Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Froning, Khalipa, Holmberg, Briggs ja Thorisdottir vastakkain.

Workout 14.5
For time
21-18-15-12-9-6-3 reps of:
Thrusters, 95lb men / 65 lb women.
Burpees

Froningin tekeminen on eleetöntä. Energiataloudellista ja hyvää tekniikkaa. Kalipha lähtee aina tekemään kovaa ja tuhlaa energiaa väärään suuntaan. Muutenkaan froning ei koskaan tuulettele eikä vedä showta ennen kisasuoritusta. Ryppyotsassa keskittyy tulevaan. Suorituksen jäkeen alkaa vasta show.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Froning sano muuten tossa videon alussa, että tämä on viimeinen vuosi kun kilpailee miesten yksilösarjassa. Ens vuonna ilmesesti menee joukkuekilpailuun jos menee.

Froningin tekeminen on eleetöntä. Energiataloudellista ja hyvää tekniikkaa. Kalipha lähtee aina tekemään kovaa ja tuhlaa energiaa väärään suuntaan. Muutenkaan froning ei koskaan tuulettele eikä vedä showta ennen kisasuoritusta. Ryppyotsassa keskittyy tulevaan. Suorituksen jäkeen alkaa vasta show.
Khalipa nyt on Froningiin verrattuna puolitoista kertaa isompikin - mutta leveyssuuntaan. Kyllähän tuollainen lihakasa hapottaa vääjäämättä tämänkaltaisessa touhussa.

Khalipa nyt on Froningiin verrattuna puolitoista kertaa isompikin - mutta leveyssuuntaan. Kyllähän tuollainen lihakasa hapottaa vääjäämättä tämänkaltaisessa touhussa.

Yllättävän hyvin Khalipa jaksaa lihojensa kanssa painaa, yleensä heti Froningin perässä. Moni solakampi jää taakse vaikka luulisi niiden jaksavan painaa ja massakkaamman hyytyvän. Yleenshän kehonpainoliikkeet kuten burbeet on täyttä myrkkyä vähänkään massaa omaaville.

Kalipha on bear Khalipa Shirt - Black Logo T-Shirt - Rogue Fitness runnoja. 100kg massan takia huona juoksija vähän altavastaaja kehonpainossa muihin huippuihin verrattuna, mutta hyvä soutaja. Vaikka hyvä kunto ei tule juoksussa näkyviin, niin se näkyy soudussa. Viimevuoden games laji burderrun oli kuin kaliphalle tehty. Raskasta renkaan tai vastaavan kääntöä 100 kpl, kelkan vetoa ja tukinkantoa.

Harjoittelun muoti-ilmiöt. Crossfitin pimeä puoli | fysio Jari Tapio
Tämmöinen kirjoitus tuli netissä vastaan. Kirjoittaja ilmeisesti fysioterapeutti ja kritisoi kovasti cf vaarallisuutta mm. välilevyille. Tuosta on pakko olla hieman eri mieltä kyllähän kaikessa treenaamisessa on riskinsä. Osa tekstistä ihan asiaakin esim tuo crossfitin jaksotus tai sen puute. Omien kokemuksieni mukaan juuri tuolllaiset pidemmät 1-2kk jaksot jonkun tietyn ominaisuuden kehittämiseen toimii parhaiten. Ei se että yritetään kehittää kaikkea kerralla.
Onko porukalla tullut ihan virallisilla crossfit saleilla vastaan tosi toimivia jaksotuksia? Toisaalta esim pitkät aerobiset voi varmaan hoitaa kotona lenkkeillen turha niitä on boxille lähteä tekemään.

