tuskin tuo puntti on minulla erityisemmin vaikuttanut, kun kasvu loppu jo vähän päälle 14v.
Miehillä kyllä lopullisesti pituuskasvu loppuu vasta noin parinkympin kieppeillä. Harvalla kyllä 14-vuotiaana kasvu loppuu...

Miehillä kyllä lopullisesti pituuskasvu loppuu vasta noin parinkympin kieppeillä. Harvalla kyllä 14-vuotiaana kasvu loppuu...

niin, tosta varmaan kävi se syykin selväks. Varsinki raskaat kyykyt ja mavet ei tosiaan tee hyvää.
Itsekin noita oon tehnyt, tosin oon sen 190cm eli varsinaista tarvetta lisäkasvulle ei edes ollut. Joskus ennustettiin 194, ja se kyllä tohon asti piti aika hyvin paikkansa. En kyllä koe tota 4 sentin eroa hirveenä erona, päinvastoin. Eri asia ois jos jäis 160cm tapiks, järkyttävää, muijatkin on pidempiä ja sekös vasta naurettavalta näyttääkin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom