Vitamiinit ja mineraalit

Tablettien imeytyvyys riippuu siitä missä muodossa se aine on tabletissa. Siitä en tiiä imeytyykö nesteet välttämättä sitä paremmin.

Ok. En ajatellutkaan että sulla mitään kyhmyruusua tai vastaavaa on. Ihon muutokset ja ongelmat ovat ylipäätään aika hankalia, eikä erilaisten ihottumien ja ihotautien tunnistamiseen pysty yleensä kunnolla kukaan muu kuin ihotautien erikoislääkäri. Noi paukamat voi tosiaan olla hormoneista johtuvia, mutta ihon kuivuuteen voi olla monia syitä. Jos haluut tarkempaa infoo rasvoista ja/tai apteekkikosmetiikasta, niin voit laittaa privaa ja kelataan että onko sulla sopivat rasvat tai ylikäytätkö niitä.

Noin yleisenä vinkkinä - jolle ei välttämättä tieteellistä pohjaa vielä löydy - kokemuksen perusteella suosittelisin kokeilemaan sekä colitis ulcerosaan, että ihoon gluteenitonta ruokavaliota ja kookosöljyä. Kookosöljyn pitää olla raffinoimatonta (eli käytännössä luomua) ja sitä voi käyttää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Esim. 10-15 ml päivässä (ruokalusikallinen) suun kautta, ja esim. yövoiteen korvikkeena ulkoisesti. Tiedän, että menee monien mielestä vähän intiaaniosastolle, mutta tästäkin löytyy hyvin paljon positiivisia käyttökokemuksia. Sekä gluteenin poisjätöllä, että kookosöljyn tuomisella ravintoon pyritään vähentämään elimistön tulehdustiloja.

Kookosöljyä oon joskus kokeillutkin (lähinnä ulkoisesti) ja vartalolle se sopi ihan bueno, mut kasvoille se oli turhan tukkiva ja raskas. Ruokiin en oo sitä hirveän paljoa laittanut, mitä nyt satunnaisesti johonkin vihersmoothieen. Tyksin enempi oliiviöljystä. Viljojen suhteen oon ollut minimilinjalla jo aika monta vuotta, koska ne on ollut yks suurin oireiden aiheuttaja. Nykyisin pystyn niitäkin jonkin verran syömään.

Mä en nyt tiä johtuuko tää näistä mun lisävitamiineista vai siitä, et oon lykkinyt tuota helokinsiemenöljyä pari kertaa viikossa kasvovoiteeseenkin vai onko tää nyt vaan joku random -tila, joka menee kohta ohi, mut mun iho on ollut todella paljon parempi nyt. Alkaa olemaan jo ihan normaali. Toivotaan, et tää kestää. :)

Päivää

Osaako joku suositella nestemäistä monivitamiini ja hivenaine valmistetta? Sanasol ois hyvä, mutta siinä ei ole nuita hivenaineita vai mitä ne nyt on. Mivitotallia oon kokeillu, mut nyt jotain muuta haluaisin vielä tietää. Nestemäinen siksi koska kuulin, että tabletista imeytyy vain 20%. Onko mutu puhetta vai totta?

Onko kalaöljyn laadussa eroja? Onko pirkka kalaöljy jo kuraa jo sen takia, koska pirkka sen tekee?
BUMB!

Onkohan näihin edes vastauksia? Olisin halukas tietämään ku oisin kaupoille menossa ihan tänään tai huomenna, joten ei tekisi mieli ostaa sikaa säkissä vaan kerralla hyvä, eikä sitten huonoa ja sitten sitä napostella seuraavat pari kuukautta.

Kookosöljyä oon joskus kokeillutkin (lähinnä ulkoisesti) ja vartalolle se sopi ihan bueno, mut kasvoille se oli turhan tukkiva ja raskas. Ruokiin en oo sitä hirveän paljoa laittanut, mitä nyt satunnaisesti johonkin vihersmoothieen. Tyksin enempi oliiviöljystä. Viljojen suhteen oon ollut minimilinjalla jo aika monta vuotta, koska ne on ollut yks suurin oireiden aiheuttaja. Nykyisin pystyn niitäkin jonkin verran syömään.

Mä en nyt tiä johtuuko tää näistä mun lisävitamiineista vai siitä, et oon lykkinyt tuota helokinsiemenöljyä pari kertaa viikossa kasvovoiteeseenkin vai onko tää nyt vaan joku random -tila, joka menee kohta ohi, mut mun iho on ollut todella paljon parempi nyt. Alkaa olemaan jo ihan normaali. Toivotaan, et tää kestää. :)

No mut hieno homma jos iho kukoistaa :) Kokeile joskus tota kookosöljyä vaikka ihan sen sisältämän lauriinihapon takia.

BUMB!

Onkohan näihin edes vastauksia? Olisin halukas tietämään ku oisin kaupoille menossa ihan tänään tai huomenna, joten ei tekisi mieli ostaa sikaa säkissä vaan kerralla hyvä, eikä sitten huonoa ja sitten sitä napostella seuraavat pari kuukautta.

Sori jos et saanut vastausta ajoissa, mut huomasin vasta nyt tän kyssärin. Oot varmaan jo kaupoilla käynyt, mutta vastaan kuitenkin. Toi imeytyminen eri formulaatioista ei ole ihan yksiselitteinen asia, koska se riippuu muun muassa 1) siitä mitä ainetta siinä on, 2) mitä apuainetta siinä on, 3) minkälainen vapautumismekanismi tabletissa on. Ja jos haluttaisiin saada varmuus mistä mitäkin imeytyy parhaiten, pitäisi ottaa verestä plasmapitoisuus ja huomioida kaikki muu kama mitä suuhun laitetaan. Jos sanotaan, että tabletista imeytyy vain 20 %, ei se tarkoita, että ainetta verenkiertoon pääsisi yhtään vähempää, koska tabletissa voi olla jo alunperin viisinkertainen määrä matskua verrattuna nestemäiseen valmisteeseen. Tätä ei todellakaan voi yleistää. En voi suositella vitamiinivalmistetta, jos et kerro miksi sellaisen haluat ja minkälainen ruokavaliosi. Ylipäätään noissa vitamiinivalmisteissa on aika "turvalliset" määrä vitskuja, kun ne on tarkoitettu usein koko perheelle. Hinta/hyötysuhde saattaa olla pakkasen puolella.

Kalaöljyjen erot ovat varmaan lähinnä rasvahappopitoisuuksissa ja kalojen alkuperässä. Sun pitää verrata ton Pirkan kyljestä miten paljon siinä on EPA:a ja DHA:ta. Ei mun mielestä Pirkka siksi ole kuraa, että se on Pirkka.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Ehkä nää veren plasma formula taso hommelit ei kuulu ihan mun sarjaan.. :D
Mut joo kävin ostaa pirkka monivitamiini poretabletteja kun ei tullu vastausta aikasemmi ja koska se oli halpa, eli ei ainakaa pahasti menetä jos kuraa. Ajattelin seuraavaks ostella multivita, koska valmistaja orion on suomalainen(?) ja tunnettu merkki, joten voisi luottaa, että vähän olisi laatuakin (vai?) Mietin vaan, ottaisinko pore tabuna vai ihan normina, onko ehdotuksia?

Ja kysyit, että mihin tarvitsen. En nyt varsinaisesti mihinkään, paitsi ruokavaljoni on yksipuolinen (tiedän, helppo korjata) ja ihan vain ravintolisäksi ajattelin, koska sisältää tiettyjä(monia) aineita/vitamiineja/hivenaineita, joita en saa tietäväkseni ruuasta.

Tossa pirkka kalaöljyssä on 2 tabletissa (suositeltu annos) 470mg EPA ja 350mg DHA, onko tämä hyvä suhde?
Mietin myös, koska noissa on toi kalvo (vissiin liivatetta) niin haittaako se liivate elimistössä pidemmän päälle kun näitä vetelee kerran päivässä n. 2kpl niin tulee noin 600-700 tablettii vuodessa kuitenkin? Vai kannattaako näissäkin siirtyä nestemäisiin välttääkseen noi tablettien kalvo päällyste?

Tossa pirkka kalaöljyssä on 2 tabletissa (suositeltu annos) 470mg EPA ja 350mg DHA, onko tämä hyvä suhde?
Mietin myös, koska noissa on toi kalvo (vissiin liivatetta) niin haittaako se liivate elimistössä pidemmän päälle kun näitä vetelee kerran päivässä n. 2kpl niin tulee noin 600-700 tablettii vuodessa kuitenkin? Vai kannattaako näissäkin siirtyä nestemäisiin välttääkseen noi tablettien kalvo päällyste?

Se liivate on pelkästään proteiinia. Siitä ei siis ole haittaa. Älä kuitenkaan ajattele sen olevan hyvää proteiinia, ehei. Se tehdään eläinten sorkista ja nahoista keittämällä. Samaa ainetta kuin millä esim. kiisselit ja jotkut karkit kiinteytetään.

(Helokinsiemenöljy)purkin kyljessä lukee, että 4 kapselia (ála 2000mg) per päivä. Jos tuohon lisää ne omega3:set kaks kpl/päivä (ála 1020mg), niin tuo noitten välinen suhde ei nyt kuulosta oikein optimaaliselta?

Mä voisin nyt facepalmata itteni. :face: Jos opettelis vaikka lukemaan ihan ens alkuun. Se 2000mg on päivän annoksen määrä, ei yhden kapselin. Eli neljässä kapselissa on tuo 2000mg. Alkaa kuulostaa järkevämmältä. :D

Ei omaan käyttöön, mutta onko Timolla tai Paletaanilla jotain raffia tietoa berberiinistä? Markkinointilääke vai?

Itse asiassa jotain on :) Mulla on tuossa koneella pikku jemma noita berberiini-aiheisia tutkimuksia mutta en ole ehtinyt niitä vielä kovin syvällisesti kahlata läpi. Aloitin projektin kun tässä taannoin taisi olla pakkiksella ihan sille oma ketjukin.

Toistaiseksi sanoisin että berberiini on farmakologisesti todella mielenkiintoinen yhdiste. Siitä on ihan huipputason julkaisuja esim. LDL:n laskussa. Erityisesti vaikutusmekanismi on kiehtova: se näyttäisi sitoutuvan joihinkin mRNA-molekyyleihin, mikä on lääkeaineelle aika erikoinen ominaisuus. Suurin osa lääkkeistähän on erilaisia proteiineihin sitoutuvia agonisteja/antagonisteja.

On siitä kuitenkin liikkeellä myös paljon paskaa. Sillä esim todellakin VOI olla interaktioita muiden lääkeaineiden kanssa (on CYP-induktori) ja voi myös olla haittavaikutuksia. Vaikka kyseessä onkin "luonnontuote" ja "jo muinaisten kiinalaisten käyttämä" aine niin järki kannattaa pitää päässä.

Se, mikä tuon hyöty sitten käytännössä on, riippuu paljon siitä mihin sitä halutaan käyttää.

Mites nuo omega-kapselit mahtaa säilyä ? Olisi kaapissa avaamattomia, mutta päiväys menee juuri umpeen, tulivat kylkiäisenä Tukusta.

Onko kenelläkään käytössä Healthforcen Vitamineral green? Paljon kehuttu, sisältää

Nokkosenlehti, peltokorte (Equisetum arvense), alfalfa-voikukka-ohranoras-kauraoraslehtimehu, ohranoras, vehnänoras, basilika, tulsi (Ocimum tenuiflorum), inkivääri, parsakaali-lehtikaali-pinaatti-persiljamehu, carob (johanneksenleipäpuu), amla-marja, kasvatetut mikrolevät: spirulina, chlorella, merilevät: nori (Porphyra tenera), dulse (Palmaria palmata) ja rakkolevä (Ascophyllium nodosum), entsyymit: proteaasi, amylaasi, lipaasi, sellulaasi, bromelaiini, papaiini ja alfagalaktosidaasi, probiootit: Lactobacillus plantarum, Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus salivarius ja Streptococcus thermophilus.

VASTATKEE NYT!!, eli jo aiemmin:

mites tuo nauttimisajankohta?

itse otan aina iltaisin (D3+omega), periaateena että tuo hetki on sellainen, jolloin kahvin nauttimisesta on mahd.kauan...lipittelen siis pitkin päivää
nyt ajattelin ottaa mukaan nuo sinkit (pikol.) ja mankut (sitr.)...
illalla vetäsen rahkat naamaan, onko laktoosilla tuossa siis haittaa yms...?

VASTATKEE NYT!!, eli jo aiemmin:

mites tuo nauttimisajankohta?

itse otan aina iltaisin (D3+omega), periaateena että tuo hetki on sellainen, jolloin kahvin nauttimisesta on mahd.kauan...lipittelen siis pitkin päivää
nyt ajattelin ottaa mukaan nuo sinkit (pikol.) ja mankut (sitr.)...
illalla vetäsen rahkat naamaan, onko laktoosilla tuossa siis haittaa yms...?

No johan myö vastataan. Seikkailin jossain unimaailmassa viime viikon, mutta tässä tulee.

D-vitskujen ja omegojen nauttimisajankohdalla ei juurikaan ole merkitystä.

Sinkkiä ei kannataa vetää kuitujen, eikä lisäravinneraudan kanssa. Myös kalsiumsupplementit saattavat vähentää sinkin imeytymistä, mutta maito/rahka ei juurikaan vaikuta.

Laktoosi parantaa magnesiumin imeytymistä, mutta toisaalta kalsium heikentää sitä (kuten kuidut).

Ehkä kannattaisi tehdä siten, että kun syöt iltapalan, niin nappaat vitskut naamariin 1-2 tuntia sen jälkeen. Jos haet magnesiumista myös tota mahdollista nukahtamishyötyä, niin sehän passaisi vetäistä juuri ennen nukkumaanmenoa muutenkin.

Mites nuo omega-kapselit mahtaa säilyä ? Olisi kaapissa avaamattomia, mutta päiväys menee juuri umpeen, tulivat kylkiäisenä Tukusta.

No, rasvahan niissä on ainoa asia joka voi pilalle mennä. Jos ne on säilytetty hyvin ja optimaalisessa lämpötilassa, on niissä varmasti ainakin 1-2 kuukauden "varoaika". Hajota yksi ja tutki tuoksuuko se Sauronille.

Itse asiassa jotain on :) Mulla on tuossa koneella pikku jemma noita berberiini-aiheisia tutkimuksia mutta en ole ehtinyt niitä vielä kovin syvällisesti kahlata läpi. Aloitin projektin kun tässä taannoin taisi olla pakkiksella ihan sille oma ketjukin.

Toistaiseksi sanoisin että berberiini on farmakologisesti todella mielenkiintoinen yhdiste. Siitä on ihan huipputason julkaisuja esim. LDL:n laskussa. Erityisesti vaikutusmekanismi on kiehtova: se näyttäisi sitoutuvan joihinkin mRNA-molekyyleihin, mikä on lääkeaineelle aika erikoinen ominaisuus. Suurin osa lääkkeistähän on erilaisia proteiineihin sitoutuvia agonisteja/antagonisteja.

On siitä kuitenkin liikkeellä myös paljon paskaa. Sillä esim todellakin VOI olla interaktioita muiden lääkeaineiden kanssa (on CYP-induktori) ja voi myös olla haittavaikutuksia. Vaikka kyseessä onkin "luonnontuote" ja "jo muinaisten kiinalaisten käyttämä" aine niin järki kannattaa pitää päässä.

Se, mikä tuon hyöty sitten käytännössä on, riippuu paljon siitä mihin sitä halutaan käyttää.

Paletaani vastasikin tässä jo kaiken oleellisen berperiiniin liittyen. Huomasitko paletaani muuten tuon mun aikasemman postin tosta arginiinista (jolla yritin opettaa ihmisille kriittistä lukua)?

Ehkä kannattaisi tehdä siten, että kun syöt iltapalan, niin nappaat vitskut naamariin 1-2 tuntia sen jälkeen. Jos haet magnesiumista myös tota mahdollista nukahtamishyötyä, niin sehän passaisi vetäistä juuri ennen nukkumaanmenoa muutenkin.

Itse suosittelen magnesiumin ottamista aikaisemmin jotta rauhoittava vaikutus olisi tehokkaampi illemmalla. Treenin jälkeen on hyvä ottaa ensimmäinen satsi. Auttaa pudottamaan kortisolitasot nopeammin.

Itse suosittelen magnesiumin ottamista aikaisemmin jotta rauhoittava vaikutus olisi tehokkaampi illemmalla. Treenin jälkeen on hyvä ottaa ensimmäinen satsi. Auttaa pudottamaan kortisolitasot nopeammin.

Nojoo, semisti totta. Täähän tietysti riippuu myös siitä kuinka nopeasti nukahtaa ja missä muodossa magnesium on (miten nopeasti imeytyy).

Olen helposti vilustuvaa sorttia. Käytän tällähetkelle lisäravinteina joka aamu:

Only one! regular vitamiini/mineraalilisän joka sisältää mm. 300mg magnesiumia, 7mg sinkkiä, 7,5mcg d-vitamiinia
Omega 3 regular 1000mg
25mcg d-vitamiinia

Olen tällähetkellä ollut 2 viikkoa flunssassa ja bongasin tämän ketjun. Aika suuria määriä suosittelet ottamaan joitakin lisäravinteita, luuletko että noin suurien määrien ottaminen päivittäin lisäisi vastustuskykyä minulla? Entäs L-glutamiini, voisiko sen nauttiminen päivittäin olla hyödyksi vastustuskykyä ajatellen?

Olen helposti vilustuvaa sorttia. Käytän tällähetkelle lisäravinteina joka aamu:

Only one! regular vitamiini/mineraalilisän joka sisältää mm. 300mg magnesiumia, 7mg sinkkiä, 7,5mcg d-vitamiinia
Omega 3 regular 1000mg
25mcg d-vitamiinia

Olen tällähetkellä ollut 2 viikkoa flunssassa ja bongasin tämän ketjun. Aika suuria määriä suosittelet ottamaan joitakin lisäravinteita, luuletko että noin suurien määrien ottaminen päivittäin lisäisi vastustuskykyä minulla? Entäs L-glutamiini, voisiko sen nauttiminen päivittäin olla hyödyksi vastustuskykyä ajatellen?

Noh, siitähän nyt ylipäätään voidaan vääntää auttavatko lisäravinteet vastustuskykyyn vai eivät. Tutkimukset eivät kauheasti puolla, mutta kokemus sanoo usein muuta. Anyway, kokeilemalla selviää.

Magnesiumin annostus riippuu magnesiumin muodosta. Missä muodossa se on sun valmisteessa?

Sinkkiä voi vetää huoletta enemmänkin, olipa sillä vaikutuksia tai ei.

Omegakolmosten pitoisuuden ilmoittaminen on melkein yhtä tyhjän kanssa, jos ei ilmoita EPA/DHA-suhdetta.

D-vitamiinia tulee yhteensä 32,5 mcg? Mites paljon tulee käytettyä maitoa tai muuta kamaa johon deetä on lisätty? Kalan syönti?

Back
Ylös Bottom