Hieman huvittavaa on joidenki crossfittajien suhtautuminen tällläiseen vähänkin kriittiseen kirjoitukseen.
Tässä CF Porvoon vastaus:
CrossFit kritiikkiä ja vastaus moiseen :). | CrossFit Porvoo

Tämmöinen kirjoitus tuli netissä vastaan. Kirjoittaja ilmeisesti fysioterapeutti ja kritisoi kovasti cf vaarallisuutta mm. välilevyille. Tuosta on pakko olla hieman eri mieltä kyllähän kaikessa treenaamisessa on riskinsä. Osa tekstistä ihan asiaakin esim tuo crossfitin jaksotus tai sen puute. Omien kokemuksieni mukaan juuri tuolllaiset pidemmät 1-2kk jaksot jonkun tietyn ominaisuuden kehittämiseen toimii parhaiten. Ei se että yritetään kehittää kaikkea kerralla.
Onko porukalla tullut ihan virallisilla crossfit saleilla vastaan tosi toimivia jaksotuksia? Toisaalta esim pitkät aerobiset voi varmaan hoitaa kotona lenkkeillen turha niitä on boxille lähteä tekemään.

Hieman huvittavaa on joidenki crossfittajien suhtautuminen tällläiseen vähänkin kriittiseen kirjoitukseen.
Asiallinen tektsi toi eka. Tokassa myös asiallisiakin vastauksia, aika paljon kyllä kiertelyä ja jätettiin perustelematta ekan tekstin argumentit. Lisäksi äidinkielentunnit on jääny aika vähiin kirjottajalla kun yhdys_sanat ei oikein nappaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Asiallinen tektsi toi eka. Tokassa myös asiallisiakin vastauksia, aika paljon kyllä kiertelyä ja jätettiin perustelematta ekan tekstin argumentit. Lisäksi äidinkielentunnit on jääny aika vähiin kirjottajalla kun yhdys_sanat ei oikein nappaa.
Tuossahan on aika klassinen esimerkki kahdesta tekstistä. Toinen on perusteltu viitteineen, toinen on "asia on näin, kun minä niin sanon!"

Tässä pläjäyksessä tuli ainakin mulle uutena tietona se että toes to bar-liikkeessä menee välilevyt ja soutukin on nyt vaarallista.
Kyykkyäkään ei näköjään kannata tavallisen kuntoilijan tehdä, kun ei sinne pääse.

Tässä pläjäyksessä tuli ainakin mulle uutena tietona se että toes to bar-liikkeessä menee välilevyt ja soutukin on nyt vaarallista.
Kyykkyäkään ei näköjään kannata tavallisen kuntoilijan tehdä, kun ei sinne pääse.

No eikös tuo ole itsestään selvää? Ensin kuntoutetaan kroppa siihen pisteeseen että kyykkyyn pääsee.

No eikös tuo ole itsestään selvää? Ensin kuntoutetaan kroppa siihen pisteeseen että kyykkyyn pääsee.

Niin minäkin sen olen ymmärtänyt ennen tämän blogin lukemista.

Tossahan kielletään melkein kaikki treenaaminen, liikkeet on vaarallisia tai joku vika on aina esim. aamutreenissä menee välilevyt. Jos ottaa noi tosissaan niin eihän sitä uskalla enää treenata ollenkaan kun joutuu koko ajan pelkäämään. Sitten jos vaihtaisi treenin laitteissa tehtäviksi vapaiden painojen sijaan löytyisi taas tutkimuksia missä ne todetaan vaarallisiksi ja pitäisi sekin lopettaa. Ei taida olla olemassa kaikille soveltuvaa riittävän turvallista lajia jota aremmatkin uskaltaisi harrastaa ilman vammautumisen pelkoa.

...
Tossahan kielletään melkein kaikki treenaaminen, liikkeet on vaarallisia tai joku vika on aina esim. aamutreenissä menee välilevyt. Jos ottaa noi tosissaan niin eihän sitä uskalla enää treenata ollenkaan kun joutuu koko ajan pelkäämään. ...
Tuoltahan se voi vaikuttaa, jos luetun ymmärtäminen ei ihan toimi täydellä teholla. Siinähän puhuttiin tietystä riskiryhmästä sekä ihan totta olevista riskitekijöistä.

Kohtuu asiallisia tekstejä molemmat. Tosin ensimmäisessä liioiteltiinkin vammariskejä. Jos paikat eivät kestä burpeeta tai jalkojen nostoa tankoon, niin yhtä hyvin ne voivat hajota missä tahansa perussaliliikkeissä. Tuota välilevyteoriaa en ole aiemmin kuullut ja jotenkin ajattelisin päinvastoin eli kestävät paremmin rasitusta kun ovat ehtineet nesteytyä. Aerobisen kevyen treenin vähyydestä samaa mieltä.

Vastineessa näkyi, että asioita voi tehdä monella tavalla crossfitissakin.

Hei kaikille!

Olen miettinyt joskos sitä kokeilisi crossfittiä. Olisi mukavaa kokeilla hieman erilaista harjoittelua, kuin mitä olen ennen tehnyt. Takana kamppailulajeja ja voimailua 15v. Mielestäni olen aika kovakuntoinen kaveri ja minua kiinnostaisi tuollainen kovempi treeni.

Olen jonkin verran katsellut noita videoita ja juurikin nuo olympianostot kiinnostaa. Olisi hienoa oppia tekniikka hyvin ja siinä sivussa tehdä kaikenlaisia muita harjotteita.
Onko nuo crossfitissa tehtävät kippileuat enemmänkin suunnattu heikommille harjoittelijoille? Esim. jos ohjelmassa pitää tehdä 10 leukaa, niin heikoimmiltakin se onnistuu kippi-/butterflytekniikalla?? Vai onko siinä jokin muu syy? Meinasin vaan, että itse mielelläni tekisin ne vaan ihan niinkuin ne pitääkin, eli ilman kippiä. Se ei varmaan ole saleilla mikään ongelma? En vain ole nähnyt missään videoissa tehtävän puhtaita leukoja.

Luin vaan tuon ylempänä olevan artikkelin ja muistui mieleen, kun eräs fysioterapeutti sanoi, että on aika paljon ollut asiakkaina olkapäävaivaisia crossfittaajia juuri noiden epäpuhtaiden leukojen takia. Jos meinaa kisoihin, niin siellä varmaan pitäisi tehdä noita epäpuhtaita suoritteita..??

Hei kaikille!

Olen miettinyt joskos sitä kokeilisi crossfittiä. Olisi mukavaa kokeilla hieman erilaista harjoittelua, kuin mitä olen ennen tehnyt. Takana kamppailulajeja ja voimailua 15v. Mielestäni olen aika kovakuntoinen kaveri ja minua kiinnostaisi tuollainen kovempi treeni.

Olen jonkin verran katsellut noita videoita ja juurikin nuo olympianostot kiinnostaa. Olisi hienoa oppia tekniikka hyvin ja siinä sivussa tehdä kaikenlaisia muita harjotteita.
Onko nuo crossfitissa tehtävät kippileuat enemmänkin suunnattu heikommille harjoittelijoille? Esim. jos ohjelmassa pitää tehdä 10 leukaa, niin heikoimmiltakin se onnistuu kippi-/butterflytekniikalla?? Vai onko siinä jokin muu syy? Meinasin vaan, että itse mielelläni tekisin ne vaan ihan niinkuin ne pitääkin, eli ilman kippiä. Se ei varmaan ole saleilla mikään ongelma? En vain ole nähnyt missään videoissa tehtävän puhtaita leukoja.

Luin vaan tuon ylempänä olevan artikkelin ja muistui mieleen, kun eräs fysioterapeutti sanoi, että on aika paljon ollut asiakkaina olkapäävaivaisia crossfittaajia juuri noiden epäpuhtaiden leukojen takia. Jos meinaa kisoihin, niin siellä varmaan pitäisi tehdä noita epäpuhtaita suoritteita..??
Kisoissa pitää tehä epäpuhtaita ja muutenkin vaarallisia liikekomboja ja hommat päin persettä jos meinaa pärjätä. Eri juttu sitten kannattaako kisoihin lähteä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom