1-jakoinen

Kysymys 1:
Miksi sulla on ohjelmissa aina jalat päivän alussa?
Jaa-a... ehkä sen takia, että oon tottunu aina treenaamaan isoimmat lihasryhmät ensin ja sitten vasta pienemmät. Tossa 1-jakosessa se on mun mielestä ainakin kätevää, koska esim. erilaiset kyykyt ja maastavedot rasittaa aika suurta osaa kropasta ja koko kroppa lämpenee siinä jo hyvin eikä lämppäreihin tarvitse kauheesti enää tuhlata aikaa noiden suurimpien pääliikkeiden jälkeen.

takomo sanoi:
Kysymys 2:
Ilmeisesti ohjelmassa on idea lisätä painoja loppuviikkoa kohden? Näyttää aika hurjalta:D
Tietenkin mitä lyhyempää sarjaa tehdään niin sitä suurempaa kuormaa voidaan käyttää. Ei se silti hurjaa ole, koska sarjoja ei tehdä loppuun asti, mutta tietenkin 5 toiston päivänä sarjapainot on prosentuaalisesti lähempänä maksimia kuin 10 ja 15 toiston päivinä.

takomo sanoi:
Kysymys 3:
Toimisiko tuo ohjelma niinkuin kaksijakoiseni eli ekalla viikolla 12toistoa per sarja, tokalla 8 ja kolmalle viikolla 6 toistoa. Vai onko toi rakennettu tuon viikon kierron perusteella?
Noi liikkeet on tossa ohjelmassa valittu juurikin sen mukaan, että ne toimisivat parhaiten tai edes jotenkin noilla toistoalueilla. Joitain liikkeitä on ehkä vähän inhottava tehdä esim. 12 toistoa mitä tuolla 5 toiston päivällä on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tosta tän threadin alusta nappasin tämmösen ohjelmarungon:

Kyykky
SJMV
Penkki
Leuanveto
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Hauiskääntö
Kapea penkki
Pohkeet
Vatsa

Soveltuisko teidän mielestä alottelijalle, mitä muokkaustarpeita? Mites esim leuat, ei taida tässä kunnossa mennä yhtään? Entä jalkojen treenaminen, pyöräilen päivittäin 15km työmatkoilla ja pari reilun tunnin lenkkiä viikossa, onko tarpeen treenata vielä salillakin?? 2sarjaa/ liike ja montako toistoa?

Mun mielestä tuo on älden hyvä.
Voip etuolkapäät vähän väsyä, jos teet penkkiä, pystypunnerrusta ja kapeeta penaa, ja jos käy niin, että tuntuu että olkapäät eivät palaudu, niin vaihda kapea penkki ranskalaiseen punnerrukseen.

Mutta voi olla että kestät nuo kolme punnerrusliikettä ihan hyvin, kato miltä tuntuu.

Ois se ihan jees reenata kinttuja myös pyöräilyn lisäksi, kun se puntin vaikutus on kummiskin niin erilainen, saap voimaa, kun taas pyöräilystä enempi kestävyyttä.
Ja kun sitä voimaa on vähän tullu lisää, niin tuntuu tosi siistiltä runtata joku mäki ylös paljon entistä kevyemmin. :)

Liikkeitä on sikäli monta, että 2 sarjaa/liike on varmaan just hyvä, muuten tulee sikapitkä ja systeemille liian kuluttava reeni.

Jos ei leukoja mene, niin tee ylätaljaa, sellainen varmaan löytyy saliltasi (oletin että reenaat salilla, et kotona).

Toistomääriä voepi vaihdella, itse teen aina muudan viikon nelosia, sitten muudan viikon kaseja, sitten taas nelosia jne.

Siihen vosi sekaan tehdä myös 12 toiston sarjoja, mutta niitä kartan kun ne on niin...v-mäisiä, sydäriä pukkaa kun tekee kolmatta 12 toiston kyykkysarjaa uusilla ennätyspainoilla.

Mutta suosittelen syklittämään sarjojen lisäksi myös reenin intensiteettiä, elikäs jos aloitat 12 toiston sarjoista,
niin teet ensin sellasilla painoilla millä takuusti menee 2x12 toistoa per liike.
Seuraavalla kerralla pikkasen lisää rautaa joka liikkeeseen,
ja jatkat tätä kunnes joudut pukkaamaan melkein kaikkesi, että saat joka liikkeessä sen 2x12.

Sitten on aika vaihtaa kaseihin, ja suosittelen, jotta kroppa saa toipua siitä kaikkein raskaimmasta 12 toiston reenistä,
että lasket vähän myös painoja niiden 12 toiston maksimipainojen alle.

Eli sitten teet 2x8 jokaista liikettä, ja se menee helposti kun laskit toistoja, sekä hieman myös painoja. Siitä taas lisää rautaa tankoon/pakkaan joka reenissä, kunnes joudut pukkaamaan tosi kovaa, että saat sen 2x8 joka liikkeessä.

Tämän kovimman 8 toiston reenin jälkeen taas vähän rautaa alaspäin, ja alat tehdä nelosia samalla kaavalla, pikkasen painoo lisää joka kerta.

Sitten kun olet päässyt siihen, että on aika aloittaa koko sykli alusta ja taas alkaa tehdä niitä 12 toiston sarjoja, niin aloitat sen isommilla painoilla kuin eka syklin, ja taas sarjapainoja kerta kerralta nostaen.

Tällanen perussetti, jossa vaihdellaan sekä intensiteettiä että toistomääriä, on skulannut itselleni. Tai no, skulasi ennen kesälomia ja kesäflunssaa, jotka kyllä imivät kaikki mehut veke.
Käytän tosin 3-jakoista ohjelmaa, mutta väliäkö hällä.

Toistomäärät voi kai valkata miten itselle sopii,
joku tekee toistoilla 12-9-6-3.

Elasto,
Kiitos hyvistä vastauksista. Pitänee jossainvaiheessa perehtyä ohjelmaasi tarkemmin, josko se olisi se mitä seuraavaksi alan tekemään. Nyt on kuitenkin menty jo useampi kuukausi samalla kaksijakoisella, jota tosin joutunut modaamaan aika paljon matkan varrella.

Laitetaan nyt tännekin kun tossa yks päivä suunnittelin itelleni 1-jakoista. Otan kokeiluun ehkä vasta ensi vuoden puolella, mutta laitan nyt tähän näkyville jos joku haluu vaikka kokeilla.

MAANANTAI (15 toistoa)

Jalkaprässi 2x
Koukistukset maaten 2x...

KESKIVIIKKO (10 toistoa)

Takakyykky 2x
SJMV 2x...

PERJANTAI (5 toistoa)

Etukyykky 2x
Mave 2x...

Ihan hyvän oloinen setti. Sulla ei ilmeisesti ole ainakaan alaselän kanssa ongelmia? Jos tekisin tuollaista ohjelmaa itse, niin kierrättäisin toistomääriä ja vaihtaisin jalka/alaselkäosaston treenien paikkaa ma<->ke.

Ihan hyvän oloinen setti. Sulla ei ilmeisesti ole ainakaan alaselän kanssa ongelmia? Jos tekisin tuollaista ohjelmaa itse, niin kierrättäisin toistomääriä ja vaihtaisin jalka/alaselkäosaston treenien paikkaa ma<->ke.

Eipä ole alaselän kanssa mitään ongelmia ainakaan tällä hetkellä. Maanantaina alaselkä ei rasitu kuin oikeastaan alataljassa, mutta sekin on tollasta pitkää sarjaa niin ei rasita kauheasti. Tosiaan keskiviikkona ja perjantaina tulee kova kuormitus alaselälle ja välissä on vaan yksi päivä, mutta kokeilemalla selviää miten toi sitten onnistuu.
mikäs toi SJMV on? millanen?
Suorin jaloin maastaveto?

Jep. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40912

Elasto, onko tuolle jokin erityinen syy että teet maanantaina 15 toiston sarjat ja perjantaina 5 toiston sarjat. Luulis että olisi loogista tehdä maanantaina tuo "voimapäivä" ja perjantaina lihakset sitten hapoille ennen kahden päivän lepoa.

Ohjelma sinänsä varmaan ihan hyvä, mutta IMO hiukan liikaa ehkä taljoja ja pikkuliikkeitä. Mutta en kyllä ole mikään treeniohjelmien asiantuntija eli tiedät varmaan paremmin mitä noilla haetaan takaa.

Elasto, onko tuolle jokin erityinen syy että teet maanantaina 15 toiston sarjat ja perjantaina 5 toiston sarjat. Luulis että olisi loogista tehdä maanantaina tuo "voimapäivä" ja perjantaina lihakset sitten hapoille ennen kahden päivän lepoa.

Ohjelma sinänsä varmaan ihan hyvä, mutta IMO hiukan liikaa ehkä taljoja ja pikkuliikkeitä. Mutta en kyllä ole mikään treeniohjelmien asiantuntija eli tiedät varmaan paremmin mitä noilla haetaan takaa.

Mulla on maanantaisin aina niin kova darra et ei tota voimaa oikeen irtoo. :D No mut muutenki tykkään tehdä enempi tolleen päin, että ne treenit menee intensiivisemmiksi loppua kohden. Noita pikkuliikkeitä yms nyt on enempi just tossa ekalla päivällä ku harva jannu ottaa 15 toiston sarjoja kyykyissä ja maveissa. Muutenkin jos tekee jotain tollasia raskaita perusliikkeitä joka kerta ni viimeistään siinä vaiheessa mullakin menee esim. alaselkä tukkoon.

EDIT: Niin ja lisäksi tossa ei tehdä mitään samaa liikettä kahtena eri päivänä jos huomasit. Eli senkin takia joutuu valitsemaan jo hieman noita homojen liikkeitä, jotta niitä tuli tarpeeksi.

SerialLoser, kiitos kovasti neuvoista. Pari kertaa nyt setin väännettyä tuntuu kyllä ihan hyvältä. Alottelen aika maltillisilla painoilla, tuntuu että osaa lihaksista ei oo ikinä tullu rasitettua ikinä. Ehkä viikon parin päästä pääsis tekeen vähän suuremmilla painoilla jo ja lyhyempää sarjaakin.

Olit ihan oikeassa noista olkapäiden väsymisestä, ihan suosioilla vaihdoin kapean penkin pois.

SerialLoser, kiitos kovasti neuvoista. Pari kertaa nyt setin väännettyä tuntuu kyllä ihan hyvältä. Alottelen aika maltillisilla painoilla, tuntuu että osaa lihaksista ei oo ikinä tullu rasitettua ikinä. Ehkä viikon parin päästä pääsis tekeen vähän suuremmilla painoilla jo ja lyhyempää sarjaakin.

Olit ihan oikeassa noista olkapäiden väsymisestä, ihan suosioilla vaihdoin kapean penkin pois.

Aa, no hyvä kun mainitsin :) joillakin kestää olkapäät mitä vain, ja joillakin ei.

Juu, maltti on siitäkin valttia, että ehdit tottua niihin liikkeisiin ja siihen miltä ne tuntuu ja miltä pitäis tuntua,
ennen kuin alat nostaa reenipainoja.
Ne varmaan nousee alkuun ihmeesti ihan sen takia kun kroppa tottuu siihen että ai NÄIN nää liikkeet tehdään.
+ kun sulla on sitä kondista vähän jo pohjalla, pyöräilystä.

Pitäis kai itsekin ottaa neuvoistaan vaari ja tehdä taas myös niitä 12 toiston syklejä...on ne vaan niin hirveitä huonokuntoiselle...

Mulla on maanantaisin aina niin kova darra et ei tota voimaa oikeen irtoo. :D No mut muutenki tykkään tehdä enempi tolleen päin, että ne treenit menee intensiivisemmiksi loppua kohden.
Mitä tarkoitat tuolla että treenit menee intesiivisemmiksi? Molemmilla päivillä olevan kuitenkin 17 sarjaa, maanantaina tehdään 17*15 = 255 toistoa ja perjantaina 17*5 = 85 toistoa. Painot on tietenkin maanantaina pienemmät, mutta luulisi sen treenin silti olevan vähintään yhtä "intensiivinen" kuin perjantain treenin. Eri asia on jos tehdään HST tyyliin 15 toiston sarjoja yksi ja 5 toiston sarjoja 2-3, mutta sulla on tuossa samat sarjamäärät.
EDIT: Niin ja lisäksi tossa ei tehdä mitään samaa liikettä kahtena eri päivänä jos huomasit. Eli senkin takia joutuu valitsemaan jo hieman noita homojen liikkeitä, jotta niitä tuli tarpeeksi.
Eli siis valitset huonomman liikkeen vain sen takia että sen on erilainen kuin muina päivinä tehtävät liikkeet?:D No joo, huumorilla tämä kommentti, mutta onhan tuo vähän ristiriitaista.

Aloitin taas vaihteeksi 1-jakosen ja ainakin motivaatiota siitä saa joka kerta. Kulmasoutu, kyykky ja sjmv on vaan aika paha mun alaselälle. En oikein osaa päättää pitäiskö vähentää liikkeitä ja keventää vai pitää noissa totaalinen tauko. Aikasemmin alaselkä kipeyty penkki/kyykky/maastaveto-ryssäohjelmalla. Jotenkin tuntuis että totaalinen tauko ei ole hyväksi mutta kun ei oikein kunnolla osaa höllätä kunnolla. Onko muilla ongelmia alaselän kanssa 1-jakosella treenatessa?

Aloitin taas vaihteeksi 1-jakosen ja ainakin motivaatiota siitä saa joka kerta. Kulmasoutu, kyykky ja sjmv on vaan aika paha mun alaselälle. En oikein osaa päättää pitäiskö vähentää liikkeitä ja keventää vai pitää noissa totaalinen tauko. Aikasemmin alaselkä kipeyty penkki/kyykky/maastaveto-ryssäohjelmalla. Jotenkin tuntuis että totaalinen tauko ei ole hyväksi mutta kun ei oikein kunnolla osaa höllätä kunnolla. Onko muilla ongelmia alaselän kanssa 1-jakosella treenatessa?

Teet vaikka kyykkyä ja etukyykkyä vuorokerroin, niin ei siinä alaselkä muuta tarvitse. Kulmasoutua sitten vaikka leukojen kanssa vuorokerroin.

Mitä tarkoitat tuolla että treenit menee intesiivisemmiksi? Molemmilla päivillä olevan kuitenkin 17 sarjaa, maanantaina tehdään 17*15 = 255 toistoa ja perjantaina 17*5 = 85 toistoa. Painot on tietenkin maanantaina pienemmät, mutta luulisi sen treenin silti olevan vähintään yhtä "intensiivinen" kuin perjantain treenin. Eri asia on jos tehdään HST tyyliin 15 toiston sarjoja yksi ja 5 toiston sarjoja 2-3, mutta sulla on tuossa samat sarjamäärät.
Noi sun esimerkit noista sarjamääristä tarkottaa treenin volyymia. Volyymi siis pysyy mulla samana eri treeneissä. Intensiteetillä tarkotan kuinka monta prosenttia sarjapainot on maksimista. Vaikka sarjamäärät on samat ja noiden sunkin laskujen mukaan tulee toistoja enempi esim. maanantaina saa tollanen intensiivinen treeni kuitenkin mun kropan todella koville. Voima ei ole kanssani jos yhtäänkin olet mun treenipäiväkirjaa seurannut ja sitten taas ihmetellyt mun kuvia.

Ingersoll sanoi:
Eli siis valitset huonomman liikkeen vain sen takia että sen on erilainen kuin muina päivinä tehtävät liikkeet?:D No joo, huumorilla tämä kommentti, mutta onhan tuo vähän ristiriitaista.
Noi jotkut koneet nyt vaan sopii IMO paremmin noihin 15 toiston sarjoihin kun jotkut vapailla painoilla tehtävät liikkeet. Voisinhan mä tehdä jotain arskan kutosen tapasta ohjelmaa missä tekisin joka treenipäivä vaikka etukyykyn, maven, penkin, kulmasoudun jne, mutta ei mun alaselkä ainakaan kovin pitkään sellasta kestäisi. Muutenkin pidemmän päälle hermosto on aika kovilla jos hakataan samoja liikkeitä 3x viikkoon.

Onko sulla nyt oikeesti joku ongelma ton mun ohjelman kanssa? Sehän on MUN ohjelma ja oon sen itelleni suunnitellut. OK, tänne kun laitoin sen niin tietenkin voi palautettakin antaa, mutta noi sun jutut tuntuu mun mielestä lähinnä älyttömiltä. :piis:

Noi jotkut koneet nyt vaan sopii IMO paremmin noihin 15 toiston sarjoihin kun jotkut vapailla painoilla tehtävät liikkeet. Voisinhan mä tehdä jotain arskan kutosen tapasta ohjelmaa missä tekisin joka treenipäivä vaikka etukyykyn, maven, penkin, kulmasoudun jne, mutta ei mun alaselkä ainakaan kovin pitkään sellasta kestäisi. Muutenkin pidemmän päälle hermosto on aika kovilla jos hakataan samoja liikkeitä 3x viikkoon.

Onko sulla nyt oikeesti joku ongelma ton mun ohjelman kanssa? Sehän on MUN ohjelma ja oon sen itelleni suunnitellut. OK, tänne kun laitoin sen niin tietenkin voi palautettakin antaa, mutta noi sun jutut tuntuu mun mielestä lähinnä älyttömiltä. :piis:

Ensinnäkin, pyydän anteeksi jos nuo mun kommentit aiheutti mielipahaa sulle. Voin vakuuttaa että ei ollut tarkoitus.

Luulin että haluat nimenomaan kommenttia ja ehkä erilaistakin näkökulmaa tuohon sun ohjelmaan kun sen tänne laitoit. Itse olen tahkonnut aika paljon juuri 1-jakoisilla ohjelmilla niin ajattelin jotain kommenttia laitaa noin omia kokemuksiakin ajatellen.
En mitenkään tarkoittanut että tuo sun ohjelmasi olisi huono, sillä ei tulisi tulosta tai että se ei sopisi sun tavoitteisiin hyvin.

Esitit tuossa väitteen, että olen antanut "lähinnä älyttömiä" kommentteja. Tähän mielelläni kuulisin vastauksen, että mitä ne älyttömät kommentit sitten ovat?

Tällaisia kommentteja annoin aikaisemmin:

Kysyin syytä miksi näet hyväksi tehdä 15 toiston sarjat maanantaina ja pienentää sarjamääriä loppuviikosta. Tätä kysyin siksi koska itse ajattelin että nuo "hapotussarjat" voisivat helpommin viedä treenitehoja lyhyemmistä sarjoista loppuviikolla kuin toisinpäin. En tosin ole itse asiaa noin päin kokeillut joten en voi tietää. Tätä pointtia myös korosti se, että sun ohjelmassa on sarjamäärät samat joka päivällä. Näin ollen siis ajattelin että tuo 15 toiston päivä on suhteessakin aika kova. Näin ollen olisi lähtökohtaisesti ajateltuna ehkä ollut loogisempaa pistää se perjantaille. Tämä siis oli ihan omaa pohdintaa, ei tietenkään tuon ohjelma teilaamista tai mitään absoluuttisten totuuksien heittelyä.

Toinen kommenttini oli että tuossa on mielestäni ehkä liikaa pikkuliikkeita ja taljoilla tehtäviä liikkeitä. Tässä asiassakin korostin sitä että kyseessä oli ihan tuollainen subjektiivinen mielipide, jossa vain kommentoin tuota ohjelmaa yleisellä tasolla.

Kolmas kommenttini oli seuraavanlainen: "valitset huonomman liikkeen vain sen takia että sen on erilainen kuin muina päivinä tehtävät liikkeet? No joo, huumorilla tämä kommentti, mutta onhan tuo vähän ristiriitaista."
Ensinnäkin pahoittelen että tuosta on varmasti tulkittavissa jotain pään aukomista ja vähättelyä, mutta se ei ollut tosiaankaan tarkoitus.
Mutta asiaan....Tässä tullaan aiheeseen josta oli jonkin verran puhetta eräässä toisessa threadissa. Eli tiedän että esim Hulkki painottaa usein että kannattaa valita eri liikkeet, mutta itse olen saanut parhaan kehityksen ikinä missään saliin liittyvässä tekemällä takakyykkyä 3x viikkoon. Itse en havainnut että hermosto olisi mitenkään mennyt tukkoon vaan päinvastoin korppahan varsin mukavasti tottui tuohon kyykkäilyyn kun ärsykettä liikkeen kehittämiseksi tuli kaiken aikaa.
Täytyy muistaa että liikkeitäkin on niin monenlaisia. Tämä liikevaihtelu siis saatetaan joskus mielestäni ymmärtää jopa hiukan väärin. Siis siinä mielessä että treenaajaan kehitys ei ole optimaalista, ei siinä mielessä että esim minä pääsisin pätemään täällä jollekkin.;) Yhdessähän täällä yritetään kehittyä ja annetaan vinkkejä ja rakentavaa kritiikkiä toinen toisillemme.
Mutta asiaan taas kerran....:D.....Otan esimerkiksi rintatreenin koko kropan treenissä:

Vaihtoehto A: ma: vinopenkki, ke: ristikkäistalja, pe: peck deck
Vaihtoehto B: ma: vinopenkki, ke: vinopenkki, pe: vinopenkki

Jos nyt oletetaan että treenaaja on suht alkuvaiheessa ja treenaaja ei kärsi nivelongelmista etc, niin kummalla vaihtoehdolla luulet saavan paremmin tulosta? Kyllä se on lähes varmasti tuo vaihtoehto B. Tästä tullaan sitten siihen pointtiin että tuo vaihtoehto B ei silti välttämättä ole kaikista paras tapa järjestää rintatreeniä 1-jakoisessa. Seuraavassa siis Vaihtoehto C, joka saattaisi olla jopa paras tapa pitällä tähtäimellä:

Vaihtoehto C: ma: penkki, ke: penkki/vinopenkki kp, pe: vinopenkki

Tuosta varmaan ymmärtää mitä hain takaa. Eli se että tekee joka kerta eri liikettä ei ole välttämättä sen optimaalisempaa kuin saman liikkeen hinkkaaminen mikäli liikevalinnat ovat epäoptimaaliset.

Nyt on tullut kirjoitettua jo sen verran pitkä pätkä että lopetan tällä kertaa tähän.

Anteeksi kuitenkin vielä kerran, jos nuo aikaisemmat kirjoitukseni tuntui jotenkin loukkaavilta.

mutta itse olen saanut parhaan kehityksen ikinä missään saliin liittyvässä tekemällä takakyykkyä 3x viikkoon. Itse en havainnut että hermosto olisi mitenkään mennyt tukkoon vaan päinvastoin korppahan varsin mukavasti tottui tuohon kyykkäilyyn kun ärsykettä liikkeen kehittämiseksi tuli kaiken aikaa.

Kerro lisää!! Teitkö siis 1-jakoista 3xviikossa vai miten?
Montako sarjaa teit kyykkyä/reeni?
Olen itse tässä näes leikitellyt 2-jakoiseen palaamista,
ja ma-ti, to-pe reenaamista, niin että kroppa tulisi vedettyä 2 kertaa viikossa.

Nyt kun teen 3-jakoista, niin ainakin rinta/olka/ojentaja-reeni on vähän sellanen vaisu.
2-jakoisessa ties joka kerta reenanneensa, kun teki toisella kertaa raajat, toisella kertaa torson.

Kerro lisää!! Teitkö siis 1-jakoista 3xviikossa vai miten?
Montako sarjaa teit kyykkyä/reeni?
Näissä threadeissa juttua tuosta treeniohjelmasta jota tein aikanaan:

Tässä ketju aiheesta pakkotoistolla:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40913

Itse ohjelma:
http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Suomenkielistä settiä aiheesta (löytyy tuosta ensimmäisen linkin threadista):
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1477195&postcount=903

Kannattaa lukea noista linkeistä, niissä on kaikki hyvin selitetty. Mutta tein siis kyykkyä 5x5 setin kolme kertaa viikkoon. Maanantaina ja perjantaina niin, että 1-2 viimeistä sarjaa on "kovia" sarjoja ja keskiviikkona sitten kevennetty 5x5.
Sain tuolla ohjelmalla kyykyn vitosmaksimin nousemaan 2-3 kuukaudessa 110kg --> 130kg. Mulla on sen verran huonot voimatasot luonnostaan että olin erittäin tyytyväinen. Tosin mikään ei toimi ikuisesti, ja vastaavaa kehitystä en ole sen koommin saanut kyykyssä enkä missään muussakaan liikkeessä. jos et ole tuon tyyppistä 1-jakoista volyymisysteemia aiemmin tehnyt, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Tuo voin etenkin alkuvaiheessa toimia todella hyvin. Hyvää tekniikkaa ei voi liikaa painottaa, koska huonolla tekniikalla tuo ohjelma voi aiheuttaa jopa takapakkia treeneissä.

Ingersoll: Joo, siis ihan hyviä pointteja sultakin on tullut, mutta ajattelin kuitenkin ensin lähteä kokeilemaan tolla mun suunnittelemalla ohjelmalla ja sitten kattoa miten toimii. Voi olla, että vaihdan jossain välissä enempi sitä myös tohon suuntaan mitä ehdotit, eli samoja perusliikkeitä vaan eri treeneissä. Sekin varmasti toimii, koska oon 2-jakosessa tehnyt esim. penkin 2x viikkoon ja hyvin tuntu toimivan niinkin. Sulla kun kuitenkin on kokemusta 1-jakoisesta enempi niin ihan harkitsemisen arvosia juttuja. :) Toi olisi tosiaan mun eka 1-jakonen joten mulla ei muutamaa satunnaista koko kropan treeniä lukuunottamatta ole tosta 1-jakosesta kokemuksia... Oli ehkä vähän turhan kärjistetysti sanottu noi "älyttömät kommentit", mutta tarkotin lähinnä sitä kun et tiennyt mitä tarkotin tolla volyymilla ja intensiteetillä, mutta silti teit omia johtopäätöksiä treenien kovuudesta noilla laskutoimituksilla. Tosiaan vaikka pidän volyymin samana eri treeneissä eli sarjamäärät pysyy vakiona ja vaikka maanantain 15 toiston treeneissä tuleekin enempi toistoja lihaksille, tuntuu esim. tollanen perjantain 5 toiston päivä mulle rankemmalta, koska intensiteetti on kovempi. Nää on tietenkin tosi yksilöllisiä asioita ja mulla tuntuu vaan jotenkin vaikealta käyttää isoja painoja. Mutta eipä tässä vissiin mitään epäselvyyksiä enään ollut eikä mullakaan ollut tarkotus millään tavalla vittuilla tai mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom