Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eka linkki: joka treenissä metcon?!?! :david: Ei oo todellista...

Toka linkki: Huomattavasti vakuuttavamman näköistä treenisuunnittelua. Pitkän aikavälin toteutusta en rehellisesti jaksa katsoa mutta selvästi voimapainotteisempaa.

Suoraan sanottuna en jaksa tähän aikaan enempää tutustua. Hyvä jos joillain saleilla treenit suunnitellaan ja jaksotetaan fiksusti. Mutta esim CrossFit Pori » WOD tuolla katsoin viikon verran wodeja ja joka helvetin treenissä oli joku amrap tai for time tyylinen hapotusjuttu. Ei näin.

Pääasia että itse pystyy suunnittelemaan ja seuraamaan kehitystä ja arvioimaan, muokkaamaan ja kritisoimaan myös noiden nettisivujen treenejä :)

Eka linkki: joka treenissä metcon?!?! :david: Ei oo todellista...

Toka linkki: Huomattavasti vakuuttavamman näköistä treenisuunnittelua. Pitkän aikavälin toteutusta en rehellisesti jaksa katsoa mutta selvästi voimapainotteisempaa.

Suoraan sanottuna en jaksa tähän aikaan enempää tutustua. Hyvä jos joillain saleilla treenit suunnitellaan ja jaksotetaan fiksusti. Mutta esim CrossFit Pori » WOD tuolla katsoin viikon verran wodeja ja joka helvetin treenissä oli joku amrap tai for time tyylinen hapotusjuttu. Ei näin.

Pääasia että itse pystyy suunnittelemaan ja seuraamaan kehitystä ja arvioimaan, muokkaamaan ja kritisoimaan myös noiden nettisivujen treenejä :)

Vähän on toisin päin kuin sanoit. Tossa tokassa linkissähän on melkein joka päivä keuhkottava metcon harjoitus, joskus useampikin. Jos taas porin sivuja katsot niin ekalla sivulla 9 päivän aikana 4 treenissä ollut varsinainen aikaa vastaan oleva metcon, ja joka päivä ollut voimatreeni minkä lisäksi usein "for quality and load" harjoitus.

Minkäslainen salikulttuuri noissa cf boxeissa on, katotaanko kieroon jos menee aina vaan tekee omia reenejä, kuten kyykkyä ja painonnostoa eikä niitä satujumppia?

Onko salilla ylipäätään ylimäärästä tilaa vai onko ihan täpötäysi, esim. CF Vantaa? Etsiskelisin vaan tilavaa salia pk-seudulta, minne voi mennä mihin aikaan vaan ja jossa voi pudottaa tangon suorilta käsiltä pelkäämättä, että joku ottaa siitä kopin päällään.

Satujumppia uskallan kokeilla, kun on ensin kunnon pohja vuoden voimatreenillä hankittu.

Riippunee salista. Omalle salille pääsee kk kortilla reenaamaan itsekseen milloin vaan. Yksi tila pyhitetty täysin omille reeneille ja pari muuta joissa voi tehdä kun ei ole ohjattu tunti menossa.

Minkäslainen salikulttuuri noissa cf boxeissa on, katotaanko kieroon jos menee aina vaan tekee omia reenejä, kuten kyykkyä ja painonnostoa eikä niitä satujumppia?

Onko salilla ylipäätään ylimäärästä tilaa vai onko ihan täpötäysi, esim. CF Vantaa? Etsiskelisin vaan tilavaa salia pk-seudulta, minne voi mennä mihin aikaan vaan ja jossa voi pudottaa tangon suorilta käsiltä pelkäämättä, että joku ottaa siitä kopin päällään.

Satujumppia uskallan kokeilla, kun on ensin kunnon pohja vuoden voimatreenillä hankittu.

No sinahan nyt kova jatka olet satujumppinesi. Tee nyt vaikka aluksi ja kuvaa king Kong ja Frantasyland ja katsotaan sen jalkeen tuo asenne uusiksi. Haluatko vahan tarkentaa "kunnon pohjaa vuoden voimatreenilla" ja laittaa esimerkkiohjelman?

Ei mulla riitäkään kunto tai voimat edes tekemään noita jumppia, sehän se pointti oli alunperin, että valmistaudun vuoden verran nostamalla voimat edes kohtuulliselle tasolle: suuntaviivoina penkki 100x5, kyykky 140x5, mave 180x5 ja pystypunnerrus 80kg/omapaino. On ihan turha yrittää tehdä jotain king kongia tai painonnostoa aikaa vastaan, kun on liian heikko ja joutuu oikeasti pinnistämään vaikka siinä maastavedossa tai rinnallevedossa. Siinä vaan rikkoo itsensä, kun ei ole lihaksia eikä nivelet ole tottuneet painoihin.

Suunnitelmana on siis kerätä voimat ja sitten harjoitella kunnolla noin jumppien liikkeet, ennen kuin lähtee rehkimään.

Ei mulla riitäkään kunto tai voimat edes tekemään noita jumppia, sehän se pointti oli alunperin, että valmistaudun vuoden verran nostamalla voimat edes kohtuulliselle tasolle: suuntaviivoina penkki 100x5, kyykky 140x5, mave 180x5 ja pystypunnerrus 80kg/omapaino. On ihan turha yrittää tehdä jotain king kongia tai painonnostoa aikaa vastaan, kun on liian heikko ja joutuu oikeasti pinnistämään vaikka siinä maastavedossa tai rinnallevedossa. Siinä vaan rikkoo itsensä, kun ei ole lihaksia eikä nivelet ole tottuneet painoihin.

Suunnitelmana on siis kerätä voimat ja sitten harjoitella kunnolla noin jumppien liikkeet, ennen kuin lähtee rehkimään.

CF harjoitustenhan idea on, että ne voidaan skaalata painojen/liikkeiden suhteen kaikille sopiviksi. Kannattaa vaan heti lähteä voimatreenin ohessa tekemään myös noita kunto/taitoharjoituksia maltillisilla painoilla niin on sitten vuodenkin päästä kivempi tehdä isommilla painoilla metcon harjoituksia kun on voiman lisäksi tekniikat hallussa ja jonkinlainen keuhkokuntokin jo pohjalla.

Tää on niin jäätävä ukko, että ei mitään rajaa...Kertaus on opintojen alma mater...Aiheeseen liittyen: kun crossfitissä sanotaan olevan elementtejä voimistelusta, mitä ne oikein ovat? Käsilläseisonta joo mutta mitä muuta? Siis sellaisia elementtejä, joita ylipäätään pidettäisiin yhtään minään esim. telinevoimissa?

https://www.youtube.com/watch?v=nHSESdnfpOk

Aiheeseen liittyen: kun crossfitissä sanotaan olevan elementtejä voimistelusta, mitä ne oikein ovat? Käsilläseisonta joo mutta mitä muuta? Siis sellaisia elementtejä, joita ylipäätään pidettäisiin yhtään minään esim. telinevoimissa?

Muscle up esimerkiksi, vaikka eihän sekään voimistelijoille ole temppu eikä mikään. Samaten koko kipping-liike tai oikeastaan se hollow position (en tiedä onko näille mitään käännöksiä), jota monesti crossfitissäkin käytetään, on voimistelijoille arkipäivää.

Mä tein tuolla viimeks kyykkykolmosia (ei aikaa vastaan) peräti 15 kilolla, kun voimat hävis saikkutauolla. Ei ollut ongelma kenellekään. Jos laji kiinnostaa niin ei muuta kun kurssille, siellä ne tekniikatkin oppii paremmin kun yksinään nysvätessä. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä tein tuolla viimeks kyykkykolmosia (ei aikaa vastaan) peräti 15 kilolla, kun voimat hävis saikkutauolla. Ei ollut ongelma kenellekään. Jos laji kiinnostaa niin ei muuta kun kurssille, siellä ne tekniikatkin oppii paremmin kun yksinään nysvätessä. ;)

Juu, tuotakin olen harkinnut, mutta olen vaan sillä kannalla, että niinkin haastava laji kuin Crossfit vaatii hyvän lihaskuntopohjan sekä kohtuullisen yleiskunnon ollakseen turvallista liikuntaa.Toki painoja voi skaalata, mutta se hidastaa kehitystä sen lisäksi, että Crossfit tarjoaa vain suboptimaalista kehitystä jokaisella kunnon osa-alueella, jos selkeää jaksottamista/priorisointia ei tehdä ohjelmoinnissa.
Ja koska itselläni on voimissa eniten saavutettavaa, panostan siihen täysillä tämän vuoden ajan tekemällä voimatreeniä, jolla saavutan tavoitteeni nopeammin, jolloin siirtyminen CF treeneihin nopeutuu.

Juu, tuotakin olen harkinnut, mutta olen vaan sillä kannalla, että niinkin haastava laji kuin Crossfit vaatii hyvän lihaskuntopohjan sekä kohtuullisen yleiskunnon ollakseen turvallista liikuntaa.Toki painoja voi skaalata, mutta se hidastaa kehitystä sen lisäksi, että Crossfit tarjoaa vain suboptimaalista kehitystä jokaisella kunnon osa-alueella, jos selkeää jaksottamista/priorisointia ei tehdä ohjelmoinnissa.
Ja koska itselläni on voimissa eniten saavutettavaa, panostan siihen täysillä tämän vuoden ajan tekemällä voimatreeniä, jolla saavutan tavoitteeni nopeammin, jolloin siirtyminen CF treeneihin nopeutuu.

Juuri näin. Kerrankin fiksua puhetta.

Lisätään vielä, että mitä helvetin järkeä on lähteä kiskomaan esim. jotain tempausta sisältäviä metconeja jos tempauksen tekniikka ei ole vielä kunnolla hallussa ja maksimikin jotain 50 kg? Pitkällä aikavälillä tuosta ei ole mitään hyötyä. Mitä nyt vähän pääsee leijumaan että on niin vitun kova jätkä kun teki taas kunnon rääkin :face:

Joo, tuntuu yleisesti siltä, että ihmiset eivät käsitä että Crossfit WODit ovat liikuntaa, eivätkä harjoittelua.

Ne ovat hyvin vaativia suorituksia, joista tulee vieläkin vaativimpia, kun lähdetään kisaamaan aikaa vastaan. Silti, niin kuin jo sanoit, jotkut eivät ymmärrä voima- ja taitotasoaan suhteessa näiden liikuntasuoritusten vaikeustasoon.

Jos tekee kiirehtien tempausta 60-70% prosentilla hyvällä tekniikalla suoritetusta maksimista, niin saa todennäköisesti huonon ajan tai ennen pitkää loukkaantuu. Ja tiedän, painoja voi skaalata, mutta ei kovinkaan monen ego anna myöten, koska käsittääkseni osassa WODeja on ennalta määrätyt painot.

Tässä on mielestäni täydellinen esimerkki CF workoutin turvallisesta suorittamisesta, lähtötaso on Klokovilla niin helvetin kova, että saa hyvän ajan vaikka ei räpellä, kippaa tai juoksentele.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Klokov on täysi ammattilainen, jolla on huippuvalmentajien tietotaito ja tekniikka suorittaa tyypilliset crossfit liikkeet. En näe itse mitään ongelmaa lähteä crossfit salille harjoittelemaan, vaikka mielestäsi sinulla ei ole tarvittavaa "lähtötasoa". Liikkeiden suoritustekniikat yleisesti opetetaan suhteellisen hyvin ja mitää tarvetta repimisille ja huonosti suorittamiselle ei ole. Tämähän koskee jokaista harrastusta & toimintaa, jossa hätäilemällä ei hyvä heilu.

Mä en ymmärrä tuota ajattelutapaa, että kuvitellaan, ettei oma taso riitä aloittamaan jotakin harrastusta.

Samaa mieltä Mikan kanssa. Useimmilla saleilla (lue: kaikilla joilla on vähänkään ammattimainen meiniki) on tarjolla tekniikkaopetusta vaadittavista liikkeistä vielä alkeiskurssin jälkeenkin. Ja tosiaan alkeiskurssi vaaditaan aina ennen kun voi osallistua varsinaisiin treeneihin. Ihan sama kun sanoisi että "et sä voi alkaa harrastaa jääkiekkoa kun et osaa luistella takaperin" - niiden treenien idea on just se että siinä opetellaan, välillä itse pelaamista, välillä tekniikoita erikseen. Että sikäli sanoisin, että WOD:it on nimenomaan harjoittelua, joissa jokainen edistyy pikku hiljaa. Tuskin kukaan teistäkään on osannut ekalla kerralla punttisalille mennessä täydellistä kyykky- ja penkkitekniikkaa tai nostanut sataa kiloa maasta?

Lisätään vielä, että mitä helvetin järkeä on lähteä kiskomaan esim. jotain tempausta sisältäviä metconeja jos tempauksen tekniikka ei ole vielä kunnolla hallussa ja maksimikin jotain 50 kg? Pitkällä aikavälillä tuosta ei ole mitään hyötyä.
Millä tapaa tempauksen tekeminen ei hyödyttäisi tempausten harjoittelussa? Mistä tuo 50kg raja tulee? Ovatko minun tempaukseni jotenkin arvottomia jos teen/harjoittelen tyhjällä tangolla?

Ja tiedän, painoja voi skaalata, mutta ei kovinkaan monen ego anna myöten, koska käsittääkseni osassa WODeja on ennalta määrätyt painot.
Useimpien Crossfit-salien säännöissä on kohta "jätä ego kotiin". Onneksi. Ennalta määrättyjä painoja ei ole, vaan korkeintaan suosituspainoja, joihin voi verrata sitten kun on lajia pidempään harrastannut (ts. jos haluaa verrata omaa aikaa samassa WODissa kahdella eri kerralla tms.). Meillä ainakin jokainen valitsee itse painot oman kunnon ja päivän fiiliksen mukaan, samoin skaalaa tarvittaessa liikkeiden vaikeustasot (esim. jos T2B ei onnistu niin tilalle linkkareita, leuanvetoja voi keventää kuminauhalla jne). Meillä on myös eri tasoisia tunteja tarjolla, eli usempiin pitäisi riittää se jos on käynyt alkeiskurssin, kunhan tosiaan skaalaa vastukset sopivaksi, mutta sitten on erikseen edistyneille harrastajille suunnattuja tunteja, joissa tehdään haastavampia juttuja. Lisäksi hyvä valmentaja osaa tulla sanomaan ihmisille, että hei otapa vähän iisimmin.

Juuri näin, kuten Mari91 kirjoitti.
Itse olen juuri alkeiskurssin suorittanut ja kyllä hyvä valmentaja neuvoo tekniikassa joka kerta, sekä ohjeistaa tekemään vaikka tempausta sisältävän metconin laadukkaana tekniikkaharjoitteena. Kaikkea voi ja pitää skaalata omaan tasoon sopivaksi, mielestäni tuo 6stringmasterin kuvailema ongelma astuu kuvaan vasta siinä kohtaa, jos ego ei kestä sitä että muut ovat edistyneempiä kuin itse on.

Samaa mieltä. Ego naulaan ja tunneille, jos homma kiinnostaa! Yksin salin nurkassa Youtube-videoiden pohjalta -tyylisessä treenissä on myös aika isot riskit tai ainakin haasteet, kun puhutaan niinkin haastavista jutuista kuin vaikkapa painonnosto. Siellä tunneilla olisi joku kokeneempi katsomassa perään ja ohjeistamassa. Uskallan väittää, että tekniikan ja pohjakunnon hankkiminen niin olisi sekä tehokkaampaa että turvallisempaa.

Hirveästi kuulee vieläkin puhuttavan, kuinka paskaa tai jopa vaarallista CF-boxien valmennus on. Muistutan kuitenkin, että Crossfit-bisneksen räjähdysmäinen kasvu on parantanut huomattavasti valmennuksen tasoa. Vuosia sitten, kun laji oli vielä vähän underground, olikin meininki varmasti paikoitellen hieman epämääräisempää. Toki nykyäänkin valmentajia on moneen junaan (kuten kaikissa muissakin lajeissa!), mutta lajin kasvu on vetänyt seulaa huomattavan kireälle. Suomessa on useampia maailmanluokan crossfittaajia ja yhä enemmän jäätävän kovia harrastajia - oppilaiden kehitys pakottaa myös opetuksen kehittymään.

Millä tapaa tempauksen tekeminen ei hyödyttäisi tempausten harjoittelussa? Mistä tuo 50kg raja tulee? Ovatko minun tempaukseni jotenkin arvottomia jos teen/harjoittelen tyhjällä tangolla?

Useimpien Crossfit-salien säännöissä on kohta "jätä ego kotiin". Onneksi. Meillä on myös eri tasoisia tunteja tarjolla, eli usempiin pitäisi riittää se jos on käynyt alkeiskurssin, kunhan tosiaan skaalaa vastukset sopivaksi, mutta sitten on erikseen edistyneille harrastajille suunnattuja tunteja, joissa tehdään haastavampia juttuja. Lisäksi hyvä valmentaja osaa tulla sanomaan ihmisille, että hei otapa vähän iisimmin.

Kiitos tiedoista, avaimena on vaan löytää sali, jossa saa laadukasta valmennusta. Eikä ne tyhjällä tangolla tehdyt tempaukset ole arvottomia, kunhan se painopiste oikeasti on siinä tekniikan harjoittelemisessa eikä suorittamisessa (metconiin liittyen). Tietysti jos on niin itsekriittinen, että tekee ne 25 tempausta täydellisesti, vaikka siihen menis tunti.
Jotkut painonnostajat harjoittelee niitä liikkeitä yhden vuoden ennen kuin laitetaan yhtään painoa tankoon.

En tule kuitenkaan vielä hyvään aikaan liittymään tuonne salille, koska kuukauden jäsenmaksulla (CF Vantaa 72e) voin vaihtoehtoisesti treenata julkisilla saleilla 8kk. Että ihan taloudellisesta näkökulmasta haluan omatoimisesti kehittyä niin paljon kuin on mahdollista.

Mutta Summa summarum, olen samaa mieltä siitä, että olemme eri mieltä.

On ällistyttävää, että keskuudessamme on crosvitistä innostunut henkilö, joka mahdollisimman nopeasti tehdyn säheltämisen, sätkimisen ja mesuamisen sijaan haluaa oppia tekniikat kunnolla ja rauhassa. Oh no, tuo herättää närää aidossa rosvittaajassa :)

Jos oikeasti haluaisi oppia, ymmärtäisi että valmennuksesta ja tekniikoiden kerralla oikein oppimisesta joutuu vähän maksamaan.Yksin kun tempoo 8kk niin 100 varmasti tekniikka on aivan perseestä. Ymmärrän kyllä että Hillitön trollailee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom