1-jakoinen

Moro pitäisi alkaa parin viikon päästä paukuttamaan treenejä ekaa kertaa ilman valmentajaa varmaan 1,5 vuoteen ja voin sanoa kyllä olevan ihan kujalla miten tässä lähtis liikkeelle :D Käytännössä aina oon tehnyt 2 jakosen läpi kaks kertaa viikossa ja nyt on pakko siirtyä kyllä 1 jakoseen kolme kertaa viikossa.

1. Päivä
Lowbar kyykky (Tavote kyykätä 210-220 vuoden loppuun mennessä niin mietin jos tekis perus 5/3/1 tähän)
Penkki nopeus kuminauhoilla (Ihan vaan mielenkiinnosta haluisin kokeilla. Ilmeisesti 40-50% maksimista ja punaset kumpparit tähän hyvät)
Leuanveto, vastaote (Raskas penkki söis tästä tehoja aikalailla niin hyvä laittaa kevyemmälle penkki päivälle?)
Vatsat kone (Perus tekemistä tähän ja rpe 8 toiminu tässä parhaiten)

2.Päivä
Penkki voima (Tähän ihan perus hidas pienistä painoista lähtevä lineaarinen progressio kun loukkasin ac nivelen viikko sitten kun otin painon telineestä jotenkin huolimattomasti)
Etukyykky (tässä tavote 180 kiloa. Viime treenissä tuli 3x5 140 kilolla rpe 7.5)
Sealrow penkki otteella (Tää penkki vasta tuli salille ja tämä liike ilmeisesti "paras" mahollinen selälle penkin vastaliikkeeksi?)
Kyljet talja/smith (Kylkiä muutenvan kun ei oo pitkään aikaan tullut tehtyä)

3.Päivä
Maastaveto (Tätä tulee tehtyä varmasti aika pitkään todella kevyesti kun tuo ac nivel oireilee tässä kaikista eniten)
Pystypunnerrus (Perus pystypunnerrus seisaaltaan vaihtelun vuoksi.)
Kulmasoutu (
View: https://youtu.be/XIbxBpMYifc?t=178
itelle mave on kyllä selkeesti vaikein liike ja yläselkä ei kyllä pidä siinä millään niin jos tästä sais apuja)
Vatsat kiertäen kone

Miltäs nää liike valinnat ja järjestys näin alkuun edes näyttää? Mitään sarjoja, toistoja tai kuormia en oo vielä miettinyt kun tiedä edes onko tässä jaossa järkeä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro pitäisi alkaa parin viikon päästä paukuttamaan treenejä ekaa kertaa ilman valmentajaa varmaan 1,5 vuoteen ja voin sanoa kyllä olevan ihan kujalla miten tässä lähtis liikkeelle :D Käytännössä aina oon tehnyt 2 jakosen läpi kaks kertaa viikossa ja nyt on pakko siirtyä kyllä 1 jakoseen kolme kertaa viikossa.

1. Päivä
Lowbar kyykky (Tavote kyykätä 210-220 vuoden loppuun mennessä niin mietin jos tekis perus 5/3/1 tähän)
Penkki nopeus kuminauhoilla (Ihan vaan mielenkiinnosta haluisin kokeilla. Ilmeisesti 40-50% maksimista ja punaset kumpparit tähän hyvät)
Leuanveto, vastaote (Raskas penkki söis tästä tehoja aikalailla niin hyvä laittaa kevyemmälle penkki päivälle?)
Vatsat kone (Perus tekemistä tähän ja rpe 8 toiminu tässä parhaiten)

2.Päivä
Penkki voima (Tähän ihan perus hidas pienistä painoista lähtevä lineaarinen progressio kun loukkasin ac nivelen viikko sitten kun otin painon telineestä jotenkin huolimattomasti)
Etukyykky (tässä tavote 180 kiloa. Viime treenissä tuli 3x5 140 kilolla rpe 7.5)
Sealrow penkki otteella (Tää penkki vasta tuli salille ja tämä liike ilmeisesti "paras" mahollinen selälle penkin vastaliikkeeksi?)
Kyljet talja/smith (Kylkiä muutenvan kun ei oo pitkään aikaan tullut tehtyä)

3.Päivä
Maastaveto (Tätä tulee tehtyä varmasti aika pitkään todella kevyesti kun tuo ac nivel oireilee tässä kaikista eniten)
Pystypunnerrus (Perus pystypunnerrus seisaaltaan vaihtelun vuoksi.)
Kulmasoutu (
View: https://youtu.be/XIbxBpMYifc?t=178
itelle mave on kyllä selkeesti vaikein liike ja yläselkä ei kyllä pidä siinä millään niin jos tästä sais apuja)
Vatsat kiertäen kone

Miltäs nää liike valinnat ja järjestys näin alkuun edes näyttää? Mitään sarjoja, toistoja tai kuormia en oo vielä miettinyt kun tiedä edes onko tässä jaossa järkeä.

Huono valmentaja jos oot jääny ihan tyhjän päälle. Kaksi-/nelijakoisenkin voi tehdä kolmesti viikkoon, kierto on vaan yli 7 päivää. Yläselkä on helppo korjata mut pitäis nähdä videolta että onko siellä oikeasti ongelma. Seal row on muuten hyvä mutta saattaa rasittaa alaselkää turhaan ja liikerata on lyhyt jos tulee penkki vastaan suoralla tangolla, parempi on se etunojahässäkkä. Pääasia että saa lapaluut liikkumaan. Soutaa voi monella eri tapaa riippuen mihin kohtaa selästä tähtää. Tuon Woolamin tyylin ajattelen enemmänkin vedon kokonaisvaltaisena apuliikkeenä kuin selkäliikkeenä enkä juuri yritä edes hakea lihastuntumaa. Kyykky, etukyykky ja mave raskaana saman viikon aikana voi syödä miestä, lähinnä hyvä huomioida. Oletan et tonne tulee myös muuta pientä apuliikettä?
Nopeustreenit on jokaisen kyllä hyvä ainakin kokeilla, etenkin kuminauhojen kanssa pistää miettimään vähän eri tavalla.

Huono valmentaja jos oot jääny ihan tyhjän päälle. Kaksi-/nelijakoisenkin voi tehdä kolmesti viikkoon, kierto on vaan yli 7 päivää. Yläselkä on helppo korjata mut pitäis nähdä videolta että onko siellä oikeasti ongelma. Seal row on muuten hyvä mutta saattaa rasittaa alaselkää turhaan ja liikerata on lyhyt jos tulee penkki vastaan suoralla tangolla, parempi on se etunojahässäkkä. Pääasia että saa lapaluut liikkumaan. Soutaa voi monella eri tapaa riippuen mihin kohtaa selästä tähtää. Tuon Woolamin tyylin ajattelen enemmänkin vedon kokonaisvaltaisena apuliikkeenä kuin selkäliikkeenä enkä juuri yritä edes hakea lihastuntumaa. Kyykky, etukyykky ja mave raskaana saman viikon aikana voi syödä miestä, lähinnä hyvä huomioida. Oletan et tonne tulee myös muuta pientä apuliikettä?
Nopeustreenit on jokaisen kyllä hyvä ainakin kokeilla, etenkin kuminauhojen kanssa pistää miettimään vähän eri tavalla.

En mä kyllä olettanut että valmentajan pitäis maksetun ajan jälkeen mitään ohjelmia enää tehdä ja en kyllä oleta tämänkään jälkeen.

Millä tavalla sealrow alaselkää rasittaa? En oo huomannu kertaakaan että niin tekis 🧐

Kyykyissä ja mavessa on kyllä lähes aina tarkotus jättää varastoon sen pari toistoa niin ei ne niin raskaita nyt loppu peleissä ole ja jos siltä tuntuu ottaa extra vapaita.

Mitä apuliikkeitä tonne laittaisit? Jotaki käsiä ei kyllä kiinnosta yhtäön edes treenata 😄

Hyvä yleinen jakohan toi on ja ei kummempia päällekkäisyyksiä. Kummaripenkin vois tehdä vähä normaalia kapeemmalla. Kaikkien apujen valinta pitäs olla siitä pääliikkeen analyysistä lähtöisin, ei muuten vaan valittua. Eli tässäkin vaikee sanoa liikevalintojen osuvuutta tietämättä sun pääliikenostojen ongelmia.

Hyljesoutu on erinomainen alaselkää säästävä selän yleisliike sekä leveänä että kapeana, käsipainoilla ja tangolla. Sopii kehiin oikein hyvin, eikä rassaa vetoo ajatellen alaselkää, kuten esim kulmasoudut. Leveellä tekisin lavanlähentäjien voimatasojen takia.

"Nopee" solukko aktivoituu ensisijaisesti kuorman suuruuden mukaan. Kevyellä kuormalla on selkeesti vaikeempaa saada se rekry kuntoon. Vahvasti psyykkistä kamaa. Eli joka ainoa työsarjatoisto pitäs tehdä maksimiteholla. Eri asia sitten, jos varsinaisessa liikenopeudessa on kehittämisen varaa.

Enempi sun kehitykselle merkkaa se treenien suunnittelu, että saat rakennettua kunnon pohjan niille maksimeille. En tiä sun valmennuksen taustoja, mutta ainahan se suunnitelmallisuus on parempi ku toi sun "ihan kujalla" oleminen. Tuskin mun porukassa oot kuitenkaan ollut?🤔 Netin valmisohjelmien ongelma on niiden yksilöllisyyden puute. Ne ei ota huomioon sun ominaisuuksia, päivän kuntoa jne jne.

Jotain epäsuoria apuja ja himputteluja tuonne ei ees niinkää kaivata ja erilaisilla pääliikevariaatioilla homma pelittää vallan hyvin. Mulla on useitakin erittäin kovia nostajia jengissä, ketkä treenaa modatulla yksjakosella. Kiertäjäkalvosin- ja lavanlähentäjäliikkeet on melkein ainoat extrat, mitä teetän kaikille minimalisteillekin.

Viimeksi muokattu:
En mä kyllä olettanut että valmentajan pitäis maksetun ajan jälkeen mitään ohjelmia enää tehdä ja en kyllä oleta tämänkään jälkeen.

Millä tavalla sealrow alaselkää rasittaa? En oo huomannu kertaakaan että niin tekis 🧐

Kyykyissä ja mavessa on kyllä lähes aina tarkotus jättää varastoon sen pari toistoa niin ei ne niin raskaita nyt loppu peleissä ole ja jos siltä tuntuu ottaa extra vapaita.

Mitä apuliikkeitä tonne laittaisit? Jotaki käsiä ei kyllä kiinnosta yhtäön edes treenata 😄
Meinaan sitä että valmentajan homma ois opettaa treenaamaan itse, pelkästä ohjelman kirjoittamisesta on aika turha paljoa maksaa. Jos se hyljesoutu toimii halutusti niin ehdottomasti tee sitten sitä, nostin vaan huomioitavan seikan esille. Apuliikkeet riippuu vähän miten kukin reagoi, jos (esim.) penkki nousee tasaisesti ihan vaan penkkaamalla niin rikkinäistä ei kannata korjata. Mutta jos ei niin esim. se käsien treenaaminen voi olla tarpeellista. Ojentajat, selkä, perse, takareidet ja vatsat on ainakin sellaset mitkä tavallaan vaatii huomiota pääliikkeiden ulkopuolellakin. Mavesta on tavallaan vaikein palautua niin varsinkaan yksijakoisessa en tekis kuin kahden viikon välein ja korkeintaan kerran viikkoon jotain kevyempää variaatiota. Toisaalta jos se on heikkous niin siihen täytyy enemmän keskittyä mutta se on sitten muusta pois. Balanssi siis löydettävä. Hyvä vaihtoehto on myös nyt pitää 8-12 viikon jakso ihan pelkkää bodailua ja sitten palata voimatouhuun uuden lihasmassan kanssa. Psyykkinen taukokin numeroiden jahtaamisesta voi tehdä ihan hyvää ja voit tuon olkapään parsia kasaan.

Ei valmentajan homma kyllä mikään opettaja ole olla. Jotku käyttää koutsia kouluna ja mullakin on jengissä useita ammattivalmentajia tuosta syystä myös. Mutta ei sen valmennuksen lähtökohtaisesti pedagogista pidä eikä tarvi olla. Ja nyt puhun siis tulostavoitteellisesta urheiluvalmennuksesta, en liikkeiden opettamisesta aloittelijalle tms.

Ajat muuttuu. Ennen oli itsestään selvää että tietoa ei annettu käytettäväksi muille senttiäkään enempää kuin on pakko, koska siitä omasta erikoisuudesta tehtiin leipä. Nykyäänkin tuota koulukuntaa on koska se on "perinteinen" "aina ollut niin" jne. Mutta kyllä onneksi internetin vallittua jo vuosikymmeniä ollaan tulossa siihen pisteeseen että tieto ei ole salaista ja tiedon soveltamisesta käytäntöön maksetaan nykyään, ei pelkästä tiedosta. Ja valmentaja joka ei saa selvennettyä miksi asioita tehdään on vain yksinkertaisesti heikkolahjainen opettaja(vrt matikanopettaja joka tietää numerot muttei osaa opettaa laskemaan).

No eipä kyllä mene noin mustavalkoisesti tää touhu ei. Valmennustyötä 30v ja opettajahommia 25v tehneenä sanoisin asian olevan hieman moniulotteisempi. Valmentajan tulee kyllä tietää, miksi asiat tehdään. Täähän on itsestäänselvää. Ei valmennus mihinkään säkään voi perustua. Ei niiden tekemisten perinpohjanen perustelu sille urheilijalle ole valmentajan tehtävä ollenkaan aina kuitenkaan. Jos se yhteistyö kaipaa sitä kommunikaatiota, asia on tietenkin ihan eri. Mullakin on hyvin erilaisia valmennussuhteita. Joku ei kaipaa tai edes halua yhtään mitään syvempää tai perusteltua mun suunnasta, vaan luottaa siihen, miten suunnitelma menee. Näin myös muutaman ammattivalmentajan kohdalla, vaikka vois kuvitella just sillon homman olevan suht kakssuuntaista. Jotkut sitten kaipaavat enemmän keskustelevampaa suhdetta ja hyvä niin, sopii mulle erittäin hyvin. Kaikki mitä teetän, pystyn perusteleen varsin tiukasti, joten semmosen kanssa, jolle se kommunikaatio muodostaa osan motivaatiota ja luottamusta, keskustelua on paljonkin. Ihmiset on erilaisia ja sen mukaan mennään aina ja joka tapauksessa. Ei millään kaavalla, miten oletetaan asioiden aina ja kaikkien kohdalla menevän.

Eihän tämä taas tänne ketjuun kuulu mutta... kun sitä infoa on ilmaiseksi loputon määrä saatavilla niin minusta valmentajan ainoa tehtävä olisi neuvoa sen soveltaminen ja itse treenaaminen. Muuten on sama käydä ostamassa vaikka 531 ja lopputulos on sama. Pelkällä netin kautta ohjelman kirjoittamisella ei saavuteta yhtään mitään. Jotkut nostajat sitä ilmeisesti haluaa mutta se on vaan omaa laiskuutta ja sillä ei pääse sen pidemmälle kuin muutaman illan opiskelulla. Vai onko vaan minun päässä ihan typerä ajatus että joku toinen tuntisi kroppani ja treenini paremmin kuin minä itse? Tai vielä parempi että perustelu jollekin asialle ohjelmassa on ''koska valmentaja sen sinne laittoi''. En tiedä mikä on Sorvomik:n keissi mutta '' ihan kujalla miten tässä lähtis liikkeelle'' 18kk jälkeen kuulostaa aika pahalta. Saatanan RPE:kin tuolla mainittu. [/avautuminen]

Jatkakaa.

Valmentajan tehtävä on soveltaa se olemassaoleva tieto kullekin urheilijalle toimivimmaksi suunnitelmaksi kohti parempia tuloksia. Juuri sen takia urheilija hakeutuu valmennukseen, koska hänellä ei riitä kykyjä/ haluja/ kiinnostusta/ aikaa jne jne rakentaa sitä ohjelmointia itse. Ei valmennuksen tehtävä ole kuitenkaan opettaa urheilijaa olemaan oma valmentajansa, koska siinä olis taas yksi asia, mitä urheilijan ittensä pitäs opetella kaiken treenaamisen lisäksi.

Jotkut kovasti haluaa oppia tekemisistään ja se on mulle oikein fine ja sitäkin todella paljon teen. Se tekemisen pedagogisoiminen vaan ei oo valmentamisessa se ydinjuttu missään nimessä. Tässä on tosi paljon vaihtelua mulla ja se tässä nyt pitää mun teksteistä osata lukea. Hyvin erilaisia valmennussuhteita on ja ei ollenkaan edes urheilijan taso sitä määrittele mun kokemuksen perusteella, miten vuorovaikutteista se tekeminen on. Ei myöskään valmennussuhteen pituus.

Ja kyllä: mä tunnen hyvin monen valmennettavani kunnon paremmin kuin he itse. Suurimman osan valmennuksesta teen "pelkillä netin kautta kirjoitetuilla ohjelmilla" ja ei siinä ole sen enempää ihmeellistä kuin vieressä seisoskelemallakaan. Eri asia olis joku laji, missä tekninen osaaminen on isossa osassa. Missään nimessä netin valmisohjelmat ei kuitenkaan yllä yksilöllisen seurantapohjaisen valmennuksen tasolle kuin säkällä oli valmennus sitten etätouhua tai ei. Mitään valmiskaavoja en ole ite koskaan käyttänyt.

En tajua, miksi RPE tms sarjatiukkuussysteemi ois jotenki saatanasta. En oo ite käyttäny prosentteja valmennuksessa 1000 vuoteen ja se on ollu yks iso tekijä menestyksessä.

Hyvä yleinen jakohan toi on ja ei kummempia päällekkäisyyksiä. Kummaripenkin vois tehdä vähä normaalia kapeemmalla. Kaikkien apujen valinta pitäs olla siitä pääliikkeen analyysistä lähtöisin, ei muuten vaan valittua. Eli tässäkin vaikee sanoa liikevalintojen osuvuutta tietämättä sun pääliikenostojen ongelmia.

Hyljesoutu on erinomainen alaselkää säästävä selän yleisliike sekä leveänä että kapeana, käsipainoilla ja tangolla. Sopii kehiin oikein hyvin, eikä rassaa vetoo ajatellen alaselkää, kuten esim kulmasoudut. Leveellä tekisin lavanlähentäjien voimatasojen takia.

"Nopee" solukko aktivoituu ensisijaisesti kuorman suuruuden mukaan. Kevyellä kuormalla on selkeesti vaikeempaa saada se rekry kuntoon. Vahvasti psyykkistä kamaa. Eli joka ainoa työsarjatoisto pitäs tehdä maksimiteholla. Eri asia sitten, jos varsinaisessa liikenopeudessa on kehittämisen varaa.

Enempi sun kehitykselle merkkaa se treenien suunnittelu, että saat rakennettua kunnon pohjan niille maksimeille. En tiä sun valmennuksen taustoja, mutta ainahan se suunnitelmallisuus on parempi ku toi sun "ihan kujalla" oleminen. Tuskin mun porukassa oot kuitenkaan ollut?🤔 Netin valmisohjelmien ongelma on niiden yksilöllisyyden puute. Ne ei ota huomioon sun ominaisuuksia, päivän kuntoa jne jne.

Jotain epäsuoria apuja ja himputteluja tuonne ei ees niinkää kaivata ja erilaisilla pääliikevariaatioilla homma pelittää vallan hyvin. Mulla on useitakin erittäin kovia nostajia jengissä, ketkä treenaa modatulla yksjakosella. Kiertäjäkalvosin- ja lavanlähentäjäliikkeet on melkein ainoat extrat, mitä teetän kaikille minimalisteillekin.

Tuo kumppari penkki ihan vaan kokeiluna nyt normi penkin rinnalle kun tuntuu että vauhti työnnöissä on laskenut niin kokeilen jos tuolla sitä saisi lisää. Vähän vielä epäselvää miten sitä kannattaisi tehdä mutta se selviää.

"Eri asia sitten, jos varsinaisessa liikenopeudessa on kehittämisen varaa." Juurinkin tämä. Ihan perus punnerruksetkin tuntuu nykyään liisteriltä vaikkakin tangossa on ennätys sarjapainot menossa.

"Tuskin mun porukassa oot kuitenkaan ollut?" Kyllä mä olen tälläkin hetkellä ja ilmottelin justiinsa että pitää homma pistää seis :D Onhan mulla dataa 1.5 vuodelta mutta en mä niitä kyllä niitä niin tarkasti ole seurannut vaan juurikin antanut ohjat sulle ja homma on menny kokoajan eteenpäin. Vuodessa kyykkykin nous jostain 130 kg maksimista 200kiloon.

Melkeen voisin kokeilla tuota että tekis maven kahden viikon välein kun nyt taas kun mennyt sarjat yli 80% maksimista niin tuntuu että ei tuu nostoista yhtään mitään.

Eihän tämä taas tänne ketjuun kuulu mutta... kun sitä infoa on ilmaiseksi loputon määrä saatavilla niin minusta valmentajan ainoa tehtävä olisi neuvoa sen soveltaminen ja itse treenaaminen. Muuten on sama käydä ostamassa vaikka 531 ja lopputulos on sama. Pelkällä netin kautta ohjelman kirjoittamisella ei saavuteta yhtään mitään. Jotkut nostajat sitä ilmeisesti haluaa mutta se on vaan omaa laiskuutta ja sillä ei pääse sen pidemmälle kuin muutaman illan opiskelulla. Vai onko vaan minun päässä ihan typerä ajatus että joku toinen tuntisi kroppani ja treenini paremmin kuin minä itse? Tai vielä parempi että perustelu jollekin asialle ohjelmassa on ''koska valmentaja sen sinne laittoi''. En tiedä mikä on Sorvomik:n keissi mutta '' ihan kujalla miten tässä lähtis liikkeelle'' 18kk jälkeen kuulostaa aika pahalta. Saatanan RPE:kin tuolla mainittu. [/avautuminen]

Jatkakaa.
Infoa on joo loputon määrä jokapaikassa mutta silti ihmiset ja hakevat valmennuksiin kokoajan. Tosi moni valmentaja hakeutuu toisen valmentajan valmennukseen ihan vaan sen takia että moni ei osaa olla optimistinen tekemistään kohtaan.

"Muuten on sama käydä ostamassa vaikka 531 ja lopputulos on sama.Pelkällä netin kautta ohjelman kirjoittamisella ei saavuteta yhtään mitään." tuo on kyllä ihan paskapuhetta että lopputulos on sama haha :D En usko että olet oikeasti ollut ikinä osaavan valmentajan remmissä kun tuommoista puhut. Meilläkin on Jto:n kanssa sähköposti ketjun viestien määrä lähellä 300 viestiä niin kyllä siellä keskustelua käydään vaikka päivittäin jos siltä tuntuu. Se valmis 5/3/1 plakaati tuskin osaa kertoa sulle mitä tehdä jos homma ei etene.

Minunkin elämäntilanteessa missä teen kahta työtä ja käyn koulua niin paljoa kiinnosta alkaa itse miettimään treenejä mutta nyt on vaan pakko.

Viimeksi muokattu:
Eiku tietenki oot :) Ei vaan tuo nimimerkki yhtään soitellu kelloja hehehee, vaikka nyt ku kattelee, suoraanhan se siinä on. No kirjottelehan vielä mulle, niin laitan sulle pikkusen infoa, miten sun kannattaa se jatko itekses laitella tulille. Pyritään mahdollisimman suoraviivaseen ja varsinkin stressittömään menoon siltä osin.

Jotkut nostajat sitä ilmeisesti haluaa mutta se on vaan omaa laiskuutta ja sillä ei pääse sen pidemmälle kuin muutaman illan opiskelulla. Vai onko vaan minun päässä ihan typerä ajatus että joku toinen tuntisi kroppani ja treenini paremmin kuin minä itse? Tai vielä parempi että perustelu jollekin asialle ohjelmassa on ''koska valmentaja sen sinne laittoi''. En tiedä mikä on Sorvomik:n keissi mutta '' ihan kujalla miten tässä lähtis liikkeelle'' 18kk jälkeen kuulostaa aika pahalta. Saatanan RPE:kin tuolla mainittu. [/avautuminen]

Jatkakaa.

Tässä ku nyt rapiat 5 vuotta "opiskeltu" jton leirissä niin huomaa, kuinka vähän sitä loppupeleissä aluksi tiesikään mistään mitään, varsinkaan ittestään tai voimaharjottelusta :D Sitä vaan luuli tietävänsä muka jotain, mut niinhän kaikki...

Intternetistä en oo ainakaan vielä löytänyt, miten just mun kroppa toimii ja että olis nettiä lukemalla sen tajunnut. Pikku hiljaa kun on kirjallisuutta imenyt ja jto:n oppeja, niin kehtaa jo myöntää, että alkaa jotain ymmärtää oman kroppansa päälle (ja varmaan monen muunkin). Sitä osaa tulkita ihan eri tavoin, kuin ilman tätä kokemusta.

18 kk on lyhyt aika oppia, ainaski mulle. Lisäksi elämä tuonut eteen kaikenlaista, missä tarvinut sopeuttamista. Enkä oo kyl kertaakaan tehny mitään, mille ei jo itekin tajuaisi perustetta.

Nyt pärjäisi omillaankin jo hyvin, mutta on tää ihan helppoa ja halpaa siihen nähden, että varmasti yks ammattitaitoisimmista valmentajista miettii sun reenis eikä tarvi ite vaivata kaalia ohjelmointiin niin senkin ajan voi käyttää muuhun, kun ei tässä ruuhkavuosina luppoaikaa juuri ole.

Ei pitäs netissä mitään sanoa kun kaikki ymmärretään väärin, minua ei nyt yhden kiipeilijän tekemiset kiinnosta. Pointtini oli vaan että miten on mahdollista että joku on valmennettavana 18kk eikä olevinaan osaa itselleen ohjelmarunkoa rakentaa. Mutta Sorvomik varmasti tiedät treenaamisesta enemmän kuin luulet kun käyt vaan asiaa miettimään.

"Muuten on sama käydä ostamassa vaikka 531 ja lopputulos on sama.Pelkällä netin kautta ohjelman kirjoittamisella ei saavuteta yhtään mitään." tuo on kyllä ihan paskapuhetta että lopputulos on sama haha :D
Tästä löisin vaikka vetoa että jos kysessä on vaan nettivalmennus niin itse johonkin runkoon kokeilemalla pääsee yhtä pitkälle. Ohjelma on kuitenkin(karkea yleistys) ekan 2-5 treenivuoden aikana toissijainen asia. Melko yksinkertaista asiaa kuitenkin eikä systeemit oo 60-luvun jälkeen juuri muuttuneet. Valmiit ohjelmat nyt harvemmin kovin pitkälle toimii, mutta asia on moniulotteisempi kuin liikkeiden ohjelmointi tekstin perusteella. Aina löytyy aikaa jos jotain haluaa tehdä, sitä paskaa en osta etteikö jotain ehdi tekemään. Tähän ei tarvii koittaa väittää vastaan. Motivaatiokysymys.
Jos haluaa vaan treenata ja ohjelman haluaa ulkoistaa niin antaa mennä, mutta pitää tietää että jos haluaa pidemmälle kehittyä voimalajeissa niin ns. ''autoregulation'' on opittava. Ja se tulee vaan kokemuksella ajan kanssa. Ihmiset nykyään käyttää enemmän aikaa puhelimen tai auton oston mietintään kuin omaan treenaamiseen koska se on olevinaan niin helvetin työlästä. Asiahan ei myöskään minulle kuulu, jos päätöstään haluaa puolustaa niin minulle sitä ei tarvii kertoa.

RPE ja prosentit on molemmat yhtä saatanasta jos niiden pohjalle koko ohjelman rakentaa, hyviä työkaluja kyllä. Ja ennenku joku tulee siitäkin inttämään niin maailmanmestareita on tehty molemmilla.

Takaisin asiaan;
Melkeen voisin kokeilla tuota että tekis maven kahden viikon välein kun nyt taas kun mennyt sarjat yli 80% maksimista niin tuntuu että ei tuu nostoista yhtään mitään.
Nopeustreeni on myös erittäin hyvää tekniikkaharjoittelua ja sellaisena sen lähinnä itse näen. Eli voi kerran viikkoon tehdä siellä 50% kieppeillä 6-10 ykköstä ja muutaman viikon välein sitten raskaampia vetoja, tai veto. En koe mavea kovin kehittäväksi tehdä sarjoina liikkeen luonteen vuoksi vaan kaikki on ykkösiä (merkittävät kuormat siis)eikä työsarjojen jäätyä ole kehitys kärsinyt, mut tää on sit taas vähän yksilökohtaistakin. SJMV ja sellasta muutama viikko kerrallaan siellä tällä mutta se on väkisinkin alle 70%. Lahjakkaammat vetäjät palautuu vaikka vetäis kahdesti viikkoon mut minusta ainakin tuntuu aina seuraavana päivänä että iskee flunssa, oli sitten sarjoja tai maksimaalinen veto. Nopeustreenistä, kuminauhoista ja ketjuista löytyy elitefts:ltä paljon infoa. Rivien välistä voi lukea ''westside''.

Monta hyvää vetäjää westsidelta on tullut? Kovia poikia kyykkäämään ja penkkaamaan kyllä, varsinkin kun on omat tuomarit ja kunnon puvut. Tekniikkaharjoittelu 50% painoilla on mielestäni aika turhaa. Jos on paska tekniikka niin fokus siihen kaikissa treeneissä. Kyllähän tekniikka pysyy lähes kaikilla hyvänä tuonne about 90% asti, eikä sen jälkeen ilmeneviä virheitä korjata hinkkaamalla ykkösiä 50%lla.

Olen eri mieltä siitäkin, että vetotreeneissä kannattaisi keskittyä pelkästään ykkösiin. Veto on omalla kohdallani ylivoimaisesti vähiten "herkkä" vn-liikkeistä. Jos siellä on voimaa niin se nousee. Penkissä ja kyykyssä olen kokenut, että piikkauksesta on enemmän hyötyä.

WSB ideologiasta löytyy paljon käyttökelpoisia juttuja, mutta ollaan ihan vakavissaan hetki. Montako huippua viimeiseen 10 vuoteen on RAW- ja varsinkaan testatulla raw-puolella treenannut wsb metodologiaa noudattaen? Louie on tehnyt valtavan duunin voimailun eteen, hattua päästä siitä, mutta kyllähän noi jutut on lähtenyt pahasti lapasesta.

Siis viitataanko tuolla "yhdellä kiipeilijällä" nyt muhun?? :unsure: Ja ettei jotakuta kiinnostakaan mun tekemiset? Mä olin just kirjottanut reilu 50 riviä tän päivän touhailuista. No perhana.

Siis viitataanko tuolla "yhdellä kiipeilijällä" nyt muhun?? :unsure: Ja ettei jotakuta kiinnostakaan mun tekemiset? Mä olin just kirjottanut reilu 50 riviä tän päivän touhailuista. No perhana.
Samaa miettisin et nyt on nerolla kyllä noussut pissi päähän jos kehtaa sun osaamista kyseenalaistaa. Mut hän tuntuu kyllä joka asiasta kaiken tietävän niin on varaa arvostella :cautious:

Oon sanonu tän moneen kertaa ja moneen ketjuun mutta sanon nyt vielä:

Mie en ikinä maksas enää kellekkään muulle valmennuksesta ku tuolle "yhdelle kiipeilijälle". Ja on kokeiltu muuten vaikka minkälaista valmennusta.

Nykyisinkin vaikka ei Juhan kanssa ole mitään varsinaista valmennus-suhdetta, jutellaan kyllä suht tiheään Miun reeneistä ja kyllä häneltä aina apua saa ja paljon on evästä saanut jokaisesta valmennus-suhteesta mitä hänen kanssa ollut.

Eli oisko nyt Juhalle oikea termi tässä Miun tapauksessa "hiljainen, mutta tarvittaessa sivulta tuomitseva" valmentaja 😂

En tiedä miks jto piti tähän vetää ylipäänsä mukaan. Ei minulla mitään miestä vastaan ole kun en edes tunne, ei vaan kiinnosta. Minä tulin puhumaan treenaamisesta.

Monta hyvää vetäjää westsidelta on tullut? Kovia poikia kyykkäämään ja penkkaamaan kyllä, varsinkin kun on omat tuomarit ja kunnon puvut. Tekniikkaharjoittelu 50% painoilla on mielestäni aika turhaa. Jos on paska tekniikka niin fokus siihen kaikissa treeneissä. Kyllähän tekniikka pysyy lähes kaikilla hyvänä tuonne about 90% asti, eikä sen jälkeen ilmeneviä virheitä korjata hinkkaamalla ykkösiä 50%lla.

Olen eri mieltä siitäkin, että vetotreeneissä kannattaisi keskittyä pelkästään ykkösiin. Veto on omalla kohdallani ylivoimaisesti vähiten "herkkä" vn-liikkeistä. Jos siellä on voimaa niin se nousee. Penkissä ja kyykyssä olen kokenut, että piikkauksesta on enemmän hyötyä.

WSB ideologiasta löytyy paljon käyttökelpoisia juttuja, mutta ollaan ihan vakavissaan hetki. Montako huippua viimeiseen 10 vuoteen on RAW- ja varsinkaan testatulla raw-puolella treenannut wsb metodologiaa noudattaen? Louie on tehnyt valtavan duunin voimailun eteen, hattua päästä siitä, mutta kyllähän noi jutut on lähtenyt pahasti lapasesta.
No ei sieltä yhtään huonoa ole tullut ja yhteistulostahan siellä haetaan. Kun nopeustreenistä oli puhe niin heitin vaan ilmoille että sieltä kannattaa ottaa oppia. Se on vaan yksi metodi jota voi käyttää muullakin kuin Ohiossa. Prosentti riippuu ihan vetäjästä ja maksimista.

Sanoinkin että hyvin yksilökohtaista että mikä toimii. En tiedä olenko sitten vaan lahjakkaampi vetäjä kun se tuntuu nousevan ihan olemattomalla volyymilla. Samalla jää enemmän aikaa keskittyä kyykkämiseen joka on taas minulle se vaikein kolmesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom