Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jokainen potaaja ja truu voimailijahan menee varmaankin kertomaan myös tälle kaverille, että v*tun pelle, tekisit oikein niin kehittyisitkin joskus. Ja vetää itse vieressä tiukan kutosen värisevin käsin, mutta ylpesti rinta pystyssä koska AINOA OIKEA ja hyväksyttävä tekniikka!

https://www.youtube.com/watch?v=boLl8rGhJvE

Paljonko on promilleja veressä? Miksi kippaus pitää yllä heikkoja kohtia on selitetty edellä. Jos näin haluaa toimia, saa toimia. Asian puolusteleminen "energiatehokkuudella", "suorituskyvyllä" ja tai muulla vastaavalla crossfit-jargonilla parantaa asiaa. Sitä parantaa myös se, että jos kommentoi crossfittiä ei-puolustelevaan sävyyn, tulee pitää kaikkia muitakin idioottina (esim. lisäpainoleuanvetäjiä). Asiaa parantaa myös sen toisteleminen, että CF:ssä tehdään myös puhtaita toistoja (kippaus on vaan yksi tapa tehdä asioita) mutta ikinä et crossfittaajalta puhdasta toistoa näe missään liikkeessä (toes to bar, leuat, MU jne.) pl. jotkin painonnostoliikkeet.

Tämä on hienoa. Antaa mennä!

Paljonko on promilleja veressä? Miksi kippaus pitää yllä heikkoja kohtia on selitetty edellä. Jos näin haluaa toimia, saa toimia. Asian puolusteleminen "energiatehokkuudella", "suorituskyvyllä" ja tai muulla vastaavalla crossfit-jargonilla parantaa asiaa. Sitä parantaa myös se, että jos kommentoi crossfittiä ei-puolustelevaan sävyyn, tulee pitää kaikkia muitakin idioottina (esim. lisäpainoleuanvetäjiä). Asiaa parantaa myös sen toisteleminen, että CF:ssä tehdään myös puhtaita toistoja (kippaus on vaan yksi tapa tehdä asioita) mutta ikinä et crossfittaajalta puhdasta toistoa näe missään liikkeessä (toes to bar, leuat, MU jne.) pl. jotkin painonnostoliikkeet.

Tuo nyt on taas se ajattelumalli, joka lähtee siitä, että "puhdas" leuanveto on se ainoa oikea ns. perussuorite, ja kaikki muu samankaltainen liikehdintä on tämän varioimista joko helpompaan tai vaikeampaan suuntaan. Tuntuu olevan ihan vieras ajatus, että lähtökohtana on liike eikä pääsuorittajalihas. Puhdas toisto on se, joka täyttää sille määritellyt säännöt.

Sitähän meistä varmasti harva pystyy sanomaan, minkä takia oikeasti näitä liikkeitä on alettu tehdä dynaamisemmin koko kroppaa hyödyntäen. Onhan se toki helpompaa.

Tuntuu olevan ihan vieras ajatus, että lähtökohtana on liike eikä pääsuorittajalihas. Puhdas toisto on se, joka täyttää sille määritellyt säännöt.

Sitähän meistä varmasti harva pystyy sanomaan, minkä takia oikeasti näitä liikkeitä on alettu tehdä dynaamisemmin koko kroppaa hyödyntäen. Onhan se toki helpompaa.

Noh, yritetääs vielä kerran. Minusta on ihan ok, miten joku treenaa kunhan ei höpötä tekevänsä jotain, mitä ei todellakaan tee. Mainitsemasi puhtaat toistot on seikka, jonka olen nähnyt ja kuullut crossfittareiden itse mainitsevan ("joo välillä kipataan mut välillä tehdään myös puhtaita toistoja"). Pl. painonnostoliikkeet en ole nähnyt puhtaita suorituksia missään liikkeessä, vaikka lähes päivittäin seikkailen yhdessä crossfittareiden lymyluolista. Tämä on ok. Ei vaikuta mun treeniin suoranaisesti.

Hillitö: -Just. Mutta ei se mitään, jokaisella meillähän on oikeus mielipiteisiinsä. Jossei muiden pointtia tajua, yritäkään tajuta tai edes halua tajuta, niin keskustelu on turhaa.

Ja ihan mielenkiinnosta, missä kohtaa mun postausta esiintyi tuota manitsemaasi "crossfit-jargonia"? Tai mainittiin ylipäätänsä koko crosfittiä? Edes itse kippailua ei mainittu, vaikka viteon esimerkissä sitä esiintyikin. Pointti oli siinä, että jokaiselle harjoitukselle voi olla tarkoituksensa ja harjoittelija kokee siitä hyötyvänsä, vaikkei se sivusta seuraajalle välttämättä heti aukeakaan. Ja miksi pitäisikään? Niitä sivusta seuraavia tai sieltä kommentoivia varten kun sitä itse kukanenkin treenaa?

Pointti oli siinä, että miksi tehdä siitä kippailusta niin suuri numero ymmärtämättä edes mitä kukanenkin sillä hakee takaa? Edelleen, jos sitä kokee hyötyvänsä tai se on mahdollisen kisasuorituksen kannalta hyödyllistä, niin miksi ihmeessä EI kippailtaisi liikkeestä riippumatta?

Pointti oli siinä, että miksi tehdä siitä kippailusta niin suuri numero ymmärtämättä edes mitä kukanenkin sillä hakee takaa? Edelleen, jos sitä kokee hyötyvänsä tai se on mahdollisen kisasuorituksen kannalta hyödyllistä, niin miksi ihmeessä EI kippailtaisi liikkeestä riippumatta?

Tässä periaatteessa ei ainakaan mulle ole mitään erityistä ongelmaa. Keskustelu ei kuitenkaan koskenut oikeastaan tätä näkökulmaa (= kilpailuissa mitattavia asioita [jotka muuten eivät ole staattisia ja pysyviä vaan kehittyviä seikkoja]).

Jos puhutaan välillä muista kuin noista (älyttömistä) kippi-liikkeistä. Itse aloituspostin aiheeseen bodailu vs. crosfit asetelmaan esittän seuraavan väittämän:

Crosfitillä jotkut saattavat saada parempia tuloksia bodailuun verrattuna, koska nykyään varsin suosittu 4- tai jopa 5-jakoinen treeniohjelma on aivan susipaska suurimmalle osalle harrastajista. Varsinkin jos tuloksia mitatataan esim. kyykky tuloksen kaltaisina suorituksina, joihin vaikuttaa myös tekniikka.

Eikös crosfitti vastaa kuitenkin enemmän jotain 1-jakoista ohjelmaa jossa tehdään vain isoja moninivel liikkeitä? Tietenkin paskalla tekniikalla ja liian pienillä painoilla noin voiman hankkimista ajatellen mutta kuitenkin.

Crosfitillä jotkut saattavat saada parempia tuloksia bodailuun verrattuna, koska nykyään varsin suosittu 4- tai jopa 5-jakoinen treeniohjelma on aivan susipaska suurimmalle osalle harrastajista. Varsinkin jos tuloksia mitatataan esim. kyykky tuloksen kaltaisina suorituksina, joihin vaikuttaa myös tekniikka.
:hyper:

Onhan sitä aikasemminkin huomannut, miten tämä ketju kulkee asialinjalla... mutta NYT

Huvittavaa tämä ainainen vääntö.

Itse en puhu kummankaan puolesta, vaikka tavoitteeni ovatkin crossfitin kaltaiset. Kyllä tuo bodaajien mollaus on osittain katkeruutta siitä, että ei se coopperi välttämättä kulje ihan crossfitharrastajien tapaan jne. Mutta en kyllä crossfittiäkään lajina täysin ymmärrä. Painnonnostoliikkeet eivät ole tarkoitettu crossfitinkaltaiseen toimintaan, suorastaan typerää touhua. Keskittykää enemmän siihen voiman kehittämiseen salilla ja hakekaa se crossfitfiilis vaikka juoksemalla iso ylämäki 10 kertaa ylös alas.

Ja jotenkin tuntuu, että tämä crossfitbuumi naisten keskuudessa johtuu siitä, että ei oltaisi muka niin ulkonäkökeskeisiä. Oikeasti pelätään isoja lihaksia ja sitä, että leimataan ylimieliseksi kehonmuokkaajaksi. Piiloudutaan "voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta" -sloganien taakse.

Hieno tavoite crossfitissä siis on, mutta sen saavuttaminen on paljon helpompaa ja järkevämpää toista kautta. Eli voima- ja kestävyystreenit erikseen. Tottakai sitä voi sitten kuntopiiriäkin silloin tällöin vedellä, mutta ilman noita kippihelpotuksia. Jos haluaa ottaa ittestään mittaa kisoissa, ni säästää ne kipit sinne sitten, ei treeneihin.

Crossfittreenit ovat ihan hyviä kunnon mittapuita. En suosittele siis crossfittiä itse treeniksi, vaan esim. kerran kaks vuodessa vois koittaa millasessa overaalikunnossa sitä oikeen on.

Ja en mä bodaustakaan ole ihan täysin ymmärtänyt. Tuntuu, että se on ihmisille, jotka eivät osaa urheilla oikeasti, niin sitte bodataan. :D Onhan se nyt tietty hieno olla hyvässä lihassa, mutta onko se maksimilihan tavoittelu sitten muun kunnon kustannuksella tavoittelemisen arvoista.

No kumpikin nyt varmasti on parempi vaihtoehto kuin maata sohvalla. Itse kuljen kultaista keskitietä, ja keho ja mieli lepää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos kerran tavoitteena on se liike eikä suoritustekniikka niin miksi noissa leuanvedoissa ei suoriteta edes sitä liikettä? Musta on ihan fine jos siinä heiluu ja kippaa vaikka kuinka, mutta jos sitä sanoo leuanvedoksi tai edes kippileuaksi niin leuan pitäisi käydä tangon päällä.

Huvittavaa tämä ainainen vääntö.

Itse en puhu kummankaan puolesta, vaikka tavoitteeni ovatkin crossfitin kaltaiset. Kyllä tuo bodaajien mollaus on osittain katkeruutta siitä, että ei se coopperi välttämättä kulje ihan crossfitharrastajien tapaan jne. Mutta en kyllä crossfittiäkään lajina täysin ymmärrä. Painnonnostoliikkeet eivät ole tarkoitettu crossfitinkaltaiseen toimintaan, suorastaan typerää touhua. Keskittykää enemmän siihen voiman kehittämiseen salilla ja hakekaa se crossfitfiilis vaikka juoksemalla iso ylämäki 10 kertaa ylös alas.

Ja jotenkin tuntuu, että tämä crossfitbuumi naisten keskuudessa johtuu siitä, että ei oltaisi muka niin ulkonäkökeskeisiä. Oikeasti pelätään isoja lihaksia ja sitä, että leimataan ylimieliseksi kehonmuokkaajaksi. Piiloudutaan "voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta" -sloganien taakse.

Hieno tavoite crossfitissä siis on, mutta sen saavuttaminen on paljon helpompaa ja järkevämpää toista kautta. Eli voima- ja kestävyystreenit erikseen. Tottakai sitä voi sitten kuntopiiriäkin silloin tällöin vedellä, mutta ilman noita kippihelpotuksia. Jos haluaa ottaa ittestään mittaa kisoissa, ni säästää ne kipit sinne sitten, ei treeneihin.

Crossfittreenit ovat ihan hyviä kunnon mittapuita. En suosittele siis crossfittiä itse treeniksi, vaan esim. kerran kaks vuodessa vois koittaa millasessa overaalikunnossa sitä oikeen on.

Ja en mä bodaustakaan ole ihan täysin ymmärtänyt. Tuntuu, että se on ihmisille, jotka eivät osaa urheilla oikeasti, niin sitte bodataan. :D Onhan se nyt tietty hieno olla hyvässä lihassa, mutta onko se maksimilihan tavoittelu sitten muun kunnon kustannuksella tavoittelemisen arvoista.

No kumpikin nyt varmasti on parempi vaihtoehto kuin maata sohvalla. Itse kuljen kultaista keskitietä, ja keho ja mieli lepää.

Hyvä postaus. Keskitietä täälläkin kuljetaan eli yritetään ottaa molemmista ne parhaimmat jutut. Tänään oli esim. treenivuorossa selkä ja rinta. Selälle 22 sarjaa ja rinnalle 16 sarjaa hyvällä fokuksella ja tuntumalla bodailua. Loppuun death by deadlift. Eilen oli olkapäät ja kädet. Siellä loppuun death by clean and jerk. Huomenna jalat, jossa loppuun varmaan death by front squat tai tabata kuntofillarilla. :hyvä:

Hyvä postaus. Keskitietä täälläkin kuljetaan eli yritetään ottaa molemmista ne parhaimmat jutut. Tänään oli esim. treenivuorossa selkä ja rinta. Selälle 22 sarjaa ja rinnalle 16 sarjaa hyvällä fokuksella ja tuntumalla bodailua. Loppuun death by deadlift. Eilen oli olkapäät ja kädet. Siellä loppuun death by clean and jerk. Huomenna jalat, jossa loppuun varmaan death by front squat tai tabata kuntofillarilla. :hyvä:

Bodaustreeniä ja kolmena perättäisenä päivänä metcon? Joko nuo bodailut on liian kevyitä tai sit kuolemat jää lyhyiksi. Mun mielestä kunnon olkapää- ja käsibodailujen (tai varsinkaan jalkabodailujen jälkeen etukyykyille) jälkeen ei pitäis jäädä varoja millekkään työnnöille tai vauhtipunnerruksille. Olisko järkevämpää tehdä jompi kumpi kunnolla sen sijaan, että molemmat jää löysiksi?

Bodaustreeniä ja kolmena perättäisenä päivänä metcon? Joko nuo bodailut on liian kevyitä tai sit kuolemat jää lyhyiksi. Mun mielestä kunnon olkapää- ja käsibodailujen (tai varsinkaan jalkabodailujen jälkeen etukyykyille) jälkeen ei pitäis jäädä varoja millekkään työnnöille tai vauhtipunnerruksille. Olisko järkevämpää tehdä jompi kumpi kunnolla sen sijaan, että molemmat jää löysiksi?

No kyllähän tuosta nyt palautuu pohkeiden hinkkailun aikana. Ei kai sitä metconia tarvitse 6 rm:llä tehdä? Jalat ovat ainakin olleet aina viikon kipeät ja on ollut välillä pakko jättää yksi jalkatreeni kierrosta pois. Tiedä sitte... Riippuu taas niin siitä, mitä kukakin treeniltään haluaa. Haluan sen maksimikurituksen treeniltä joka suhteessa. Enkä mä pysty tuossa bodaustreenissä tekemään isommilla sarjapainoilla, kun mä pystyn.

Haluaisiko joku crossfittaaja vastata mun kysymykseen: miksi mun kaikilta crossfittaaja- kavereilta on operoitu joko jalka, ranne tai vastaava? Miksi on jatkuvasti joku paikka paskana ja valitetaan sitä jatkuvasti? Ja sit mainostetaan, et pääset huippu kuntoon crossfittaamaalla- ilmeisesti saa paikat vaan rikki.

En tunne kuin yhden crosfittaajan, mutta vissiin kaikki tuntemani urheilijat on joutuneet jonkinlaisen urheiluvamman takia parantelemaan pitkään ja useimmat vieläpä puukon alla - bodarista uimariin. Olkapäät ja polvet nyt ensimmäisinä tulee mieleen bodarien vammoista, asennevammat uimareilla.

Haluaisiko joku crossfittaaja vastata mun kysymykseen: miksi mun kaikilta crossfittaaja- kavereilta on operoitu joko jalka, ranne tai vastaava? Miksi on jatkuvasti joku paikka paskana ja valitetaan sitä jatkuvasti? Ja sit mainostetaan, et pääset huippu kuntoon crossfittaamaalla- ilmeisesti saa paikat vaan rikki.

Itse en ole saanut crossfitissä mitään vammoja, ainakaan sen enempää kuin puntatessa koskaan ennen kuin otin crossfit treenit mukaan. Mitään varsinaisia vammoja ei koskaan ole ollut, paikat on joskus ollut kipeänä kuten kovasta treenistä tulee, ei siis mitään ole ollut rikki. Muutenkin punttitreeni on vammojen kannalta melko turvallista, verrattuna vaikka jalkapalloon jossa lähes kaikilla on leikkauksia takana. Treenaamattomuus taitaa kuitenkin olla kaikista eniten vammoja aiheuttavaa, kun monesti olen kuullut salilla kävijöiltäkin jotka ei treenaa kyykkyä ettei voi kun polvet ei kestä.

Ainakin kippaus aiheuttaa ongelmia scapulan, olkapään ja kiertäjäkalvosimien suhteen: alastulovaiheessa kehon massan aiheuttama ja aikaansaama liikevoima voi olla painovoimaan nähden moninkertainen riippuen liike-energiasta. Ts. kehoon ja etenkin tiettyjen osien tukirakenteisiin kohdistuu moninkertaisia voimia esim. normi leuanvetoon verrattuna. Keho saattasi kestää, jos ensin hankittaisiin tarvittavan vahvat lihakset ja muut tukikudokset (ligamentit, jänteet jne.) puhtailla liikevariaatioilla ilman sätkimisen ja nytkimisen aiheuttamaa ylim. liike-energiaa. Useimmiten crossfitissä on kuitenkin juuri päinvastoin: ensin opetellaan nytkyttely kun voimat eivät riitä puhtaan toiston suorittamiseen. Nytkyttely johtaa myös siihen, että heikkoa kohtaa ei vahvisteta vaan se ylitetään vippaskonstilla. Tämä ei voi olla johtamatta loukkaantumisiin etenkin kun otetaan huomioon, että lihasten palautuminen rasituksesta on huomattavan paljon nopeampaa kuin sidekudoksen ts. jänteiden ja ligamenttien sekä nivelten johtuen siitä, että lihakset saavat ravintonsa ja poistavat kuona-aineensa suoraan verisuonten välityksellä vs. nivelten diffuusio, joka on oleellisesti hitaampaa. Huomio koskee toki myös muitakin lajeja, mutta tässä ainakin yksi selittävä tekijä crossfitin suhteen.

Kippaus tms. ei sinällään ole se vaaraekijä, vaan takaperoinen etenemisajattelu: ensin opetellaan tukikudoksille raskain variaatio (kippaus), sitten vasta tukikudoksia vähemmän kuormittava variaatio (ns. tyylipuhdas suoritus ilman kippausta) jos silloinkaan. Toivottavasti tästä olisi kosolti poikkeuksia eri paikoissa ja eri valmentajilla.

Crossfittiin liittymättömänä asiana tuo Hillitön mainitsema tukikudoksiin kohdistuva rasitus kannattaa huomioida kaikessa vastusharjoittelussa. Usein näkee seuraavanlaista toimintaa: varsinainen sarja tehdään kohtuullisen hyvällä tekniikalla, mutta sarjan lopussa viimeinen puristus haetaan kroppaa heilauttamalla. Tällöin tukikudoksiin kohdistuu suurin rasitus tilanteessa, jossa työtä tekevä lihas on jo muutenkin väsynyt ja loukaantuminen on herkässä.

Edit: Voiman hakeminen kropasta kilpailusuorituksen aikana "huijaamalla" on ihan ok juttu, mutta erityisesti väsyneenä tai aloittelevalla harjoittelijalla se altistaa loukkaantumisille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom