https://fi.wikipedia.org/wiki/Viivästynyt_lihaskipu Haet varmaan tätä. Sillon ku annat kropalle uudenlaista ärsykettä ja ns. ylität itses, ni sillon itellä tulee monesti. Mut varsinki jos tekee suht perus treenin, ja laahaa painot samassa jonkun aikaa, ni sillon ei itellä tunnu välttämättä missään. Toimii myös itellä muistutuksena, että nonii hamppi sit jtn vitun actionia siihen tekemiseen ja safkaa enemmän ;D. Hyvä treeni filosofia IMO se, että pyrkii JOKA kerralla parantaan viime suoritustaan tavalla tai toisella. Oli se sitte 1 toisto lisää, 1 sarja enemmän, tai paremmalla kontrollilla/erilaisella tekniikalla joku liike.

Juurikin tuota. :) Ei kai kukaan ole semmoinen yli ihminen. Että tekee viimese päälle loppuun asti joka treenin että tuntuu. Itse huomannu että saan tehoa että vaihtelee kulmaa/laitetta mistä ärsyttää lihasta ni tuntuu ihan erillä tavalla.

Hei!

Oon käyny pari vuotta aktiivisesti salilla ja about saman verran kans lukenu erilaisia tieteellisiä artikkeleita/blogeja/forumeita treenaamiseen liittyen (lihastohtori-blogi yksi parhaimmista!). Tietotaito on siis aika hyvin hanskassa, mutta eilen salilla ollessani tuli pari kysymystä mieleen mihin en oo löytäny vastausta:
1. Onko toiston kestolla väliä tai vaikutusta esim. lihaskasvuun? Kaveri kyykkää ylös-alas hirveetä tahtia, kun ite taas teen melko rauhallisesti ja maltilla.
2. Jos treenipäivänä on ohjelmassa esim. rinta, vatsa ja selkä, kannattaako tehdä aina yksi lihasryhmä kerrallaan niin, että tekee esim. ensin kaikki selkäliikkeet, sitten rintaliikkeet ja lopuksi vielä vatsaliikkeet? Tähän asti oon tehny aina vähän lomittain noita, et lihasryhmä ehtii välissä hetken palautua ennen uutta liikettä.

Hei!

Oon käyny pari vuotta aktiivisesti salilla ja about saman verran kans lukenu erilaisia tieteellisiä artikkeleita/blogeja/forumeita treenaamiseen liittyen (lihastohtori-blogi yksi parhaimmista!). Tietotaito on siis aika hyvin hanskassa, mutta eilen salilla ollessani tuli pari kysymystä mieleen mihin en oo löytäny vastausta:
1. Onko toiston kestolla väliä tai vaikutusta esim. lihaskasvuun? Kaveri kyykkää ylös-alas hirveetä tahtia, kun ite taas teen melko rauhallisesti ja maltilla.
2. Jos treenipäivänä on ohjelmassa esim. rinta, vatsa ja selkä, kannattaako tehdä aina yksi lihasryhmä kerrallaan niin, että tekee esim. ensin kaikki selkäliikkeet, sitten rintaliikkeet ja lopuksi vielä vatsaliikkeet? Tähän asti oon tehny aina vähän lomittain noita, et lihasryhmä ehtii välissä hetken palautua ennen uutta liikettä.
Vastaus kohtaan 1: Hitaat toistot pitävät lihaksen kokoajan jännityksessä ja rasittuu näin paremmin ja sitämyötä kärsii enemmän vaurioita. Nopeilla/räjähtävillä liikkeillä saadaan voimaa sekä nopeutta. Aloittelijalle ei varmaankaan hitaat toistot tuo sen parempaa tulosta kuin normaalilla temmolla tehdyt liikkeet.

2: Jos tavoitteena on polttaa rasvaa niin lihaksia voi treenata lomittain (tehdään kokoajan jotain niin syke pysyy korkealla), mutta lihaskasvun kannalta tekisin yhden lihasryhmän kerralla ja aina pikku huili sarjan jälkeen keräten voimia uuteen suoritukseen.

Kysymys palautusajoista sarjojen välissä. Teen elaston 2-jakoista ja tähän asti olen kellottanut 90s sarjojen välissä liikkeestä riippumatta. Hauiskäännöissä tms. tämä riittää hyvin mutta kyykyssä ja mavessa olo on välillä väsynyt. Onko olemassa jotain optimaalista palautusaikaa kehityksen kannalta?

Riippuu iha täysin miten treenaa ja mitä tavottelee. 90s ei oo ainakaa liikaa missään nimessä. Vaikka kuinka bodailis, ni ei se maaginen pumppi sielt mihkään katoa jos vedätki 3min tauon. Pidempi palautuminen lähes poikkeuksetta(verrattuna liian lyhyeseen)= lihas kerkee palautua paremmin(yes i'm sherlock) ja todennäkösempää, että selviytyy paremmin seuraavasta sarjasta. Ei oo kiveen hakattu.
No jos oletetaan että tavoitteena lihaksen kasvun maksimoiminen :)

Onko olemassa jotain optimaalista palautusaikaa kehityksen kannalta?
Ei kai tohon ole oikein mitään yksiselitteistä vastausta. Sää voit treenata lihaskasvuun tähdäten sekä pidemmillä että lyhyemmillä palautuksilla. Siitä se tosiaan on kiinni, että mitä on milloinkin tekemässä, ja mihin kropassa riittää paukut.

Jos on tekemässä isoja liikkeitä, kuten kyykkyä ja mavea, niin on ihan perusteltua pitää pikkaisen reippaampaa palautusta, koska lihastahan sää oot treenaamassa, etkä hapenottokykyä. Joku pidempi sarja kyykkyä pistää jo perus saliläskin puuskuttamaankin sen verran, että 90s menee melkoisen nopsaan, jos koittaa useamman sarjan vetää noilla palautuksilla :) Voimaillessa kanssa nuo pidemmät palautukset on perusteltuja, että hermostokin kerkeää palautumaan seuraavaan sarjaan. Pienemmät lihasryhmät palautuu nopeammin, ja siksi noita pikkulihaksia, kuten hauista voi helpommin runtata lyhyemmillä palautuksilla.

Toisaalta sää voit tähdätä progressioon myös noissa palautuksissa. Jos sulla on vaikka paino X, jolla oot tehnyt sarja- ja toistomäärät Y palautuksilla Z, niin jokaisessa noissa voi pyrkiä kehittymään. Sarjapainoja ja sarja- ja toistomääriä voi pyrkiä nostamaan, kun taas käytettyä palautusaikaa voi pyrkiä laskemaan. Tällä kokonaisuudella pitäs kyllä lihaksenkin kasvaa.

Viimeksi muokattu:
Koska olen aloittelija, enkä uskalla heti uutta keskustelua aloittaa erikseen, niin aloitanpa täältä!

Eli siis, olen 26-vuotias nainen, jo vuosia googlehaun kautta Pakkotoiston foorumille päätynyt vierailija, mutta vasta tänään rekisteröitynyt. Jaa miksi nyt sitten? Kävin salilla ensimmäistä kertaa aikuisiällä kolme viikkoa sitten. Rakastuin välittömästi! Enpä olisi koskaan uskonut, että minä, liikunnanvihaaja, pyytää vielä ohjaajana toimineelta poikaystävältä, että jäätäiskö vielä hetkeksi.
Koska olen täysin pihalla kaikesta ja poikaystävä on aiemmin käynyt salilla, olen mennyt täysin hänen ohjeistuksellaan. Kolme kertaa viikossa, 1.pv hauiksia/käsiä, 2.pv jalkatreeniä, 3.pv ojentajia/rintatreeniä, lähes joka kerralla myös vatsoja ja alaselkää. Yleensä 3-4 sarjaa, n. 10-12 toistoa, niin kovilla painoilla kuin vain lähtee. Olen siinä käsityksessä, että miesten ja naisten treenit usein eroavat toisistaan (naiset treenaa tietenkin peppua :rolleyes:), mutta koska en itse tiedä mitä tehdä, olen tehnyt vaan mitä käsketään. Ja hyvin mun puolesta on osattu arvioida nuo painotkin, ovat juuri sellaisia, että viimeiset toistot saan juuri ja juuri.

Vaikka tuo treeni ja sen muokkaaminen kiinnostaa, niin tällä hetkellä kiinnostaa vielä enemmän se, mitä ruokavaliolle kannattaisi tehdä. Pyrin syömään perusterveellisesti, vaikka toki myös herkuttelen, enkä ole aina mitenkään hirmu ankara sen suhteen. Ennemmin mun kompastuskivi on varmaankin ateriarytmi. Ainakin käsittääkseni säännöllinen ateriarytmi olisi hyvinkin tärkeä asia, eikä mulla sellaista oikein ole. Syön oikeastaan silloin, kun on nälkä. Aamulla syön ehkä leipää jos ehdin, seuraavan kerran koululla puolilta päivin sitä mitä on tarjolla (iso annos ja ainakin puolet salaattia), koulun jälkeen joko kotiruuan tai välipalaa, jotta jaksaa hakea kaupasta ruokaa ja tehdä sen. Illalla ehkä teetä, omenaa, leipää jos on nälkä, jotain pientä, joskus niitä herkkujakin. Tänäänkin päivä kuitenkin venähti älyttömän pitkäksi, enkä jaksanut enää illalla kotiin tultua miettiä mitään terveellistä ruokaa, joten syömiset meni vähän niin ja näin. Olisi siis aika alkaa oikeasti miettimään valmiiksi ruokia, eikä vasta sitten, kun nälkä iskee. Mietin mistä kannattaisi aloittaa, mitä välttää, mitä suosia? Millainen salitreenaajan ruokavalio kannattaa olla? En mitään totaalirajoituksia halua asettaa, sillä ne tappavat usein motivaatiotakin, mutta hiljalleen hyvä tulee. Mietin myös, onko joku proteiinipatukka oikeasti välttämätön/hyödyksi treenin jälkeen, jos tavoitteena on polttaa rasvaa?

Olen siis liikuntaa harrastamaton (kävelyä/arki-hyötyliikuntaa lukuunottamatta) ja normaalipainoinen, kuten olen koko ikäni ollutkin. Olin kuitenkin vuosia sitten n. 5 kiloa kevyempänä tyytyväisempi ja se olisikin tavoitteeni. Suunnilleen se viisi kiloa rasvaa pois, lihakset ovat toki tervetulleita. Toki mitään tarkkaa painomäärää on vaikea sanoa ja siksi tietenkin tarkastelenkin ennemmin mittanauhaa, mutta noin niin kuin suuntaa-antavasti. Rasvaprosenttia pienemmäksi, lihaksia saa tulla, ainakin yksi vaatekoko saa ainakin tippua (olisi kiva olla nykyisissäkin housuissa, jos ne eivät vaan puristaisi). Eniten inhottaa vatsa, juurikin siksi, että aamulla kaikki on melko ok, mutta heti jos syö jotain, vatsa kyllä turpoaa ja loppupäivä on tukala olo aamulla hyvältä tuntuneissa farkuissa. Mutta se lienee kyllä ihan normaali ongelma tuo vatsan turvotus(?). Sitten sisäreisien ja käsivarsien ylimääräinen löllö saisi kadota, kenties vaihtua lihaksiin. Muuten kyllä viihdyn kropassani, mutta tietenkin kaipaan kaikkea mitä saliharrastus nyt vaan tuo tullessaan. Energiaa arkeen, kunnon kohottaminen, selän vahvistaminen, ryhdin parantaminen, arjen rytmittäminen, uusi innostava harrastus... Ah, oon niin innoissani!

Jos siis joku ystävällinen pakkotoistolainen osaisi vinkata edes johonkin kohtaan jotain, tai ohjata jonnekin aiempaan keskusteluun, niin olisin kiitollinen. :)

Koska olen täysin pihalla kaikesta ja poikaystävä on aiemmin käynyt salilla, olen mennyt täysin hänen ohjeistuksellaan. Kolme kertaa viikossa, 1.pv hauiksia/käsiä, 2.pv jalkatreeniä, 3.pv ojentajia/rintatreeniä, lähes joka kerralla myös vatsoja ja alaselkää. Yleensä 3-4 sarjaa, n. 10-12 toistoa, niin kovilla painoilla kuin vain lähtee. Olen siinä käsityksessä, että miesten ja naisten treenit usein eroavat toisistaan (naiset treenaa tietenkin peppua :rolleyes:), mutta koska en itse tiedä mitä tehdä, olen tehnyt vaan mitä käsketään.

Kuulostaa aika epätasapainoiselta ohjelmalta. Yläselkä puuttuu kokonaan, olkapäät puuttuu lähes kokonaan ellei ne sitten ole mukana tuossa ensimmäisessä päivässä. Mitä liikkeitä oikein teet? Alaselkää ei tarvitse olla hinkkaamassa koko ajan, saat sen vielä tukkoon jos teet kyykkyjä, vetoja tai raskaampia soutuja.

Aloittelijoille suositellaan yleensä 1-jakoista isoilla liikkeillä, haetaan koko keholle sitä treeniä tasapuolisesti. Tuo sinun ohjelmasi keskittyy yläkroppaan ja siinäkin vielä hyvin pitkälti käsiin.

Ravintoon liittyen löytyy niin montaa koulukuntaa, että parempi kun luet ravintopuolen ketjuja ja teet johtopäätökset sen perusteella. Ihan perusohjeena voi pitää seuraavaa: Proteiinit lihasta, kalasta, kanasta, maitotuotteista ja palkokasveista. Reilusti kasviksia ja hillarit sitten pastasta, riisistä tai perunoista yms. Proteiinia 1,5-2g painokiloa kohden (tai rasvatonta painokiloa kohden, riippuu keneltä kysyy), 1g rasvaa painokiloa kohden ja loppu energia sitten hiilareista. Tasainen ateriarytmi ja pitkäjänteisyys kunniaan. Yhden päivän herkuttelu ei kaada mitään eikä sitä tarvitse korvata millään viikon nälkäkuurilla. Ne proteiinipatukat voi ihan hyvin unohtaa. Tai sitten lähdet paleolla, vhh:lla, IF:llä tai miljoonalla muulla tyylillä liikkeelle. Kaikille löytyy kannattajansa.

Ajattelin ottaa perus penkkien ja kyykkyjen toiselle päivälle nopeus penkin ja nopeus kyykyn, että saisi vähän variaatiota, mutta miten käytännössä eroaa vaikka perus 5x5 penkistä sitten nopeus penkki treeni ? :oops:

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
miten käytännössä eroaa vaikka perus 5x5 penkistä sitten nopeus penkki treeni ? :oops:

Käytä selvästi tavallista kevyempiä painoja, mutta jokainen toisto lähtee mahdollisimman räjähtävästi ja yhtä täydellä voimalla kuin jos sinulla olisi maksimit tangossa.

Käytä selvästi tavallista kevyempiä painoja, mutta jokainen toisto lähtee mahdollisimman räjähtävästi ja yhtä täydellä voimalla kuin jos sinulla olisi maksimit tangossa.

No mites sarjat ja toistot noin yleisesti menee tässä? Jos normi penaa esim otan 5x5 110kg?

No mites sarjat ja toistot noin yleisesti menee tässä? Jos normi penaa esim otan 5x5 110kg?

Ihan harkinnan mukaan kuten missä vain treenissä, mitään ei ole kirjoitettu kiveen. Kuten nopeusliikkeissä ylipäätään, niin sarjat on kuitenkin syytä pitää lyhyinä eli esim. tuo sama 5x5 on ihan hyvä setti. Jos normaalipenkissä vedät sarjat 110 kilolla, niin sanoisin että aloita nopeuspenkissä vaikka 60 kilosta ja lisäile siitä vähitellen.

Koska olen aloittelija, enkä uskalla heti uutta keskustelua aloittaa erikseen, niin aloitanpa täältä!
Perusasiat, jotka täälläkin on moneen kertaan todettu:

- Aloittelijalle, varsinkin jos käy max 3 kertaa viikossa salilla, sopii parhaitan yksijakoinen ohjelma, eli että koko kroppa treenataan kerralla läpi. Jos jotain hauista veivaa vaan kerran viikossa, kehitys on hidasta, ja toisaalta koko kropan ohjelmalla vaikutus aineenvaihduntaan on suurempi (jos kerran tavote oli polttaa rasvaa). Keskity isoihin pääliikkeisiin (kyykky, mave, penkki/punnerrukset, leuat/soutuliikkeet) ja tee kohtuudella keskivartaloharjotteita lisäksi. Hyväksi todettuja klassikko-ohjelmia on mm. Golden Six ja Starting Strength.

- Syödä pitää, säännöllisesti ja kunnolla, jos haluaa kehittyä. Perus kotiruoka on kuitenkin aivan hyvä, aka ei tarvitse eikä kannata millekään kanafileparsakaalidieetille ryhtyä. Kaksi lämmintä ruokaa, jotka sisältää lihaa/kanaa/kalaa/jotain kasviproteiinia + perunaa/pastaa/riisiä/tms + rehuja + hyviä rasvoja kuten oliiviöljyä tai avocadoa, ja väli-/aamu-/iltapalaksi puuroa, täysjyväleipää, rahkaa/jugurttia, kanamunia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä yms. on hyvä lähtökohta. Joka aterialle jotain proteiinipitoista. Imo herkuista ei tarvitse kokonaan kieltäytyä, jos määrät pysyy kohtuudessa, eikä ole mitään terveydellistä syytä saada mahdollisimman äkkiä painoa pois taikka kisadieetti menossa (kuten sulla selvästi ei ole).

- Treenin jäkeen joku palkkari on ihan hyvä idea, mutta patukat mä jättäisin kyllä kauppaan. Osta mieluummin joku heraproteiinipohjainen veteen sekoitettava jauhe. Riippuen siitä, kuinka pitkä viive on seuraavalla kunnon ruualla treenin jälkeen, palkkari voi sisältää myös hiilihydraatteja. Esim. Life-kaupoissa ja ihan marketeissakin myydään monia valmiita sekoituksia.

- Vatsan turvotuksesta on monta keskustelua Punttimimmien puolella, lue sieltä. Nyrkkisääntönä kuitenkin: jos mahan tilavuus yksinkertaisesti kasvaa sinne laitetun ruokamäärän verran, sulla on liian pienet farkut; jos taas lisäksi pierettää tai maha toimii liian nopeaan tai hitaasti, kannattaa miettiä, olisiko ruokavaliossa jotain, mikä ei sovi sulle.

Morjensta! Mistähän löytyisi pidempiä vöitä, selkä-treeniin? Oon tässä vuosien laiskotteluiden ja lihomisen jälkeen käynyt salilla, n. 2kk ajan, ja pitäisi päästä treenaamaan tuota selkää. Kävin Lönrootinkadun Fitnesstukussa kyselemässä vöitä, mutta ei löytynyt tarpeeksi pitkää. Painoa on n. 136kg (n. 10kg lähtenyt (vaa'an mukaan)), joten vyön tulisi olla melkeimpä 3XL. Osaako kukaan neuvoa mistä löytyisi sopiva vyö? Kiitos!

Onko mahdollista saada lisää lihasmassaa pelkästään pelaamalla jääkiekkoa? Koska talvella tulee sen melkeenpä 2,5kk ajan käytyä melkein joka ilta tuolla kaukalolla niin onko mahdollista että saan lisää lihasmassaa pelaamalla lätkää, jos vain söisin pirusti puhdasta ruokaa?

Onko mahdollista saada lisää lihasmassaa pelkästään pelaamalla jääkiekkoa? Koska talvella tulee sen melkeenpä 2,5kk ajan käytyä melkein joka ilta tuolla kaukalolla niin onko mahdollista että saan lisää lihasmassaa pelaamalla lätkää, jos vain söisin pirusti puhdasta ruokaa?

Riippuen toki siitä mikä on lähtötilanne, jos olet erittäin laiha ja urheilutaustaa ei ole niin toki saat jonkun verran lihasta lajista. Muuten en usko että lihaskasvu on mitää erikoista.

Et saa sellaista lihasmassaa mitä varmasti haet tuolla kysymyksellä, salille siinä tapauksessa. Mutta kyllähän jääkiekko on raskasta liikuntaa ja tekee hyvää lihaksille, mutta ei sillä kyllä lihaksia kasvateta.

^^ Vaikka jääkiekko olisi päälaji, eikös kohtuullisesta voimaharjoittelusta ole sen kannalta vain hyötyä?

Toki oikeanlainen voimaharjoittelu auttaa varmasti jääkiekossa, pitää vain osata ajottaa treenit oikein että myös sille palautumiselle jää aikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom