Vitamiinit, hivenaineet ja kalaöljy

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Sain halvalla tollasia D3-kapseleita jotka ovat gelatiini muodossa. Ainesosissa lukee auringonkukkaöljy 64% ja gelatiini 25%. Eikö tuo auringonkukkaöljy ole melkoinen kirosana vai onko sillä paikkansa tässä tapauksessa? Eli ovatko toimivia vai heitänkö näillä vesilintua?

Vitamiini

Iltoja vaan,

Laiskuuttani en ole jaksanut 110% selata pakkotoistoa läpi niin ajattelin heittää tänne muutamia kysymyksiä.

D-vitamiini... Monessa paikassa suositeltu, kokeiltu ja todettu hyväksi.
Olen yrittänyt etsiä mahdollisimman paljon tietoa vitamiinista mutta koska en ole löytänyt etsimääni päätin aloittaa empiirisen tutkimuksen itselläni :).

Otatteko D-vitamiinin aamuisin vai iltaisin?

Pähkinänkuoressa koktaili ennen nukkumaan menoa:
Bio-Selen + Zink, D3-vitamiinia, magnesiumia, melatoniinia ja oliiviöljyä. Proteiinia otan luonnollisesti myös ennen nukkumaan menoa.

Mitä hyötyä/haittaa näette?
Mitä lisää tai pois?

Tarkoituksena on maksimoida palautumista sekä hormonien luonnollista tuotantoa. Huono unisena yritän myös panostaa nukkumiseen mutta aina se ei onnistu.

D3-vitamiista on paljon erilaisia mielipiteitä ja enimmäkseen vitamiinia suositellaan otettavan aamulla.

Onko järkevää kompottaa melatoniinia d3-vitamiinin kanssa?

Näistä sitten mukavasti pohdintoja. :)

Iltoja vaan,

Laiskuuttani en ole jaksanut 110% selata pakkotoistoa läpi niin ajattelin heittää tänne muutamia kysymyksiä.

Olen yrittänyt etsiä mahdollisimman paljon tietoa vitamiinista mutta koska en ole löytänyt etsimääni päätin aloittaa empiirisen tutkimuksen itselläni :).

Bio-Selen + Zink, D3-vitamiinia, magnesiumia, melatoniinia ja oliiviöljyä. Proteiinia otan luonnollisesti myös ennen nukkumaan menoa.

Mitä lisää tai pois?

Tarkoituksena on maksimoida palautumista sekä hormonien luonnollista tuotantoa. Huono unisena yritän myös panostaa nukkumiseen mutta aina se ei onnistu.

D3-vitamiista on paljon erilaisia mielipiteitä ja enimmäkseen vitamiinia suositellaan otettavan aamulla.

Aika hifistelyä ja itse otan kaikki aamulla aamupalan kanssa.

Niin ja noista uni ongelmista, että ite kans kokeilin vetää illala vitamiinit ni ärsytti aika kovin unen saantia / laatua. Nykyyään tulee nukuttua hyvin! =)

Sain halvalla tollasia D3-kapseleita jotka ovat gelatiini muodossa. Ainesosissa lukee auringonkukkaöljy 64% ja gelatiini 25%. Eikö tuo auringonkukkaöljy ole melkoinen kirosana vai onko sillä paikkansa tässä tapauksessa? Eli ovatko toimivia vai heitänkö näillä vesilintua?

No joo, auringokukkaöljy on kirosana varmaan siksi, että siinä on todella huono suhde omegakutosten ja kolmosten välillä, eikä se tarjoa mitään extrahienouksia. Kasvisöljyä se on siinä missä muutkin, ja noi kapseleissa olevat määrät ovat varmaan aika pieniä. Jos niissä on jokseenkin järkevä määrä tota deetä, niin mäiski huuleen vaan.

Iltoja vaan,

Mitä lisää tai pois?

D-vitamiinin voipi ottaa aamulla tai illalla, pääasia että rasvaa tulee samalla. Toi koktaili on ihan jees. Mites toi C-vitamiini, tuleeko sitä tarpeeksi?

