Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On ne kyllä kovassa kunnossa. Itse tein 14.5 harjoituksen aikaan 13:04. Mielestäni tein aika reippaasti mutta että vielä nelisen minuuttia nopeammin pitäis pyyhkiä. Huhhuh. Sanoisin että paremmin valmistautuneena ja tekemällä kilpasuorituksen saisin 30sek - 1min pois mutta silti jäis vielä kovin kauas.

Kippileuoista oon sitä mieltä että paljon leukoja sisältävä harjoitus on melko erilainen jos ne tekee puhtaana. En sanois että aina pitää tehdä perhosleukoja, mutta ainaki itellä ilman mitään heijaria voimat tyssää aika nopeesti ja koko harjoitus menee vähän epätarkoituksenmukaiseksi. Toki tavallisia leukoja ei kannata unohtaa, mutta harvoin ainakaan itse sekoitan niitä wodeihin, tai sitten määrät on hyvin maltillisia.

Hei kaikille!

Olen miettinyt joskos sitä kokeilisi crossfittiä. Olisi mukavaa kokeilla hieman erilaista harjoittelua, kuin mitä olen ennen tehnyt. Takana kamppailulajeja ja voimailua 15v. Mielestäni olen aika kovakuntoinen kaveri ja minua kiinnostaisi tuollainen kovempi treeni.

Olen jonkin verran katsellut noita videoita ja juurikin nuo olympianostot kiinnostaa. Olisi hienoa oppia tekniikka hyvin ja siinä sivussa tehdä kaikenlaisia muita harjotteita.
Onko nuo crossfitissa tehtävät kippileuat enemmänkin suunnattu heikommille harjoittelijoille? Esim. jos ohjelmassa pitää tehdä 10 leukaa, niin heikoimmiltakin se onnistuu kippi-/butterflytekniikalla?? Vai onko siinä jokin muu syy? Meinasin vaan, että itse mielelläni tekisin ne vaan ihan niinkuin ne pitääkin, eli ilman kippiä. Se ei varmaan ole saleilla mikään ongelma? En vain ole nähnyt missään videoissa tehtävän puhtaita leukoja.

Luin vaan tuon ylempänä olevan artikkelin ja muistui mieleen, kun eräs fysioterapeutti sanoi, että on aika paljon ollut asiakkaina olkapäävaivaisia crossfittaajia juuri noiden epäpuhtaiden leukojen takia. Jos meinaa kisoihin, niin siellä varmaan pitäisi tehdä noita epäpuhtaita suoritteita..??

Kippileuat ei erityisesti ole suunnattu heikommille eikä varsinkaat perhosleuat. Itse olen yli 2v harrastanut enkä perhostyyliä vielä osaa, tosin en juuri sitä ole harjoitellutkaan. Sille tulee tarvetta enemmän vasta kisoissa. Perus kippileuka taas on helppo ja sitä kannattaa yleensä aikaa vastaan tehtävissä harjoituksissa käyttää. Voi toki tehdä myös ihan tiukkoja leukoja mutta yleensä määrät ovat melko suuria, koska ne on suunniteltu kippityylillä tehtäviksi. Eikä välttämättä tarvi kipata kovin paljoa, vaan voit kipata juuri sen verran että jaksat tehdä tarvittavan määrän. Crossfitissä ei aikaa vastaan olevissa harjoituksissa leukoja kannata miettiä lainkaan normaalin leuanvedon kannalta, koska siinä ei haeta lihaskasvua/voimaa, vaan pyritään vain rasittamaan konetta mahdollisimman paljon ja siinä kippileuat toimivat erittäin hyvin. Sanoisin että ne ovat ehkä cf perusliikkeistä kaikista kuormittavimmat. Muuten leukoja/lisäpainoleukoja kannattaa tietysti tehdä voimaharjoituksina ihan kunnolla, mutta aikaa vastaan se ei välttämättä ole järkevää. Jos määrä on kuitenkin pieni, esim 3-4x10 niin voi hyvin vetää tiukkoina jos siltä tuntuu. Sitten kun mennään vaikka sadan paikkeille niin asia on eri.

Olynostojen tekniikoihin useimmilla saleilla Suomessa panostetaan hyvin, mutta alussa voisi hyvin ottaa vaikka muutamia yksityistunteja niitä varten tai mennä jonkun painonnostoseuran punttikouluun jos sellaiseen on mahdollisuus. Kyllä se tekniikka aika nopeasti löytyy jos siihen heti alussa jaksaa ja kannattaakin panostaa.

Olen jo muutaman vuoden tehnyt kippileukoja eikä ole mitään olkapäiden ongelmia. Kisoissa kannattaa ehdottomasti tehdä kipillä ja perhoset ovat viellä nopeampia. Crossfitissa on tarkoitus olla monessa hyvä. Vähän täytyisi osata voimistelua, vähän painonnostoa, jotain täytyisi saada maasta nousemaan ja pitäisi olla hyvä kestävyys. Kun miettii leuanvetoa, niin kippileukoja tekemällä kehittää kippileukoja, mutta huonosti voimaa yläselkään ja käsiin. Kippileukoja harjoittelemalla ei varmasti koskaan tule pääsemään yhdenkäden leukaa. Tähän mennessä ei crossfit kisoissa ole yhdenkäden leukaa tarvinnut osata. Kilpailijan pitää kuitenkin olla valmis vähän kaikkeen eli saattaa yhdenkäden leuka tulevaisuudessa tulla mukaan kisoihin. Ajatuksena vain, että jos kippileuka ei kehitä kuin kippileukaa onko se kovin tehokas harjoite kovan kunnon hankkimiseen.

Kiitos vastauksista!!

Täytynee tästä mennä kokeilemaan crossfittia joku päivä, ja ei tekisi varmastikaan pahaa mennä painonnostosalille hakemaan oppia. Voin harjoitella ihan hyvin vaikka vuoden päivät pelkällä tangolla olympianostotekniikkaa, kunhan vaan saa tekniikan oikein hyväksi ennen kuin alan tekemään painoilla kovempia rääkkejä.

Kippileukojakin täytyy opetella tekemään. Täytyy siinä vaan oppia tekemään toistoja eikä kasvattamaan selkälihaksia ja voimia. Katsotaan kuinka äijän käy!!

Pitäisikö noista ruveta puhumaan kippileukojen sijaan ihan kippeinä? Eihän tuo enää ole lähelläkään leuanvetoa!!! :face:

Eiköhän niitä telinevoimisteluliikkeiden nimiä ole vedetty jo ihan tarpeeksi lokaan crossfitin toimesta. Ei mun mielestä tarvii enää kippiä sinne vetää. Telinevoimistelussa kippi on siis periaatteessa suorinkäsin tehty nopeatempoinen "muscle up".

Luulisi, että crossfittingiinkin voisi soveltaa samaa sääntöä kuin oikeissa leuanvetokisoissa, eli leuan tulisi mennä tangon yli ja etupuolelle. Mutta tietysti vähän lajin lumous katoaisi, kun leukojen määrät putoaisivat ehkä kolmannekseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luulisi, että crossfittingiinkin voisi soveltaa samaa sääntöä kuin oikeissa leuanvetokisoissa, eli leuan tulisi mennä tangon yli ja etupuolelle. Mutta tietysti vähän lajin lumous katoaisi, kun leukojen määrät putoaisivat ehkä kolmannekseen.

On sitä sovellettukin, jossain cf-kilpailuissa oli tuollainen sääntö leuanvedossa.

Eiköhän niitä telinevoimisteluliikkeiden nimiä ole vedetty jo ihan tarpeeksi lokaan crossfitin toimesta. Ei mun mielestä tarvii enää kippiä sinne vetää. Telinevoimistelussa kippi on siis periaatteessa suorinkäsin tehty nopeatempoinen "muscle up".

Aivan. Unohtui täysin. Joku nimi tolle pitäisi silti keksiä. Esimerkiksi tuo tankosätkintä :lol2:

Pahoittelut, että nostan vanhaa ketjua esille, mutta tuskin uuttakaan kannattaa avata. Luin katjua aika lailla läpi.... Elikkäs itse olen harrastanut treeniä kehonrakennustyyppisesti vuosia -> huonoin tuloksin... No syy on tietenkin huonossa treenissä ja syömisessä tai jonkun melestä geeneissä.... Tämän jälkeen jätin keskitetyt hauiskäännöt ja vipunostot joka kulmassa pois ja keskityin tekemään pääliikkeitä eli penkkiä, kyykkyjä, mavea, leukoja... Sarjojen toistomääriä pudotin ja työsarjojen määrää myös. Tulokset olivat paremmat ja näkyivät myös vartalossakin.. Crossfittiä lähdin kokeilemaan ihan siinä mielessä että ylipäätänsä tiedän mistä puhutaan, koska tuttavapiirissäni sitä paljon harrastetaan. Tämä kaikki on myös vaikuttanut itsessäni siihen, että arvostan enemmän kokonaisvaltaisempaa treeniä, eli aerobinen kunto kohdillan, voimaa löytyy ja muscle uppeja meneee renkaissa.... Orjallisesti en ole koskaan minkään sivun ohjelmointia seuraillut, vaan tehnyt aina sellaisen vodin minkä on siinä tilanteessa hyvältä.... Joku aika takaperin aloinkin miettimään, miten pystyisin jaksottamaan ja ohjelmoimaa treeniäni ja sitä myötä googlatessa löysin tämän ketjun. Netissä monet asiantuntijat kritisoivat crossfittiä, ihan aiheesta, mutta kukaan ei tarjoa vastauksia siihen, miten ohjelmointi, jaksotus, progressio, eri lajien treenaus tulisi sovittaa yhteen OIKEIN. Onko aiheesta joku kirjoittanut artikkelia? Olisi mukava lukea...
Alen asiaa miettinyt jonkin aikaa ja omat taitoni eivät riitä luomaan sellaista ohjelmaa. Mikäli joku tietää asiantuntevan valmentajan niin vinkki otetaan mielellään vastaan....

Mikko Salo pitää seminaareja crossfit saleilla silloin tällöin. Voi myös udella crossfitsalien valmentajilta tietoa, jos ovat perehtyneet kisaajien harjoitteluun. Crossfitissa jaetaan tietoa melko avoimesti. Pakkotoistolla tietoa penkoneena voisi ajatella nimimerkki jto tai trleuanvetäjä vaikuttaisi olevan oikeanlaista osaamista. Voi myös itse kokeilla, että jättää välillä metconien hinkkaamisen pariin kertaan viikossa ja keskittyy enemmän voimaan ja vaikeisiin liikkeisiin. Miksi ei tekniikkaa voisi harjoitella kuntopiirin tapaan unohtamalla kellon ja tekemällä harjoituksen vanhan ajan kuntopiirin tavalla peruskuntosykkeellä tekniikoihin keskittyen. Välillä taas kausia jolloin enemmän kestävyyttä. Ei suomalaisten crossfitin harrastajien ongelma yleensä ole voima vaan, että kevyillä painoilla tehtävät hapotukset pitäisi saada kulkemaan hullun kovaa.

Aika monella cf-pajalla on nettisivuilla päivän wodi. Nää wodit on niitä, jotka on siellä ohjelmointiin suunniteltu. Eli yhteys sinne salille, kysyy milloin kierto päättyy/alkaa ns. Uusi ohjelmointi. Taustoja pitää toki hieman tietää, eli mitä ohjelmoinnilla haetaan, miten skaalataan jne. Helpointa olisi varmaan liittyä sinne salille[emoji106]

Aika monella cf-pajalla on nettisivuilla päivän wodi. Nää wodit on niitä, jotka on siellä ohjelmointiin suunniteltu. Eli yhteys sinne salille, kysyy milloin kierto päättyy/alkaa ns. Uusi ohjelmointi. Taustoja pitää toki hieman tietää, eli mitä ohjelmoinnilla haetaan, miten skaalataan jne. Helpointa olisi varmaan liittyä sinne salille[emoji106]

Nää wodit nyt on valitettavasti vaan usein ihan perseestä. Minkäänlaista jaksotusta ja priorisointia ei ole havaittavissa ja lähes joka treenissä on metcon :david:

Ite seuraan painonnoston lisäksi juurikin competitors trainingia. 5 treeniä viikkoon joista 2 puhdasta painonnostoa ja 3 crossfittia. Lepopäivät aina ennen painonnostopäivää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom