Hidastuuko pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a.m
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aikoinaan liikunnanopettaja painotti juurikin yläaste ikäisille että punttailu vaikuttaa pituuskasvuun, kun oikeastaan koko kroppa on kovimmassa kehitysvaiheessa. Murrosiän loppupuolelle 15-16v ->. pituuskasvu hidastuu ja luusto alkaa vahvistumaan muuten. Tietenkin yksillölistä tämäkin, tunnen monia ketkä oli reilusti alle 180cm pitkiä peruskoulusta lähdettäessä, ja nyt ovat 185cm pitkiä.

Komppailen joitakin aiempia, että miksi ihmeessä edes tarvitsisi alkaa tuossa 13-16v noita kykkyjä sun muita tekemään kunnon painoilla? Ellei toki harrasta painonnostoa yms. Mutta mikään muu laji tuskin noita niin paljon vaatii että pitäisi heti alkaa repimään. Itse olen huomannut että nuo saa aikas hyvin korvattua prässillä, takareisilaitteella ja hypyillä. Siis tuon jalkojen treenaamisen. Tekniikkaa kannattaisi tuossa murrosiän lopulla alkaa treenaamaan. Meinaa itse olen mm. RiVen tekniikkaa vetänyt lähes aina treenien jälkeen tangolla sen 20-50 toistoa ja mitä muilta olen kuullut niin ei se vieläkään ihan täydellisesti mene vaikka kohta puolisen vuotta treenien jälkeen ottanut niitä toistoja...

Ja ihme juttu kun kaikki selittää että kyllä olen kasvanut vaikka olen 12v eteenpäin vetänyt MaVe ykkösiä. Juu juu mutta olistte voinut kasvaa sentin, kaksi pidemmiksi jos ette olisi vielä niitä treenannut.
Toisaalta aivan liioteltua tuo Maven ja muiden vaikutus pituuskasvuun. Jos et saavuta koko kasvupotentiaaliasi, niin 95% todennäköisyydellä vika on joko ravinnossa(Energiajuomat mm. hidastaa, tauriini) tai unen määrässä/laadussa, 5% sitten että vedät liikaa rautaa ylös liian aikaisin.

Itse en usko että pelkästään mave ja kyykky vaikuttaa pituuskasvuun, vaan suurinosa raskailla painoilla tehdyistä liikkeistä. Omasta mielestä viisainta olisi juurikin tuoss 13-16v ikäluokassa keskittyä juurikin tekniikkaan, ja vahvistamaan paikkoja pitkillä, ei loppuun vedetyillä sarjoilla, erityisesti keskivartalo. Sali harjoittelu on erittäin tärkeätä oikeastaan minkä urheilulajin harrastajalle vain. Harmittaakin ettei itse tullut käytyä nuorena salilla vahvistamassa paikkoja. Nimimerkillä. 16v'nä töissä selän paskonu.

E: Ja kuten ATL sanoi, ei se pituuskasvu täysin pysähdy, mutta hidastuu/vähenee todennäköisesti.

Itse olen vajaan parin kuukauden päästä 16v. Mitat 170-171cm/61-62kg. Tyytyväinen olen, vaikka voisinkin kasvaa vielä pari senttiä.
Kyykkyä tein, mutta sitäkin vajaat kymmenen kertaa (uskoisin, tarkalleen en muista), mutta vetoa teen kyllä (kerta per viikko, välillä vähemmänkin). Jalkoja olen nyt alkanut treenata kevyemmin, keskityn enemmän yläkropan lihaksiin. Ei se pituus ole tärkein asia, olkaa tyytyväisiä siihen pituuteen mikä teillä nyt on.

Löysin tälläsen ja sitten vielä jossain sanottiin että painojen nosto stimuloi kasvu pisteitä. Tosin ei oikein taida liittyä kyykkyihin ja maveen

Kysymys:Vaikuttaako painonnostoharjoittelu lasten ja nuorten pituuskasvuun? Minkä ikäisenä voi aloittaa?

AsiantuntijanVastaus:Ainoastaan liika energian kulutus suhteessa energiaan saantiin tai ravinto- tai suoja-aineiden puutokset (aliravitsemus) pitemmällä aikavälillä on havaittu vaikuttavan lasten kasvuun. Oikea nostotekniikka ja –kuormitus huomioiden painonnostoharjoittelu ei vaikuta siis mitenkään lasten ja nuorten pituuskasvuun.

Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, sopiva luuston ja lihaksiston rasitus, myös painonnostoharjoittelu, edistää kasvuikäisten lasten ja nuorten luuston kehittymistä. Luustoa sopivasti rasittavien liikuntamuotojen myötä erityisesti luuntiheys lisääntyy verrattuna nuoriin, jotka eivät harrasta liikuntaa missään muodossa. Luustosta kehittyy siis sopivan rasituksen ansiosta vahvempi, mikä puolestaan vaikuttaa esim. murtumariskien pienentymiseen. Lihaksiston vahvistuminen ja lihaskoordinaation kehittyminen puolestaan ehkäisevät muita loukkaantumisia. Pituuskasvuun harjoittelun vaikutus ei sen sijaan ulotu.

Painonnostoharjoittelu on täysin turvallista aloittaa oikeassa ohjauksessa jo alle 10-vuotiaana. Lasten harjoittelussa päähuomio kiinnitetään nostotekniikan kehittymiseen erittäin pienillä painoilla tai pelkällä puukepillä. Eri puolilla Suomea toimii painonnostoseurojen yhteydessä lasten ja nuorten punttikouluja, joissa harjoittelee viikoittain 8-15 -vuotiaita tyttöjä ja poikia.

http://www.pakkotoisto.com/treeni/5833-pituuskasvun-haeiriintyminen/ ja tuolla saattaa olla jotain kyykkyihin ja maveen en jaksanu lukea kaikkea.

Luulen että tuolla sopivalla rasituksella tarkoitetaan pidempiä sarjoja, ei failureen tehtynä. Artikkeleita tms. kirjoittavat asiantuntijat tekevät monesti sen "virheen" että eivät kerro asioita tarpeeksi tarkasti tekstissään. Esim. Jokin aika sitten luin lehdestä että asiantuntija oli sanonut, että suklaa on terveellistä päivittäin syötynä, kohtuullisessa määrin. Tuossa vain se ongelma, että kaikki ei ymmärrä sitä kohtuullista määrää. "Tämä 100g suklaalevy maksaa vain 0.7€, eiköhän tämä ole kohtuullinen määrä", vaikka kyseinen kohtuullinen määrä oli 1-2 palaa suklaata. Tiedä sitten onko tuo "virhe" tarkoituksellinen vai luulevatko he että kaikki ihmiset ymmärtää mitä he tarkoittavat.

Eikö tämä asia ole monessa paikassa todettu myytiksi? Ihme että 15-vuotiaissa on niin paljon rhp:jä, kun opettajat pelottelevat pituuskasvun loppumisella jos salilla edes katsoo kyykkytelinettä tai prässiä päin. Itse ainakin olen katkera omalle yläasteen opettajalleni asiasta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom