2-jakoinen ohjelma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tätä oon ihmetelly että miks 2-jakoisessa pitäs tehä joka kerta etureisiä esim 6 sarjaa mutta 4-jakoisessa riittää 8 sarjaa?

Isojakoisissa ohjelmissa näkee paljon useammin pieleenmenneitä painotuksia sarjamäärissä, mikä on ihan ymmärrettävää kun lihakset pitää jakaa vaikkapa neljään osaan. Jos yhdessä treenissä tehdään jalat, niin siihen on aika mahdotonta tunkea 10 etureisisarjaa ja 8 takareisisarjaa ilman että treeni kestää 3 tuntia. Samat sarjamäärät taas onnistuu helposti 2-jakoisessa (esim. 5 + 4 per treeni). Toisaalta taas olkapää-ojentajapäivälle tulee helposti tungettua liikaa liikkeitä ja sarjoja koska kyseisten pikkulihasten treenaamiseen menee normaaleilla painotuksilla vain hyvin vähän aikaa verrattuna muiden treenien kestoon.

Isojakoisissa ohjelmissa näkee paljon useammin pieleenmenneitä painotuksia sarjamäärissä, mikä on ihan ymmärrettävää kun lihakset pitää jakaa vaikkapa neljään osaan. Jos yhdessä treenissä tehdään jalat, niin siihen on aika mahdotonta tunkea 10 etureisisarjaa ja 8 takareisisarjaa ilman että treeni kestää 3 tuntia. Samat sarjamäärät taas onnistuu helposti 2-jakoisessa (esim. 5 + 4 per treeni). Toisaalta taas olkapää-ojentajapäivälle tulee helposti tungettua liikaa liikkeitä ja sarjoja koska kyseisten pikkulihasten treenaamiseen menee normaaleilla painotuksilla vain hyvin vähän aikaa verrattuna muiden treenien kestoon.

Totta tuo mitä sanot jalkatreenistä.
Olen itse vähän skeptinen miten lihaksen koko ja sen tarvitseva treeni määrä korreloi.

Reisien palautuminen oli itellä suurin ongelma elaston 2-jakoisessa.

No pitäskö se jalkojen treenit mennä esim.

hack-kyykky 3x4-8
ojennus 3x4-8

sjmv 3x4-8
koukistus 2x4-8

prässi 3x8-15
ojennus 3x8-15

sjmv 3x8-15
koukistus 2x8-15

Tuohon jalat aina ensin juttuun haluisin kyllä kuulla perusteluja.

Tuohon jalat aina ensin juttuun haluisin kyllä kuulla perusteluja.

- Testotasot
- SJMV ja kyykky on eniten koko kropan voimaa ja koordinaatiota vaativia liikkeitä, siksi ne ensin
- Jalat on lähes poikkeuksetta ne tuskasimmat treenattavat ja monilla on vaikeeta ottaa jalkatreeneistä kaikkea irti. Siksi on hyvä tehdä ne hyvillä voimilla

Tää on vaan mun mielipide, enkä pidä absoluuttisena totuutena tässä muuta kuin ehkä tuota toista kohtaa.

Ps. Jos takakyykky tuntuu menevän takareisille niin kokeile etukyykkyä :)

- Testotasot
- SJMV ja kyykky on eniten koko kropan voimaa ja koordinaatiota vaativia liikkeitä, siksi ne ensin
- Jalat on lähes poikkeuksetta ne tuskasimmat treenattavat ja monilla on vaikeeta ottaa jalkatreeneistä kaikkea irti. Siksi on hyvä tehdä ne hyvillä voimilla

Tää on vaan mun mielipide, enkä pidä absoluuttisena totuutena tässä muuta kuin ehkä tuota toista kohtaa.

Ps. Jos takakyykky tuntuu menevän takareisille niin kokeile etukyykkyä :)

Vois sitä etukyykkäillä mut sen teen ainakin penkin jälkeen ottaa olkapäihin yllättävän paljon.

Mut tosiaan lisään noita vemputuksia reisille ja teen sjmv vaikka joka veto treenissä.

Olen itse vähän skeptinen miten lihaksen koko ja sen tarvitseva treeni määrä korreloi.

Reisien palautuminen oli itellä suurin ongelma elaston 2-jakoisessa.

Lihaksen koko itsessään kertoo sen kapasiteetin. Iso lihas koostuu suuremmasta määrästä lihassoluja kuin pienempi lihas joten se vaatii enemmän työtä = enemmän sarjoja. Toisekseen suuret lihakset ja lihasryhmät ovat toiminallisempia ja toiminnaltaan monimutkaisempia kuin pienet (vrt. etureisi, jossa on 4 kiinnityspäätä ja hauista, jossa niitä on kaksi) joten ne vaativat monipuolisempaa ärsykettä= enemmän liikkeitä.

Olen kesän tehnyt tuota elaston 2-jakosta sillä muutoksella että 1a treenin eka liike etu/takakyykky on korvattu hack-kyykyllä ja hyvin on etureidet saanut tuhottua. Takakyykky ottaa aika paljon mullakin taakse (ottaa hackkikin kun tarpeeksi syvälle tekee, muttei niin paljon minulla) ja etukyykkyä en tykkää tehdä painikengillä, joilla käyn salilla. Toki vois jonkun korokkeen laittaa kantapäiden alla, olen sellasta muovimaton palasta käyttänytkin että vähän saa korkoa. Mennään tällä vielä kuukausi ja katsotaan sitten pitääkö ottaa joku muu treeniohjelma käyttöön kun muut harrastukset tulee mukaan kuvioihin ja salille ei varmaan 4krt viikossa kerkeä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Teen elaston 2-jakoista ohjelmaa. Ongelmana on takakyykky, jossa en vain yksinkertaisesti pääse alas asti (edes 90 astetta), ainakaan siten, että tekniikka pysyisi hyvin kasassa. Tuntuu, että ei selkä tai jalat vaan veny tarpeeksi. Sen sijaan, jos laitan kantapäiden alle lankunpätkän pystyn tekemään ihan melkein jopa perse maahan tyylillä mielestäni melko puhtaalla tekniikalla. Ennen treeniä lämmittely koostuu lähinnä salille kävelystä 5-10min + jalkojen pyörittelystä/heiluttelua, polvien pyörittelyä + lyhyet venytykset takareisille, etureisille, pohkeille ja nivusille.
Kuitenkin olisi siis tietenkin kiva, jos sitä puulankkua ei tarvitsisi käyttää.. Olisiko jotain vinkkejä tähän? Voisiko esimerkiksi kotona harrastaa jotain lihashuoltoa / kyykkyharjoituksia lepopäivinä joilla sitä liikkuvuutta voisi parantaa.

Teen elaston 2-jakoista ohjelmaa. Ongelmana on takakyykky, jossa en vain yksinkertaisesti pääse alas asti (edes 90 astetta), ainakaan siten, että tekniikka pysyisi hyvin kasassa. Tuntuu, että ei selkä tai jalat vaan veny tarpeeksi. Sen sijaan, jos laitan kantapäiden alle lankunpätkän pystyn tekemään ihan melkein jopa perse maahan tyylillä mielestäni melko puhtaalla tekniikalla. Ennen treeniä lämmittely koostuu lähinnä salille kävelystä 5-10min + jalkojen pyörittelystä/heiluttelua, polvien pyörittelyä + lyhyet venytykset takareisille, etureisille, pohkeille ja nivusille.
Kuitenkin olisi siis tietenkin kiva, jos sitä puulankkua ei tarvitsisi käyttää.. Olisiko jotain vinkkejä tähän? Voisiko esimerkiksi kotona harrastaa jotain lihashuoltoa / kyykkyharjoituksia lepopäivinä joilla sitä liikkuvuutta voisi parantaa.

Vielä sellainen oleellinen kysymys liittyen treeni-intensiivisyyteen tuli mieleen että, onko se nimenomaan suositeltavaa, että kaikki viikot ei ole ns. kovia viikkoja. Eli esimerkiksi jos oletetaan, että kyykkyssä saa tehtyä esimerkiksi 5x6x70kg, niin pitäisikö välillä tehdä jotain 5x6x60 -sarjojakin? Nyt olen tehnyt käytännössä kaikki viikot ihan niin suurilla painoilla kuin vaan menee.

Melkein voisit ottaa videolle kun kyykkäät vaikka tangon kanssa. Paha muuten sanoa mitään. Ainakin lonkankoukistajia kantsii venytellä mutta ei tässä voi kuin veikkailla mistä johtuu.

- - - Updated - - -

Vielä sellainen oleellinen kysymys liittyen treeni-intensiivisyyteen tuli mieleen että, onko se nimenomaan suositeltavaa, että kaikki viikot ei ole ns. kovia viikkoja. Eli esimerkiksi jos oletetaan, että kyykkyssä saa tehtyä esimerkiksi 5x6x70kg, niin pitäisikö välillä tehdä jotain 5x6x60 -sarjojakin? Nyt olen tehnyt käytännössä kaikki viikot ihan niin suurilla painoilla kuin vaan menee.
Kyllä kantsii kevyitäkin viikkoja pitää vaikka joka kuudes viikko. Ite en juuri pidä kevyitä viikkoja kun tulee reissuja ym luonnostaan niin siinähän niitä tulee.

Kevyillä viikoilla voit joko vähentää intensiteettiä ja tehdä samalla volyymilla tai sitten karsia esim. puolet sarjoista pois, mutta pitää saman intensiteetin.

Vuoden oon reenannut salilla, nyt tekis mieli ottaa joku täsmällisempi ohjelma, kun tähän asti lähinnä fiiliksen mukana mennyt, niin mitä mieltä olette, 2-jakoinen, G6, Average F'n progam vai kenties joku muu? Tavoitteena ei ole pelkästään bodaus/voimannosto, vaan molempia sopivasti yhdessä.

Vuoden oon reenannut salilla, nyt tekis mieli ottaa joku täsmällisempi ohjelma, kun tähän asti lähinnä fiiliksen mukana mennyt, niin mitä mieltä olette, 2-jakoinen, G6, Average F'n progam vai kenties joku muu? Tavoitteena ei ole pelkästään bodaus/voimannosto, vaan molempia sopivasti yhdessä.

Riippuu treenimäärästä. Jos pääset yli 3 kertaa viikossa salille niin 2-jakoinen olisi hyvä. Jos taas 1-3 kertaa pääset niin Averagella lähtisin, johon lisäilet jotain bonusliikkeitä.

Riippuu treenimäärästä. Jos pääset yli 3 kertaa viikossa salille niin 2-jakoinen olisi hyvä. Jos taas 1-3 kertaa pääset niin Averagella lähtisin, johon lisäilet jotain bonusliikkeitä.

Kiitos Monkey muutamista vastauksistasi, alkuun noi perusliikkeet vaikutti ok setiltä (Averaget yms), mutta skeptinen määrän suhteen, joten tällä 2-jakosella edetään. Helposti mahdutan 4reeniä viikkoon.

Kiitos Monkey muutamista vastauksistasi, alkuun noi perusliikkeet vaikutti ok setiltä (Averaget yms), mutta skeptinen määrän suhteen, joten tällä 2-jakosella edetään. Helposti mahdutan 4reeniä viikkoon.

Jees. Siinä 2-jakosessakin on tietysti noi perusliikkeet mukana. Erona että eristävämpiä liikkeitä mahtuu vähän enemmän mukaan.

Voisi ottaa kokeiluuntuon 1+2 jakoisen,millaisilla toistoilla ja sarjamäärilla nuo eri treenit kannattaisi suorittaa?
Olisko kellään jotain hyvää esimerkki ohjelmaa tuollaiselle jaolle?

Voisi ottaa kokeiluuntuon 1+2 jakoisen,millaisilla toistoilla ja sarjamäärilla nuo eri treenit kannattaisi suorittaa?
Olisko kellään jotain hyvää esimerkki ohjelmaa tuollaiselle jaolle?

Esim. 1-jakoinen:

Kyykky/mave (tai molemmat jos selkä jaksaa)
Leuanveto
Kulmasoutu
Penkki
Pystäri

Sarjoja 3-5 jaksamisen ja ajan mukaan. Tässä voisi olla esimerkiksi voimapainotteisempi toistojakauma, mutta 5-12 on hyvät toistot ja mavessa sitten 3-6.

2-jakoinen sitten esim. Elaston 2-jakoinen.

Tein tälläsen:

1.
-mave
-leuat
-penkki
-pystäri
-vatsat

toistot n.6

2.
-kyykky
-vinopena
-reiden ojennus
-viparit sivulle
-pushdown
-pohkeet

3.
-reiden koukistus
-alatalja
-ylätalja
-hauis tankolla
- vatsoja tai jtn.?

näissä kahessa toistot n. 10

Voisiko tuohon lisätä jotain, vaihtaa tai poistaa?

Suositut

Back
Ylös Bottom