Deestä ja melatoniinista ei löydy yhteisvaikutuksia. Melatoniini toimii muuten parhaiten 1-2 tuntia aterian jälkeen, joten sitä ei kannata vetää välttämättä iltapalan kanssa.

Jos tuota c-vitskua tosissaan pitäs ottaa se 1-3g/päivä, niin sehän meinaa aika monta nappia päivässä. Vai onko jotain c-vit.lisää olemassa liuoksena?

Jos tuota c-vitskua tosissaan pitäs ottaa se 1-3g/päivä, niin sehän meinaa aika monta nappia päivässä. Vai onko jotain c-vit.lisää olemassa liuoksena?

On olemassa valmisteita joista kamaa löytyy 500mg-1000mg. Puolen gramman tabuja tarttee ottaa vain 2-6 kpl.

Lisää vettä myllyyn. Mitäs mieltä viisaammat näistä:

http://sweatscience.com/the-case-against-antioxidant-vitamin-supplements/
http://sweatscience.com/antioxidant-vitamins-exercise-and-muscle-damage-another-nail-in-the-coffin/

Ja vastaavia tuntuu olevan paljon. Tässähän menee ihan sekaisin!?
Taitaa olla aika vanhaa infoa ainakin tuo jälkimmäinen linkki. Aikasemminkin täällä on juuri tuosta ollut puhetta että HETI treenin jälkeen ei kannata ainakaan C-vitamiinia vetää, saattaa vaikuttaa nimittäin päinvastaisesti.

Itse luen lääketiedettä ja joku vitamiinitutkija piti meille kerran luentoa. Hän sanoi, että vitamiineja ei tulisi ottaa missään nimessä yli suositeltuja määriä, koska ne saattavat estää hyödyllisiä hapetusreaktioita elimistössä. Nämä hapetusreaktiot ovat osa tehokasta immuunijärjestelmää ja liika vitamiinimäärä voi siis estää näitä tapahtumasta.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Itse luen lääketiedettä ja joku vitamiinitutkija piti meille kerran luentoa. Hän sanoi, että vitamiineja ei tulisi ottaa missään nimessä yli suositeltuja määriä, koska ne saattavat estää hyödyllisiä hapetusreaktioita elimistössä. Nämä hapetusreaktiot ovat osa tehokasta immuunijärjestelmää ja liika vitamiinimäärä voi siis estää näitä tapahtumasta.
No kerrotko meille sitten mitkä ovat nämä tarkat suositellut määrät ja miksi toisissa maissa hallitus tapattaa tietoisesti ihmisiä koska suositukset eivät ole samat kuin suomessa?

Tuo on sikäli hyvä pointti, että tuskin mikään aine on hyväksi ihmiskeholle, jos sitä vedetään ylettömiä määriä. Multivitamiinithan yhdistettiin hiljattain jopa lisääntyneeseen kuolleisuuteen.

Toisaalta, minä luin jostakin, että eniten vihanneksia ja hedelmiä syövät ihmisryhmät - jotka söivät myös monipuolisesti kaikkea muuta, ei siis pelkät veget - olivat kaikkein pitkäikäisimpiä kaikissa vertailuryhmissä. Vihannesten ja hedelmien hivenainepitoisuudet tosin eivät raskaallakaan käytöllä pääse karkaamaan käsistä.

Tarkkoja suosituksia en tiedä, enkä jaksa etsiä. Jokainen varmaan löytää jos käyttää googlea. Uskon kuitenkin, että terveysalan ammattilaiset Suomessa suosittelisivat muutakin vitamiinia kuin D:tä, jos tutkitusti tarvetta olisi. Moni ravitsemuksen ja lääketieteen asiantuntija on toistuvasti sanonut haastattelussa, että lisävitamiineja (pois lukien D) ei tarvitse, jos syö monipuolisesti ja hyvin. Tietenkin vitamiinit on perusteltuja jos allergian tai imeytymishäiriön takia ei pysty saamaan tarvittavia vitamiineja tai ei esimerkiksi kiireen takia kerkeä syömään monipuolisesti. Onko monella kokemusta miten huippu-urheilijat käyttävät suomessa vitamiinilisiä? Minä tunnen muutaman sm-tason urheilijan ja heistä kukaan ei käytä lisävitamiineja kovan treeni- tai kilpailukauden aikana.

Tarkkoja suosituksia en tiedä, enkä jaksa etsiä. Jokainen varmaan löytää jos käyttää googlea. Uskon kuitenkin, että terveysalan ammattilaiset Suomessa suosittelisivat muutakin vitamiinia kuin D:tä, jos tutkitusti tarvetta olisi.

Veikkaan, että tässä on kuitenkin bias pillerittömyyden suuntaan. Heikohkolla, epämääräisellä ja ristiriitaisella näytöllä tutkija varmaan voi vakuuttua siitä, että hänen itsensä kannattaa todennäköisemmin syödä lisävitamiinia kuin olla syömättä. Muille sitä tuskin lähtee suosittelemaan jos näyttö ei ole aika vankkaa. Jos parin vuosikymmenen päästä todetaan, että olisi se X-vitamiini ollut hyväksi, tutkijaa ei grillata kovin pahasti. Toisinpäin käy heikommin, jos nyt suositellaan jotain mikä on haitaksi.

Sitäpaitsi paljonkohan pelätään elintapojen huonontuvan, jos sadalle ihmisille kerrotaan hyvästä pilleristä -- ehkä 95 heistä saa minimaalista apua ja 5 luulee että tässä ratkaisu ongelmiin, ei tarvitsekaan lenkkeillä...

Tämä täysin maallikon pohdintana.

Näitä juttuja on ihan mukava pohdiskella. Minunkin pohdinnat melko maallikon pohdintoja, mutta kavereiden kanssa ollaan näitä asioita jauhettu, lueskeltu ja pohdittu ajan kuluksi. Hyviä pointteja sinullakin. Juuri siksi niitä ei varmaan suositellakkaan, koska yksipuolista näyttöä niiden hyödyistä tai haitoista ei ole. Osa tutkimuksista näyttää hyötyä, osa ei ja osa osoittaa jopa haittaa.

Itsehän en tuohon alkuperäiseen artikkeliin ottanut oikeastaan ollenkaan antioksidantteja mukaan, osittain juuri siitä syystä, että niistä on julkaistu - ja todennäköisesti jätetty julkaisematta - niin paljon tutkimuksia, että pitäisi oikeasti tehdä enemmän taustatutkimusta ennen järkevän jutun kirjoittamista. Haluaisin painottaa sitä, että moni vitamiini ja hivenaine toimii muutenkin elimistön hyväksi kuin vain antioksidanttina. Itse uskon, että C-vitsku toimii flunssaan, mutta ei antioksidanttivaikutuksen kautta. Puhutaanko nyt vain antioksidanttien haitoista, vai C-vitamiinin antioksidatiivisen vaikutuksen haitoista, unohtamatta C-vitamiinin mahdollisia muita hyötyjä?

Lisää vettä myllyyn. Mitäs mieltä viisaammat näistä:

http://sweatscience.com/the-case-against-antioxidant-vitamin-supplements/
http://sweatscience.com/antioxidant-vitamins-exercise-and-muscle-damage-another-nail-in-the-coffin/

Ja vastaavia tuntuu olevan paljon. Tässähän menee ihan sekaisin!?

Tuossahan puhutaan juurikin siitä antioksidantin ja harjoittelun yhteydestä. Ja jälkimmäisessä tutkimuksessa oli annettu vaikka mitä siinä yhdessä pillerissä, mutta ei oltu vissiin eritelty mikä aiheutti tuloksen (vai menikö multa väsyneenä ohi?).

Oliko vitamiinitutkija vai antioksidanttitutkija? Tarkoittiko siis ettei mitään vitamiineja tulisi ottaa yli suositusten, vai antioksidantteina toimivia vitamiineja ei tulisi ottaa yli suositusten?

Tuo on sikäli hyvä pointti, että tuskin mikään aine on hyväksi ihmiskeholle, jos sitä vedetään ylettömiä määriä. Multivitamiinithan yhdistettiin hiljattain jopa lisääntyneeseen kuolleisuuteen.

Toisaalta, minä luin jostakin, että eniten vihanneksia ja hedelmiä syövät ihmisryhmät - jotka söivät myös monipuolisesti kaikkea muuta, ei siis pelkät veget - olivat kaikkein pitkäikäisimpiä kaikissa vertailuryhmissä. Vihannesten ja hedelmien hivenainepitoisuudet tosin eivät raskaallakaan käytöllä pääse karkaamaan käsistä.

Lähes kaikki voidaan yhdistää lisääntyneeseen kuolleisuuteen kuin oikein tutkitkaan. Sen verran tuohon viimeisen argumenttiin, että hardcore-vegaaneilla on todettu silloin tällöin seleenimyrkytyksiä. Ja raskaana olevat voivat saada liikaa A-vitamiinia. Nämä ovat marginaaliryhmiä, tiedän. Seleenistä muuten sen verran, että parapähkinässä on sitä ihan sikana. Yhdestä pähkinästä voi saada jopa 10 x päivän saantisuosituksen (eli kourallinen päivässä kuukausien/vuosien ajan = seleenimyrkytys).

Näitä juttuja on ihan mukava pohdiskella. Minunkin pohdinnat melko maallikon pohdintoja, mutta kavereiden kanssa ollaan näitä asioita jauhettu, lueskeltu ja pohdittu ajan kuluksi. Hyviä pointteja sinullakin. Juuri siksi niitä ei varmaan suositellakkaan, koska yksipuolista näyttöä niiden hyödyistä tai haitoista ei ole. Osa tutkimuksista näyttää hyötyä, osa ei ja osa osoittaa jopa haittaa.

Tosiaan, kannattaa muistaa, että vaikka tutkimuksia on julkaistu paljon, on ihan varmasti osa tutkimuksista jätetty julkaisematta. Ja osa näistä voi osoittaa vaikka minkälaisia hyötyjä, kuten myös haittoja. Olen huomannut kliinikoista sellaisen seikan, että osa fanatisoituu tutkimalleen tai opettamalleen asialle, ja menettää objektiivisuuden tutkimaansa aihetta kohtaan. Tiedän myös professoritason ihmisiä, jotka mainostavat vaikka minkälaisia öljyjä ja monivitamiineja. Raha puhuu näissäkin asioissa moneen suuntaan. Sitten on vielä tämä toisinajattelija-kategoria, johon kuuluu yleensä yksittäisiä ihmisiä. He julistavat yleensä jotain ihan päinvastaista, ja saavat usein ison joukon kansalaisia mukaansa. Nämä ovat usein jotain ulkomaisia proffia, ja jotkut saattavat oikeasti suositella jotain tosiövereitä annoksia - vaikka olisivatkin ihan oikeasti korkeasti koulutuksen saaneita. Itse henkilökohtaisesti uskon, että vaikka lisävitamiineja syö, niin jos annokset pysyvät järkevinä, niin se ei elimistöä juurikaan hetkauta, kun otetaan muut tekijät (elintavat, perintötekijät, ympäristö) huomioon. Ja mikähän se näkyvä vaikutus loppujen lopuksi kaljaa juovalle makkaranpurijareiskalle on, jos se jättääkin sen aiemmin syömänsä 500 mg C-vitamiinilisän pois?

Onkohan antioksidanteista tai vitamiineista tehty kunnollista meta-analyysia?

Itse ajattelin tuota melatoniinia ostaa, kun treenin jälkeisinä iltoina on melkoisen pirteä olo. Olen muutenkin aika taipuvainen olemaan yökukkuja, enkä mikään aamuihminen ole koskaan ollutkaan. Olen lähes aina aamulla herätessä väsynyt ja tämä voisi johtua siitä, että olen illalla ja nukkumaan mennessä liian pirteä. Ja tästä johtuen en välttämättä vaivu yön aikana tarpeeksi syvään uneen (näin ainakin yksi terveyskeskuslääkäri pohti)? En tiedä auttaisiko tuo melatoniini tähän aamuväsymykseen, (ehkä?) mutta lähinnä tuohon paremmin nukahtamiseen aikasemmin -ongelmaan tätä ajattelin ostaa. Tulisiko tuota ottaa joka ilta vai riittääkö se, että ottaa tuota vain treenipäivien iltana?

Itse ajattelin tuota melatoniinia ostaa, kun treenin jälkeisinä iltoina on melkoisen pirteä olo. Olen muutenkin aika taipuvainen olemaan yökukkuja, enkä mikään aamuihminen ole koskaan ollutkaan. Olen lähes aina aamulla herätessä väsynyt ja tämä voisi johtua siitä, että olen illalla ja nukkumaan mennessä liian pirteä. Ja tästä johtuen en välttämättä vaivu yön aikana tarpeeksi syvään uneen (näin ainakin yksi terveyskeskuslääkäri pohti)? En tiedä auttaisiko tuo melatoniini tähän aamuväsymykseen, (ehkä?) mutta lähinnä tuohon paremmin nukahtamiseen aikasemmin -ongelmaan tätä ajattelin ostaa. Tulisiko tuota ottaa joka ilta vai riittääkö se, että ottaa tuota vain treenipäivien iltana?

Minä olen kanssa yön pimeydessä valvova mörkö, ja päivällä nukkuisin aina niin ihanasti että. Itse olen saanut jonkin verran apua melatoniinista, mutta toiset eivät ollenkaan. Melatoniinista on olemassa paria eri versiota: pitkävaikutteista ja lyhytvaikutteista. Lyhytvaikutteinen on tarkoitus ottaa himpun aikaisemmin. Lääke vaikuttaa 40-60 minsan kuluessa, ja tehoa parantaa jos se napataan 1-2 tuntia aterian jälkeen. Lyhytvaikutteinen on tarkoitettu nukahtamiseen, pitkävaikutteinen taas siihen jos heräilee yöllä.

Jos olet aamulla väsynyt, olet tod. näk. nukkunut liian vähän. Melatoniinia voit kokeilla. Minä kuulun niihin ihmisiin, joilla se auttaa saman tien (placebo?). Osalle lääkärit kuitenkin muistavat mainostaa, että se otetaan joka ilta samaan aikaan, ja vaikutus tulee vasta päivien/viikkojen kuluttua. Melatoniin erittymisen aikaistamista voit muuten kokeilla aamuisella kirkasvalohoidolla (puoli tuntia oikealla kirkasvalolla).

Sulla voi mennä parin-kolmen tunnin sykleissä tuo virkeys-väsymys-ikkuna. Itse jos ehdin nukkumaan n. ennen yhtätoista (en koskaan), niin nukahdan. Jos en ehdi, niin pari tuntia menee taas virkeänä. Juuri tämän tietyn syklin takia olisi tärkeää olla nukkumassa aina samaan aikaan. Melatoniinilla voit yrittää vääntää tätä windowsia vähän eri aikaan, mutta vaikutuksen saat vain kokeilemalla. Otaksun, että et aamulla pysty nukkumaan pitempään?

Yksi oikeasti varteen otettava nukahtamiskeino on hommata jotain ihan oikeaa rentoutusmusiikkia. En nyt puhu mistään tuuli suhisee ja sirkat oksentaa -matskusta, vaan ihan tiedepohjaisesta kamasta. Tanskalaista alkuperää oleva Quiet Please on ihan kokeilemisen arvoista. Itse nukahdin tuohon lähes joka kerta alta vartin, kun muuten meni tunti.

Menipäs taas ihan ohi alkuperäisen aiheen, mutta menköön...

Kiitoksia vastauksesta. Tuota lyhytaikaista täytyy sitten kokeilla. Sitten david kysymys, jossa liitteenä viikon facepalmit: mistä mä tiedän, kun otan kaupassa purkin käteen, että kumpaa versiota se kyseinen purkki on? :) Voisi olettaa, että niissä lukee... Mutta ainakaan ihan kaikkien myyjien tietotaitoon en luota. Joku tietty ainesosa, josta tuon eron tunnistaa?

Latest posts

Back
Ylös Bottom