Vitamiinit, hivenaineet ja kalaöljy

VASTATKEE NYT!!, eli jo aiemmin:

mites tuo nauttimisajankohta?

itse otan aina iltaisin (D3+omega), periaateena että tuo hetki on sellainen, jolloin kahvin nauttimisesta on mahd.kauan...lipittelen siis pitkin päivää
nyt ajattelin ottaa mukaan nuo sinkit (pikol.) ja mankut (sitr.)...
illalla vetäsen rahkat naamaan, onko laktoosilla tuossa siis haittaa yms...?

VASTATKEE NYT!!, eli jo aiemmin:

mites tuo nauttimisajankohta?

itse otan aina iltaisin (D3+omega), periaateena että tuo hetki on sellainen, jolloin kahvin nauttimisesta on mahd.kauan...lipittelen siis pitkin päivää
nyt ajattelin ottaa mukaan nuo sinkit (pikol.) ja mankut (sitr.)...
illalla vetäsen rahkat naamaan, onko laktoosilla tuossa siis haittaa yms...?

No johan myö vastataan. Seikkailin jossain unimaailmassa viime viikon, mutta tässä tulee.

D-vitskujen ja omegojen nauttimisajankohdalla ei juurikaan ole merkitystä.

Sinkkiä ei kannataa vetää kuitujen, eikä lisäravinneraudan kanssa. Myös kalsiumsupplementit saattavat vähentää sinkin imeytymistä, mutta maito/rahka ei juurikaan vaikuta.

Laktoosi parantaa magnesiumin imeytymistä, mutta toisaalta kalsium heikentää sitä (kuten kuidut).

Ehkä kannattaisi tehdä siten, että kun syöt iltapalan, niin nappaat vitskut naamariin 1-2 tuntia sen jälkeen. Jos haet magnesiumista myös tota mahdollista nukahtamishyötyä, niin sehän passaisi vetäistä juuri ennen nukkumaanmenoa muutenkin.

Mites nuo omega-kapselit mahtaa säilyä ? Olisi kaapissa avaamattomia, mutta päiväys menee juuri umpeen, tulivat kylkiäisenä Tukusta.

No, rasvahan niissä on ainoa asia joka voi pilalle mennä. Jos ne on säilytetty hyvin ja optimaalisessa lämpötilassa, on niissä varmasti ainakin 1-2 kuukauden "varoaika". Hajota yksi ja tutki tuoksuuko se Sauronille.

Itse asiassa jotain on :) Mulla on tuossa koneella pikku jemma noita berberiini-aiheisia tutkimuksia mutta en ole ehtinyt niitä vielä kovin syvällisesti kahlata läpi. Aloitin projektin kun tässä taannoin taisi olla pakkiksella ihan sille oma ketjukin.

Toistaiseksi sanoisin että berberiini on farmakologisesti todella mielenkiintoinen yhdiste. Siitä on ihan huipputason julkaisuja esim. LDL:n laskussa. Erityisesti vaikutusmekanismi on kiehtova: se näyttäisi sitoutuvan joihinkin mRNA-molekyyleihin, mikä on lääkeaineelle aika erikoinen ominaisuus. Suurin osa lääkkeistähän on erilaisia proteiineihin sitoutuvia agonisteja/antagonisteja.

On siitä kuitenkin liikkeellä myös paljon paskaa. Sillä esim todellakin VOI olla interaktioita muiden lääkeaineiden kanssa (on CYP-induktori) ja voi myös olla haittavaikutuksia. Vaikka kyseessä onkin "luonnontuote" ja "jo muinaisten kiinalaisten käyttämä" aine niin järki kannattaa pitää päässä.

Se, mikä tuon hyöty sitten käytännössä on, riippuu paljon siitä mihin sitä halutaan käyttää.

Paletaani vastasikin tässä jo kaiken oleellisen berperiiniin liittyen. Huomasitko paletaani muuten tuon mun aikasemman postin tosta arginiinista (jolla yritin opettaa ihmisille kriittistä lukua)?

Ehkä kannattaisi tehdä siten, että kun syöt iltapalan, niin nappaat vitskut naamariin 1-2 tuntia sen jälkeen. Jos haet magnesiumista myös tota mahdollista nukahtamishyötyä, niin sehän passaisi vetäistä juuri ennen nukkumaanmenoa muutenkin.

Itse suosittelen magnesiumin ottamista aikaisemmin jotta rauhoittava vaikutus olisi tehokkaampi illemmalla. Treenin jälkeen on hyvä ottaa ensimmäinen satsi. Auttaa pudottamaan kortisolitasot nopeammin.

Itse suosittelen magnesiumin ottamista aikaisemmin jotta rauhoittava vaikutus olisi tehokkaampi illemmalla. Treenin jälkeen on hyvä ottaa ensimmäinen satsi. Auttaa pudottamaan kortisolitasot nopeammin.

Nojoo, semisti totta. Täähän tietysti riippuu myös siitä kuinka nopeasti nukahtaa ja missä muodossa magnesium on (miten nopeasti imeytyy).

Olen helposti vilustuvaa sorttia. Käytän tällähetkelle lisäravinteina joka aamu:

Only one! regular vitamiini/mineraalilisän joka sisältää mm. 300mg magnesiumia, 7mg sinkkiä, 7,5mcg d-vitamiinia
Omega 3 regular 1000mg
25mcg d-vitamiinia

Olen tällähetkellä ollut 2 viikkoa flunssassa ja bongasin tämän ketjun. Aika suuria määriä suosittelet ottamaan joitakin lisäravinteita, luuletko että noin suurien määrien ottaminen päivittäin lisäisi vastustuskykyä minulla? Entäs L-glutamiini, voisiko sen nauttiminen päivittäin olla hyödyksi vastustuskykyä ajatellen?

Olen helposti vilustuvaa sorttia. Käytän tällähetkelle lisäravinteina joka aamu:

Only one! regular vitamiini/mineraalilisän joka sisältää mm. 300mg magnesiumia, 7mg sinkkiä, 7,5mcg d-vitamiinia
Omega 3 regular 1000mg
25mcg d-vitamiinia

Olen tällähetkellä ollut 2 viikkoa flunssassa ja bongasin tämän ketjun. Aika suuria määriä suosittelet ottamaan joitakin lisäravinteita, luuletko että noin suurien määrien ottaminen päivittäin lisäisi vastustuskykyä minulla? Entäs L-glutamiini, voisiko sen nauttiminen päivittäin olla hyödyksi vastustuskykyä ajatellen?

Noh, siitähän nyt ylipäätään voidaan vääntää auttavatko lisäravinteet vastustuskykyyn vai eivät. Tutkimukset eivät kauheasti puolla, mutta kokemus sanoo usein muuta. Anyway, kokeilemalla selviää.

Magnesiumin annostus riippuu magnesiumin muodosta. Missä muodossa se on sun valmisteessa?

Sinkkiä voi vetää huoletta enemmänkin, olipa sillä vaikutuksia tai ei.

Omegakolmosten pitoisuuden ilmoittaminen on melkein yhtä tyhjän kanssa, jos ei ilmoita EPA/DHA-suhdetta.

D-vitamiinia tulee yhteensä 32,5 mcg? Mites paljon tulee käytettyä maitoa tai muuta kamaa johon deetä on lisätty? Kalan syönti?

Apuaineena on mainittu Magnesiumsteraatti, voisiko tämä olla siis se muoto? Omega3 valmiseessa on EPA 180mg ja DHA 120mg. Maitoa tulee juotua 1-1,5l päivässä. 1,5l lähinnä punttipäivänä kun tykkään palkkariin laittaa. Kalaa tulee syötyä melko harvoin, kerran viikossa tonnikalaa ehkä. Syön kyllä muuten terveellisesti ja monipuolisesti normaalia proteiinipitoista ruokaa.

Noh, siitähän nyt ylipäätään voidaan vääntää auttavatko lisäravinteet vastustuskykyyn vai eivät. Tutkimukset eivät kauheasti puolla, mutta kokemus sanoo usein muuta. Anyway, kokeilemalla selviää.

Magnesiumin annostus riippuu magnesiumin muodosta. Missä muodossa se on sun valmisteessa?

Sinkkiä voi vetää huoletta enemmänkin, olipa sillä vaikutuksia tai ei.

Omegakolmosten pitoisuuden ilmoittaminen on melkein yhtä tyhjän kanssa, jos ei ilmoita EPA/DHA-suhdetta.

D-vitamiinia tulee yhteensä 32,5 mcg? Mites paljon tulee käytettyä maitoa tai muuta kamaa johon deetä on lisätty? Kalan syönti?

Paletaani vastasikin tässä jo kaiken oleellisen berperiiniin liittyen. Huomasitko paletaani muuten tuon mun aikasemman postin tosta arginiinista (jolla yritin opettaa ihmisille kriittistä lukua)?

Jaa, onpas päässyt lipsahtamaan ohi.. :) Ilmeisesti tuossa hait tutkimuksen metodologisia puutteita? Eli siis sitä että kyseessä on huonosti kontrolloitu crossover-tutkimus onnettoman pienellä koehenkilöiden määrällä.

Enpä kyllä ihmettelisi lainkaan jos jotain tällaista käytettäisiin markkinointimielessä.

Jaa, onpas päässyt lipsahtamaan ohi.. :) Ilmeisesti tuossa hait tutkimuksen metodologisia puutteita? Eli siis sitä että kyseessä on huonosti kontrolloitu crossover-tutkimus onnettoman pienellä koehenkilöiden määrällä.

Enpä kyllä ihmettelisi lainkaan jos jotain tällaista käytettäisiin markkinointimielessä.

Tätä artikkelia on itse asiassa käytetty joitain vuosia sitten arginiinin markkinoinnissa jenkeissä, ja suoraan tuolla "nostaa 60% kasvuhormonin seerumitasoja" -väitteellä. Sen lisäksi, että tuossa on tosiaan ollut vain viisi henkilöä, on yhden henkilön seerumitason nousu ollut 162%! Jos tämä luonnonoikku jätetään tuloksesta pois, tippuu keskiarvo tuosta kuudestakympistä aika paljon, eikä tämä olekaan enää niin mediaseksikäs väite. Eli jos ei lue/osaa lukea tutkimusta väitteen takana, voi ihmiselle myydä asian ihan miten vain. Tätä mä tässä yritin hakea :)

Onko 50 mg sinkkiä päivässä ympäri vuoden otettuna liian paljon? Itseltäni löytyisi nimittäin tuon kokoisia, mutta ovat kapseleina, joten niitä on aika hankala puolittaakaan. Voinko ottaa tuon 50 mg joka toinen päivä, jolloin yhdelle päivälle muodostuisi 25 mg? Ovat muuten plikonaatti muodossa.

Onko 50 mg sinkkiä päivässä ympäri vuoden otettuna liian paljon? Itseltäni löytyisi nimittäin tuon kokoisia, mutta ovat kapseleina, joten niitä on aika hankala puolittaakaan. Voinko ottaa tuon 50 mg joka toinen päivä, jolloin yhdelle päivälle muodostuisi 25 mg? Ovat muuten plikonaatti muodossa.

Sinkin LD50 on muistaakseni 300 mg/kg, joten vaaraa 50 mg sinkkiannoksen nauttimisesta ei ole. Pikolinaatti imeytyy hyvin, mutta se on asia erikseen onko tuollaisista annoksista mitään hyötyä. Sulla tuskin mitään puutostilaa on, joten nappaa joka toinen (tai joka kolmas) päivä.

Apuaineena on mainittu Magnesiumsteraatti, voisiko tämä olla siis se muoto? Omega3 valmiseessa on EPA 180mg ja DHA 120mg. Maitoa tulee juotua 1-1,5l päivässä. 1,5l lähinnä punttipäivänä kun tykkään palkkariin laittaa. Kalaa tulee syötyä melko harvoin, kerran viikossa tonnikalaa ehkä. Syön kyllä muuten terveellisesti ja monipuolisesti normaalia proteiinipitoista ruokaa.

Eli maidosta tulee D-vitskua 10-15 mcg lisää, ja silloin ollaan jo lähellä 50 mcg per päivä. Suuremmista annoksista ei ole vaaraa, mutta kukaan ei estä sua kokeilemasta paria kuukautta esim. 100 mcg annoksella. Hyödyistä paha mennä sanomaan ilman plasman pitoisuusmittauksia. Magnesiumstearaatti on apuaine, joten se ei ole magnesiumin lähde. Googlasin ton purkin, ja jos toi maksaa tosiaan 3-4 e/purkki, niin ei kovin laadukkaalta magnesiumin lähteeltä vaikuta. Magnesiumia voisi vetää enemmänkin, mutta jos toi on hydroksidi-muodossa, saat vain tod. näk. ripulin.

Kalasta ei siis omegoita tule sun tapauksessa. Noi omegakolmosten (EPA ja DHA) määrät voit ihan hyvin tuplata, tai jopa kolminkertaistaa.

Taas on kalataput loppu ja pitäis kaupasta lähteä ostamaan uusia... En oo näistä ihan perillä vielä, mutta sanokaa missä kalakapseleissa on hyvät "rasva suhteet" ja ei maksa maltaita. Onko fastin omega3 kapselit ihan hyvää tavaraa hintakaan ei kauhean paha. Vai kannattaisko alkaa ostamaan tuota nestemäisessä muodossa?

Taas on kalataput loppu ja pitäis kaupasta lähteä ostamaan uusia... En oo näistä ihan perillä vielä, mutta sanokaa missä kalakapseleissa on hyvät "rasva suhteet" ja ei maksa maltaita. Onko fastin omega3 kapselit ihan hyvää tavaraa hintakaan ei kauhean paha. Vai kannattaisko alkaa ostamaan tuota nestemäisessä muodossa?

Fastissa taitaa olla ihan ok suhde, tosin itse ottaisin ehkä tuplat tai triplat tota annosta. Apteekista saa aika hyvillä pitoisuuksilla (Ratiopharm) kans.

Pakko kysyä vitamiineista ravinnossa että tuhoutuuko niistä suurinosa keitettäessä/kuumennettaessa? Olen lukenut että c-vitamiini tuhoutuu kuumennettaessa. Miten muut aineet... Onko pakastevihanneksissa mitään keittämisen jälkeen jäljellä?

Pakko kysyä vitamiineista ravinnossa että tuhoutuuko niistä suurinosa keitettäessä/kuumennettaessa? Olen lukenut että c-vitamiini tuhoutuu kuumennettaessa. Miten muut aineet... Onko pakastevihanneksissa mitään keittämisen jälkeen jäljellä?

Osa tuhoutuu kuumentaessa, ja esim. kaikki vesiliukoinen (kuten c-vitsku) liukenee keitinveteen. Siksi höyrystys on monesti paras valmistusmuoto. Katson jos ehdin tossa koota vaikka taulukkoa näistä vitskuista ja ruoanvalmistuksen vaikutuksesta niihin.

En löytänyt ketjusta haulla kuin yhden viittauksen (rauta) kahvin vaikutuksesta vitamiinien/hivenaineiden imeytymiseen ja asia kiinnostaisi hiukan enemmän.

Eli kuinka paljon esim. pari mukia perinteistä aamukahvia blokkaa osaston sinkki/d-vitamiini/c-vitamiini/MSM imeytymistä?

Törmäsin uutiseen, jonka mukaan liiallinen e-vitamiinin saanti voi aiheuttaa luun haurastumista. Saman jutun alla oli linkki toiseen uutiseen, jonka mukaan e-vitamiinin liikasaanti voi myös lisätä eturauhassyövän riskiä. Tuota e-vitamiinia taidetaan aika monessa ravintolisässä käyttää säilöntäaineena. Kuinka suuri annos sitten alkaa olla terveydelle haitallinen?

Tässä vielä linkki:
http://www.poliklinikka.fi/?page=7874754&id=5815472

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom