1-jakoinen

Pitää miettiä jonkinnäköinen 1-jakoinen itselleni, pääfokuksena takareidet/pakarat, keskivartalo ja olkapäät. Selkä on paskana enkä voi tehdä sjmv paitsi jos teen sen yhdellä jalalla, takakyykky ei käy. Hauis/ojentajaa ei tarvitse treenata.

Miltä kuulostaa:

Etukyykky
Sjmv yhdellä jalalla
Penkkipunnerrus
Ylätalja
Viparit
Vatsat

Jotain tarttis vielä pakaralle keksiä...

Hyvältä näyttää. Vaihtelua jos haluat niin vuorokerroin sjmv kanssa lantionnostot painoilla, penkin kanssa pystäri vaikka, ylätaljan leveä soutu. Toi leveän soudun lisääminen mun mielestä tärkeetä olkapäiden terveyden ja ryhdin kannalta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvältä näyttää. Vaihtelua jos haluat niin vuorokerroin sjmv kanssa lantionnostot painoilla, penkin kanssa pystäri vaikka, ylätaljan leveä soutu. Toi leveän soudun lisääminen mun mielestä tärkeetä olkapäiden terveyden ja ryhdin kannalta
Jes, kiitos, lisäsin nämä niin voi vaihdella. Just ryhtiä pitäisi saada paremmaksi, tai noita lapoja tukevimmiksi, siis lapatukea paremmaksi.

Pitää miettiä jonkinnäköinen 1-jakoinen itselleni, pääfokuksena takareidet/pakarat, keskivartalo ja olkapäät. Selkä on paskana enkä voi tehdä sjmv paitsi jos teen sen yhdellä jalalla, takakyykky ei käy. Hauis/ojentajaa ei tarvitse treenata.

Miltä kuulostaa:

Etukyykky
Sjmv yhdellä jalalla
Penkkipunnerrus
Ylätalja
Viparit
Vatsat

Jotain tarttis vielä pakaralle keksiä...
Olkapäiden kannalta näyttää hyvin huonolta. Ei yhtään perusliikettä niille. Pelkillä vipareilla ei olkapäitä kasvateta. Joku pystypunnerrus mukaan. Ja se ohjelmaan heti kyykkyjen perään. Ei penkin jälkeen. Penkki syö olkapää treenistä tehot. Makuasia onko punnerrus se etu vai niskantakaa punnerrus ja vauhdilla tai ilman vai seisten tai istuen. Variaatioita löytyy. Jos haluat samalla keskivartalolle treeniä, testaapas Savickas press. Myös vauhtipunnerrus vahvistaa hyvin koko keski kroppaa. Pakaroille tehokkaimpana pidän askelkyykkyä pitkällä askeleella. Prässi jalat ylhäällä toimii myös.

Oon pystäriä joskus tehnytkin mutta se ei tunnu oikein hyvältä liikkeeltä. Mulla herkästi karkaa olkapäiltä epäkkäiden yläosalle. Jos ottais ensin viparit jolla esiväsyttäis ja sitten perään pystäri?
Parhaiten ottaa olkapäihin kun pidän pistareita treeneissä parille.

Oon pystäriä joskus tehnytkin mutta se ei tunnu oikein hyvältä liikkeeltä. Mulla herkästi karkaa olkapäiltä epäkkäiden yläosalle. Jos ottais ensin viparit jolla esiväsyttäis ja sitten perään pystäri?
Parhaiten ottaa olkapäihin kun pidän pistareita treeneissä parille.
Kyllähän se pistareiden pitäminen ottaa olkapäihin, kuten ottaa jos maalaat aitaa. Mutta ei niillä ole merkitystä olkapäiden lihasten ja voiman kasvuun. Vaatii raskaita perusliikkeitä liikkeitä kuten kaikki muutkin lihakset. Ottaa ne pystypunnerrukset aina vähän epäkkäisiin, ei kannata pikku pumpista hätkähtää. Ei niitä oikein voi niin väärin tehdä ettei olkapäät rasittuisi enemmän. Kokeile pystäriä kässäreillä tai niskantakaa punnerrusta. Tietty voi myös etukäteis väsyttää välillä. Bodarit käyttää sitä kikkaa. Voiman hankinnassa paras silti tehdä raskaat liikkeet ekana.

Nyt otti hyvin jopa ne viparit olkapäihin kun latasin niihin reilusti painoa että just sain kutoset tehtyä. Nuo kahdentoista sarjat ei oikein tunnu missään, paitsi noitten kutosten jälkeen.

Nyt otti hyvin jopa ne viparit olkapäihin kun latasin niihin reilusti painoa että just sain kutoset tehtyä. Nuo kahdentoista sarjat ei oikein tunnu missään, paitsi noitten kutosten jälkeen.
Kokeile pystäreissäkin lyhyempiä sarjoja jos olet tehnyt aina pidempiä.

Pitäis aloittaa kohta pidemmät sarjat kun saa tuon piikkauksen loppuun, kommentteja suunnitelmasta?
Tarkoitus olis mennä jollain 3x8-4x10 seteillä ehken 3-4x3viikkoa, kevyet välissä.

Ma:
-Vatsat voimapyörä
-penkki
-pendlay row
-dippi lisäp

Ke:
-Vatsat lankut(etu+sivut)
-kyykky
-pystäri
-julle/SJMV
-etunojapunn lisäp+kahvat

La:
-Vatsat jalk nostot
-mave
-etukyykky
-leuat lisäp(vuorotellen VO ja MO)

Pitäis aloittaa kohta pidemmät sarjat kun saa tuon piikkauksen loppuun, kommentteja suunnitelmasta?
Tarkoitus olis mennä jollain 3x8-4x10 seteillä ehken 3-4x3viikkoa, kevyet välissä.

Ma:
-Vatsat voimapyörä
-penkki
-pendlay row
-dippi lisäp

Ke:
-Vatsat lankut(etu+sivut)
-kyykky
-pystäri
-julle/SJMV
-etunojapunn lisäp+kahvat

La:
-Vatsat jalk nostot
-mave
-etukyykky
-leuat lisäp(vuorotellen VO ja MO)
Onko tuo liikkeiden järjestys myös? Vatsat ennen kyykkyä ja mavea esim.?

^Kyllä, vatsat on tarkoituksella ensin. Jotta saan niihin tehoa+lankut (myös sivuille) ennen kyykkyä aktivoi hyvin korsettia, toimii mulle. Saa tukevuutta kyykyssä keskivartaloon paremmin.
Ja muutoinkin liikkeiden järjestys listan mukainen.

^Kyllä, vatsat on tarkoituksella ensin. Jotta saan niihin tehoa+lankut (myös sivuille) ennen kyykkyä aktivoi hyvin korsettia, toimii mulle. Saa tukevuutta kyykyssä keskivartaloon paremmin.
Ja muutoinkin liikkeiden järjestys listan mukainen.
Itse en kyllä väsyttäisi keskikroppaa ennen kyykkyä tai mavea mutta jokainen tyylillään.

Ei kyse ole väsyttämisestä. Vaan lihasten aktivoinnista. Ko. liikkeet hyötyvät tuosta, eivät kärsi.
Minäkään en usko että vatsan treenaaminen ekana pilaa kenenkään treeniä. Enempi vain pinttynyt tapa että vatsa pitää tehdä treenin lopussa. Ei se vatsa mene niin romuksi että koko muu kroppa on käyttökelvoton loppu treenin.

No, vatsat on tärkeä lihasryhmä. Myös sille kyykylle ja mavelle. Se liike mille halutaan eniten tehoa tehdään ensiksi, eikö? ;)
Ja lisäksi, ne vatsat tosiaan tulee tehtyä, ja hyvällä teholla kun tekee ne ensin.
Ja oikeasti esim lankut auttaa aktivoimaan syviä vatsalihaksia paremmin siihen kyykkyyn->kyykyn tekniikka pysyy parempana.

Mutta lähinnä mua kiinnostais tietää onko ohjelma muutoin jotakuinkin järkevä? 5-kymppiselle kotikuntoilijalle.

No kyllä tuo keskikroppailu pitää selkeän iisinä pitää, jos sen tarkotus on "aktivoida" eikä treenata. Ei kyllä ole aidosti mitään järkeä väsyttää etukäteen tärkeätä tukilihassettiä ennen isoja moninivelliikkeitä. Tässä ei ole mitään epäselvää. Varsinkin, jos vatsaosiot on staattisia tai semistaattisia. Ne kehittyy erinomaisesti ison liikkeen mukana ja omina liikkeinä sen jälkeen tehtynä. Vatsa toimii synergistisesti eri kerroksissa, niitä ei ole tarve eristää eikä varsinkaan treenin alussa. Muutoin tekeminen suht ok tuossa. Tosin brilleaux on tässä antanut usein ymmärtää, ettei häntä neuvot niin kiinnosta, vaan oma mielipide on jo totuudeksi lukittu.

Onks tolle mahan reenaamiselle jotain hyvää nyrkkisääntöö miten se pitäis hoitaa? Itelläkin tulee vähän heikonlaisesti vatsaa reenattuu. Yleensä liikkeinä vatsaataljassa, polvennostoja riipunnasta ja nelinkontin konttausasentoon ja vastakkainen käsi ja jalkaa ''omaan''suuntaan(eteen ja taakse).

Onks tolle mahan reenaamiselle jotain hyvää nyrkkisääntöö miten se pitäis hoitaa? Itelläkin tulee vähän heikonlaisesti vatsaa reenattuu. Yleensä liikkeinä vatsaataljassa, polvennostoja riipunnasta ja nelinkontin konttausasentoon ja vastakkainen käsi ja jalkaa ''omaan''suuntaan(eteen ja taakse).
Samanlailla kuin muitakin lihaksia. Ei ainakaan kovin yleisellä tyylillä että 50-100 toiston sarjoja. Vatsaakin kannattaa reenata lyhyillä sarjoilla ja lisäpainoilla.

Just noin ^. Raskasta kamaa. Se on päälihasryhmä kuitenki, vaikkei pääliikuttaja monissakaan liikkeissä. Suoria vatsoja, kiertäen, staattisia pitoja. Monipuolista ja rankkaa ja hyvä tulee!

Mulla on nyrkkisääntö, että joka kerta loppuun maha vaikka väkisin. Vuorotreenein suoraa ja kiertoa, toistoalue sama ku muussakin reenissä, vaihtaa liikettä jokusen viikon välein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom