Kyllä WSB toimii myös aloittelijoille. Ota vaan ensin koko menetelmästä kunnolla selvää äläkä yritä lähteä kopioimaan ammattilaisten käyttämää systeemiä suoraan itsellesi. Myös Westsidellä aloittelijoille on vähän eri systeemit kuin harjaantuneemmille.
Toisin sanoen et ole edes tehnyt WSB metodia ja siitä huolimatta haukut sitä toimimattomaksi?!?
Ensinnäkin jos ei ole käytössä ketjuja/kumeja niin ohjelma ei ole WSB... niiden käyttö on noin 50% koko metodin toimivuudesta. Ja sittenkin on tärkeää kiinnittää huomiota siihen kuinka paljon ketjujen/kumien antamaa vastusta käyttää.
Toisekseen nopeus-päivänä 50-60% maksimista on se mitä PRO-NOSTAJAT käyttää ja sekin on laskettu VARUSTEILLA nostetusta maksimista. Ilman varusteita esim. dynaaminen box-kyykky on 60-70% maksimista HARJAANTUNEILLE nostajille. Aloittelijoille se on 10% enemmän... eli 70-80%. Mikä on juuri tuo kaipaamasi prosenttiväli. (nämä siis raw-maksimista, ilman nostovarusteita). Näissäkin prosenteissa tietenkin pientä säätövaraa (ehdottomia sääntöjä ei wsb:ssä edes ole).
Itse kokeilin kans WSB-treeniä ekaa kertaa aivan väärin ja ihmettelin kun ei toimi ollenkaan. Sitten otin oikeasti selvää systeemistä ja jo alkoi toimimaan.
Toisekseen nopeus-päivänä 50-60% maksimista on se mitä PRO-NOSTAJAT käyttää ja sekin on laskettu VARUSTEILLA nostetusta maksimista. Ilman varusteita esim. dynaaminen box-kyykky on 60-70% maksimista HARJAANTUNEILLE nostajille. Aloittelijoille se on 10% enemmän... eli 70-80%. Mikä on juuri tuo kaipaamasi prosenttiväli. (nämä siis raw-maksimista, ilman nostovarusteita). Näissäkin prosenteissa tietenkin pientä säätövaraa (ehdottomia sääntöjä ei wsb:ssä edes ole).
Itse kokeilin kans WSB-treeniä ekaa kertaa aivan väärin ja ihmettelin kun ei toimi ollenkaan. Sitten otin oikeasti selvää systeemistä ja jo alkoi toimimaan.[/QUOTE]
Ei toimi optimaalisesti aloittelijalla. Treenasin wsb:llä yli puoli vuotta aloittelijana ja voin sanoa, että ei toiminut. Tunnen kyllä wsb systeemin erot aloittelijalla ja kokeneemmilla. Olen ottanut selvää systeemistä ja treenasin vuosia sitten Metal Gymillä, josta siihen aikaan löytyi maan kattavin tietämys wsb treenistä koko Suomessa. Eli mielipiteet jotka esitän eivät ole vain omia, vaan pohjaavat myös monien muiden kokemuksiin.
Nuo prosentit jotka luettelit eivät ole oikeita. Simmonsin mukaan dynamic effort method on:
- advantage lifter 40-50%
- medium level lifter 45-55%
- beginners 50-60%
Nuo ovat siis kirjasta westside book of methods. Voi olla, että Tate/Wendler ovat kirjoituksissaa jossain vaiheessa suositelleet muitakin prosentteja aloittelijoille.
Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi siitä, että jos "nopeusvoimaa" tehdään 70-80% painoilla, niin johan alkaa toimia. Se ei kuitenkaan ole enää puhdasta nopeusvoimaa, vaan menee lähemmäs perusvoimaa.
Ja kumien/ketjujen käyttö on suotavaa, kuten itse opin kantapään kautta. Kommenttini kumien käytöstä oli lähinnä sen vuoksi, että harvalla aloittelijalla on kumit käytössä, saati että osaisi käytää niitä oikein. Mutta ei niitä kokeneetkaan käytä jatkuvasti ympäri vuoden. Erityisesti liiallinen kumien käyttö ajaa helposti kropan jumiin... ovat kokeneemmat minulle kertoneet.
Maksimivoiman treenaaminen jatkuvasti ja erikoisliikkeillä (box-kyykyt, lankkupenkki, jne...) ei ole myöskään aloittelijalla paras tapa lisätä voimaa. Aloittelijan kannattaa mielestäni jopa välttääm yli 90% painojen käyttöä, sillä raskaissa painoissa tekniikka alkaa mennä päin... Harva aloittelija myöskään osaa esim. box-kyykätä oikealla tekniikalla. Aloittelijan pitää opetella perusliikkeet ensin oikein. Ja kasvattaa voimaa liikeillä joissa on laajat liikeradat. Heikkojen kohtien priorisointi tulee myöhemmin. Aloittelijalla ei ole heikkouksia ja vahvuuksia on vain heikkouksia.
Maksimivoima kasvaa aloittelijalla treenaamalla pienemmilläkin painoilla ja jättämällä muutamia toistoja varaa sarjoihin. Myöhemmin kannattaa maksimivoimaa kehittää omana kautenaan (3-6 vkoa). Ei jatkuvasti ympäri vuoden. Kokemus on tämän osoittanut käytännössä.