Ei HooTeeÄrrää ämmille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja piude
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Liittynyt
25.10.2003
Viestejä
128
Ikä
54
Tuotetta ei suositella naisille. Osaako joku "asiantuntija tai muu mutu-henkilö" perustella minkähän takia? Itse en tuoteselosteesta löydä mitään kieltoa selittävää tekijää. Kiellosta huolimatta olen kuitenkin jo jokusen kilon mättänyt (hyi miten tuhmaa), ja täytyy sanoa, että hyvin potkii - toisin kuin tusina muita paskoja palautusjuomajauheita, joihin on tullut vuosien saatossa investoitua huomattava summa rahaa. Mihin tämä väärinkäytös tulee siis kohdallani johtamaan; parrankasvuun? Estrogeenikatoon? Perikatoon? Vaiko vain liialliseen lihaskasvuun... eli naisellisuuden kadottamiseen :D .
 
Ei mihinkään, anna mennä vaan - tietenkin koostasi riippuen, ei kannata vetää esim. 4 dl. kerralla (siis jauhoa - vesi päälle)
 
Mie uskon, että HTR:n "ei naisille" -lausahdus johtuu ihan vain ja pelkästään markkinointikikasta: Silloin jos naisille ei jotain suositella, niin sen on PAKKO olla TOSImiesten kamaa eli must ostos kaikille miespuolisille wannabebodareille (ja miksei myös meille naisille - meitä kun ketuttaa tuo "ei naisille" lausahdus, se on pakko todistaa vääräksi). Markkinointikikkana tuo "ei naisille" on ihan ymmärrettävä, se kun tuo mielikuvan jostain tosi spesiaalista "ammattilaistuotteesta". Käyttäjäkuntaa saadaan täten kätevästi laajennettua. Kukapa ei haluaisi käyttää jotain näin spesiaalia.

Tästä huolimatta HTR on tosi hyvä palkkari. Koostumus (glutamiinit yms. sisältyy) on aika optimaalinen ja hinta kohdallaan. Mitään ylimääräistä ei ole - eikä mitään arveluttavaakaan. Naisten ei siis tarvitse kantaa huolta parrankasvusta tms. muustakaan. HTR hoitaa hommansa - auttaa lihaksia palautumaan treenistä + kasvamaan. Plasebopuolella HTR saattaa toki tehdä jotain muutakin...
 
Ironbutt sanoi:
Mie uskon, että HTR:n "ei naisille" -lausahdus johtuu ihan vain ja pelkästään markkinointikikasta: Silloin jos naisille ei jotain suositella, niin sen on PAKKO olla TOSImiesten kamaa eli must ostos kaikille miespuolisille wannabebodareille (ja miksei myös meille naisille - meitä kun ketuttaa tuo "ei naisille" lausahdus, se on pakko todistaa vääräksi). Markkinointikikkana tuo "ei naisille" on ihan ymmärrettävä, se kun tuo mielikuvan jostain tosi spesiaalista "ammattilaistuotteesta". Käyttäjäkuntaa saadaan täten kätevästi laajennettua. Kukapa ei haluaisi käyttää jotain näin spesiaalia.

Ylläoleva pitää epäilemättä paikkansa 100% - ja suututti kyllä ainakin allekirjoittaneen sen verran pahasti, että laitoin äsken mailitse palautetta Vallinille ja Piriselle. Markkinointi on yksi asia, mutta harhaanjohtavien ja värittyneiden mielikuvien luominen ei mielestäni hyvään kaupankäyntitapaan kuulu.

Tässä vielä copy-pastena tuo lähettämäni maili:

Olen mielipahakseni huomannut, että FAST-tuotesarjan markkinointi on saanut melkoisen epäasiallisia piirteitä. Uusimpana esimerkkinä tästä HT-R-palautusjuoma, jota ei kuulemani mukaan suositella naisille, vaan "ammattimaisella asenteella harjoitteleville voimaurheilijoille, joilla on suuri lihasmassa" - kuitenkaan ko. tuotteessa ei ole mitään sellaisia ainesosia, etteivätkö naisetkin voisi sitä yhtä hyvin käyttää. Kyse on siis täysin harhaanjohtavasta markkinoinnista, jossa annetaan implisiittisesti ymmärtää, etteivät naiset harjoittele yhtä kovaa ja tosissaan, kuin miehet. Enkä myöskään usko olevani ainoa, jolle tuonkaltaiset myyntilauseet synnyttävät kuvan kiellettyistä aineista, joiden takia naiset eivät ko. tuotetta voisi käyttää - toki tiedän, ettei tämä pidä HT-R:n kohdalla paikkaansa, mutta asiaan perehtymätön ei sitä välttämättä tiedä.

Func Foodin tuotteista löytyvät myös DietMix ja My Diet-sarja, joita markkinoidaan "naisten tuotteina". Olen kyllä tietoinen, että englannin kielen sana "diet" tarkoittaa pelkästään ruokavaliota ilman mitään sivumerkityksiä, mutta suomen kielessä sana "dieetti" on kuitenkin vakiintunut tarkoittamaan nimenomaan laihdutusruokavaliota. DietMixiä vieläpä kuvailtiin taannoin pakkotoisto.comissa "maultaan tavallista makeammaksi, joten sopii erityisesti naisille" tjsp. Tarkoittaako Func Food Oy, että naiset ovat (tai heidän pitäisi olla) jatkuvasti dieetillä ja himoitsevat aina makeaa...?

Myönnän lukeneeni ja tulkinneeni näitä mainoslauseita tahallisen kärjistetysti, mutta niin mainoksia yleensäkin luetaan ja tulkitaan - ja halusimme tai emme, mainokset muokkaavat meidän mielipiteitämme ja käsityksiämme varsinkin ei-niin-tutuista asioista, kuten lisäravinteet monelle ovat. Haluaako Func Food Oy siis tietoisesti luoda suurelle yleisölle virheellisiä ja värittyneitä mielikuvia?

Minua murehduttaa se, että Func Food Oy sortuu tämänkaltaiseen stereotyypittelyyn, ja näin ollen ylläpitää vanhoja, vahingollisia myyttejä ja käsityksiä, joihin me kovaa treenaavat naiset (ja miehet) yhä edelleen jatkuvasti törmäämme.


HUOM! En arvostele tässä millään muotoa Pakkotoiston kauppaa enkä sen omistajakuntaa, vaan kritiikki kohdistuu vain ja ainoastaan Func Food Oy:n ja FAST-sarjan markkinointitapaan.

Kommentteja toivotaan, lähinnä tietenkin Func Foodin taholta, mutta muiltakin kuulisin niitä mielelläni. Mieluiten toki asiallisia sellaisia...
 
Mielikuvat sikseen, otitkohan Gillyanne jutun hieman liian tosissasi?
 
Jestas sentään! Halua edes tietää mihin tämä feminismi/tasa-arvo bullshitti meidät johtaa. :rolleyes:
 
Big Evil: Ehkä otin, ehkä en, so not kunhan treeni kulkee. Minusta on vain perin kummallista, että lisäravinneyhtiö, jonka intresseissä luulisi pikemminkin olevan vanhojen myyttien romuttaminen ja sitä kautta myynnin lisääminen, pikemminkin ylläpitää ja vahvistaa niitä minkä ehtii.

Hullu Inkkari ja Rahkanaama: Jos vaivautuisitte lukemaan tuon vastineeni kunnolla, niin huomaisitte kyllä, ettei sillä ole mitään tekemistä feminismin kanssa. Feminismille on tällä palstalla jo (ainakin) yksi aktiivinen ketju, joten olisiko liikaa vaadittu, että siihen liittyvät keskustelut käytäisiin jatkossakin siellä?

EDIT: Aika moni on Pakkiksellakin valittanut, että vanhemmat (ystävät, tuttavat, työtoverit jne.) suhtautuvat kielteisesti lisäravinteisiin ja pitävät niitä dopingina (tai ainakin hyvin lähelle). Tästä mielikuvasta tuskin tullaan ikinä pääsemään eroon, jos lisäravinneyrityksetkin sitä jatkuvasti mainonnallaan ruokkivat.
 
Ihan hyvä teksti, Gilly. On aika epäasiallista toimintaa Fastilta mainostaa jauhojaan tuollaisella soopalla, vaikka se epäilemättä uppoaakin 15v penkkipenoihin.
- ooh, tää on meille isoille ja vahvoille miehille, ooh
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ihan asiallinen vastine Gillyannelta. Pisti minunkin silmään tuo "ei naisille" -lause vaikka ei pitäisikään sukupuolen puolesta kolauttaa. Markkinointikikkahan tuossa on taustalla, mutta ei mainoslauseenkaan tarvitsisi halventaa ketään.
 
Gillyannille propsit, hyvä että edes joku jaksaa näistä asioista yrityksiä noteerata! :) :thumbs:
 
Voi elämä Gillyanne. Nyt sulla on pahasti väärä puu haukuttavana. Func food on tehnyt alalle enemmän hyvää kuin mikään muu valmistaja. Nimenomaan ovat ajaneet ravinteita tavallisena ruokana marketteihin ja sitäkautta kaikkien tietoisuuteen. Olet lukenut nyt liikaa Hipan juttuja ja tuo valitusmentaliteetti ja herkkyys laittaa "reklamaatioita" on aivan ylimitoitettua. Tarkistaisin kyllä kantaani hetken verran ennenkuin AAA luokituksen omaavaa yritystä, mikä on puskenut lisäravinteita koko kansan tietoon alkaisin syyttelemään epäasiallisesta markkinoinnista.

Jos tuon lausahduksen lukee kuin piru lukee raamattua, saa siitä toki väännettyä vaikka kolmannen maailmasodan.

Markkinoilla on valmistajia ja maahantuojia, jotka suoranaisesti valehtelevat tuotteidensa markkinoinnissa ylisanoilla ja harhauttavat kuluttajia. Samoin markkinoilla eräs yritys ajoi alaa suohon päästämällä markkinoille jauhoja, joissa oli muistaakseni nandrolonin esiastetta.

En suosittele Gilly vetämään Func foodia mukaan väitteisiisi, missä mukamas lisäravinnevalmistajat ruokkivat lisäravinteiden doping kuvaa. Vaihda metsää ja tartu semmoisiin asioihin, jotka ovat oikeasti epäkohta.

Ehkä sinä nyt otat hiukan liian tosissasi tuon asian? Jos autoa markkinoidaan "Uusi MIEHEKÄS Honda Prelude", niin oletko kirjoittamassa palautetta välittömästi maahantuojille, että autonne markkinointi ruokkii epätasa-arvoa?
 
Mike: Voin vannoa, että Hipan teksteillä ei ole ollut mitään vaikutusta tähän vastineeseeni, vaan aivan omia mielipiteitäni siinä toin julki. Toivoisin myös, että tuo tasa-arvo- ja feminismiaspekti jätettäisiin viimeinkin tästä keskustelusta pois - vannon ja vakuutan, ettei mielessäni ollut mitään sinnepäin viittaavaakaan, kun tuon vastineeni kirjoitin.

Func Foodilla on toki oikeus mainostaa tuotteitaan aivan niinkuin haluavat - ja minulla kuluttajana on oikeus siitä palautetta antaa, jos mielestäni epäkohdan huomaan. Sillä, onko kyseessä AAA-luokan yritys, ei ole mitään tekemistä ko. asian kanssa.

EDIT: Pientä muotoilua
 
Kyllä nyt taitaa Mikelläkin olla lusikka turhan syvällä funcfoodin kattilassa... :)
 
Ja mä kun luulin että Func Foodin tuotteita saa vain S-etukortilla varustetuista toimipisteistä :D
 
Mike sanoi:
No shit Sherlock? Meillähän on niiden tuotteita myynnissä. :david:
Siksi ehkä olisi kannattanut tuoda oma jääviys jotenkin esille, kun noinkin kärkkäitä vastineita käy heittelemään. Minusta Gillyannen kritiikki oli aivan asiallista.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom