Noviisin "luuviulun" eka postaus, joten morot vaan kaikille!

Kysytäänpä täältä viisaammilta, että menenkö ns.oikeilla raiteilla. Tein totaalisen elämäntapa muutoksen, en ole koskaan kuntoillut (sen myös huomaa..) ja nyt aloitin n. reilu kk sitten. Käyn nyt salilla 2 - 3 kertaa viikossa ja teen 1 jakoisella ohjelmalla + käyn uimassa 3 x vk . Ideani on simppeli pyhäkolminaisuus 1. kasvattaa yleiskuntoa ja sitä kautta yleistä vireystilaa ja fiilistä. 2. Ei todellakaan haittaisi jos kropasta tulisi sporttisempi ja timmimpi 3. Olisi mukava omistaa lihaksiakin, pelkkien luiden lisäksi.

Olen aina ollutt luuviulu hongakolistelija, mitä nyt vatsaa kertynyt (laiha läski), siitä toivonkin pääseväni myös tässä sivutuotteena eroon. Mittani on nyt 191cm, 90,5 kg ja vyötärönympärys 97 cm. Ikä 38, niin ja tosiaan mies :). Tämän 1 jakoisen saliohjelmani teki salin pt missä aloitin käymään. Ruokahommat taas olen itse tutkinut, lukenut ja päätellyt. Olen nyt kuukauden mennyt 2-3 krt vk salia ja 3 x vk uintia 1- 1,5 km kerralla. Päivän ruokani muodostuu oikeastaan alla olevalla kaavalla päivästä toiseen. Osaako joku kertoa, että onko tässä hommasani järkeä vai ei, ottaen huomioon tavoitteeni? Ajattelin kysyä täältä neuvoa, koska ei ole varaa mihinkään raivonto ja pt palveluksiin. Tuon ohjelman ostin, koska ajattelin että aloittelijalle se oli varmasti parempi kuin lähteä sekoilemaan salille tietämättä mitä tekee. Sitten haluisin tiedustella proteenijauheen tarpeellisuudesta, kun itse en ole sitä ostanut, kanttaisiko minun lisätä sitä esim välipala pirtelöön tjms. Tuntuu, että jokainen aloittelija aloittaa salilla käymisen wheykauppias .fI osoitteesta. Onko tosiaan niin, että haba ei kasva jos sitä heraa ei kisko kilotolkulla? Ei sillä että olisi mitään sitä vastaa, oon vaan miettinyt että pärjääkö ihan ns normi safkoilla, jos haluaa pikkaisen lihastakin. Toki sitä tilaan jos oikeasti tarpeellista, mutta yritän mahd budjettiratkaisuilla edetä, niin mietin onko se aloittelija harrastelijan must homma.

aamu:
1 lautanen kaurapuuroa, lasi maitoa, 1 ruisleipä vähärasvaisella sulatejuustolla, snadi huikka kylmäpuristettua rypsiöljyä. + magnesiumia, d, c ja b-vitamiinia, sinkkiä, omega3.

Sali tai uinti
Välipala pirtelö: Rahkaa 250g, maitoa, banaani, kananmuna, puolukoita, loraus rypsi tai avocado öljyä. (joskus myös kaurahiutaleita, raakakaakaota, chia tai pellavasiemeniä sekaan)

Lounas: (en ole mitannut vaan nämä ovat arvioita)
Broilerisuikale/väh.rasvainen jauheliha tai muu väh.rasvainen liha 200g, täysjyvä pastaa tai riisiä öö n. 100g, vihanneksia 100-200g ja 2 dl rasvatonta maitoa.

Välipala:
banaani ja kourallinen pähkinöitä.

Päivällinen :
Kasviksia 100 - 200 g, tonnikalaa purkki tai kanaa n. 200 g tai vastaavaa vähä rasvaista matskua, rasvatonta raejuustoa 100g, reissumies viipale.

Ilta naposteltava 1 porkkana, banaani tjms kevyttä. (makean nälkään olen ostanut pari kertaa proteenipatukan kaupasta tai sokeritonta karkkia)

Iltapala 2 kananmunaa.

Päivän aikana en oikeastaan juo muuta kuin vettä ja maitoa.

En käytä voita enkä margariinia, ainoastaan rypsi/oliivi tai sekäettä öljyjä, nämä kylmäpuristettuna. (tiedä sitten onko sillä merkitystä, mutta jostain olen päähäni saanut että kylmäpuristettu parempi homma..)

Isot kiitokset jo etukäteen. Olen lueskellut kyllä tätä foorumia ja aloittelijan osioita, mutta ajattelin rohkaistua ja kysäistä, kun olisi kiva tosiaan tietää, menenkö pers edellä puuhun vai en. Kaikki vinkit ja vihjeet aiheesta otetaan todella ilolla vastaan.

Ensinnäkin miehillä rasva useimmiten menee keskivartaloon, naisilla reisiin ja perseeseen joten et ole siinä mikään poikkeus.

Ohjelma olisi kiva nähdä että millaista settiä se valmentaja on kyhäilly, näitä kun on laidasta laitaan ja kuka tahansa voi alkaa traineriksi niin voi olla hyvä tai todella huono.

Laske kalorit ja makrot, perus rungoltaan näyttää ihan ok setiltä. Keskustelua ja väittelyä rasvan laadusta voi jatkaa loputtomiin, mutta itse ainakin suosin extra virgin oliiviöljyjä, mielellään kreikkalaisia sellaisia kun monet halvimmat vaihtoehdot niistä on lähinnä sekoituksia erilaisia jämä öljyjä joita sitten myydään extra virgininä ja on pullotettu jossain turkissa tai italiassa.

Patti kasvaa ihan hyvin ilman heraakin eikä lisäravinteet ole välttämättömyys, itse juon heraa treenin jälkeen jossei ruokaa ole saatavilla lähi aikoina. Mikäli syömään on mahdollista päästä tunnin tai kahden sisään harjoittelusta niin en näe mitään syytä alkaa pelailemaan jauhoilla huvikseen jos tykkää syödä ravintonsa kiinteässä muodossa.

Morjensta! Mistähän löytyisi pidempiä vöitä, selkä-treeniin? Oon tässä vuosien laiskotteluiden ja lihomisen jälkeen käynyt salilla, n. 2kk ajan, ja pitäisi päästä treenaamaan tuota selkää. Kävin Lönrootinkadun Fitnesstukussa kyselemässä vöitä, mutta ei löytynyt tarpeeksi pitkää. Painoa on n. 136kg (n. 10kg lähtenyt (vaa'an mukaan)), joten vyön tulisi olla melkeimpä 3XL. Osaako kukaan neuvoa mistä löytyisi sopiva vyö? Kiitos!
Miksi aloittelijalla pitää olla vyö, että voisi treenata selkää?

Ensinnäkin miehillä rasva useimmiten menee keskivartaloon, naisilla reisiin ja perseeseen joten et ole siinä mikään poikkeus.

Ohjelma olisi kiva nähdä että millaista settiä se valmentaja on kyhäilly, näitä kun on laidasta laitaan ja kuka tahansa voi alkaa traineriksi niin voi olla hyvä tai todella huono.

Laske kalorit ja makrot, perus rungoltaan näyttää ihan ok setiltä. Keskustelua ja väittelyä rasvan laadusta voi jatkaa loputtomiin, mutta itse ainakin suosin extra virgin oliiviöljyjä, mielellään kreikkalaisia sellaisia kun monet halvimmat vaihtoehdot niistä on lähinnä sekoituksia erilaisia jämä öljyjä joita sitten myydään extra virgininä ja on pullotettu jossain turkissa tai italiassa.

Patti kasvaa ihan hyvin ilman heraakin eikä lisäravinteet ole välttämättömyys, itse juon heraa treenin jälkeen jossei ruokaa ole saatavilla lähi aikoina. Mikäli syömään on mahdollista päästä tunnin tai kahden sisään harjoittelusta niin en näe mitään syytä alkaa pelailemaan jauhoilla huvikseen jos tykkää syödä ravintonsa kiinteässä muodossa.

Tattis! Tyhmä kysymys mutta miten nämä kalorit ja makrot lasketaan. Tiedän kyllä että kalorit voi laskea vaikka netissä, mutta makrot on sanana vähän vieras. Toki google on olemassa, mutta jos haluaa joku valaista niin ei haittaa, googlen informaatio tulva kun on suht valtava.

Tosiaan se ohjelma:
Jalkaprässi x 4 / 12-15
Rengassoutu x 2 max + tangossa roikkuen taaksepäin yläkropan vieminen ( ei ole sitä lappua tässä ja en tiiä mikä sen virallinen nimi on ). x 2 max
Alatalja x 2 / 12-15
Pystypunnerrus x 2 12-15
Ojentajat taljassa x 2 12-15
Vatsoja laitteessa 3 x max
Selkä ojennus laitteessa 3 x max

Tuota siis 2-3 krt viikossa. Mites onko siinä perää, että aerobinen tavallaan viel lihaksien kasvun pois? Käyn siis myös uimassa 3 x vk. Jotenkin saannut päähäni sellaisen kuvan, että haban kasvatus ja aerobinen liikunta ei kävelisi käsikädessä... Edit, ja onko tuossa ohjelmassa sellaista liikettä mikä ottaisi rintoihin, koska joko teen väärin tai ei ole, koska niihin ei mielestäni tule mitää tuntumaa ja teen kyllä kaikki, niin että just just saan tehtyä sarjan. Mikä olisi hyvä liike jos rintaa halausi myös, jos sitä ei siis tuossa jo ole ? Sori tyhmät kysymykset..

http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto . Makro ravinteet ovat siis hiilihydraatit, proteiini ja rasvat

No, ohjelma on vähän kyllä niin ja näin. Ensinnäkin Ihmiskeholla on tietyt liikemallit, ja ohjelma kannattaisi rakentaa siten että keho saa tasaisesti ja vaihtelevasti rasitusta. Ohjelmassa pitäisi olla joku jalkaliike variaatio, prässi ihan ok Kyykky vielä parempi, sekä vertikaalisesti (ylös-alas) vetävä ja työntävä liike sekä horisontaalisesti(eteen-taakse) vetävä ja työntävä liike.

Sulla on tuolla pystypunnerrus(työntävänä) joka joo menee ylös alas sekä alatalja(vetävänä) mikä menee eteen taas , mutta sen sijaan siellä ei näy esimerkiksi leuanvetoa tai ylätaljaa saati mitään penkkipunnerruksen variaatiota. Käytännössä sulla ei ole yhtäkään rintalihas liikettä tuolla joten ei ihme ettei mikään ota rintoihin. Toki tuo rengassoutu on joku vetävä liike, mutta oman mielikuvituksen perusteella pidän sitä about samana kuin kulmasoutu.

Modaisin itse ohjelmaa ainakin siten että siinä olisi hieman vaihtelua esim. 2 erilaista treeniä joita vuorottelisin tyyliin ABA / BAB

Jalkaprässi x 4 / 12-15 tai tilalle kyykky 4*10
Rengassoutu x 2 max + tangossa roikkuen taaksepäin yläkropan vieminen ( ei ole sitä lappua tässä ja en tiiä mikä sen virallinen nimi on ). x 2 max / leuanveto tai jossei jaksa vetää leukoja niin ylätaljaa
Alatalja x 2 / 12-15 / kulmasoutu tangolla tai käsipainoilla
Pystypunnerrus x 2 12-15 / penkkipunnerrus tangolla tai käsipainoilla
Ojentajat taljassa x 2 12-15 / vipunostot sivuille käsipainoilla
Vatsoja laitteessa 3 x max / Maastaveto tai jokin sen variaatio, esimerkiksi. suorin jaloin maastaveto, romanialainen maastaveto tms. (tarkkana tekniikan kanssa)
Selkä ojennus laitteessa 3 x max / jokin vatsalihas liike, kumminkin erilainen kuin toisessa treenissä

Sarjamäärät ja toistojen määrät ovat sitten asia erikseen, mutta näin aluksi perusvoiman hankinta oleellisin asia.

Tommosesta määrästä uintia ei ole mitään haittaa, päinvastoin voi jopa auttaa patin kasvatukseen kun maitohapot lähtee liikkeelle ja toimii keholle "aktiivisena" palautumisena. Paljon parempi vaihtoehto kuin maata sohvalla ja syödä kuin sika pelkästään huomatakseen että puolen vuoden päästä vyötärölle on tullut uusi rengas. Sitäpaitsi aerobisella liikunnalla on sydän ja verisuoniterveyden kannalta positiivinen vaikutus.

Viimeksi muokattu:
Pelkään välilevynpullistumaa, maasta nostettaessa. Eikös se selkä pauku samallalailla aloittelialla, kuin enemmän treenanneella? Pitää yrittää taljan kanssa.

Paukkuu se vyönkin kanssa jos tekniikka on päin helvettiä. Vyö ei tee autuaaksi ja sitä pitää osata käyttää jos siitä jotain hyötyä haluaa valheellisen mielenrauhan lisäksi.

Pelkään välilevynpullistumaa, maasta nostettaessa. Eikös se selkä pauku samallalailla aloittelialla, kuin enemmän treenanneella? Pitää yrittää taljan kanssa.

Eipä se selkä pauku jos nosto tekniikka ja painot ovat oikeanlaiset, etkä lähde heti kokeilemaan maksimi ykköstä. Opettelet tekniikat kunnolla ja etene painoissa maltilla. Toki vyö antaa sopivan lisätuen monessa liikkeessä, mutta ei pidä luottaa että se estäisi selän rikkoontumisen. Se on vain apuvälinen eikä tuo suoraan oikeaa tekniikkaa.

Jos kävisin 3 kertaa viikossa salilla (treenit 3-jakoisella) ja 3 kertaa pelaamassa lätkää ja 1 lepopäivä viikossa niin olisiko lihasmassan kasvu silloin mahdollista, jos vain syön paljon puhdasta ruokaa? Ja älkää pliis tulko kauhistelemaan että kylläpäs poika urheilee paljon, voin sanoa että peruskunto on todella kova, joskus talvella olen käynyt jopa 9 kertaa viikossa pelaamassa lätkää, joka kerta 2-3h pelailua.

Jos kävisin 3 kertaa viikossa salilla (treenit 3-jakoisella) ja 3 kertaa pelaamassa lätkää ja 1 lepopäivä viikossa niin olisiko lihasmassan kasvu silloin mahdollista, jos vain syön paljon puhdasta ruokaa? Ja älkää pliis tulko kauhistelemaan että kylläpäs poika urheilee paljon, voin sanoa että peruskunto on todella kova, joskus talvella olen käynyt jopa 9 kertaa viikossa pelaamassa lätkää, joka kerta 2-3h pelailua.

Toki se on mahdollista, jos syöt tarpeeksi oikeanlaista ruokaa ja omaat sen verran hyvän palautumisen, että kroppa pystyy palautumaan tuosta.

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Olen tehnyt viimeisen vuoden 2-jakoista, josta viimeiset puoli vuotta phat-periaatteella. Sairaus iski päälle jälleen kerran jonka takia on tullut noin kuukauden taukoa, sitä ennen aika pitkään puoliteholla kun joutui vähän väliä jättämään salikäynnin välistä. Onko kannattavaa aloittaa tavoitteellinen treeni uudestaan samankaltaisella 2-jakoisella vai voisiko esim. starting strength toimia paremmin? Olen ollut dieetillä väkisin sairauden takia ja on vielä vähän kiristettävää ennen uutta massakautta. Toimiiko ss dieetillä vai onko se pelkästään massakaudelle soveltuva? Nyrkkisääntönähän taitaa olla että lihat säilyisi parhaiten miten ne on alun perin tullutkin.

Moikka!
Kaipaisin vähän helppiä yllättäen vatsan seudun kanssa. Olen reilu parikymppinen nainen. Teen salilla 3x viikossa yksijakoisen ohjelman, sekä välillä käyn bodypumpissa. Juon vettä noin 3litraa päivässä ja ruokavaliokin on kunnossa. Syön jokapäivä noin +200kcal enemmän kuin kulutan, sillä tarkoituksenani on saada hieman lihasta ja urheilullisempi vartalo. Ruokavalioon kuuluu myös kasvikset enkä herkuttele liikoja (2-3 suklaapatukkaa viikkoon). Vartaloni on tällä hetkellä hoikka, mutta vatsan seutu pömpöttää todella paljon, häiritsee itseäni oikeastaan koko ajan. Tiedän että lihaksen sivutuote on rasva, se on ihan ok. mutta tuntuu että en ole sopusuhtainen mahani kanssa, miten voisin hiukan pienentää sitä? Vatsalihakset treenaan aina kun salilla käyn eli 3x viikkoon. Teen joko "rutistuslaitteella" 3x10 maksimipainolla, tai lankuttelen 3 kertaa. onko teillä jotain mitä suosittelisitte? :)

Olen tehnyt viimeisen vuoden 2-jakoista, josta viimeiset puoli vuotta phat-periaatteella. Sairaus iski päälle jälleen kerran jonka takia on tullut noin kuukauden taukoa, sitä ennen aika pitkään puoliteholla kun joutui vähän väliä jättämään salikäynnin välistä. Onko kannattavaa aloittaa tavoitteellinen treeni uudestaan samankaltaisella 2-jakoisella vai voisiko esim. starting strength toimia paremmin? Olen ollut dieetillä väkisin sairauden takia ja on vielä vähän kiristettävää ennen uutta massakautta. Toimiiko ss dieetillä vai onko se pelkästään massakaudelle soveltuva? Nyrkkisääntönähän taitaa olla että lihat säilyisi parhaiten miten ne on alun perin tullutkin.
Ohjelmien paremmuuteen en osaa suoraan ottaa kantaa, mutta omasta kokemuksesta saikkutauon jälkeen kannattaa palata treeneihin suht maltillisesti. Mulla oli hyvin samankaltainen tilanne viime vuonna kilpirauhassairauden takia. Sillon tein eka pari tunnustelutreeniä jollain random yksjakosella ja olemattoman pienillä painoilla, ja sen jälkeen jonkin aikaa treenasin 3-jakosella, idealla paljon kohdistettua ja vähän yleistä rasitusta, koska hengästyminen teki enemmän pahaa kun joku hauiskäännön veivaaminen. Tätä muutaman viikon jatkettuani ja yleisvoinnin parannuttua lähelle normaalia siirryin lajitreeneihin kuten ennen taukoa.

Moikka!
Kaipaisin vähän helppiä yllättäen vatsan seudun kanssa. Olen reilu parikymppinen nainen. Teen salilla 3x viikossa yksijakoisen ohjelman, sekä välillä käyn bodypumpissa. Juon vettä noin 3litraa päivässä ja ruokavaliokin on kunnossa. Syön jokapäivä noin +200kcal enemmän kuin kulutan, sillä tarkoituksenani on saada hieman lihasta ja urheilullisempi vartalo. Ruokavalioon kuuluu myös kasvikset enkä herkuttele liikoja (2-3 suklaapatukkaa viikkoon). Vartaloni on tällä hetkellä hoikka, mutta vatsan seutu pömpöttää todella paljon, häiritsee itseäni oikeastaan koko ajan. Tiedän että lihaksen sivutuote on rasva, se on ihan ok. mutta tuntuu että en ole sopusuhtainen mahani kanssa, miten voisin hiukan pienentää sitä? Vatsalihakset treenaan aina kun salilla käyn eli 3x viikkoon. Teen joko "rutistuslaitteella" 3x10 maksimipainolla, tai lankuttelen 3 kertaa. onko teillä jotain mitä suosittelisitte? :)

Voi olla melko haastavaa pienentää vatsaa plussakaloreilla ;) paitsi jos se on jotain ruokavalion aiheuttamaa turvotusta. Voisit ehkä harkita vatsalihastreenin monipuolistamista, hyviä liikkeitä on kuitenkin paljon ja nuo rutistukset ei ole maailman paras liike.

Moikka!
Katso Punttimimmien puolelta useampikin keskustelu aiheesta (oisko ollut Turvotusta vai läskiä -otsikolla ainakin yksi...). Jos sun vyötärönympärys vaihtelee päivän mittaan, kyse on luultavammin turvotuksesta. Kannattaa myös yrittää katsoa peilistä, onko sulla ns. akuankkaryhti, eli selkä notkolla, jolloin maha pullistuu eteenpäin. Jos tämä on ongelma, esim. pilateksesta voisi olla apua.

Ohjelmien paremmuuteen en osaa suoraan ottaa kantaa, mutta omasta kokemuksesta saikkutauon jälkeen kannattaa palata treeneihin suht maltillisesti. Mulla oli hyvin samankaltainen tilanne viime vuonna kilpirauhassairauden takia. Sillon tein eka pari tunnustelutreeniä jollain random yksjakosella ja olemattoman pienillä painoilla, ja sen jälkeen jonkin aikaa treenasin 3-jakosella, idealla paljon kohdistettua ja vähän yleistä rasitusta, koska hengästyminen teki enemmän pahaa kun joku hauiskäännön veivaaminen. Tätä muutaman viikon jatkettuani ja yleisvoinnin parannuttua lähelle normaalia siirryin lajitreeneihin kuten ennen taukoa.

Kiitos vinkeistä, oli vuosi sitten sama juttu kuin nyt ja silloinkin aloitin samankaltaisella tyylillä :) tunnustelutreenien jälkeen taidan palata siihen hyväksi koettuun 2-jakoiseen ja bulkille siirtyessä vasta ottaa starting strength tai muu voimaan painottuva ohjelma käyttöön.

Lisäkysymyksenä niin starting-strengthiä voi varmaan tehdä ajoittain vaikkei ole ihan aloittelija enää? Ei välttämättä samaa kehitystahtia pysty noudattaa mutta toimii varmaan pääliikkeiden sarjapainojen kasvatuksessa jos haluaa pelkkään voimaan keskittyä? Vai pitäisikö sitten kun on ajankohtaista katsoa voimailulaji-osiosta muita ohjelmia jos tuo starting strength ei ole ideaali? Ihme päähänpinttymä jäänyt ss:stä kun oli aikoinaan niin kivaa vääntää sillä :D

Kiitos vinkeistä, oli vuosi sitten sama juttu kuin nyt ja silloinkin aloitin samankaltaisella tyylillä :) tunnustelutreenien jälkeen taidan palata siihen hyväksi koettuun 2-jakoiseen ja bulkille siirtyessä vasta ottaa starting strength tai muu voimaan painottuva ohjelma käyttöön.

Lisäkysymyksenä niin starting-strengthiä voi varmaan tehdä ajoittain vaikkei ole ihan aloittelija enää? Ei välttämättä samaa kehitystahtia pysty noudattaa mutta toimii varmaan pääliikkeiden sarjapainojen kasvatuksessa jos haluaa pelkkään voimaan keskittyä? Vai pitäisikö sitten kun on ajankohtaista katsoa voimailulaji-osiosta muita ohjelmia jos tuo starting strength ei ole ideaali? Ihme päähänpinttymä jäänyt ss:stä kun oli aikoinaan niin kivaa vääntää sillä :D

Tekisin itse päinvastoin, aloittaisin ss:lla riittävän alhaalta ja nostaisin voimatasoja pohjamudista (?) ylös. Samalla voi kuitenkin dieettailla. Sitten bulkille siirryttäessä bodailevampi 2-jakoinen silmään.

Saahan starting strenghtiä tehdä milloin vaan, mutta sellaisen "3 kertaa x toistoa ja y kiloa lisää joka treenissä"-progression tie on mielestäni aika äkkiä kuljettu. Voimailu olisi helppoa jos homma toimisi em. mallin mukaan loputtomiin :)

Onko starting strength tehokas kasvattamaan treenipainoja dieetilläkin? Luulisi että sellaiseen kehitystahtiin tarvitsisi plussakaloreita tueksi. On ne sarjapainot tippunut radikaalisti, ei välttämättä ihan pohjamudista tarvitse aloittaa kuten edellisen sairauskerran jälkeen mutta lähestulkoon :D alkuviikolla menin taas kokeilee kyykkyä ja joutui melkein tyhjällä tangolla tekee sarjoja. Voisi tuo starting strength varmaan olla ihan sopiva nyt kun oon päässyt todella harvoin tai ei ollenkaan salille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom