2-jakoinen ohjelma

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Millasilla hantteleilla olette vipareita taakse tehneet.
Tänään koitin kyseistä liikettä ekaa kertaa 4kg kässäreillä, ja sekin tuntui suht raskaalta:D
Olen tosin tälläinen keijukainen muutenkin:D

Muistan ku tein joskus ekaa kertaa vinopenkillä tuettuna noita. 4kg käsipainot oli sillon tosi paljon siihen. Nykyään menee kyllä ihan kevyesti ilman tukea 12 kilosilla pitkiä (yli 12 toistoa) sarjoja. Tuen kanssa en oo kokeillu.

Koitin ite tota liikettä ekankerran viimeviikolla ja yllätyin kyllä kuinka pientä painoa pitää käyttää. 5kg käsipainoilla tein 3x12, mutta sitten kun koitin 7kg käsipainoa niin ehkä 3 toistoo sain :D

Itekin joskus alotin jollain 4-5kg nykyään menee paljo (10+kg) isommilla. Voi toki olla ihan hermotuksestakin johtuvaa. Tossa on joskus ihan hyvä vetää ronskillakin tekniikalla isommilla painoilla ja joskus vetelen pitkiä pumppisarjoi. Oon huomannu kyllä että jos vinopenkis tekee sen niin saa kyl ottaa isommat painot, vaikka ei luulis, koska ei saa vartalosta otettua paljoo liike-energiaa edes. :o

itse koitin tänään seisten eteenpäin kyyryssä, sekä istualteen samalla tavalla. istualteen tietenkin raskaampi kun ei saa vartalolla sitä vauhtia.
Mites tuo painon/käden asento, itse koitin pitää painoa pystyssä, eli rystyset eteenpäin?

Olen kyllä kahlannut aikanaan koko viestiketjun läpi mutta en muista onko ollut puhetta tämmöisestä kun mulla ei oikein ranskalainen onnistu ojentajille vasemman olkapään vammailun vuoksi, niin onko järkevää vaihtaa se ranskis vaan kapeaan penkkiin tuossa 1a päivässä? Siinähän olis penkki, pystypunnerrus ja sitten kapea penkki, oisko tuohon jotain fiksumpaa "jakoa" tai ajatusta?
Dippiä ei oo mahdollista tehdä salilla, sen oisin vaihtanut vaan ranskalaisen tilalle mutta mutta, pitäs saada joku kunnon massaliike ojentajille että rupeais penkinkin tulokset ehkä nousemaan joskus ja sais näihin naruihin vähän lihasta.

Vinkkejä, mielipiteitä?

Olen kyllä kahlannut aikanaan koko viestiketjun läpi mutta en muista onko ollut puhetta tämmöisestä kun mulla ei oikein ranskalainen onnistu ojentajille vasemman olkapään vammailun vuoksi, niin onko järkevää vaihtaa se ranskis vaan kapeaan penkkiin tuossa 1a päivässä? Siinähän olis penkki, pystypunnerrus ja sitten kapea penkki, oisko tuohon jotain fiksumpaa "jakoa" tai ajatusta?
Dippiä ei oo mahdollista tehdä salilla, sen oisin vaihtanut vaan ranskalaisen tilalle mutta mutta, pitäs saada joku kunnon massaliike ojentajille että rupeais penkinkin tulokset ehkä nousemaan joskus ja sais näihin naruihin vähän lihasta.

Vinkkejä, mielipiteitä?

Kysyt, että onko järkevää olla hajottamatta itseään vai? No mitä luulet...

Kapeata penkki tilalle vaan tai jos enemmän vaihtelua haluat, niin kapea vinopenkki tangolla, kapea alaviistopenkki tangolla, käsipainopunnerrus neutraalilla otteella, lattiapunnerrus tangolla tai käsipainoilla, osittainen punnerrus räkissä tai smithissä tasa/vino/pystypenkillä... onhan näitä.

Ah, huonosti taisin kysymyksen asetella.
ELI tiedän että ranskalainen ei onnistu, pitää saada tilalle muuta. Kapea penkki olis kuningasliike, lähinnä että tuleeko se tuohon 1a päivään liian raskaaksi -> penkki, pystyp, kapeapenkki mutta toki, kokeilemallahan se selviää.
Tuossahan tulikin paljon kaikkea testailtavaa, kiitän.

4-jakoisesta vaihdettu takaisin 2-jakoiseen 2kk bulkin ajaksi. Miten 2-jakoisessa esim. Elaston versiossa soveltuu peräkkäisten päivien treenaaminen? Olosuhteiden pakosta ja myös motivaation takia tekisi mieli välillä treenata 3 päivää putkeen tai jopa 4 jossain tapauksissa. 4-jakoisessa tuo ei ollut ongelma, mutta miten tässä? Selviää varmaan parhaiten testaamalla itse, mutta onko muilla kokemusta vai noudatatteko orjallisesti tuota ma ti to pe systeemiä tän kanssa?

Miten flunssan yli?

Joo, kivan tuntuinen ohjelma, vaikka nuo kevyet viikot tuntuu tosiaan aika kevyiltä. Nyt kuitenkin sillä tavalla vittumainen tilanne, että flunssaa tuntuu pukkaavan juuri kun olisi vähän kovempi viikko alkamassa. Saatana. Tähän tulevaan viikkoon saan tod.näk. vain 2 treeniä tämän takia. Mitä pakkis ehdottaa näiksi treeneiksi? 1a+1b vai 2a+2b? Miten sitten seuraava viikko? Onko järkevää mennä yksi viikko samoilla painoilla? Nyt olisi siis vuorossa 2. raskain viikko, joka tulee menemään pieleen. Tuskin siinä sitten flunssan jälkeen seuraavalla viikolla mitään enkkoja ruvetaan tekemään.

Sitten vielä noista palautuksista..

1. 2-3min perusliikkeille 30-60sec apuliikkeille.

En tunne termiä apuliike. Onko sama kuin eristävä, eli esim. etureidet ja haukkarit ym. yhden nivelen liikkeet (=apuliike?) lyhyillä palautuksilla ja muut pidemmillä? Vai tehdäänkö 2a ja 2b kokonaan lyhyemmillä palautuksilla, nehän on periaatteessa 1a ja 1b apuja? Näin tein viime viikolla ja tuntui kyllä ihan hyvältä, tosin prässi taisi mennä vähän pidemmillä.

Jos ottais ensimmäisen postauksen ohjelman käyttöön, kannattaisko ottaa enemmän liikkeitä kun käyn 3 kertaa viikossa vain salilla? Vai kannattaako kattoa joku muu ohjelma kokonaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^

Mihin tää perustuu? Miksei voisi tehdä 2-jakoisella 3 kertaa vkossa? Lisää vaan liikkeitä mukaan ja pystyypähän tehdä sarjat ns. loppuun asti.

Jos ottais ensimmäisen postauksen ohjelman käyttöön, kannattaisko ottaa enemmän liikkeitä kun käyn 3 kertaa viikossa vain salilla? Vai kannattaako kattoa joku muu ohjelma kokonaan?

Hyvin tällainen ohjelma toimii myös kolmella viikottaiselle treenillä... siinä on ihan riittävästi työtä tuollaisenaankin.
Silloni tietty 4 eri treeniä kiertää reilun viikon jaolla:

vko1 Treenit 1, 2, 3
vko2 Treenit 4, 1, 2
vko3 Treenit 3, 4, 1
vko4 Treenit 2, 3, 4
jne.

^

Mihin tää perustuu? Miksei voisi tehdä 2-jakoisella 3 kertaa vkossa? Lisää vaan liikkeitä mukaan ja pystyypähän tehdä sarjat ns. loppuun asti.

Eipä juur mihinkään muuhun kun omaan mielipiteeseeni. Ajattelin vaan et jos ottaa liikkeitä lisää niin salilla menee pidempään ja pakkiksen mielestä jos on salilla liikaa niin alkaa erittyyn kortisolia :rolleyes: ja lisäks siihen et 1 tai 3 jakosel pystys rasittaan lihasta suhteessa enemmän. Sekä viel siihen et musta tuntuu et mulla on jopa liikaa lepopäiviä kun treenipäivät tosiaan ma,ti ja to,pe.

Mutta ei siinä, näköjään tää toimii jopa 3x viikkoon :)

En tunne termiä apuliike. Onko sama kuin eristävä, eli esim. etureidet ja haukkarit ym. yhden nivelen liikkeet (=apuliike?) lyhyillä palautuksilla ja muut pidemmillä? Vai tehdäänkö 2a ja 2b kokonaan lyhyemmillä palautuksilla, nehän on periaatteessa 1a ja 1b apuja? Näin tein viime viikolla ja tuntui kyllä ihan hyvältä, tosin prässi taisi mennä vähän pidemmillä.
Apuliike ei ole sama kuin eristävä sillä tämä voi tarkoittaa myös moninivel liikettä kuten esim minä tykkään tehdä apuliikkeenä etureisille prässiä kyykyn jälkeen reidenojennuksen sijasta.
Eristävät ovat nimensä mukaan eristäviä liikkeitä eikä niissä työskentele montaa lihasta samanaikasesti.

Mitenkäs Miken 2x6-penkkiohjelma kannattaa sijoittaa tähän? Jos tekee maanantaina penkin 2x6 ja vinopenkin 2x6, ja torstaina kapean penkin 2x6 ja ranskalaiset punnerrukset 2x8, niin maanantaina ei varmaankaan tehdä ollenkaan ojentajia eikä pystypunnerrusta? Vai kannattaako kuitenkin tehdä pystypunnerrusta maanantaina esim 3x6?

Mulla olis tällä hetkellä käytössä seuraavanlainen ohjelma, ja kysymys kuuluukin onko siinä mitään järkeä ja mitä parannus ehdotuksia teillä olisi? Huomautuksia kaivataan esim. toistomääristä, sarjoista liikkeistä ym.

Treeni 1(maanantai): Penkki 5x5, dippi 4x max, olkapäät istuen niskan takaa tangolla 4x6-8,ojentajat penkissä(kädet 90asteen kulmaan)3x8 , vipunosto sivuille 4x10, vinopenkki käsipainoilla 3-4x8, ojentajat taljassa 3xmax12. Tähän vielä jalkoja ja vatsoja päälle: takakyykky 4-5x6 ja yhden jalan prässi 3x 6-8, vatsat 5x6-8 painolla.

Treeni 2(tiistai): Hauiskääntö käyrällä tangolla 4x6-8, hauiskääntö istuen käsipainoilla 4xmax10, ylätalja leveä myötäote 4x 8, hammer(tuettu) 4x8-10, alatalja 4x8, epäkkäät 4x10. Tähän päälle pohkeet, etureidet ja takareidet.

Keskiviikko airobista liikuntaa ja huili.

Treeni 3(torstai): käytännössä sama kuin treeni 1, paitsi penkki 8x3 nopeus (50%) ja muutenkin hieman kevyempi.

Treeni 4(perjantai): käytännössä sama kuin treeni 2, mutta hieman kevyemmin.

Ja seuraava treeni 1 on sitten sunnuntaina, josta kierto taas alkaa. Kannattaisiko tässä esimerkissa toi sunnuntai myös pitää vapaata ja noudattaa viikonpäivä rytmiä säännöllisesti?

Varsinkin treeni 1 ja 2 ovat todella kuluttavia ja ne viedään ihan piippuun asti. Aikaa jokaiseen treeniin kuluu 1,5-2h.
Eli siis parannus ehdotuksia otetaan vastaan ja jos tuo ohjelma on ihan päin helvettiä niin senkin voi myös ilmoittaa!

Ei tossa nyt paljoa järkeä ole. Et voi treenata jalkoja ekassa ja tokassa treenissä, ellet jaa niitä etureisiin ja takareisiin (vetävät/työntävät). Tiistaina teet hauiksille 12 sarjaa, mikä on liikaa. Jos teet saman perjantaina, teet tällöin 24 sarjaa pelkille hauiksille viikossa. Kaksjakosessa ei ole tarkoitus tehdä sarjoja loppuun asti, paitsi ehkä treenikierron vikoilla viikoilla.

Suosittelisin ottamaan vaikka ekalta sivulta elaston ohjelman tai alottelijoiden osion FAQ:ista.

Edit: Ja vielä vinkkinä että sopiva kesto treenille on 60min. Jos teet aerobista loppuun tai alkuun niin saa mennä vähän yli. Toki jos vedät palkkaria jo jossain vaiheessa treeniä, saa se mun puolesta venyä.

Seuraavanlaisella 2-jakoisella nyt vääntänyt menemään jonnin aikaa 3 kertaa viikkoon (treeni A ja B vuoroviikoin 2x)

Treeni A (Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat)
Penkki 2x
Vinop kp 2x
Takakyykky/Prässi 3x
Reiden ojennus 3x
Pystypunnerrus kp 2x
Viparit taakse/sivulle 2x
Ranskalainen punnerrus 3x

Treeni B (selkä, takareidet, pohkeet, hauberit)
Kulmasoutu 3x
Leuat/ylätalja 3x
SJMV 3x
reiden koukistus 2x
pohkeet 3x
hauis scot 3x

Muuten homma rokkaa vallan mainiosti, mutta treeni A tuntuu todella paljon raskaammalta kuin treeni B ja aikaakin menee yleensä vähän enemmän kun pakko pitää pidempiä taukoja sarjojen välissä kun on ihan puhki. Sarjamäärähän molemmissa on identtinen. Miten keventäisitte treeniä A? Olen miettinyt reiden ojennuksien ja/tai viparien jättämistä nyt ainakin pois ohjelmasta tai ainakin joka toisesta treenistä.

Viimeksi muokattu:
Ajattelin ottaa tuon elaston 2-jakoisen ohjelman käyttöön. Onko se siis koottu tämän koko viestiketjun kommenttien pohjalta ja on näin ollen viimisen päälle mietitty?

Salilla on tullut joku vuosi rampattua, mutta kai se progressio on nimenomaan puuttunut, kun painomäärät ja paino junnaa samoissa. Eli tuota elaston 2-jakoisen ohjelman progressiota tulisi varmaan toteuttaa jokaisessa liikkeessä?

Tuossahan on 1a/2a 4-6 ja 1b/2b 8-15 toistoa. Mites tässä ohjelmassa kannattais toteuttaa, jos haluaa vaihtelua toistomääriin. Yleisesti puhutaan, että toistomääriä olisi hyvä vaihdella esim. kuukauden välein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom