1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

Laitetaan nyt tännekin kun tossa yks päivä suunnittelin itelleni 1-jakoista. Otan kokeiluun ehkä vasta ensi vuoden puolella, mutta laitan nyt tähän näkyville jos joku haluu vaikka kokeilla.

MAANANTAI (15 toistoa)

Jalkaprässi 2x
Koukistukset maaten 2x
Pohkeet istuen 2x
Pulldown-laite 2x
Alatalja 2x
Penkki kp 2x
Takaolkapääsoutu taljassa 2x
Hauis taljassa 1x
Pushdown 1x
Jalkojennosto 1x

KESKIVIIKKO (10 toistoa)

Takakyykky 2x
SJMV 2x
Pohkeet prässissä 2x
Kulmasoutu kp 2x
Ylätalja 2x
Vinopenkki kp 2x
Viparit sivulle 2x
Hauis tanko 1x
Kapea penkki 1x
Vatsarutistuskone 1x

PERJANTAI (5 toistoa)

Etukyykky 2x
Mave 2x
Pohkeet hackissa 2x
Leuanveto 2x
Kulmasoutu tanko 2x
Penkki 2x
Pystypunnerrus kp 2x
Hauis kp 1x
Ranskalainen 1x
Istumaannousu 1x

Entä jalkojen treenaminen, pyöräilen päivittäin 15km työmatkoilla ja pari reilun tunnin lenkkiä viikossa, onko tarpeen treenata vielä salillakin??
Itsellä menee 30 km ja aika yksilöllistä tuo jalkojen palautuminen on. Alussa voi tehdä todella tiukkaa jos jalat eivät ehdi palautua kunnolla ja sitten pitää vain priorisoida mikä on turhinta ja karsia rasitusta sieltä. Töihin on tietysti pakko päästä, joten siitä on paha vähentää. Polkee vain lunkimmin.
Parin kuukauden päästä tilanne on kuitenkin toinen eli kannattaa totuttaa jalat pikkuhiljaa rasitukseen kuin vain turhia arkailla niiden treenamisen kanssa.

Tuskin 1-jakoisella koskaan jalat niin paskana on etteikö pyöräillä voisi. Ja mitä alkuperäseen kysymykseen tulee niin se pyöräily ei todellakaan riitä jalkatreeniksi.

Laitetaan nyt tännekin kun tossa yks päivä suunnittelin itelleni 1-jakoista. Otan kokeiluun ehkä vasta ensi vuoden puolella, mutta laitan nyt tähän näkyville jos joku haluu vaikka kokeilla.

MAANANTAI (15 toistoa)...
Istumaannousu 1x

Kysymys 1:
Miksi sulla on ohjelmissa aina jalat päivän alussa?

Kysymys 2:
Ilmeisesti ohjelmassa on idea lisätä painoja loppuviikkoa kohden? Näyttää aika hurjalta:D

Kysymys 3:
Toimisiko tuo ohjelma niinkuin kaksijakoiseni eli ekalla viikolla 12toistoa per sarja, tokalla 8 ja kolmalle viikolla 6 toistoa. Vai onko toi rakennettu tuon viikon kierron perusteella?

T: n00b

Viimeksi muokattu:
Kysymys 1:
Miksi sulla on ohjelmissa aina jalat päivän alussa?
Jaa-a... ehkä sen takia, että oon tottunu aina treenaamaan isoimmat lihasryhmät ensin ja sitten vasta pienemmät. Tossa 1-jakosessa se on mun mielestä ainakin kätevää, koska esim. erilaiset kyykyt ja maastavedot rasittaa aika suurta osaa kropasta ja koko kroppa lämpenee siinä jo hyvin eikä lämppäreihin tarvitse kauheesti enää tuhlata aikaa noiden suurimpien pääliikkeiden jälkeen.

takomo sanoi:
Kysymys 2:
Ilmeisesti ohjelmassa on idea lisätä painoja loppuviikkoa kohden? Näyttää aika hurjalta:D
Tietenkin mitä lyhyempää sarjaa tehdään niin sitä suurempaa kuormaa voidaan käyttää. Ei se silti hurjaa ole, koska sarjoja ei tehdä loppuun asti, mutta tietenkin 5 toiston päivänä sarjapainot on prosentuaalisesti lähempänä maksimia kuin 10 ja 15 toiston päivinä.

takomo sanoi:
Kysymys 3:
Toimisiko tuo ohjelma niinkuin kaksijakoiseni eli ekalla viikolla 12toistoa per sarja, tokalla 8 ja kolmalle viikolla 6 toistoa. Vai onko toi rakennettu tuon viikon kierron perusteella?
Noi liikkeet on tossa ohjelmassa valittu juurikin sen mukaan, että ne toimisivat parhaiten tai edes jotenkin noilla toistoalueilla. Joitain liikkeitä on ehkä vähän inhottava tehdä esim. 12 toistoa mitä tuolla 5 toiston päivällä on.

Tosta tän threadin alusta nappasin tämmösen ohjelmarungon:

Kyykky
SJMV
Penkki
Leuanveto
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Hauiskääntö
Kapea penkki
Pohkeet
Vatsa

Soveltuisko teidän mielestä alottelijalle, mitä muokkaustarpeita? Mites esim leuat, ei taida tässä kunnossa mennä yhtään? Entä jalkojen treenaminen, pyöräilen päivittäin 15km työmatkoilla ja pari reilun tunnin lenkkiä viikossa, onko tarpeen treenata vielä salillakin?? 2sarjaa/ liike ja montako toistoa?

Mun mielestä tuo on älden hyvä.
Voip etuolkapäät vähän väsyä, jos teet penkkiä, pystypunnerrusta ja kapeeta penaa, ja jos käy niin, että tuntuu että olkapäät eivät palaudu, niin vaihda kapea penkki ranskalaiseen punnerrukseen.

Mutta voi olla että kestät nuo kolme punnerrusliikettä ihan hyvin, kato miltä tuntuu.

Ois se ihan jees reenata kinttuja myös pyöräilyn lisäksi, kun se puntin vaikutus on kummiskin niin erilainen, saap voimaa, kun taas pyöräilystä enempi kestävyyttä.
Ja kun sitä voimaa on vähän tullu lisää, niin tuntuu tosi siistiltä runtata joku mäki ylös paljon entistä kevyemmin. :)

Liikkeitä on sikäli monta, että 2 sarjaa/liike on varmaan just hyvä, muuten tulee sikapitkä ja systeemille liian kuluttava reeni.

Jos ei leukoja mene, niin tee ylätaljaa, sellainen varmaan löytyy saliltasi (oletin että reenaat salilla, et kotona).

Toistomääriä voepi vaihdella, itse teen aina muudan viikon nelosia, sitten muudan viikon kaseja, sitten taas nelosia jne.

Siihen vosi sekaan tehdä myös 12 toiston sarjoja, mutta niitä kartan kun ne on niin...v-mäisiä, sydäriä pukkaa kun tekee kolmatta 12 toiston kyykkysarjaa uusilla ennätyspainoilla.

Mutta suosittelen syklittämään sarjojen lisäksi myös reenin intensiteettiä, elikäs jos aloitat 12 toiston sarjoista,
niin teet ensin sellasilla painoilla millä takuusti menee 2x12 toistoa per liike.
Seuraavalla kerralla pikkasen lisää rautaa joka liikkeeseen,
ja jatkat tätä kunnes joudut pukkaamaan melkein kaikkesi, että saat joka liikkeessä sen 2x12.

Sitten on aika vaihtaa kaseihin, ja suosittelen, jotta kroppa saa toipua siitä kaikkein raskaimmasta 12 toiston reenistä,
että lasket vähän myös painoja niiden 12 toiston maksimipainojen alle.

Eli sitten teet 2x8 jokaista liikettä, ja se menee helposti kun laskit toistoja, sekä hieman myös painoja. Siitä taas lisää rautaa tankoon/pakkaan joka reenissä, kunnes joudut pukkaamaan tosi kovaa, että saat sen 2x8 joka liikkeessä.

Tämän kovimman 8 toiston reenin jälkeen taas vähän rautaa alaspäin, ja alat tehdä nelosia samalla kaavalla, pikkasen painoo lisää joka kerta.

Sitten kun olet päässyt siihen, että on aika aloittaa koko sykli alusta ja taas alkaa tehdä niitä 12 toiston sarjoja, niin aloitat sen isommilla painoilla kuin eka syklin, ja taas sarjapainoja kerta kerralta nostaen.

Tällanen perussetti, jossa vaihdellaan sekä intensiteettiä että toistomääriä, on skulannut itselleni. Tai no, skulasi ennen kesälomia ja kesäflunssaa, jotka kyllä imivät kaikki mehut veke.
Käytän tosin 3-jakoista ohjelmaa, mutta väliäkö hällä.

Toistomäärät voi kai valkata miten itselle sopii,
joku tekee toistoilla 12-9-6-3.

Elasto,
Kiitos hyvistä vastauksista. Pitänee jossainvaiheessa perehtyä ohjelmaasi tarkemmin, josko se olisi se mitä seuraavaksi alan tekemään. Nyt on kuitenkin menty jo useampi kuukausi samalla kaksijakoisella, jota tosin joutunut modaamaan aika paljon matkan varrella.

MAANANTAI (15 toistoa)

Jalkaprässi 2x
Koukistukset maaten 2x...

KESKIVIIKKO (10 toistoa)

Takakyykky 2x
SJMV 2x...

PERJANTAI (5 toistoa)

Etukyykky 2x
Mave 2x...

Ihan hyvän oloinen setti. Sulla ei ilmeisesti ole ainakaan alaselän kanssa ongelmia? Jos tekisin tuollaista ohjelmaa itse, niin kierrättäisin toistomääriä ja vaihtaisin jalka/alaselkäosaston treenien paikkaa ma<->ke.

Ihan hyvän oloinen setti. Sulla ei ilmeisesti ole ainakaan alaselän kanssa ongelmia? Jos tekisin tuollaista ohjelmaa itse, niin kierrättäisin toistomääriä ja vaihtaisin jalka/alaselkäosaston treenien paikkaa ma<->ke.

Eipä ole alaselän kanssa mitään ongelmia ainakaan tällä hetkellä. Maanantaina alaselkä ei rasitu kuin oikeastaan alataljassa, mutta sekin on tollasta pitkää sarjaa niin ei rasita kauheasti. Tosiaan keskiviikkona ja perjantaina tulee kova kuormitus alaselälle ja välissä on vaan yksi päivä, mutta kokeilemalla selviää miten toi sitten onnistuu.
mikäs toi SJMV on? millanen?
Suorin jaloin maastaveto?

Jep. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40912

Elasto, onko tuolle jokin erityinen syy että teet maanantaina 15 toiston sarjat ja perjantaina 5 toiston sarjat. Luulis että olisi loogista tehdä maanantaina tuo "voimapäivä" ja perjantaina lihakset sitten hapoille ennen kahden päivän lepoa.

Ohjelma sinänsä varmaan ihan hyvä, mutta IMO hiukan liikaa ehkä taljoja ja pikkuliikkeitä. Mutta en kyllä ole mikään treeniohjelmien asiantuntija eli tiedät varmaan paremmin mitä noilla haetaan takaa.

Elasto, onko tuolle jokin erityinen syy että teet maanantaina 15 toiston sarjat ja perjantaina 5 toiston sarjat. Luulis että olisi loogista tehdä maanantaina tuo "voimapäivä" ja perjantaina lihakset sitten hapoille ennen kahden päivän lepoa.

Ohjelma sinänsä varmaan ihan hyvä, mutta IMO hiukan liikaa ehkä taljoja ja pikkuliikkeitä. Mutta en kyllä ole mikään treeniohjelmien asiantuntija eli tiedät varmaan paremmin mitä noilla haetaan takaa.

Mulla on maanantaisin aina niin kova darra et ei tota voimaa oikeen irtoo. :D No mut muutenki tykkään tehdä enempi tolleen päin, että ne treenit menee intensiivisemmiksi loppua kohden. Noita pikkuliikkeitä yms nyt on enempi just tossa ekalla päivällä ku harva jannu ottaa 15 toiston sarjoja kyykyissä ja maveissa. Muutenkin jos tekee jotain tollasia raskaita perusliikkeitä joka kerta ni viimeistään siinä vaiheessa mullakin menee esim. alaselkä tukkoon.

EDIT: Niin ja lisäksi tossa ei tehdä mitään samaa liikettä kahtena eri päivänä jos huomasit. Eli senkin takia joutuu valitsemaan jo hieman noita homojen liikkeitä, jotta niitä tuli tarpeeksi.

SerialLoser, kiitos kovasti neuvoista. Pari kertaa nyt setin väännettyä tuntuu kyllä ihan hyvältä. Alottelen aika maltillisilla painoilla, tuntuu että osaa lihaksista ei oo ikinä tullu rasitettua ikinä. Ehkä viikon parin päästä pääsis tekeen vähän suuremmilla painoilla jo ja lyhyempää sarjaakin.

Olit ihan oikeassa noista olkapäiden väsymisestä, ihan suosioilla vaihdoin kapean penkin pois.

SerialLoser, kiitos kovasti neuvoista. Pari kertaa nyt setin väännettyä tuntuu kyllä ihan hyvältä. Alottelen aika maltillisilla painoilla, tuntuu että osaa lihaksista ei oo ikinä tullu rasitettua ikinä. Ehkä viikon parin päästä pääsis tekeen vähän suuremmilla painoilla jo ja lyhyempää sarjaakin.

Olit ihan oikeassa noista olkapäiden väsymisestä, ihan suosioilla vaihdoin kapean penkin pois.

Aa, no hyvä kun mainitsin :) joillakin kestää olkapäät mitä vain, ja joillakin ei.

Juu, maltti on siitäkin valttia, että ehdit tottua niihin liikkeisiin ja siihen miltä ne tuntuu ja miltä pitäis tuntua,
ennen kuin alat nostaa reenipainoja.
Ne varmaan nousee alkuun ihmeesti ihan sen takia kun kroppa tottuu siihen että ai NÄIN nää liikkeet tehdään.
+ kun sulla on sitä kondista vähän jo pohjalla, pyöräilystä.

Pitäis kai itsekin ottaa neuvoistaan vaari ja tehdä taas myös niitä 12 toiston syklejä...on ne vaan niin hirveitä huonokuntoiselle...

Mulla on maanantaisin aina niin kova darra et ei tota voimaa oikeen irtoo. :D No mut muutenki tykkään tehdä enempi tolleen päin, että ne treenit menee intensiivisemmiksi loppua kohden.
Mitä tarkoitat tuolla että treenit menee intesiivisemmiksi? Molemmilla päivillä olevan kuitenkin 17 sarjaa, maanantaina tehdään 17*15 = 255 toistoa ja perjantaina 17*5 = 85 toistoa. Painot on tietenkin maanantaina pienemmät, mutta luulisi sen treenin silti olevan vähintään yhtä "intensiivinen" kuin perjantain treenin. Eri asia on jos tehdään HST tyyliin 15 toiston sarjoja yksi ja 5 toiston sarjoja 2-3, mutta sulla on tuossa samat sarjamäärät.
EDIT: Niin ja lisäksi tossa ei tehdä mitään samaa liikettä kahtena eri päivänä jos huomasit. Eli senkin takia joutuu valitsemaan jo hieman noita homojen liikkeitä, jotta niitä tuli tarpeeksi.
Eli siis valitset huonomman liikkeen vain sen takia että sen on erilainen kuin muina päivinä tehtävät liikkeet?:D No joo, huumorilla tämä kommentti, mutta onhan tuo vähän ristiriitaista.

Aloitin taas vaihteeksi 1-jakosen ja ainakin motivaatiota siitä saa joka kerta. Kulmasoutu, kyykky ja sjmv on vaan aika paha mun alaselälle. En oikein osaa päättää pitäiskö vähentää liikkeitä ja keventää vai pitää noissa totaalinen tauko. Aikasemmin alaselkä kipeyty penkki/kyykky/maastaveto-ryssäohjelmalla. Jotenkin tuntuis että totaalinen tauko ei ole hyväksi mutta kun ei oikein kunnolla osaa höllätä kunnolla. Onko muilla ongelmia alaselän kanssa 1-jakosella treenatessa?

Aloitin taas vaihteeksi 1-jakosen ja ainakin motivaatiota siitä saa joka kerta. Kulmasoutu, kyykky ja sjmv on vaan aika paha mun alaselälle. En oikein osaa päättää pitäiskö vähentää liikkeitä ja keventää vai pitää noissa totaalinen tauko. Aikasemmin alaselkä kipeyty penkki/kyykky/maastaveto-ryssäohjelmalla. Jotenkin tuntuis että totaalinen tauko ei ole hyväksi mutta kun ei oikein kunnolla osaa höllätä kunnolla. Onko muilla ongelmia alaselän kanssa 1-jakosella treenatessa?

Teet vaikka kyykkyä ja etukyykkyä vuorokerroin, niin ei siinä alaselkä muuta tarvitse. Kulmasoutua sitten vaikka leukojen kanssa vuorokerroin.

Mitä tarkoitat tuolla että treenit menee intesiivisemmiksi? Molemmilla päivillä olevan kuitenkin 17 sarjaa, maanantaina tehdään 17*15 = 255 toistoa ja perjantaina 17*5 = 85 toistoa. Painot on tietenkin maanantaina pienemmät, mutta luulisi sen treenin silti olevan vähintään yhtä "intensiivinen" kuin perjantain treenin. Eri asia on jos tehdään HST tyyliin 15 toiston sarjoja yksi ja 5 toiston sarjoja 2-3, mutta sulla on tuossa samat sarjamäärät.
Noi sun esimerkit noista sarjamääristä tarkottaa treenin volyymia. Volyymi siis pysyy mulla samana eri treeneissä. Intensiteetillä tarkotan kuinka monta prosenttia sarjapainot on maksimista. Vaikka sarjamäärät on samat ja noiden sunkin laskujen mukaan tulee toistoja enempi esim. maanantaina saa tollanen intensiivinen treeni kuitenkin mun kropan todella koville. Voima ei ole kanssani jos yhtäänkin olet mun treenipäiväkirjaa seurannut ja sitten taas ihmetellyt mun kuvia.

Ingersoll sanoi:
Eli siis valitset huonomman liikkeen vain sen takia että sen on erilainen kuin muina päivinä tehtävät liikkeet?:D No joo, huumorilla tämä kommentti, mutta onhan tuo vähän ristiriitaista.
Noi jotkut koneet nyt vaan sopii IMO paremmin noihin 15 toiston sarjoihin kun jotkut vapailla painoilla tehtävät liikkeet. Voisinhan mä tehdä jotain arskan kutosen tapasta ohjelmaa missä tekisin joka treenipäivä vaikka etukyykyn, maven, penkin, kulmasoudun jne, mutta ei mun alaselkä ainakaan kovin pitkään sellasta kestäisi. Muutenkin pidemmän päälle hermosto on aika kovilla jos hakataan samoja liikkeitä 3x viikkoon.

Onko sulla nyt oikeesti joku ongelma ton mun ohjelman kanssa? Sehän on MUN ohjelma ja oon sen itelleni suunnitellut. OK, tänne kun laitoin sen niin tietenkin voi palautettakin antaa, mutta noi sun jutut tuntuu mun mielestä lähinnä älyttömiltä. :piis:

Back
Ylös Bottom