1-jakoinen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen sitä mieltä treenin kestosta että jos menee lähemmäs 3 tuntia, jotain on pielessä. Liikaa kaikkea tai sarjatauot liian pitkät. Treenin tehot alkaa tippua siinä 1.5-2 tunnin jälkeen, että mielestäni maraton voimatreenit eivät ole optimaalisia. Moni leuhkii että treenasimpa tuossa juuri 3.5 tuntia. Sitten kun katsoo näiden treenejä niin puolet menee istuskeluun ja kavereitten kanssa jutteluun.

näähän vaihtelee, samoin ku kaikki muukin, yksilön kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan sekä riippuu hyvin paljon siitä, onko se eka työsarja vaikka 200kg vai 80kg. jo noissa tulee helposti tunnin ero kokonaiskestoon. jollakin voi työ- tai kotiasiat vaikuttaa sen verran, että tekee 4x30min päivässä 1x2h sijaan. aika ideaalia toisaalta ainakin osittain. semmonen sopiva aika lämppineen alkaa olemaan siellä 2h paikkeilla kyllä, jos ns. normaaleista ja suht keskitason treenaajista puhutaan. mitä se keskitaso sitten ikinä tarkottaakaan.

esimerkkinä eräs asiakkaan treeni, missä tehtiin neljä perusliikettä. ajankäyttö meni suurin piirtein näin:
penkki lämpät 11 sarjaa, työt 6 sarjaa
etukyykky lämpät 5, työt 6
leuat lämpät 3, työt 4
vatsa lämpät 1, työt 4
40 sarjaa ja jos vaikka antaa joka sarjalle 4 minuuttia aikaa. 4*40= 160min= 2h40min.

mä teen ite ulkokiipeilykaudellakin punttia suht säännöllisesti kerran viikossa tai puolessatoista jaksamisen ja kiipeilytreenien mukaan. liikkeitä on 8-12 ja sarjoja per liike 2-10. sillon se treeni kestää 3-4h ja loppuun asti jaksaa lähes aina erittäin hyvin. viimesenä yleensä vetelen leukoja vielä. tää sopii mulle ja oon vuosien kuluessa itteni tollaseen opettanu. selkeesti joku lahjakkuusalue mulla tollanen, mutta menköön ny. jos kehittyy, ei tarvi korjailla tekemisiä.

Jossain vaiheessa puhuttiin,et ei mielellään paljon yli tunnin treenejä,jos haluaa kasvattaa lihaksia/massaa,menee aerobisen puolelle.
Näin nää asiat muuttuu :)
Itsellä viime jalkatreenit 4 liikettä,22sarjaa 50min.
Valaiskaa mitä haetaan 2-4tunnin treeneillä,ei pysty :)

aerobisen puolelle mennään, kun se tekemisen teho on aerobista. punttitreeni ei sitä käytännössä koskaan ole. treenin kokonaiskestolla ei oo mitään tekemistä ton kanssa. kyllä kautta aikain isot ja vahvat on tehny paljo hommia.

yli 2h menee treenissä helposti, jos raudat on semmosia, että pelkkään lämppään ja nousuihin menee paljon aikaa. niinku sanoin aiemmin, on ihan eri asia tehdä treeni 80 kuin 200kg työsarjoilla. ekan lämppiin menee reilusti vähemmän aikaa. ei siinä mitään valaisua tarvita sen kummemmin. paljon töitä on paljon töitä. voimatreeniä ei hätäillä tai menee keston puolelle. tehourheilijan treeneissä on paljon istuskelua. pikajuoksijat näistä vielä parempia esimerkkejä. tunnissa viis vetoa ja muu aika istuskellaan ja palautellaan.

ei se hien määrä kerro lainkaan, onko se treeni tehokasta. jos treeniltä haetaan ominaisuuksien kehittämistä (useimmiten kyllä!!!) ja sitä kehitystä tulee ja palautuminen on hyvällä mallilla, ei oo niinkää tarvetta karsia tekemisistä. tästähän kaikki suunnittelu lähtee: kehitys= hyvä. jos taas homma tolla puolella ei oo kunnossa, muutoksia tietenkin tehdään. ei mullakaan kaikki samoja treenejä tee. ei todellakaan. jokasen tekemiset menee yksilöllisesti.

Joo kyllä itelläkin vaihtelee todella paljon reenien kesto. Jos reenaan salilla aikaa menee ehkä hiukan vähempi, mutta kotona reenatessa menee pitempään, kun malttaa levätä :D Yleensä kotitreenit onkin juuri siksi parempia kun ei kiirehdi :)

Ite oon heikko, enkä lämpöä tarvii älyttömästi niin semmonen 1-2h / reeni on aika vakio.

Mä aina välillä kellotan noita treenejäni ihan mielenkiinnosta. Palautukset kellotan aina.
Heikkona en tee lämppäreitä kuin sarjat 10+8+6 hakien viimeisen sarjan painon sinne lähelle työsarjojen painoa.

IMG_2953.jpeg

IMG_3074.jpeg

lämpän ja valmistavan osuuden yksilöllinen vaihtelu tekee aika paljon treenin kestoon. just oli kaverin kanssa juttua näistä ja heti tulee parikin tyyppiä mieleen, millä raudat liikkuu mm. kyykyssä suht samassa (reilu 300kg), mutta toinen nousee sinne työsarjoihin 5-6 sarjalla tyyliin 4*60, 4*100, 4*150, 2*200, 1*240 ja sitten esim 3*3*260. toisella suht samaan treeniin noustakseen menee noin 12 sarjaa tyyliin 3*15*tanko, 3*8*70, 2*6*100, 4*130, 2*160, 2*190, 2*210, 1*230. kummatkin vakuuttavat olevansa mokomien lämppien jälkeen terävässä iskussa ja muuten ei. treenaavat yhdessä joskus myös.

heikkoudella ei oo lämpissä niinkää tekemistä. kunnon pitää kuitenki olla semmonen, että lämpät nimenomaan valmistaa, ei näännytä. ne on kuitenkin hyvin tärkee osa sitä treeniä ja niitä ei saa ylenkatsoa.

nää on aina semmosia juttuja, mistä en lähtis tekeen kauheen tiukkalinjaisia yleistyksiä tai ainakaan osoitteleen sormella, että "sun tekeminen on väärin". varsinkin, jos se tekeminen vie eteenpäin ja varsinkin pitkällä aikavälillä ja terveenä. mikään muu ei oo niin olennaista. ihmisiä on niin erilaisia fyysisiltä ominaisuuksiltaan ja ajankäyttömahdollisuuksiltaan, että kaikki yleistäminen on aika turhaa, jos aiotaan tehdä siitä treenien suunnittelusta mahdollisimman tuottavaa. hyvin monenlaisilla jutuilla päästään samankaltaisiin lopputuloksiin. avoimin mielin sen oman itten kanssa ja kroppaa kuunnellen.

Tuli vaan mieleen että onkohan itsellä esim kyykyssä toi lämmittely vielä liian vähäistä? Eka työsarja kun tuntuu monasti tikkuiselta, toisen kohdalla alkaa jo kulkemaan paremmin. Kolmas on se "helpoin", neljäs tietysti joskus jopa ahdistaa. :whistle:

ei noi voi aina olla samoja määriä työsarjoissakaan. jos se eka varsinainen työsarja on nihkee, kertoo se kyllä puutteellisesta valmistautumisesta.

Voi johtuu siitäkin. Ite tein esim eilen penkkiä monen päivän tauon jälkeen lankulta 4*4*140 niin vika sarja oli selvästi paras ja kevein. Olisi tuohon eteen pitänyt tehä jtonkin "klassiset" ylirautaherättelyt. Nuo on kyllä niin helvetin toimivia että kannattaa niitä kokeilla jos se eka sarja on nihkeä.

Mä oon just se tyyppi, jonka pitää tehdä paljon noususarjoja ja vielä ylirauta ennen varsinaisia työsarjoja, jos meinaan saada mitään tehoja irti. En koskaan kellottele sarjataukoja, mutta liikkeestä riippuen ne on minuutista aina yli viiteen minuuttiin. Vaikka liikkeitä olis "vaan" 3-5 per päivä ja sarjoja 4-6 per liike, niin kyllä siihen treeniin aikaa saa kulumaan.

Eihän kilot tangossa voi vaikuttaa suoraan treenin kestoon jos verrataan eri yksilöitä. 80kg kyykyssä on 100kg kyykkääjälle ihan yhtä raskas kuin 200kg 240kg kyykkääjälle. Eikä se lämmittelykään ole sen pidempi vaikka kyykkää +200kg. Jo lähtö lämppäripainot ovat samaa luokkaa kuin 100kg kyykkääjän työsarja painot. Siinä olen samaa mieltä että puntti treeni ei ole aerobista vaikka kestäisi 4 tuntia. Jotkut old school puntti karjut olettavat että ovat kovassa aerobisessa kunnossa koska tekevät pitkiä salitreenejä. Käytännössä jo 100m juoksu tekee tiukkaa.

Eihän kilot tangossa voi vaikuttaa suoraan treenin kestoon jos verrataan eri yksilöitä. 80kg kyykyssä on 100kg kyykkääjälle ihan yhtä raskas kuin 200kg 240kg kyykkääjälle. Eikä se lämmittelykään ole sen pidempi vaikka kyykkää +200kg. Jo lähtö lämppäripainot ovat samaa luokkaa kuin 100kg kyykkääjän työsarja painot. Siinä olen samaa mieltä että puntti treeni ei ole aerobista vaikka kestäisi 4 tuntia. Jotkut old school puntti karjut olettavat että ovat kovassa aerobisessa kunnossa koska tekevät pitkiä salitreenejä. Käytännössä jo 100m juoksu tekee tiukkaa.

Siis menikö miulta jotain ohi? Totta kai lämpöä / nousuja otetaan enempi jos kyykky on 300 vs 100.

Siis menikö miulta jotain ohi? Totta kai lämpöä / nousuja otetaan enempi jos kyykky on 300 vs 100.

No kyllä, vaikkei puhuttaisi mistään 300 kilosta. Ihan tangosta liikkeelle lähen aina ite vaikka penkissä, sitten 60kg -> 100kg ja sitten hieman maltillisimmilla korotuksilla. Niissä lämpissä sitten kestää varmaan pidempään kuin kynäniskana kesti koko ko. liikkeen tekeminen työsarjoineen, siis sillon kun sarjapainot oli esimerkiksi 80-90kg. Minun ideologia kun ainakin on, että tehot pitää saada työsarjoissa irti. Eikä esiväsyttää. Voimailussa toki elinehto, mutta en mä raskaimpia moninivelliikkeitä veis hapotuskategoriaan heti, vaikka jos olis tarkotus pattiakin kasvattaa. Kun olen niitä yksilöitä, joilla nopeat lämmittelynousut söis sen 20% sarjapainoista. Lisäksi taasen vähillä noususarjoilla ei paikat lämpeä ja hermosto herää. Sekin jännä, kun nykyään harvoin olen mitään spesifistä voimaharjoittelua tehnyt, niin se hermoston herättäminen on todella paljon vaikeampaa kuin aikanaan jolloin voimaili jatkuvasti.

juu kyllä näis paljon yksilöllistä vaihtelua on. tiedän paljon kovan tason nostajia, ketkä ei yli 20kg harppauksia ota lämpissä ja nousuissa koskaan. ja sitten taas tiedän tyyppejä, kellä se kroppa herää nopeemmin ja reilussa vartissa ollaan lähellä 300 kiloa. jälkimmäisillä noin äkkiä muistellen on kyllä se nostoura rankemmin täynnä vammoja ja muuta.

näitä EI VOI yleistää. ei vaan voi. tai no jankuttaa kukin voi just niin paljo, ku haluaa, mutta se ei vie yhtään mihinkää. ei ainakaan kehitystä kohti.

Itsellä liikekohtaisia erojakin, penkissä pienillä korotuksilla tyhjästä tangosta eteenpäin edetään mutta jossain sumossa voi lähteä parista levystä suoraan liikkeellä ja edetä isommilla harppauksilla. Ja silti salilla kolhut osunut pääosin tuonne penkin puolelle :confused:

Eipä välttämättä oteta. Tapauskohtaista. Ikäjohtaista. Vammakohtaista. Mitä olen seurannut kilpailevien 250 kg kyykkääjiä niin eipä niitä lämppärisarjoja ole yhtään enempää kuin 100kg kyykkääjillä. Yleensä pistävät 60 suorilta tankoon. Sitten 100,140,180 ja siinä se olikin. 100kg kyykkääjällä vastaavat 20,40,60,80 esimerkiksi. Itse olen se 100kg kyykkääjä mutta lämmittelen kauemmin kuin +200 kyykkääjät. Koska on jo ikää,vammoja ja kroppa vaatii todella hyvän lämmön.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom