1-jakoinen

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Tämmöinen olisi tarkoitus aloittaa kesäkuun alussa. Olen nyt jauhanut 2 kk 3-jakoisella. Vedänkös aina loppuun vai jätänkö sen muutaman toiston varaa että ehtii palautua? Onkos treeni muuten hyvän näköinen?

Treenit Ma, Ke, Pe, eli vuorottelen Treeni 1 ja 2:sta
Penkissä, kyykyssä ja Mavessa teen toistot 2vkon jaksoissa 8, 6 ja 4 toistoa
Muissa ja apuliikkeissä:
2 viikkoa 12-15
2 viikkoa 8-12
2 viikko 6-8

Treeni 1
Kyykky 2x
Sjmv 2x
Pohkeet seisten 2x
Leuanveto 2x
Vinopenkki 2x
Viparit sivulle 2x
Kapea penkki 1x
Hauis scott 1x
Jalkojen nosto 1x

Treeni 2
Etukyykky 2x
Mave 2x
Kulmasoutu 2x
Penkki 2x
Pystypunnerrus 2x
Ranskalainen pun 2x
Hauis tanko 2x
Istumaannousu 2x

Mä tykkään tehä 1-jakosen tähän tapaan:

treeni1:
Penkki
Pystypunnerrus
Mave
Leuat(myötä)

treeni2:
Dippi
Kyykky
Reverse hyper
Kulmasoutu

treeni3:
Kapea penkki
Rive
Hyvää huomenta/SJMV
Leuat(vasta)

Esim. noilla liikkeillä. 3 treeniä viikossa ja sarjat 4-5. Mielestäni nopea tapa saada lisää rautaa liikkeisiin.

Mitkä liikkeet sopisi Reverse Hyperin ja Riven tilalle? :)

Yhdisteltyäni täältä luettua ja omia fiiliksiä,oon ajatellu kokeilla tän näköstä 1-jakosta. Tähän asti ollu 2-jakonen käytössä. Mitä tahansa huomioita tai parannusehdotuksia otan mielelläni vastaan. Tarkotus on käydä 2 tai maksimissaan 3 kertaa viikossa. Sarjoja 2 per liike, toistot välillä 6-12.

1. päivä:
Penkki/vinopenkki
Kyykky
Leuanveto/ylätalja
Pohkeet seisten
Ojentajat "headcrusher"
Suorat vatsalihakset
Hauiskääntö scott-penkissä

2. päivä
Dippi
Etukyykky
Kulmasoutu/alatalja
Mave/SJMV
Pystypunnerrus käsipainoilla
Vinot vatsat
Hauikset käsipainoilla

Lisäksi on tarkotus tehdä päälle apuliikkeitä, kuten vipareita ja olankohautuksia, sillon kun intoa riittää treenata pidempään.

1. Puntti
Kyykky 3x
Leuat 2x
Kulmasoutu tangolla 3x
Penkki 2x 6
Hauis tangolla 3x
Pystypunnerrus 3x
Voimapyörä 3x

2. Puntti
Etukyykky 3x + Reisipenkki 3x
Ylätalja 3x
Kulmasoutu käsipainoilla 3x
Vinopenkki 3x
Hauis scott 3x
Pystysoutu 3x
Istumaan nousu lisäpainoilla 3x

3. Puntti - (Voimaa ja heikkoja kohtia ennen sählyä)
Rinnalleveto 5x 5
Ylöstyöntö saksaten 2-3x
Pohkeet istuen 3x
Pohkeet seisten 3x
Olankohautukset 4x
Viparit taakse 4x
Vatsat levyllä kiertäen 3x

4. Puntti
Kyykky 3x
Leuat 2x
Kulmasoutu tangolla 3x
Dippi 2x 6
Joku toinen ojentaja liike 2-3x (Vähän enemmän rasitusta ojentajille tälle päivälle)
Viparit sivulle 3x
Hauis kp 3x
Rannerullaukset 3x
Istumaan nousu lisäpainoilla 3x

1. Puntti sunnuntaina/maanantaina. Lisäksi joukkueen levyjumppa maanantaina.
Tiistaina lenkki + loikkia.
2. Puntti keskiviikkona.
3. Puntti torstaina, perään sählyä 1h.
4. Puntti perjantaina, perään loikkia.

Miltä näyttää? Pohkeita teen palautumisen mukaan muinakin päivinä.

Tilanne on tämä: Olen tehnyt aina lihakset kerran viikossa. N. 10v treeniä takana (tosin pari 5v. taukoa välissä ;) ) ja ajattelin siirtyä vaihteen vuoksi 1 jakoiseen treenaukseen. tämän tyylistä ajattelin:

ma:
hauis, scott penkissä
ojentajat, keskitetty yhdenkäden punnerrus
penkki
leuanveto, leveä myötäote
maastaveto
kyykky
pohkeet, ei ehkä joka kerta?
pystypunnerrus

ke:
hauis, vapaat painot
ojentajat, ranskalainen punnerrus
vinopenkki
kulmasoutu
maastaveto
jalkaprässi
vipunostot sivuille

pe:
hauis, scott penkissä
ojentajat, keskitetty yhdenkäden punnerrus
penkki
leuanveto, leveä myötäote
maastaveto
kyykky
pystypunnerrus

Eli tossa on vähän vaihtelua noissa liikkeissä, noi liikkeet jotka on 2x viikossa samalle lihakselle on niitä joilla saan parhaan tuntuman. Vai kannattaisiko tehdä aina sama liike ja vaihtaa sitten eri liikkeeseen vaikka viikon välein? tai sitten kolme eri liikettä, siis jokapäivä eri?

Mitä kehitykselle tapahtuu kun siirryn treenaamaan lihakset 3x viikossa verrattuna siihen että olen aina ennen tehnyt ne 1x viikossa? mitä tulee ottaa huomioon?

Miten sarjat kannattaisi toteuttaa? 2 vai 3 sarjaa per liike? kuinka paljon toistoja kun tavoitteena on lihasmassan kasvattaminen ja tietysti voimaa siinä sivussa.

Liikejärjestys on mun mielestä vähän perseellään tossa, itse teen seuraavanlaisella 1-jakosella, jossa liikkeet on suurin piirtein siinä järjestyksessä kuin hst-ohjelmassakin suositellaan

Treeni A
1. Jalkaprässi
2. Suorin jaloin mave
3. Penkki
4. Leuat vastaote
5. Pystypunnerrus
6. Alatalja
7. Hauis levytangolla
8. Ojentajapunnerrus taljalla
9. Pohkeet ja vatsat

Treeni B
1. Etukyykky
2. Reidenkoukistus istuen
3. Vinopenkki
4. Ylätalja
5. Viparit sivulle/taakse
6. Kulmasoutu
7. Hauis istuen käsipainoilla
8. Ranskalainen punnerrus
9. Pohkeet ja kyljet

Sarjoja teen aina 2 ja toistoja vaihtelen niin että 2 viikkoa teen kymppejä, sitten 2 viikkoa kutosia -> kevyt viikko ja sitten 12 toiston sarjoja 2 viikkoa ja 8 toistoa 2 viikkoa.. Treenit teen vuorotellen niin että viikossa 3 treeniä eli kahessa viikossa tulee 3 kertaa molemmat treenit vedettyä läpi. Ihan hyvin on pelittänyt toistaseksi :D

Liikejärjestys on mun mielestä vähän perseellään tossa, itse teen seuraavanlaisella 1-jakosella, jossa liikkeet on suurin piirtein siinä järjestyksessä kuin hst-ohjelmassakin suositellaan

Liikejärjestystä en ottanut huomioon tossa mun viestissä. Onko sillä sitten paljonkin väliä missä järjestyksessä ne liikkeet siellä salilla tekee?

Unohtu myös vatalihakset tosta mun ohjelmasta, niitä teen kotona voimapyörän avulla kolmisen kertaa viikossa.

Liikejärjestystä en ottanut huomioon tossa mun viestissä. Onko sillä sitten paljonkin väliä missä järjestyksessä ne liikkeet siellä salilla tekee?

Unohtu myös vatalihakset tosta mun ohjelmasta, niitä teen kotona voimapyörän avulla kolmisen kertaa viikossa.

On todellakin. Turha esimerkiksi väsyttää käsien ja olkapäiden tukilihaksia ennen varsinaista pääliikettä, eli ko. päivänä maastavetoa. Vedot, soudut, punnerrukset, kyykyt ja muut mahdolliset moninivelliikkeet aina ensimmäisenä, niillä se keho kasvaa. Päälle sitten hilua ja vitkutusta.

Edit: näemmä sulla olikin maastavetoa joka päivä. No, sama virsi.

Oon nyt itekkin veivannut 1-jakoista noin kuukauden ja treeniin tulee kaikenkaikkiaan noin 22 sarjaa. Jalkoja painotetaan joten niille tulee useimmiten joko kyykyä x 4 + mave/sjmv x 3 tai toisinpäin. Treenejä tulee 3-4 kertaa viikossa eli 1on - 1off systeemi.

Näitä tredejä kun nyt on tullut lueskeltua niin on alkanut askaruttamaan että teenköhän liikaa? Monet näyttävät suosittelevan noin 14-16 sarjaa per treeni kolmesti viikossa. Tuntuu ettei bulkatessa noin vähällä treenillä saa muuta aikaseks kuin laardia. Kommenttia?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Laitanpa oman ohjelmani kans,tarkotuksena on pääasiassa "toiminnallinen voima".
Hyvin on toiminu pikku variaatioilla.
pv1:
Penkki 3-6*1-8
Kyykky 3-6*2-8
Leuanveto 2-4 sarjaa
Kulmasoutu (penkkiotteella) 2-3*6-8

pv2:
RaakaRinnalleveto+Raakatyöntö 3-6*1-6
(1 veto+1 työntö= 1 toisto)
Pystypunnerrus/Etukyykky 2-6*1-8
(vuoroviikoin)
Ojentaja Käsipainoilla 3-5*5-8
(jää pois pystypunnerrus viikolla)
Hauiskääntö 3-5*5-8

vatsoja pyrin tekemään joka arki-ilta.

mites tuo palautuminen noissa yks jakosissa on? eli jos treenaa 2 kertaa viikossa ni millai palautuu (treenaa täydet 1kerran viikossa)?

Kyllähän jotkut treenaa kolmekin kertaa viikossa.
Yksilöllistähän tuo on mut ei 2krt/vko pitäs olla liikaa,
ei vedä aina veren maku suussa ja syö paljon ja nukkuu hyvin.
Ja tekee ihan perusliikkeitä ilman mitään hifistelyjä.

Oon todellinen alottelija, salilla oon käyny elämässäni about 4kertaa, viimeviikolla pari kertaa kaverin kanssa joka treenaa vissiin 3jakoisella. Tavotteena ois saada kroppa vähän timmimpään rantakuntoon ens kesäkis, ei siis mitään hirveetä rakentamista, vaan ihan perus perus setti, jossa kaikki tärkeät lihasryhmät tulis käytyä läpi.

Yritän tässä nyt siis koota itelle semmosta runko-ohjelmaa, jolla vois päästä treenamisen makuun, ihan siis toistamalla ainakin aluksi samaa settiä, että saa jonkulaista tuntumaa.

Tosta tän threadin alusta nappasin tämmösen ohjelmarungon:

Kyykky
SJMV
Penkki
Leuanveto
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Hauiskääntö
Kapea penkki
Pohkeet
Vatsa

Soveltuisko teidän mielestä alottelijalle, mitä muokkaustarpeita? Mites esim leuat, ei taida tässä kunnossa mennä yhtään? Entä jalkojen treenaminen, pyöräilen päivittäin 15km työmatkoilla ja pari reilun tunnin lenkkiä viikossa, onko tarpeen treenata vielä salillakin?? 2sarjaa/ liike ja montako toistoa?

Laitetaan nyt tännekin kun tossa yks päivä suunnittelin itelleni 1-jakoista. Otan kokeiluun ehkä vasta ensi vuoden puolella, mutta laitan nyt tähän näkyville jos joku haluu vaikka kokeilla.

MAANANTAI (15 toistoa)

Jalkaprässi 2x
Koukistukset maaten 2x
Pohkeet istuen 2x
Pulldown-laite 2x
Alatalja 2x
Penkki kp 2x
Takaolkapääsoutu taljassa 2x
Hauis taljassa 1x
Pushdown 1x
Jalkojennosto 1x

KESKIVIIKKO (10 toistoa)

Takakyykky 2x
SJMV 2x
Pohkeet prässissä 2x
Kulmasoutu kp 2x
Ylätalja 2x
Vinopenkki kp 2x
Viparit sivulle 2x
Hauis tanko 1x
Kapea penkki 1x
Vatsarutistuskone 1x

PERJANTAI (5 toistoa)

Etukyykky 2x
Mave 2x
Pohkeet hackissa 2x
Leuanveto 2x
Kulmasoutu tanko 2x
Penkki 2x
Pystypunnerrus kp 2x
Hauis kp 1x
Ranskalainen 1x
Istumaannousu 1x

Entä jalkojen treenaminen, pyöräilen päivittäin 15km työmatkoilla ja pari reilun tunnin lenkkiä viikossa, onko tarpeen treenata vielä salillakin??
Itsellä menee 30 km ja aika yksilöllistä tuo jalkojen palautuminen on. Alussa voi tehdä todella tiukkaa jos jalat eivät ehdi palautua kunnolla ja sitten pitää vain priorisoida mikä on turhinta ja karsia rasitusta sieltä. Töihin on tietysti pakko päästä, joten siitä on paha vähentää. Polkee vain lunkimmin.
Parin kuukauden päästä tilanne on kuitenkin toinen eli kannattaa totuttaa jalat pikkuhiljaa rasitukseen kuin vain turhia arkailla niiden treenamisen kanssa.

Tuskin 1-jakoisella koskaan jalat niin paskana on etteikö pyöräillä voisi. Ja mitä alkuperäseen kysymykseen tulee niin se pyöräily ei todellakaan riitä jalkatreeniksi.

Laitetaan nyt tännekin kun tossa yks päivä suunnittelin itelleni 1-jakoista. Otan kokeiluun ehkä vasta ensi vuoden puolella, mutta laitan nyt tähän näkyville jos joku haluu vaikka kokeilla.

MAANANTAI (15 toistoa)...
Istumaannousu 1x

Kysymys 1:
Miksi sulla on ohjelmissa aina jalat päivän alussa?

Kysymys 2:
Ilmeisesti ohjelmassa on idea lisätä painoja loppuviikkoa kohden? Näyttää aika hurjalta:D

Kysymys 3:
Toimisiko tuo ohjelma niinkuin kaksijakoiseni eli ekalla viikolla 12toistoa per sarja, tokalla 8 ja kolmalle viikolla 6 toistoa. Vai onko toi rakennettu tuon viikon kierron perusteella?

T: n00b

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom