Eikö noi penkki treenit ym ole enemmänkin voima puolen hommia esim penkki + penkin apuliikkeet, mave + maven apuliikkeet jne.
En oikein ole kuullut mistään että käytäisiin tekemässä vain yksi liike, mutta eiköhän semmoisiakin ohjelmia ole olemassa ja varmasti niistäkin saa toimivia. Mutta miksi käydä tekemässä pelkkä yksi liike jos sinne salille on saannut itsensä raahattua? Itse ainakaan näkisi mitään järkeä maksaa salikorttia + esim matkat olisi 10min suuntaansa ja lämmittely, itse treeni ja suihku niin siinä saa pelkän yhden liikkeen tekemiseen yllättävän paljon aikaa kulutettua.
Kuulostaa enemmin jonkun todella pitkälle kehittyneen treenaajan hommilta esim mave raudat siellä ykkönen jo jossain 300kg, kun siinä rupee aikaa menemään oikeasti jo paljon kun lämmittelee itsensä sinne työsarjoihin.

Semmosia olen tässä ihmetelly että

1. Mitä se hermotus oikein tarkoittaa?

2. Mikä on volyymitreeni?

Ps. Onko näille jotkut vastakohdat ja mitä muita hienoja nimityksiä eri treenitavoille on? :)

1. En osaa selittää tarpeeksi hyvin=en ymmärrä asiaa tarpeksi hyvin, mutta pääpiirteittään: Hermosto ohjaa käytännössä kaikkia toimintoja sun kropassa. On autonominen hermosto, joka ohjaa automaattisesti toimintoja joita et pysty itse hallitsemaan (sydän, aineenvaihdunta yms.), sitten on somaattinen hermosto jota ohjataan itse. Joka liike mitä kehossa teet, rasittaa hermostoa. Mitä raskaampi liike, sitä enemmän hermosto joutuu työskentelmään ja tällöin rasittuu enemmän.

Hermosto on myös oppivaa ja kehittyvää sorttia. Kärjistetysti sanottuna: Alat tekemään täysin uutta liikettä, niin 300-500 toistoa kestää ennenkuin hermosto osaa liikkeen ok tasolla, mutta tämän jälkeen kuitenkin hermosto kehittyy siihen liikkeeseen erittäin pitkään. Tämän takia niiden tekniikoiden oikein opettelu on äärimmäisen tärkeätä heti alkuun, sillä kun hermosto on oppinut tekemään liikkeen väärin, niin sen korjaus ottaa jopa 10x määrän toistoja verrattuna uuden liikkeen opetteluun.

Hermoston palautumiskyky ja rasituksensietokyky kehittyy myös, mutta se on aika hidasta ja pitää olla varuillaan että ei treenaa hermostoa liian tukkoon.

Tähän voi joku paremmin ymmärtävä selittää pidemmästi.

2. volyymitreeni = paljon sarjoja/toistoja. Tämä termin tarkoitus vähän vaihtelee että puhutaanko enemmän bodaustreenistä vai voimatreenistä. Periaate pysyy samana, mutta määrät muuttuu riippuen kumman treenityylin mukaan puhutaan.

Onhan noita erinlaisia hienoja nimityksiä yms. En tiedä kuinka hyvin itse tiedät, mutta laitan jotakin perusjuttuja kärjistetysti.

Bodaus = keskitytään lihaksen kasvatukseen, pyritään tekemään liikkeet niin että tietty lihas rasittuu mahdollisimman paljon, eikä vain keskity liikuttamaan painoa.
Voimailu= vastakohta edelliseen, pyritään nostamaan sitä rautaa mahdollisimman monella lihaksella, jotta yksittäinen lihas ei rasitu ylimääräistä.
Kova volyymi=Paljon sarjoja ja toistoja
Matala volyymi=vähän sarjoja ja toistoja
Kova intensiteetti=Tehdään kovalla tahdilla, lyhyet palautukset yms.
Matala intensiteetti=Tehdään rauhassa, pitkät palautukset yms.
Treenijako=monessako treenissä kroppa on treenattu läpi. 1-jakoinen= koko kroppa treenataan yhdessä treenissä, 2-jakoinen= yhdessä treenissä treenataan puolet kropasta ja seuraavassa toinen puolisko jne.

Mitä porukka sanoo noista yhden liikkeen reeneistä, esim mave reenit, kyyky reenit, penkki reenit? Eli iso perusliike ja vain sitä tehdään treenin aikana. Mitä olette mieltä? Sopiiko aloittelijoille laittaa aina johonkin väliin että tulisi monipuolisuutta treeniin. Ja sopiiko nuorelle kaverille (15v) :)

Itse teen monestikkin, mutta en suosittele aloittelijalle.(olen tosin itsekkin aika aloittelija, mutta en vasta-alkaja kuitenkaan) Suosittelisin ennemmin että teet isoja perusliikkeitä useamman per treeni. Esim. Starting strenght ohjelma on erittäin hyvä aloittelijalle.

Jos viesti sisältää asiavirheitä niin viisaammat saa korjata ja mielellään korjaa jotta allekirjoittanutkin voi korjata tietonsa.

Mitä porukka sanoo noista yhden liikkeen reeneistä, esim mave reenit, kyyky reenit, penkki reenit? Eli iso perusliike ja vain sitä tehdään treenin aikana. Mitä olette mieltä? Sopiiko aloittelijoille laittaa aina johonkin väliin että tulisi monipuolisuutta treeniin. Ja sopiiko nuorelle kaverille (15v) :)

Meiän salilla on tarjolla ohjattuja tekniikkatreenejä, joissa tehdään yleensä vaan yhtä liikettä koko tunnin ajan, mahdollisesti vähän eri variaatioina. Esim. eilen tehtiin työntöä (painonnostoliike, googlaa jos ei oo tuttu). Kuitenkin tosiaan noissa treeneissä pääpaino on tekniikan harjoittelussa/hiomisessa, ja siksi käytetyt painot pidetään suht maltillisina, ja yleensä harjoitus alotetaan ihan puukepillä ja/tai tyhjällä tangolla lämmitteltystä. Minusta ainakin nuo treenit on kivoja ja niissä oppii paljon, joten henk. koht. voin suositella. :)

b778caa658.jpg
Noin viikko sitten alkoi ympyrällä merkityssä kohdassa ilmetä punnerrusliikkeitä tehdessä pistävää kipua. Onko mitään vinkkejä mistä mahtaisi johtua ja miten huoltaa sitä? Tähän mennessä vain laittanut iltaisin mobilaattia kipualueelle.

Noin viikko sitten alkoi ympyrällä merkityssä kohdassa ilmetä punnerrusliikkeitä tehdessä pistävää kipua. Onko mitään vinkkejä mistä mahtaisi johtua ja miten huoltaa sitä? Tähän mennessä vain laittanut iltaisin mobilaattia kipualueelle.

Onko varmaan just tossa? Vai oisko sittenkin hiukan alempana, tossa SC-nivelessä eli solisluun päässä? Jos se on siinä, voi kipu johtua siitä, etteivät olkapäät ole kunnolla takana tai pääsevät liikkumaan johonkin suuntaan.

Parhaat keskivartaloa vahvistavat liikkeet voimapyörän lisäksi? Nim. Heikko keskivartalo[emoji17]

Lankkupidot, ylösnousut ja farmarikävelyt. Voi olla, että tehokkaampiakin liikkeitä löytyy, mutta nuo ovat ainakin minun mielestäni paljon mielekkäämpiä tehdä kuin jotkut vatsarunttaukset, jalannostot ja muut hyvät vatsaliikkeet.

Parhaat keskivartaloa vahvistavat liikkeet voimapyörän lisäksi? Nim. Heikko keskivartalo[emoji17]

Tuli just vastaan.

Voimapyörä, jalkojennostot roikkuen, russian twist, lankku lisäpainolla, koklyaev-vatsat tangolla, kyljet smithissä, etukyykyt stopilla ilman vyötä. Jos tykkäät kuulailla niin ainakin turkish getup ja windmill on mahtavia. Tossapa äkkisiltään ne mitä tulee mieleen. Ja dragon flagit ja human flagit, jos voimat riittää. Ai niin ja maastavedot polvistopilla henkilökohtainen suosikki. Eli normaali mave, mutta polven kohdalla 1-2s stoppi ja siitä jatkat normaalisti ylös.

Toi mavestoppi vaikuttais mielenkiintoselt, maves tosiaan kantsii muistaa ne vatsaontelopaineet, ainaki itellä maven aiheuttamat selkäkivut loppu siihen kun oppi paineistaa vatsaa, vielä ku oppis hengityksen ja irrottukses saamaa pakarat töihin.

Oletko juonut riittävästi vettä treenitauollakin? Helposti joskus unohtuu jos ei oikein tee mitään fyysistä

Tod.näk en, täytyypi alkaa vaan kittailee, vaan niin jännä ilmiö ku perus 5min crossaris lämppäris tekis mieli juoda jo koko 0.5l intra kun taas aiemmin tehny yhtää mieli :D Et mihin se ruho sitä alkaa seivaa.

En tiedä onko tämä oikea triidi tälle kysymykselle tai onko tämä edes järkevä kysymys, mutta kysytään nyt ettei tyhmän tarvi päätään enempää vaivaa. Kuinka käsikädessä penkkipunnerruksen painot menevät tangolla ja käsipainoilla? Onko jossain vikaa jos saan tehtyä semi kevyen 3x8 käsipaino penkissä 23kg, mutta tangolla tehtäessä tulee helvetin tiukka 1x8 50kg, jonka jälkee pari sarjaa saa just ja just tehtyä 2x5?

Kai tuolta penkistä nyt perkele enemmän pitäis nousta kun tuo 50kg? Voiko siinä olla joku vaikutus että käsipaino penkkiin voi lisätä rautaa ja ei ole pelkoa että jäävät rinnalle, helppohan ne on siitä tiputtaa pois ja enhän minä raavas mies nyt kehtaa ketään pyytää varmistamaan 50kg penkissä jonka suurin osa naisistakin nostaa.

En tiedä onko tämä oikea triidi tälle kysymykselle tai onko tämä edes järkevä kysymys, mutta kysytään nyt ettei tyhmän tarvi päätään enempää vaivaa. Kuinka käsikädessä penkkipunnerruksen painot menevät tangolla ja käsipainoilla? Onko jossain vikaa jos saan tehtyä semi kevyen 3x8 käsipaino penkissä 23kg, mutta tangolla tehtäessä tulee helvetin tiukka 1x8 50kg, jonka jälkee pari sarjaa saa just ja just tehtyä 2x5?

Kai tuolta penkistä nyt perkele enemmän pitäis nousta kun tuo 50kg? Voiko siinä olla joku vaikutus että käsipaino penkkiin voi lisätä rautaa ja ei ole pelkoa että jäävät rinnalle, helppohan ne on siitä tiputtaa pois ja enhän minä raavas mies nyt kehtaa ketään pyytää varmistamaan 50kg penkissä jonka suurin osa naisistakin nostaa.

Veikkaisin, että asentosi on päin persettä. Kuulostaa nimittäin aika oudolta, että käsipainopenkki on noin hyvä verrattuna tankopenkkiin. En ite pahemmin ole kp penkkiä harrastellut, koska salilla kässäreitä on aika huonosti 45 kg:n jälkeen (seuraavat 50kg ja 60kg), mutta oon tehnyt 3x5x45kg ja tankopenkissä on vastaavat sarjat 110kg:lla.

Jos et jo nyt tee niin tästä edes muistat, että lavat kii ja olkapäät alas, kun lähdet penkkaaman. Myös kannattaa tarkistella, onko oteleveys kunnossa. Mikä on omasta mielestäsi heikoin kohta penkissä, rinnalta lähtö tai loppuojennus?

Itse toki vaikea vastata, kun omalla kohdalla penkki on noussut maagiseen sataseen ihan vaan penkkaamalla ilman mitään fiksuja saliohjelmia.

Ihan vaan rohkeasti varmistajaa pyytämään. Kukaan täysjärkinen ei kato mitenkään kieroon, todennäköisesti kannustavat ja rohkasevat, mikä taas auttaa kehityksessä.

Aina tietty voi löytyä joku mielenvikainen joka kommentoi negatiivisesti painoja, mutta niihin ei kannata kiinnittää huomiota.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Veikkaisin, että asentosi on päin persettä. Kuulostaa nimittäin aika oudolta, että käsipainopenkki on noin hyvä verrattuna tankopenkkiin. En ite pahemmin ole kp penkkiä harrastellut, koska salilla kässäreitä on aika huonosti 45 kg:n jälkeen (seuraavat 50kg ja 60kg), mutta oon tehnyt 3x5x45kg ja tankopenkissä on vastaavat sarjat 110kg:lla.

Jos et jo nyt tee niin tästä edes muistat, että lavat kii ja olkapäät alas, kun lähdet penkkaaman. Myös kannattaa tarkistella, onko oteleveys kunnossa. Mikä on omasta mielestäsi heikoin kohta penkissä, rinnalta lähtö tai loppuojennus?

Itse toki vaikea vastata, kun omalla kohdalla penkki on noussut maagiseen sataseen ihan vaan penkkaamalla ilman mitään fiksuja saliohjelmia.
Tuo oteleveys voi kyllä olla kyllä väärin, en tiedä. Yleensä pitänyt etusormea tai keskisormea merkin kohdalla. Heikoin kohta varmaankin tuo rinnalta lähtö.

Tuo oteleveys voi kyllä olla kyllä väärin, en tiedä. Yleensä pitänyt etusormea tai keskisormea merkin kohdalla. Heikoin kohta varmaankin tuo rinnalta lähtö.

Itse olen sen aikanaan katellut kyynerpääkulmanavulla, eli kun tanko on rinnalla, niin mulla on noin ysikympin kulma siitä hauiksen ja ranteen välissä, ymmärrät?

Katso tämä: http://youtu.be/ESf3PtqAJKk
Tuossa käydään aika hyvin noita heikkouksien parantamista.

Entäs hengitystekniikka sarjan aikana? Tähän ois kiva saaha se perus ohjenuora ku tuntuu että menee pitkissä sarjoissa aina iha sekasin ja puuskuttaa miten sattuu [emoji15]

Entäs hengitystekniikka sarjan aikana? Tähän ois kiva saaha se perus ohjenuora ku tuntuu että menee pitkissä sarjoissa aina iha sekasin ja puuskuttaa miten sattuu [emoji15]

En luule edes olevani mikään penkkimaestro, mutta itse otan hapet toistojen välissä, kun tanko on ylhäällä. Sitten ylös työntäessä hapet pihalle.

Ennen nostoa keuhkot täyteen. Noston aikana voi sitten päästää hitaasti ilmaa pois, tai sitten keuhkot voi tyhjentää vasta toiston jälkeen. Jos tekee pidempää sarjaa, voi tehdä useamman toiston hengittämättä välissä. Ei kannata kuitenkaan liian monta.

Mä en oo koskaan osannu hengittää. Joku 1-4 toiston sarja nyt menee melkee vaikka yhillä kunnon ilmoilla, mut siit pidempää ni menee aivan päin vittua ku koittaa jtn hengittelyään ajottaa.
Penkkaan muutenki niin nopee/räjähtävästi, etten siin kerkee :(. Koittan ajottaa hapet=fail, teen vaan vihalla= tuli hengitettyä tai ei ni ainaki nousee jos on nouseakseen.

No kyllä sen oman hengityksen löytäminen on aika helvetin tärkeää, kun tehdään pidempiä sarjoja nyt vaikka kyykkyä tai pystäriä. Hyvä hengitystekniikka tuo paskaan hengitystekniikkaan nähden helposti jo yhden tai kaksi toistoa. Se hengityksen sekoaminen ei ole mitenkään hyvä juttu, koska et sä sillä oikein pääse kuormittamaan lihasta, kun sarja joudutaan lopettamaan hapenpuutteen takia, eikä lihaksen takia.

Se räjähtävyys kannattaa sitten tehdä niissä työnnöissä, eikä laskuvaiheessa. Yleisesti ottaen suosittelisin aloittelijoita rauhallisiin toistoihin, jotta ne liikeradat ja tekniikat opetellaan heti kuntoon, eikä niistä toistoista tule hätiköityjä räpellyksiä, jotka helposti tehdään sitten heikolla tekniikalla.

Omat vinkit nyt uusiksi:
1) Hengittele kunnolla jo ennen itse suoritusta.
2) Ota kunnolla happea sisään ennen kuin lähdet ottamaan tankoa telineestä.
3) Henkilöstä riippuen ekat 1-5 tulee ilman lisähappea. Pyri siihen, että nostovaiheessa päästät ilmaa pihalle ja alaslaskussa/yläasennossa otat happea sisälle.
4) Tee pienemmillä raudoilla ylikorostuneesti hengitysharjoitteita, jotta opit niitä soveltamaan työsarjoissa,
5) Kun löydät itsellesi hyvän hengitystekniikan ja harjoittelet sitä aikasi, niin teet sen kohta ihan huomaamattasi.
6) Kun hengitys sujuu ilman, että sun täytyy siihen erikseen keskittyä, voit keskittyä ainoastaan liikkeen suorittamiseen.

Varsinaisesti ei nyt liity hengittämiseen mutta ois kiva kuulla tuomio 5 jakoisesta ohjelmasta kun oon pitkää jo tahkonu näitä 1-3 jakoisia. Yritin laittaa epäsuoraa rasitusta koska suoraa rasitusta tulee vaan kerran viikossa.

LAUANTAI: RINTA/POHKEET

Penkkipunnerrus 5x5> 2x hermotussarjaa, 3 työsarjaa
Vinopenkki smith 2x10-12, 2x6-8
Penkki kp 3x10-12
Flyessit taljassa 2x12-15
Pohkeet seisten smithissä 2x8-12
Pohkeet istuen koneessa 2x12-15

SUNNUNTAI: SELKÄ/TAKAREIDET

Maastaveto 5x5> 2x hermotussarjaa, 3x työsarjaa
Kulmasoutu myötäote 2x10-12, 2x6-8
Ylätalja lmo 3x10-12
Alatalja 3x10-12
Reiden koukistus maaten 2x10-12
Reiden koukistus istuen 2x12-15

MAANANTAI: OLKAPÄÄT/VATSAT

Takaolkapäät kp 2x8-12
Pystypunnerrus tanko/kp 3x8-12
Vipunostot sivuille kp 4x8-12
Pystysoutu v kahva 2x12-15
Takaolkapäät koneessa 2x12-15
Vatsarutistukset lisäpainoilla/jalannostoja

TIISTAI: LEPO

KESKIVIIKKO: KÄDET

Leuanveto vastaotteella 5x5> 2x hermotussarjaa, 3 työsarjaa
Kapea penkki 3x6-8
Hauiskääntö kp 3x8-12
Dippi lisäpainoilla 3x8-12
Hauiskääntö taljassa 3x10-12
Pushdown 3x10-12

TORSTAI: JALAT/VATSAT

Takakyykky 5x5> 2x hermotussarjaa, 3 työsarjaa
Hackki 2x10-12, 2x6-8
Vipuvarsiprässi 3x10-12
Reiden koukistus maaten 4x8-12
Voimapyörä 3x

PERJANTAI: LEPO

^Onhan tuolla takareiskat selän kanssa. Ottaisin "jalkapäivän" kokonaan melkein etureisille, ja enemmän takareisiä selkätreenin kanssa. Kannattaa ennemmin jako kattoa priorisoinnin mukaan 5-jakoiseen, jos kerta kauan jo vedetty vähä jakoisilla. Eli mitkä laahaa jäljessä niin niille enemmän rasitusta.

^Onhan tuolla takareiskat selän kanssa. Ottaisin "jalkapäivän" kokonaan melkein etureisille, ja enemmän takareisiä selkätreenin kanssa. Kannattaa ennemmin jako kattoa priorisoinnin mukaan 5-jakoiseen, jos kerta kauan jo vedetty vähä jakoisilla. Eli mitkä laahaa jäljessä niin niille enemmän rasitusta.

En mielellään ota kokonaan etureisille ku etureidet dominoi muutenkin takareisiä vielä. Miksi 5 jakoinen koska yksinkertaisesti vaihtelua vaihtelua.. tahkonu pitkään jo noilla 1,2,3 jakoisilla että taukoa niistä vähän (palaan myöhemmin niihin vielä) tämä on vain tämmöinen 1-3 kk "ohjelma" jossa tarkotus ois hakea lihasmassaa (myös voimaa varsinkin punnerrusliikkeisiin koska niissä sitä ei ole verrattuna muihin liikkeisiin siksi toinen punnerrustreeni käsipäivänä). Sit siirtyä taas takas kurittamaan lihoja useammin.

5-jakoinen.. jalat yhdessä treenissä.. ainiin olihan siellä toki ne pohkeet..

Miellän itse maastavedon enemmän jalkaliikkeksi kuin selkäliikkeeksi ja onhan samaan päivään tungettu myös takareisille suora rasitus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom