Semmosia olen tässä ihmetelly että
1. Mitä se hermotus oikein tarkoittaa?
2. Mikä on volyymitreeni?
Ps. Onko näille jotkut vastakohdat ja mitä muita hienoja nimityksiä eri treenitavoille on?
1. En osaa selittää tarpeeksi hyvin=en ymmärrä asiaa tarpeksi hyvin, mutta pääpiirteittään: Hermosto ohjaa käytännössä kaikkia toimintoja sun kropassa. On autonominen hermosto, joka ohjaa automaattisesti toimintoja joita et pysty itse hallitsemaan (sydän, aineenvaihdunta yms.), sitten on somaattinen hermosto jota ohjataan itse. Joka liike mitä kehossa teet, rasittaa hermostoa. Mitä raskaampi liike, sitä enemmän hermosto joutuu työskentelmään ja tällöin rasittuu enemmän.
Hermosto on myös oppivaa ja kehittyvää sorttia. Kärjistetysti sanottuna: Alat tekemään täysin uutta liikettä, niin 300-500 toistoa kestää ennenkuin hermosto osaa liikkeen ok tasolla, mutta tämän jälkeen kuitenkin hermosto kehittyy siihen liikkeeseen erittäin pitkään. Tämän takia niiden tekniikoiden
oikein opettelu on äärimmäisen tärkeätä heti alkuun, sillä kun hermosto on oppinut tekemään liikkeen väärin, niin sen korjaus ottaa jopa 10x määrän toistoja verrattuna uuden liikkeen opetteluun.
Hermoston palautumiskyky ja rasituksensietokyky kehittyy myös, mutta se on aika hidasta ja pitää olla varuillaan että ei treenaa hermostoa liian tukkoon.
Tähän voi joku paremmin ymmärtävä selittää pidemmästi.
2. volyymitreeni = paljon sarjoja/toistoja. Tämä termin tarkoitus vähän vaihtelee että puhutaanko enemmän bodaustreenistä vai voimatreenistä. Periaate pysyy samana, mutta määrät muuttuu riippuen kumman treenityylin mukaan puhutaan.
Onhan noita erinlaisia hienoja nimityksiä yms. En tiedä kuinka hyvin itse tiedät, mutta laitan jotakin perusjuttuja
kärjistetysti.
Bodaus = keskitytään lihaksen kasvatukseen, pyritään tekemään liikkeet niin että tietty lihas rasittuu mahdollisimman paljon, eikä vain keskity liikuttamaan painoa.
Voimailu= vastakohta edelliseen, pyritään nostamaan sitä rautaa mahdollisimman monella lihaksella, jotta yksittäinen lihas ei rasitu ylimääräistä.
Kova volyymi=Paljon sarjoja ja toistoja
Matala volyymi=vähän sarjoja ja toistoja
Kova intensiteetti=Tehdään kovalla tahdilla, lyhyet palautukset yms.
Matala intensiteetti=Tehdään rauhassa, pitkät palautukset yms.
Treenijako=monessako treenissä kroppa on treenattu läpi. 1-jakoinen= koko kroppa treenataan yhdessä treenissä, 2-jakoinen= yhdessä treenissä treenataan puolet kropasta ja seuraavassa toinen puolisko jne.
Mitä porukka sanoo noista yhden liikkeen reeneistä, esim mave reenit, kyyky reenit, penkki reenit? Eli iso perusliike ja vain sitä tehdään treenin aikana. Mitä olette mieltä? Sopiiko aloittelijoille laittaa aina johonkin väliin että tulisi monipuolisuutta treeniin. Ja sopiiko nuorelle kaverille (15v)
Itse teen monestikkin, mutta en suosittele aloittelijalle.(
olen tosin itsekkin aika aloittelija, mutta en vasta-alkaja kuitenkaan) Suosittelisin ennemmin että teet isoja perusliikkeitä useamman per treeni. Esim. Starting strenght ohjelma on erittäin hyvä aloittelijalle.
Jos viesti sisältää asiavirheitä niin viisaammat saa korjata ja mielellään korjaa jotta allekirjoittanutkin voi korjata tietonsa.