Vitamiinit, hivenaineet ja kalaöljy

Ja onko vaje silloin mitattu millä metodilla?

Riippuu paljon tutkimuksesta. Kuten olet itsekin sanonut, mittaus on hieman hankalaa mutta kyllä siitä saa viitteitä kun mitataan seerumin ja virtsan pitoisuudet.

Jos meinaa muutaman salaatinlehden riittävän vajeen korjaamiseen niin olen varmaan syönyt turhaan puoli vuotta isoa annosta eri magnesiumeja. Vasta nyt voin rehellisesti sanoa että magnesiumstatus rupeaa luultavasti olemaan kunnossa.

Eipä sitä kuitenkaan tiedä ilman objektiivisia mittaustuloksia. Näihin henkilökohtaisiin fiiliksiin on aina melko hankala ottaa kantaa. Itse tiedän lähipiiristäni tapauksen, missä muutamat tyypit ovat saaneet päähänsä että heillä on elimistössään happivajetta => ratkaisu on jonkinlaisten "happivesi"-tippojen nappailu päivittäin. Olo on kuulemma uskomaton ja nyt tietää, miltä tuntuu kun veressä ja elimissä on oikeasti riittävän paljon happea!

Kyllä skeptikon sydän itkee vertauskuvallisesti verta.... :)

Voin laittaa Poliquinille viestiä eteenpäin referenssien laadusta jos kirjoitat englanniksi?
Jos tutkimukset ja johtopäätökset ovat siis niin kaukana toisistaan että noita juttuja voi sanoa kusetukseksi..

Luuletko että siitä olisi jotain hyötyä? :D Jos luulet niin ilman muuta voin kirjoittaa englanniksi ja vielä pidemmän kaavan mukaan. Katson läpi kaikki loputkin tutkimukset ajan kanssa ja otan huomioon Peen niistä vetämät johtopäätökset.

Luulen kyllä että meikäläisen piipitys ei miestä paljoa hetkauta :) Lähinnä tuon ne tässä esille, että siitä olisi hyötyä jollekin tätä ketjua seuraavalle. Jos yksikin pakkislainen ottaisi tuosta esimerkistä onkeensa ja hoksaisi miten tutkimuksia voidaan käyttää (väärin) markkinoinnin tukena, olisin ikuisesti onnellinen.

Tottakai. Pitää muistaa että se on myös liiketoimintaa. Ja jenkkilässä. Onko se sitten väärin? Kaikkiallahan raha määrää tahdin. Mulle on se on ihan fine, niin kauan kuin lisäravinteet ovat laadukkaita.

Näkisin että tästä se kana pissii: tuollaisella strategialla on mahdollista kaupata mitä tahansa. Otetaan alkuaineiden jaksollinen järjestelmä ja valitaan sieltä joku molekyyli. Suurella todennäköisyydellä sillä on jotain tärkeää merkitystä ihmisen biokemiassa. Tongitaan PubMedista tutkimuksia, joissa on vaikka poistettu se alkuaine rottien ruokavaliosta ja raportoidaan kaikki häiriöt. Sitten etsitään vielä joku paperi, missä väestötasolla on löydetty paskaa ruokaa syövien ihmisten saavan tätä alkuainetta liian vähän. Tästä sitten vedetään johtopäätös, että nonnii, nyt kaikki syömään mun pilleriä niin ei tuu noita vaivoja.

Tämä on aika kaukana sellaisesta oikeasti vastuullisesta markkinoinnista, joten kyllä voisin sen sanoa olevan jopa väärin.

Samaa hommaa harrastavat lääkefirmat, jotka yrittävät tehdä esim. normaaliin ikääntymiseen kuuluvista vaihdevuosista lääketieteellisen ongelman, johon heiltä löytyy sopivasti lääke.

Lääke- ja elintarviketeollisuutta lyödään kuin vierasta sikaa mutta samalla unohtuu, että luontaistuoteteollisuus on aivan samanlaista bisnestä. Tavallaan vielä salakavalampaa kun he ovat onnistuneet brändäämään itsensä jotenkin "luonnolliseksi" vaihtoehdoksi, vaikkei tuotteiden tehoa tarvitse edes osoittaa ennen kun ne tuodaan markkinoille (vrt lääkkeet).

Tämä on se toinen juttu, mikä minua näissä vitamiinihypetyksissä nyppii.

Huh, sainpahan avauduttua. Kiitän jos joku jaksoi lukea :D

Antamalla yhden ravinteen kerrallaan. Usein en edes kerro miten sen pitäisi vaikuttaa.

Minä edelleen uskon, että saat megahyviä tuloksia asiakkaittesi kanssa. Kivestarjouskin on vielä voimassa :D Tässä on vain se ongelma, että koska et ymmärrettävistä syistä, pysty tässä paljastamaan kaikkia käyttämiäsi metodeja, kukaan ulkopuolinen ei kykene arvioimaan niiden yleistettävyyttä. Siksi olisikin mielestäni hedelmällisempää jos keskityttäisiin vaan argumentoimaan sellaisilla asioilla, joita me kaikki voimme avoimesti tarkastella. Esim. tiede.

mites tuo nauttimisajankohta?

itse otan aina iltaisin (D3+omega), periaateena että tuo hetki on sellainen, jolloin kahvin nauttimisesta on mahd.kauan...lipittelen siis pitkin päivää
nyt ajattelin ottaa mukaan nuo sinkit (pikol.) ja mankut (sitr.)...
illalla vetäsen rahkat naamaan, onko laktoosilla tuossa siis haittaa yms...?

Eipä sitä kuitenkaan tiedä ilman objektiivisia mittaustuloksia. Näihin henkilökohtaisiin fiiliksiin on aina melko hankala ottaa kantaa. Itse tiedän lähipiiristäni tapauksen, missä muutamat tyypit ovat saaneet päähänsä että heillä on elimistössään happivajetta => ratkaisu on jonkinlaisten "happivesi"-tippojen nappailu päivittäin. Olo on kuulemma uskomaton ja nyt tietää, miltä tuntuu kun veressä ja elimissä on oikeasti riittävän paljon happea!

Mitä fuu? Happivettä! No nyt mä tiedän miksi olen väsynyt. Mun elimistössä ei ole tarpeeksi happivettä... NOT! Pääsin tossa pari päivää sitten osallistumaan ilmaiseksi mindfulness -harjoituksiin, ja kolmen rusinan syöminen vartissa silmät kiinni oli tän viikon pohjat. Ennen happivettä :D

Luulen kyllä että meikäläisen piipitys ei miestä paljoa hetkauta :) Lähinnä tuon ne tässä esille, että siitä olisi hyötyä jollekin tätä ketjua seuraavalle. Jos yksikin pakkislainen ottaisi tuosta esimerkistä onkeensa ja hoksaisi miten tutkimuksia voidaan käyttää (väärin) markkinoinnin tukena, olisin ikuisesti onnellinen.

Niinpä. Tää on Paletaani sulle.

Seuraavasta abstraktista olen boldannut lauseen jolla saadaan tutkimustuloksella boostia arginiinin myyntiin. Kuka löytää ekana tosta "virheen" miksi toi ei kuitenkaan pidä paikkaansa?

Increase in sleep related GH and Prl secretion after chronic arginine aspartate administration in man.

Arginine aspartate was administered orally (250 mg/dg/day) for one week to 5 healthy male human volunteers aged 20-35. After this period, the 24 h patterns of growth hormone (GH) and prolactin (Prl) secretion were determined by radioimmunoassay on blood samples withdrawn every 20 min and correlated with the polygraphic recordings of electroencephalogram, electromyogram and electrooculogram. the results were compared to data obtained in identical conditions with the same subjects but after a week of placebo administration. In all 5 subjects the slow wave sleep related GH peak was about 60% higher after a week of arginine aspartate administration than in the control period, with individual changes of +24, +25, +42, +47 and +162%. The nocturnal mean plasma Prl of each subject was higher after arginine aspartate than before. The nocturnal rise of plasma Prl increased from a mean value of +21.5% during the placebo period to +95% at the end of the arginine aspartate treatment. These hormonal modifications were not accompanied by any detectable alteration of sleep organization and specially of the slow wave sleep pattern, suggesting a direct neuroendocrine action of the drug.

Samaa hommaa harrastavat lääkefirmat, jotka yrittävät tehdä esim. normaaliin ikääntymiseen kuuluvista vaihdevuosista lääketieteellisen ongelman, johon heiltä löytyy sopivasti lääke.

Lääke- ja elintarviketeollisuutta lyödään kuin vierasta sikaa mutta samalla unohtuu, että luontaistuoteteollisuus on aivan samanlaista bisnestä. Tavallaan vielä salakavalampaa kun he ovat onnistuneet brändäämään itsensä jotenkin "luonnolliseksi" vaihtoehdoksi, vaikkei tuotteiden tehoa tarvitse edes osoittaa ennen kun ne tuodaan markkinoille (vrt lääkkeet).

No tämä. Kun lääkkeeltä loppuu patenttisuoja, ei lääkeyhtiö saa enää siitä samanlaisia rahoja. ELLEI keksitä sille jotain ihan uutta käyttötarkoitusta! Esim. tietty masennuslääke auttaakin yllättäen PMS-oireisiin, jotka ovat periaatteessa ihan normaaleja fysiologisia oireita. Mutta kun niistä tehdä sairaus, saadaan niille uusi lääke ja rahat pois hölmöiltä. No me gusta. Sen lisäksi ettei luontaistuotteiden tehoa tarvitse osoittaa, huijataan ihmisiä mielikuvilla, että ne olisivat luontaisempia. Mutta samassa labrassa ne on väännetty synteettisesti kuin monet muutkin lääkkeet.

Ja sit tohon magnesiumkeskusteluun yksi pointti joka kannattaa ottaa huomioon myös Fuhrerin, jos asiakkaiden kohdalla on aihetta. Tämä on tuore huomio maailmalta ja kopsattu suoraan Duodecimin sivuilta.

Protonipumpun estäjien (PPI) pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa vaikeaa hypomagnesemiaa. Kyseessä on harvinainen, mutta mahdollisesti henkeä uhkaava haitta, joka on tullut esille kyseisten lääkkeiden erittäin laajan käytön myötä. EMAn lääketurvatyöryhmä ehdottaa jatkuvasti PPI-lääkkeitä käyttävien potilaiden seerumin magnesiumin mittaamista ennen hoitoa ja ajoittain hoidon aikana. Näin tulisi tehdä etenkin silloin, kun potilas käyttää myös diureetteja tai muita lääkkeitä, jotka voivat alentaa seerumin magnesiumtasoa.

Lääketurvatyöryhmä on käynyt läpi EU:n alueella ilmoitetut ja lääketieteellisessä kirjallisuudessa julkaistut protonipumpun estäjien haittavaikutukset. Suomessa käytössä ovat omepratsoli ja esomepratsoli, pantopratsoli, lansopratsoli ja rabepratsoli.

Vakavaa hypomagnesemiaa on kuvattu kaikkien PPI-lääkkeiden käytön yhteydessä. Pitkäaikainen, vähintään kolmen kuukauden mittainen jatkuva käyttö altistaa haitalle, jonka yleisyyttä ei tunneta. Diagnoosi voi jäädä kauan huomaamatta, sillä oireet voivat alkaa vähitellen. Hypomagnesemian oireita ovat väsymys, huimaus, ventrikulaariset rytmihäiriöt, tetania, delirium ja kouristukset.

PPI:n käyttöön liittyvän hypomagnesemian syytä ei tunneta, eli ei tiedetä onko kyseessä vähentynyt absorptio vai lisääntynyt magnesiumin menetys.

Protonipumpun estäjien valmisteyhteenvedot ja pakkausselosteet tullaan päivittämään tämän haitan osalta.

Cundy T, Mackay J. Proton pump inhibitors and severe hypomagnesaemia. Curr Opin Gastroenterol. 2011 Mar;27(2):180-5.

No mitään kyhmyruusua mulla ei ainakaan ole, se on tullut googlattua. :) Lähinnä mulla on hyvin herkkä iho, joka reagoi kaikenlaiseen ulkoiseen ärsytykseen. Tätä on ollut ihan pienestä pitäen, mut nykyisin ihon paraneminen tuntuu kestävän tolkuttoman kauan, jopa viikkoja. Ihon kuivumisen lisäksi tätä nykyä ilmestyy välillä sellaisia kipeitä punaisia paukamia. Leukaan tulevat oon tulkinnut hormoneista johtuviks (aikaisemmin, kun näitä ei ollut söin e-pillereitä ja pahimpaan aikaan käytin hormonikierukkaa, tällä hetkellä mennään ilman), mut hiusrajaan ilmestyvät on vähän ihmetyttäneet. Hiuspohjassa on myös sellainen viissenttisen kokoinen ihottumalta näyttävä läntti, johon ei hiukset kasva lainkaan.

Tähän asti oon etsinyt ratkaisua lähinnä kosmetiikasta, mut nyt on tullut mieleen, et saattais ainakin osatekijänä olla myös liian alhaiset vitamiini- ja hivenainetasot.

Ok. En ajatellutkaan että sulla mitään kyhmyruusua tai vastaavaa on. Ihon muutokset ja ongelmat ovat ylipäätään aika hankalia, eikä erilaisten ihottumien ja ihotautien tunnistamiseen pysty yleensä kunnolla kukaan muu kuin ihotautien erikoislääkäri. Noi paukamat voi tosiaan olla hormoneista johtuvia, mutta ihon kuivuuteen voi olla monia syitä. Jos haluut tarkempaa infoo rasvoista ja/tai apteekkikosmetiikasta, niin voit laittaa privaa ja kelataan että onko sulla sopivat rasvat tai ylikäytätkö niitä.

Noin yleisenä vinkkinä - jolle ei välttämättä tieteellistä pohjaa vielä löydy - kokemuksen perusteella suosittelisin kokeilemaan sekä colitis ulcerosaan, että ihoon gluteenitonta ruokavaliota ja kookosöljyä. Kookosöljyn pitää olla raffinoimatonta (eli käytännössä luomua) ja sitä voi käyttää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Esim. 10-15 ml päivässä (ruokalusikallinen) suun kautta, ja esim. yövoiteen korvikkeena ulkoisesti. Tiedän, että menee monien mielestä vähän intiaaniosastolle, mutta tästäkin löytyy hyvin paljon positiivisia käyttökokemuksia. Sekä gluteenin poisjätöllä, että kookosöljyn tuomisella ravintoon pyritään vähentämään elimistön tulehdustiloja.

D vitamiinista

Tällänen kysymys olis vielä
(varmaan joskus jossakin käsitelty, muttei nopealla googlailulla löytyny vastauksia)

Itsellä on monivitamiini, jossa mukana D2 vitamiinia 1000IU /nappula. Miten tämän voi huomioida kokonais D supplementaatioon jos tavoitteena 50mg(2000IU) D3.

Lisäravinteena D3 vitamiinihän imeytyy ihmisen elimistöön paremmin kuin D2(?) mutta kuinka paljon?

Tällänen kysymys olis vielä
(varmaan joskus jossakin käsitelty, muttei nopealla googlailulla löytyny vastauksia)

Itsellä on monivitamiini, jossa mukana D2 vitamiinia 1000IU /nappula. Miten tämän voi huomioida kokonais D supplementaatioon jos tavoitteena 50mg(2000IU) D3.

Lisäravinteena D3 vitamiinihän imeytyy ihmisen elimistöön paremmin kuin D2(?) mutta kuinka paljon?

Suurimmalla osalla on se käsitys, että ergokalsiferoli imeytyy huonommin kuin kolekalsiferoli. Kuitenkaan esim. tämän tutkimuksen mukaan näin ei ole.

Päivää

Osaako joku suositella nestemäistä monivitamiini ja hivenaine valmistetta? Sanasol ois hyvä, mutta siinä ei ole nuita hivenaineita vai mitä ne nyt on. Mivitotallia oon kokeillu, mut nyt jotain muuta haluaisin vielä tietää. Nestemäinen siksi koska kuulin, että tabletista imeytyy vain 20%. Onko mutu puhetta vai totta?

Onko kalaöljyn laadussa eroja? Onko pirkka kalaöljy jo kuraa jo sen takia, koska pirkka sen tekee?

Tablettien imeytyvyys riippuu siitä missä muodossa se aine on tabletissa. Siitä en tiiä imeytyykö nesteet välttämättä sitä paremmin.

Ok. En ajatellutkaan että sulla mitään kyhmyruusua tai vastaavaa on. Ihon muutokset ja ongelmat ovat ylipäätään aika hankalia, eikä erilaisten ihottumien ja ihotautien tunnistamiseen pysty yleensä kunnolla kukaan muu kuin ihotautien erikoislääkäri. Noi paukamat voi tosiaan olla hormoneista johtuvia, mutta ihon kuivuuteen voi olla monia syitä. Jos haluut tarkempaa infoo rasvoista ja/tai apteekkikosmetiikasta, niin voit laittaa privaa ja kelataan että onko sulla sopivat rasvat tai ylikäytätkö niitä.

Noin yleisenä vinkkinä - jolle ei välttämättä tieteellistä pohjaa vielä löydy - kokemuksen perusteella suosittelisin kokeilemaan sekä colitis ulcerosaan, että ihoon gluteenitonta ruokavaliota ja kookosöljyä. Kookosöljyn pitää olla raffinoimatonta (eli käytännössä luomua) ja sitä voi käyttää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Esim. 10-15 ml päivässä (ruokalusikallinen) suun kautta, ja esim. yövoiteen korvikkeena ulkoisesti. Tiedän, että menee monien mielestä vähän intiaaniosastolle, mutta tästäkin löytyy hyvin paljon positiivisia käyttökokemuksia. Sekä gluteenin poisjätöllä, että kookosöljyn tuomisella ravintoon pyritään vähentämään elimistön tulehdustiloja.

Kookosöljyä oon joskus kokeillutkin (lähinnä ulkoisesti) ja vartalolle se sopi ihan bueno, mut kasvoille se oli turhan tukkiva ja raskas. Ruokiin en oo sitä hirveän paljoa laittanut, mitä nyt satunnaisesti johonkin vihersmoothieen. Tyksin enempi oliiviöljystä. Viljojen suhteen oon ollut minimilinjalla jo aika monta vuotta, koska ne on ollut yks suurin oireiden aiheuttaja. Nykyisin pystyn niitäkin jonkin verran syömään.

Mä en nyt tiä johtuuko tää näistä mun lisävitamiineista vai siitä, et oon lykkinyt tuota helokinsiemenöljyä pari kertaa viikossa kasvovoiteeseenkin vai onko tää nyt vaan joku random -tila, joka menee kohta ohi, mut mun iho on ollut todella paljon parempi nyt. Alkaa olemaan jo ihan normaali. Toivotaan, et tää kestää. :)

Päivää

Osaako joku suositella nestemäistä monivitamiini ja hivenaine valmistetta? Sanasol ois hyvä, mutta siinä ei ole nuita hivenaineita vai mitä ne nyt on. Mivitotallia oon kokeillu, mut nyt jotain muuta haluaisin vielä tietää. Nestemäinen siksi koska kuulin, että tabletista imeytyy vain 20%. Onko mutu puhetta vai totta?

Onko kalaöljyn laadussa eroja? Onko pirkka kalaöljy jo kuraa jo sen takia, koska pirkka sen tekee?
BUMB!

Onkohan näihin edes vastauksia? Olisin halukas tietämään ku oisin kaupoille menossa ihan tänään tai huomenna, joten ei tekisi mieli ostaa sikaa säkissä vaan kerralla hyvä, eikä sitten huonoa ja sitten sitä napostella seuraavat pari kuukautta.

Kookosöljyä oon joskus kokeillutkin (lähinnä ulkoisesti) ja vartalolle se sopi ihan bueno, mut kasvoille se oli turhan tukkiva ja raskas. Ruokiin en oo sitä hirveän paljoa laittanut, mitä nyt satunnaisesti johonkin vihersmoothieen. Tyksin enempi oliiviöljystä. Viljojen suhteen oon ollut minimilinjalla jo aika monta vuotta, koska ne on ollut yks suurin oireiden aiheuttaja. Nykyisin pystyn niitäkin jonkin verran syömään.

Mä en nyt tiä johtuuko tää näistä mun lisävitamiineista vai siitä, et oon lykkinyt tuota helokinsiemenöljyä pari kertaa viikossa kasvovoiteeseenkin vai onko tää nyt vaan joku random -tila, joka menee kohta ohi, mut mun iho on ollut todella paljon parempi nyt. Alkaa olemaan jo ihan normaali. Toivotaan, et tää kestää. :)

No mut hieno homma jos iho kukoistaa :) Kokeile joskus tota kookosöljyä vaikka ihan sen sisältämän lauriinihapon takia.

BUMB!

Onkohan näihin edes vastauksia? Olisin halukas tietämään ku oisin kaupoille menossa ihan tänään tai huomenna, joten ei tekisi mieli ostaa sikaa säkissä vaan kerralla hyvä, eikä sitten huonoa ja sitten sitä napostella seuraavat pari kuukautta.

Sori jos et saanut vastausta ajoissa, mut huomasin vasta nyt tän kyssärin. Oot varmaan jo kaupoilla käynyt, mutta vastaan kuitenkin. Toi imeytyminen eri formulaatioista ei ole ihan yksiselitteinen asia, koska se riippuu muun muassa 1) siitä mitä ainetta siinä on, 2) mitä apuainetta siinä on, 3) minkälainen vapautumismekanismi tabletissa on. Ja jos haluttaisiin saada varmuus mistä mitäkin imeytyy parhaiten, pitäisi ottaa verestä plasmapitoisuus ja huomioida kaikki muu kama mitä suuhun laitetaan. Jos sanotaan, että tabletista imeytyy vain 20 %, ei se tarkoita, että ainetta verenkiertoon pääsisi yhtään vähempää, koska tabletissa voi olla jo alunperin viisinkertainen määrä matskua verrattuna nestemäiseen valmisteeseen. Tätä ei todellakaan voi yleistää. En voi suositella vitamiinivalmistetta, jos et kerro miksi sellaisen haluat ja minkälainen ruokavaliosi. Ylipäätään noissa vitamiinivalmisteissa on aika "turvalliset" määrä vitskuja, kun ne on tarkoitettu usein koko perheelle. Hinta/hyötysuhde saattaa olla pakkasen puolella.

Kalaöljyjen erot ovat varmaan lähinnä rasvahappopitoisuuksissa ja kalojen alkuperässä. Sun pitää verrata ton Pirkan kyljestä miten paljon siinä on EPA:a ja DHA:ta. Ei mun mielestä Pirkka siksi ole kuraa, että se on Pirkka.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Ehkä nää veren plasma formula taso hommelit ei kuulu ihan mun sarjaan.. :D
Mut joo kävin ostaa pirkka monivitamiini poretabletteja kun ei tullu vastausta aikasemmi ja koska se oli halpa, eli ei ainakaa pahasti menetä jos kuraa. Ajattelin seuraavaks ostella multivita, koska valmistaja orion on suomalainen(?) ja tunnettu merkki, joten voisi luottaa, että vähän olisi laatuakin (vai?) Mietin vaan, ottaisinko pore tabuna vai ihan normina, onko ehdotuksia?

Ja kysyit, että mihin tarvitsen. En nyt varsinaisesti mihinkään, paitsi ruokavaljoni on yksipuolinen (tiedän, helppo korjata) ja ihan vain ravintolisäksi ajattelin, koska sisältää tiettyjä(monia) aineita/vitamiineja/hivenaineita, joita en saa tietäväkseni ruuasta.

Tossa pirkka kalaöljyssä on 2 tabletissa (suositeltu annos) 470mg EPA ja 350mg DHA, onko tämä hyvä suhde?
Mietin myös, koska noissa on toi kalvo (vissiin liivatetta) niin haittaako se liivate elimistössä pidemmän päälle kun näitä vetelee kerran päivässä n. 2kpl niin tulee noin 600-700 tablettii vuodessa kuitenkin? Vai kannattaako näissäkin siirtyä nestemäisiin välttääkseen noi tablettien kalvo päällyste?

Tossa pirkka kalaöljyssä on 2 tabletissa (suositeltu annos) 470mg EPA ja 350mg DHA, onko tämä hyvä suhde?
Mietin myös, koska noissa on toi kalvo (vissiin liivatetta) niin haittaako se liivate elimistössä pidemmän päälle kun näitä vetelee kerran päivässä n. 2kpl niin tulee noin 600-700 tablettii vuodessa kuitenkin? Vai kannattaako näissäkin siirtyä nestemäisiin välttääkseen noi tablettien kalvo päällyste?

Se liivate on pelkästään proteiinia. Siitä ei siis ole haittaa. Älä kuitenkaan ajattele sen olevan hyvää proteiinia, ehei. Se tehdään eläinten sorkista ja nahoista keittämällä. Samaa ainetta kuin millä esim. kiisselit ja jotkut karkit kiinteytetään.

(Helokinsiemenöljy)purkin kyljessä lukee, että 4 kapselia (ála 2000mg) per päivä. Jos tuohon lisää ne omega3:set kaks kpl/päivä (ála 1020mg), niin tuo noitten välinen suhde ei nyt kuulosta oikein optimaaliselta?

Mä voisin nyt facepalmata itteni. :face: Jos opettelis vaikka lukemaan ihan ens alkuun. Se 2000mg on päivän annoksen määrä, ei yhden kapselin. Eli neljässä kapselissa on tuo 2000mg. Alkaa kuulostaa järkevämmältä. :D

Ei omaan käyttöön, mutta onko Timolla tai Paletaanilla jotain raffia tietoa berberiinistä? Markkinointilääke vai?

Itse asiassa jotain on :) Mulla on tuossa koneella pikku jemma noita berberiini-aiheisia tutkimuksia mutta en ole ehtinyt niitä vielä kovin syvällisesti kahlata läpi. Aloitin projektin kun tässä taannoin taisi olla pakkiksella ihan sille oma ketjukin.

Toistaiseksi sanoisin että berberiini on farmakologisesti todella mielenkiintoinen yhdiste. Siitä on ihan huipputason julkaisuja esim. LDL:n laskussa. Erityisesti vaikutusmekanismi on kiehtova: se näyttäisi sitoutuvan joihinkin mRNA-molekyyleihin, mikä on lääkeaineelle aika erikoinen ominaisuus. Suurin osa lääkkeistähän on erilaisia proteiineihin sitoutuvia agonisteja/antagonisteja.

On siitä kuitenkin liikkeellä myös paljon paskaa. Sillä esim todellakin VOI olla interaktioita muiden lääkeaineiden kanssa (on CYP-induktori) ja voi myös olla haittavaikutuksia. Vaikka kyseessä onkin "luonnontuote" ja "jo muinaisten kiinalaisten käyttämä" aine niin järki kannattaa pitää päässä.

Se, mikä tuon hyöty sitten käytännössä on, riippuu paljon siitä mihin sitä halutaan käyttää.

Mites nuo omega-kapselit mahtaa säilyä ? Olisi kaapissa avaamattomia, mutta päiväys menee juuri umpeen, tulivat kylkiäisenä Tukusta.

Onko kenelläkään käytössä Healthforcen Vitamineral green? Paljon kehuttu, sisältää

Nokkosenlehti, peltokorte (Equisetum arvense), alfalfa-voikukka-ohranoras-kauraoraslehtimehu, ohranoras, vehnänoras, basilika, tulsi (Ocimum tenuiflorum), inkivääri, parsakaali-lehtikaali-pinaatti-persiljamehu, carob (johanneksenleipäpuu), amla-marja, kasvatetut mikrolevät: spirulina, chlorella, merilevät: nori (Porphyra tenera), dulse (Palmaria palmata) ja rakkolevä (Ascophyllium nodosum), entsyymit: proteaasi, amylaasi, lipaasi, sellulaasi, bromelaiini, papaiini ja alfagalaktosidaasi, probiootit: Lactobacillus plantarum, Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus salivarius ja Streptococcus thermophilus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom