Hidastuuko pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a.m
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Juupelijuu en usko itekkää noiden pituuskasvu hormoonien toimivuuteen,perus jenkki rahastusta.Taidan olla aika puusilmä ku en noissa kuvissa mitää kummempaa eroo naamassa huomaa, paitsi sen että on vähä kapeemman näköne naama ku ne vähätki rasvat lähteny tossa jälkimmäisessä.

Kompostiturska sanoi:
Pituuskasvuun vaikuttaa niin monet tekijät, ja niin kovin moni niistä tekijöistä on paljon kehonrakentelua vaikuttavampia. Esimerkiksi tupakointi "pätkäyttää" nuoren miehen hyvinkin helposti, kuin myös jatkuva unenpuute.

Kiinnostaisi kuulla, miten merkittäviä tekijöitä nuo loppupeleissä pituuskasvuun edes ovat.

Unesta voin kiistatta sanoa, että vaikuttaa. Kaikki kasvaminen tapahtuu aina (luonnollisia) kasvuhormonitasoja myöten unessa, joten sellainen taaperoikäisestä asti huonosti nukkuva kaveri ei välttämättä huippumittoihin yllä. Toisaalta joku voisi kyseenalaistaa sen, koituuko tästä lopullista vahinkoa vai pelkkää hidastusta/viivästystä.

Tupakointi taas, noh, sen osalta heittoni oli "puolimutua" (piti keksiä useampi kuin yksi esimerkki ;)). Muuan opettajani kerran valistuspuheitaan pitäessään kertoi varhaisten tupakoitsijoiden jääneen pätkemmiksi, ja itse huomasin yläasteen aikana tuttavapiiristä, että eipä voi väite aivan puhdasta ulostetta olla.

Mutta tähän kaiketi jäi tietotasoni aiheesta. Asiantuntijoiden kanta olisi mukava kuulla.

Aloitin treenaamaan 16vuotiaana jolloin kasvurustot olivat vielä niin pehmeitä että toisen ranteen kasvuruston kiinnitysleikkaus epäonnistui (moottoripyöräonnettomuus). En treenamisen aloitettuani kasvanut senttiäkään ja nyt olen 19. Pitutta on huimat 170-171cm. Pari kuukautta sitten kävin röntgenissä tarkistuttamassa kasvurustojen tilanteen ja lääkärin mukaan ovat vielä vähän "auki" eli minulla olisi mahdollista kasvaa vuoden aikana 3-5cm, Ehkä. Hän sanoi että jos haluan kasvaa niin on syytä lopettaa raskas treeni.

Lukioaikana treenattiin liiankin kovaa 4 kertaa viikossa ja yöunet jäivät alle 6 tuntisiksi joka arkiyö ja seurauksena oli ylikunto ja huono olo :urjo:

Lyhyet kyykkysarjat olen jättänyt nyt vähän vähemmälle ja nyt ensimmäistä kertaa piiitkääään aikaan alan nukkumaan kunnon yöunia(8-10h) ja syömään riittävästi yli kulutuksen, katsotaan miten käy.

Treenikaverini joka meni nyt syksyllä inttiin ja lopetti treenaamisen on kasvanut intissä (4kk) 3cm! Kaveri on samanikäinen, samalla ohjelmalla treenattiin ja oli kutakuinkin samanpituinen kuin minä :rolleyes:

Tosta pituuskasvun pysähtymisiästä sen verran että moni kokee intissä ihmeellistä lisäkasvua (toki muutamista senteistä kyse) vaikka inttiä edeltävänä aikana olis ollu kasvu "pysähtyny" jo useamman vuoden. Mitään havaintoo ei kylläkään ole siitä mistä tämä johtuu. Eikun spekuloimaan.

Säännöllinen uni ja säännölliset ruokailutuokiot..?

Mä oon tähä mennessä reenannu neljä kertaa viikossa ja aina sata lasissa ja tämä :curs: ilme naamalla ja aina sarjat loppuu. Sain vanhemmilta aloittaessani puoli vuotta sitten luvan näihin touhuihin sillä ehdolla etten tee maksimeja (tähän kuuluu kaikki maksimi suoritukset kaikissa liikkeissä) no nyt sitten heille selvisi että täysillähän siellä salilla on menty ja nyt sitte yhessä sovittiin että kevennetään. Oon nyt 166,5 ja olin saman verran aloittaessani joten kyllä, uskon että kovaa treenaaminen vaikuttaa pituuskasvuun ja sen takia reenaan nykyään tähtäimenä että pysyn tässä kondiksessa ja kasvan 10-15 senttiä ja sitte ku on 177-186 täynnä ni päästetään taas helvetti irti.
En usko että 15 vee pysyy samanmittaisena vuoden päivät vaikkei varsinaisesti kasvupyrähdys olekkaan "päällä".

Huom. söin ihan perkeleesti koko ajan ja syön vieläkin sekä lepään ihan tarpeeksi (keskimäärin sen 9 tuntia yössä). Sitä kaikki sanoo että näyttääpähän leveemmältä, mutta miettikääpä nyt vähän miltä se näyttää. 30 vee ja 165 pitkä ja levee ku ladon ovi. Sitä ihmiset kattoo että siinäpä taas menee yks järjenjättiläinen ku on kasvunsa heittäny meneen (ne joilla ei ole muuta sanottavaa ku että eivät välitä mitä muut ajattelee voivat pussata perseeni läskeintä kohtaa). Kaikki kunnioitus kuitenkin kaikille lyhyeksi jääneille bodareille.

En tietenkään voi tuota kasvun pysähtymistä mitenkään todistaa teoriassa. Itsekkin alussa uskottelin itselleni että ei nämä hommat pituuskasvuun mitenkään vaikuta, mutta nyt ollaan omasta mielestäni hyvillä vesillä ku tähdätään siihen pituuskasvuun.

BTW. vittu että inhoon noita lauseita, joissa sanotaan että kerkeehän sitä myöhemmin... siis wtf nythän sitä hienoa kroppaa halutaan ja tulevaisuus on sitten tulevaisuus. Ei kai kenenkään elämän takotus oo että kunhan elämäni aikana teen joskus raskaita kyykky/mave sarjoja ni kaikki on sitte tehty.

No johan on helvetti että minä olen kasvanut menemään tämän koko reenailuajan. :o Väänsitkö mavea ja kyykkyä?

Kyykkyä alusta saakka ja jossain kohassa maveakin. Mulla on ihan luonnostaan kaikissa liikkeissä selkä suorana joten ei senkään piikkiin voi pistää. Mutta jossaki kohtaa tuli tosiaa otettua kyykyssä esim. 105 kilolla kasi ja kutosiaki tuli tehtyä. Tosin koskaan ei failureen asti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt tulee mutua tuutin täydeltä. Suodattakaa suurin paska pois.

Kova treeni ei pysäytä pituuskasvua. Nämä pysäyttää:

1. Murrosiässä lapsen luut muuttuvat aikuisen luiksi. Hennolla rangalla kohtuuttoman suuret romut saattavat pysäyttää pituuskasvun, koska yrittää sopeutua näin outoon tilaan. Elimistö ei tiedä, että kasvatat rantahauista. Se luulee, että käyt eliinjäämiskamppailua jääkarhun kanssa. Miksi siis turhaan tehdä tiukkoja kolmosia mavesta? Aloita vaikka pyramidilla ylöspäin ja vaikka se tiukin sarja olisikin kutonen, niin oot jo sen verran väsy, ettei ne romut niin isot voi olla.

2. Testosteroni jämäyttää luiden kasvupäät. Elimistö harvemmin innostuu muutoksista. Jos siis tarkoitushakuisesti syöt rasvaista ruokaa nostaakseni testosteronitasoja, kuten naturaalitreenaajat tekevät, saattaa kroppa hämmentyä tasojen noususta ja ne kuuluisat kasvupäät luuttuvat. Kasvuikäisenä roinaaminen on asia erikseen eikä siitä ole edes syytä selittää.

3. Ääliömäinen treeni. Kasvuikäisenä on äärimmäisen turhaa hankkia ylikunto, koska sillä varmisetaan ettet varmasti kasva pituutta. Muutenkin kroppa priorisoi hengissä säilymisen pituuskasvun edelle ja energia ohjataan korjaamaan lihaksia. Pelkkä huono syöminenki hidastaa/pysäyttää pituuskasvun.

Kun nämä kaikki osa-alueet lyödään yhteen eli: Jantteri on 14w, polttaa tupakkaa, käy salilla 8 kertaa viikossa, syö koulussa 2 leipää ja voipaketin ja nukkuu 5 tuntia päivässä; saadaan lyhyt ja leveä.

Syökää hyvin, treenatkaa vaikka volyymipainotteisesti, koska ne lihakset kasvaa silläkin (ja turha sitä rankaa on rasittaa max painoilla) ja nukkukaa reilusti niin tulee iso ja pitkä sälli. Niin ja ne lihakset ei kasva viikossa, onko mitään järkeä satsata kaikkea peliin joskus 14-15vuotiaana ja hankkia koulun suurin haba?

Muutenkin puolet ihmisestä voidaan lukea geeneistä. Voi olla, että kasvaa iso haba pelkällä jalkapallolla kun jotku pysyy kyniksenä 10v salilla käynnin jälkeen. Voi olla että kasvat 190cm syömällä pelkkää paskaa. Jotkut jää 170cm. Elämä on, mutta miksi homma kannattaa pilata tyhmällä hötkyilyllä varsinki jos on parempi vaihtoehto olemassa.

Pitemmän päälle se lihaskin näyttää paremmalta pitkässä rungossa :D Ite oon 18v ja ysiluokan jälkeen olen kasvanut yhden sentin (1 cm). Pituutta nyt siis 183cm. Voi olla että kasvu alkaa taas intissä kun rankaa rasittava treeni jää pois? Tai sitten ei.

SS-Adler sanoi:
IMO, tuohon en menis sanomaan mitään. Sillä itse edustan näitä pätkiä. :jahas:

Näyttäähän ne pienemmät kädet 170cm tapissa kovemmalta, mitä 190cm, mutta ootas kun se pidempi kasvattaa sitä lihaa ;)

Lainaus jostain liikuntalääketieteen sivulta:

Äärimmäisen kova fyysinen harjoittelu voi ainakin teoriassa hidastaa lapsilla raajojen luiden pituuskasvua. Tutkimusten mukaan kouluikäisillä lapsilla ja nuorilla on todettu dominoivan puolen raajojen olevan suurempia. Raskasta ruumiillista työtä tehneiltä lapsilta on raportoitu alaraajojen epifyysien ennenaikaista kiinni luutumista, mikä aiheuttaa pituuskasvuun vajausta.
Scheuermannin tauti on selän yleisimpiä häiriöitä, ja voimakas selkärankaa kuormittava urheilu saattaa lisätä taudille tyypillisiä löydöksiä lapsilla ja nuorilla, joilla on taipumus nikamamuutoksiin.
Liian voimakas liikunta voi pahentaa rakenteellista skolioosia eli selän vinoutta.

Vituttaa tämä, kun lyhyempien pitää hissutella nuorena, kun jotkut ovat saavuttaneet lopullisen pituutensa jo 14-vuotiaana. Itse tuskin alan mitään hissutella, jätän vain raskaat kyykyt ja mavet pois.

E: Tämähän on elämäntapa, eikä tätä noin vain lopeteta (6krt/viikko, 3-jakosella).

Vituttaa tämä, kun lyhyempien pitää hissutella nuorena, kun jotkut ovat saavuttaneet lopullisen pituutensa jo 14-vuotiaana. Itse tuskin alan mitään hissutella, jätän vain raskaat kyykyt ja mavet pois.

E: Tämähän on elämäntapa, eikä tätä noin vain lopeteta (6krt/viikko, 3-jakosella).

Vähentää vois ainakin, 6krt viikossa 3-jakosta kuulostaa hurjalta, onko noista muutama kevyttä reeniä ? vai onko kaikki astetta kevyempää ?
Jos 6 kovaa punttireeniä tekee viikkoo ni pitää olla kyllä romussa, että kerkee palautumaan tarpeeks.

Raskasta ruumiillista työtä tehneiltä lapsilta on raportoitu alaraajojen epifyysien ennenaikaista kiinni luutumista, mikä aiheuttaa pituuskasvuun vajausta.
... mutta raskaan fyysisen työn tekeminen lapsilla tuppaa esiintymään yhdessä aliravitsemuksen kanssa, joka tunnetusti aiheuttaa pituuskasvun ennenaikaista pysähtymistä ilman minkäänlaista arvailua tai mutuilua.

Juokseminen tai hyppääminen, ja sitä kautta mikä tahansa joukkuepeli aiheuttaa jaloille ja selälle valtavia hetkellisiä kuormia mutta liikunnasta tulevan jopa viisinkertaista ruumiinpainoa vastaavan kuorman ruumis kestää. Raskaallakaan maastavedolla tai kyykkäämisellä et saa noin suurta rasitusta selkärangallesi tai jaloillesi.

1) Painoilla harjoittelevien lasten pituuskasvussa ei ole havaittu eroja ei-harjoitteleviin. (Falk, B, and A. Eliakim. Resistance training, skeletal muscle and growth. Pediatr Endocrinol Rev. 1:120-127, 2003.)

2) Vertaisarvioiduissa tutkimuksissa ei ole havaittu epifyysilevyjen vaurioita painoharjoittelun seurauksena. (Avery D. Faigenbaum. Youth Resistance Training,, EdD, CSCS, FNSCA, 2007.)

3) Säännöllinen painoharjoittelu kasvuiässä itseasiassa vahvistaa luustoa ja on siis nimenomaan hyvä ajatus. (Vicente-Rodriguez, G. How does exercise affect bone development during growth? Sports Med. 2006;36:561-569, 2006.)

Tiivisteltynä:
Se, että puntinnostaminen pysäyttää pituuskasvun on vanhojen akkojen höpötystä, ja kenen tahansa siihen uskovan kannattaa hävetä helppoa höynäytettävyyttään. Ei kun rautaa tankoon, pojat!

joskus muutama vuosi takaperin kävin lääkärillä, joka oli erikoistunut nuorten kehitykseen(pituuskasvuun siis enimmäkseen). ja nähtyään minut hän sanoi että sinähän olet jo ihan mukavan kokoinen, mene vaan salille kasvattamaan niitä lihaksia, niistä ne tytöt tykkää! :D kun vielä kysyin että vaikuttaako salilla käynti pituuskasvuun niin hän vain sanoi että isommat romut kannattaa jättää pois ettei tule loukkaantumisia, mutta muuten ihan vapaasti saa riehua. (käsitin tämän niin että jos pätkii jotain välilevyjä paskaks niin ei varmaan hyvää tee mutta muuten salillla käynnistä ei ole kuin hyötyä)

500 vuotta sitten ihminen oli parikymmentä senttiä lyhyempi kuin nyt.

Lapsityövoima on jätetty pois.

Ainoa johtopäätelmäke on, että työn kuormittama kroppa ei kasva.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom