Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja onko vaje silloin mitattu millä metodilla?
Jos meinaa muutaman salaatinlehden riittävän vajeen korjaamiseen niin olen varmaan syönyt turhaan puoli vuotta isoa annosta eri magnesiumeja. Vasta nyt voin rehellisesti sanoa että magnesiumstatus rupeaa luultavasti olemaan kunnossa.
Voin laittaa Poliquinille viestiä eteenpäin referenssien laadusta jos kirjoitat englanniksi?
Jos tutkimukset ja johtopäätökset ovat siis niin kaukana toisistaan että noita juttuja voi sanoa kusetukseksi..
Tottakai. Pitää muistaa että se on myös liiketoimintaa. Ja jenkkilässä. Onko se sitten väärin? Kaikkiallahan raha määrää tahdin. Mulle on se on ihan fine, niin kauan kuin lisäravinteet ovat laadukkaita.
Antamalla yhden ravinteen kerrallaan. Usein en edes kerro miten sen pitäisi vaikuttaa.
Eipä sitä kuitenkaan tiedä ilman objektiivisia mittaustuloksia. Näihin henkilökohtaisiin fiiliksiin on aina melko hankala ottaa kantaa. Itse tiedän lähipiiristäni tapauksen, missä muutamat tyypit ovat saaneet päähänsä että heillä on elimistössään happivajetta => ratkaisu on jonkinlaisten "happivesi"-tippojen nappailu päivittäin. Olo on kuulemma uskomaton ja nyt tietää, miltä tuntuu kun veressä ja elimissä on oikeasti riittävän paljon happea!
Luulen kyllä että meikäläisen piipitys ei miestä paljoa hetkauta Lähinnä tuon ne tässä esille, että siitä olisi hyötyä jollekin tätä ketjua seuraavalle. Jos yksikin pakkislainen ottaisi tuosta esimerkistä onkeensa ja hoksaisi miten tutkimuksia voidaan käyttää (väärin) markkinoinnin tukena, olisin ikuisesti onnellinen.
Samaa hommaa harrastavat lääkefirmat, jotka yrittävät tehdä esim. normaaliin ikääntymiseen kuuluvista vaihdevuosista lääketieteellisen ongelman, johon heiltä löytyy sopivasti lääke.
Lääke- ja elintarviketeollisuutta lyödään kuin vierasta sikaa mutta samalla unohtuu, että luontaistuoteteollisuus on aivan samanlaista bisnestä. Tavallaan vielä salakavalampaa kun he ovat onnistuneet brändäämään itsensä jotenkin "luonnolliseksi" vaihtoehdoksi, vaikkei tuotteiden tehoa tarvitse edes osoittaa ennen kun ne tuodaan markkinoille (vrt lääkkeet).
Protonipumpun estäjien (PPI) pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa vaikeaa hypomagnesemiaa. Kyseessä on harvinainen, mutta mahdollisesti henkeä uhkaava haitta, joka on tullut esille kyseisten lääkkeiden erittäin laajan käytön myötä. EMAn lääketurvatyöryhmä ehdottaa jatkuvasti PPI-lääkkeitä käyttävien potilaiden seerumin magnesiumin mittaamista ennen hoitoa ja ajoittain hoidon aikana. Näin tulisi tehdä etenkin silloin, kun potilas käyttää myös diureetteja tai muita lääkkeitä, jotka voivat alentaa seerumin magnesiumtasoa.
Lääketurvatyöryhmä on käynyt läpi EU:n alueella ilmoitetut ja lääketieteellisessä kirjallisuudessa julkaistut protonipumpun estäjien haittavaikutukset. Suomessa käytössä ovat omepratsoli ja esomepratsoli, pantopratsoli, lansopratsoli ja rabepratsoli.
Vakavaa hypomagnesemiaa on kuvattu kaikkien PPI-lääkkeiden käytön yhteydessä. Pitkäaikainen, vähintään kolmen kuukauden mittainen jatkuva käyttö altistaa haitalle, jonka yleisyyttä ei tunneta. Diagnoosi voi jäädä kauan huomaamatta, sillä oireet voivat alkaa vähitellen. Hypomagnesemian oireita ovat väsymys, huimaus, ventrikulaariset rytmihäiriöt, tetania, delirium ja kouristukset.
PPI:n käyttöön liittyvän hypomagnesemian syytä ei tunneta, eli ei tiedetä onko kyseessä vähentynyt absorptio vai lisääntynyt magnesiumin menetys.
Protonipumpun estäjien valmisteyhteenvedot ja pakkausselosteet tullaan päivittämään tämän haitan osalta.
Cundy T, Mackay J. Proton pump inhibitors and severe hypomagnesaemia. Curr Opin Gastroenterol. 2011 Mar;27(2):180-5.
No mitään kyhmyruusua mulla ei ainakaan ole, se on tullut googlattua. Lähinnä mulla on hyvin herkkä iho, joka reagoi kaikenlaiseen ulkoiseen ärsytykseen. Tätä on ollut ihan pienestä pitäen, mut nykyisin ihon paraneminen tuntuu kestävän tolkuttoman kauan, jopa viikkoja. Ihon kuivumisen lisäksi tätä nykyä ilmestyy välillä sellaisia kipeitä punaisia paukamia. Leukaan tulevat oon tulkinnut hormoneista johtuviks (aikaisemmin, kun näitä ei ollut söin e-pillereitä ja pahimpaan aikaan käytin hormonikierukkaa, tällä hetkellä mennään ilman), mut hiusrajaan ilmestyvät on vähän ihmetyttäneet. Hiuspohjassa on myös sellainen viissenttisen kokoinen ihottumalta näyttävä läntti, johon ei hiukset kasva lainkaan.
Tähän asti oon etsinyt ratkaisua lähinnä kosmetiikasta, mut nyt on tullut mieleen, et saattais ainakin osatekijänä olla myös liian alhaiset vitamiini- ja hivenainetasot.
Tällänen kysymys olis vielä
(varmaan joskus jossakin käsitelty, muttei nopealla googlailulla löytyny vastauksia)
Itsellä on monivitamiini, jossa mukana D2 vitamiinia 1000IU /nappula. Miten tämän voi huomioida kokonais D supplementaatioon jos tavoitteena 50mg(2000IU) D3.
Lisäravinteena D3 vitamiinihän imeytyy ihmisen elimistöön paremmin kuin D2(?) mutta kuinka paljon?
Ok. En ajatellutkaan että sulla mitään kyhmyruusua tai vastaavaa on. Ihon muutokset ja ongelmat ovat ylipäätään aika hankalia, eikä erilaisten ihottumien ja ihotautien tunnistamiseen pysty yleensä kunnolla kukaan muu kuin ihotautien erikoislääkäri. Noi paukamat voi tosiaan olla hormoneista johtuvia, mutta ihon kuivuuteen voi olla monia syitä. Jos haluut tarkempaa infoo rasvoista ja/tai apteekkikosmetiikasta, niin voit laittaa privaa ja kelataan että onko sulla sopivat rasvat tai ylikäytätkö niitä.
Noin yleisenä vinkkinä - jolle ei välttämättä tieteellistä pohjaa vielä löydy - kokemuksen perusteella suosittelisin kokeilemaan sekä colitis ulcerosaan, että ihoon gluteenitonta ruokavaliota ja kookosöljyä. Kookosöljyn pitää olla raffinoimatonta (eli käytännössä luomua) ja sitä voi käyttää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Esim. 10-15 ml päivässä (ruokalusikallinen) suun kautta, ja esim. yövoiteen korvikkeena ulkoisesti. Tiedän, että menee monien mielestä vähän intiaaniosastolle, mutta tästäkin löytyy hyvin paljon positiivisia käyttökokemuksia. Sekä gluteenin poisjätöllä, että kookosöljyn tuomisella ravintoon pyritään vähentämään elimistön tulehdustiloja.
BUMB!Päivää
Osaako joku suositella nestemäistä monivitamiini ja hivenaine valmistetta? Sanasol ois hyvä, mutta siinä ei ole nuita hivenaineita vai mitä ne nyt on. Mivitotallia oon kokeillu, mut nyt jotain muuta haluaisin vielä tietää. Nestemäinen siksi koska kuulin, että tabletista imeytyy vain 20%. Onko mutu puhetta vai totta?
Onko kalaöljyn laadussa eroja? Onko pirkka kalaöljy jo kuraa jo sen takia, koska pirkka sen tekee?
Kookosöljyä oon joskus kokeillutkin (lähinnä ulkoisesti) ja vartalolle se sopi ihan bueno, mut kasvoille se oli turhan tukkiva ja raskas. Ruokiin en oo sitä hirveän paljoa laittanut, mitä nyt satunnaisesti johonkin vihersmoothieen. Tyksin enempi oliiviöljystä. Viljojen suhteen oon ollut minimilinjalla jo aika monta vuotta, koska ne on ollut yks suurin oireiden aiheuttaja. Nykyisin pystyn niitäkin jonkin verran syömään.
Mä en nyt tiä johtuuko tää näistä mun lisävitamiineista vai siitä, et oon lykkinyt tuota helokinsiemenöljyä pari kertaa viikossa kasvovoiteeseenkin vai onko tää nyt vaan joku random -tila, joka menee kohta ohi, mut mun iho on ollut todella paljon parempi nyt. Alkaa olemaan jo ihan normaali. Toivotaan, et tää kestää.
BUMB!
Onkohan näihin edes vastauksia? Olisin halukas tietämään ku oisin kaupoille menossa ihan tänään tai huomenna, joten ei tekisi mieli ostaa sikaa säkissä vaan kerralla hyvä, eikä sitten huonoa ja sitten sitä napostella seuraavat pari kuukautta.
Tossa pirkka kalaöljyssä on 2 tabletissa (suositeltu annos) 470mg EPA ja 350mg DHA, onko tämä hyvä suhde?
Mietin myös, koska noissa on toi kalvo (vissiin liivatetta) niin haittaako se liivate elimistössä pidemmän päälle kun näitä vetelee kerran päivässä n. 2kpl niin tulee noin 600-700 tablettii vuodessa kuitenkin? Vai kannattaako näissäkin siirtyä nestemäisiin välttääkseen noi tablettien kalvo päällyste?
(Helokinsiemenöljy)purkin kyljessä lukee, että 4 kapselia (ála 2000mg) per päivä. Jos tuohon lisää ne omega3:set kaks kpl/päivä (ála 1020mg), niin tuo noitten välinen suhde ei nyt kuulosta oikein optimaaliselta?