Vatsalihasten treenaamisesta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Näistä vatsalihaksistakin on miljoona ketjua. Mutta haluaisin vähän mielipiteitä ja muiden palstalaisten kokemuksia vinojen vatsalihasten treenaamisen hyödyllisyydestä. Oon tehnyt vatsat 2 x kierron aikana, kierto on n. 8 pv, eli hyvin ehtii palautumaan. Tämä on ihan hyvin toiminut. Mutta on vaan enemmän ja enemmän alkanut mietityttämään, että onko kovinkaan paljon hyötyä tehdä erikseen mitään kiertoliikkeitä? Toi voimapyörä kun treenaa koko vatsan aluetta ihan mukavasti. Vai olisiko ehkä järkevämpi tehdä vaikkapa molemmilla kerroilla rutistuksia, jalkojen nostoa tai vastaavaa muutaman sarja pohjalle ja sitten voimapyörällä loput mehut pois? Miten te muut teette tällä hetkellä vatsatreeninne? Mitkä on kokemuksenne noiden kiertoliikkeiden hyödyllisyydestä?

Kyllä ne kiertoliikkeet varmasti jotain auttaa. Tosin omasta mielestäni aika marginaalista apua, koska hyvin ne treenautuu juuri noissa tukilihasliikkeissä(voimapyörä, maastaveto, kyykky). Senpä takia en siis treenaa erikseen kiertäviä liikkeitä, ja silti on hyvin Kyliet pysyneet matkassa mukana.

mulla on toiminut loistavasti sivutaivutukset käsipainoilla...kyseinen liike tuo hyvin kokoa ja voimaa sivuvatsoihin/kylkiin, on pitänyt keskikroppa hyvin kyykyssä ja mave tulos noussut....keskikropan ulkonäkö on muuttunut radikaalisti ja nykyisin olen keskikroppaani erittäin tyytyväinen....ei luut enää ponkottele! :thumbs:

Mä taas lopetin noiden sivutaivutusten tekemisen kun en halua ainakaan niinhin kylkiin sitä kokoa enempää. Ja jotenkin tuntuu niin turhilta noi kiertoliikkeet, ei saa läheskään samaa kipua vatsoihin mitä vaikkapa normaaleilla rutistuksilla lisäpainoilla ja sen perään tehdyllä voimapyörällä.

Itsellä on sellainen hieman erillainen treenitapa, jolla olen kotona vatsoja vääntänyt pari kertaa viikossa. Nämä vatsalihakset on ollut välipäivien hommaa, joten on ollut eduksi, että ne voi tehdä pikaisesti ilman mitään välineitä. Sellainen 3x10 kerralla tulee tehtyä nykyisin.

Eli tälläisellä omituisella systeemillä olen treenin hoitanut. Leuanvetotangossa keho ilmaan vaakasuoraan ja jalat nostetaan kattoa kohden, jolloin yläkehon ja jalkojen kulma on 90 astetta. Siinä sitten vatsalihaksilla liikutetaan alakehoa ylös-alas rintakehän ja käsien pysyessä paikallaan. Hyvin on toiminut ja kivasti on tyylikäs six-pack (tutut ja tuntemattomat sellaista huomautelleet koko kevään ;) ) sekä voimaa tullut puolessa vuodessa. Sivuvatsatkin voi samalla tavalla systeemillä, kun hieman muuttaa jalkojen asentoa.

Toivottavasti tajusitte, ettei tarvitse animoitua giffiä tästä tehdä :)

Hieman aihetta sivuten. Mitkä ne lihakset siinä lonkan yläpuolella on, joiden kohdalla jenkkakahvojen tulisi olla? Ne vaan tuntus olevan mulla hiukan turvonneemmassa kunnossa, kuin kyljet siinä ylempää. Onhan siinä ihan sellainen pieni laardikerroskin päällä, mutta saiskohan noita treenattua jotenkin vastaavasti, kuin syviä vatsoja, jotta ne hiukan kutistuisivat? Ei uskalla vielä dieetatakaan noita pois, kun kuihtuisi koko jätkä samalla pois.
-nim. Kesäkuntoon vasta 2005

Ja itsellä vatsatreeninä voimapyörää kolme tai neljä sarjaa ja sen jälkeen sopivasti kiertäviä vatsoja.

Ma: Suorat vatsat, rutistuksia lisäpainolla jalannostoja ja voimapyörää yht 10 sarjaa ke: aerooppisesti vatsat lihaskestävyyttä rutistuksia/vinoja rutistukisia etc.
la vinot vatsat: kylkitaivutukset ja vartalonkierrot koneessa yht 8 sarjaa.
Minä ainakin pidän noista vinojen teosta. Jossain välissä kun en ollut noin koskaan tehnyt niitä ja suoria vaan niin oli päkki ja sit löysää ympärillä :prkl: rumaa se on semmonen. Mut jos on jo muuten kunnossa eikä halua massiivisia kylkiä (haluais joskus nähä tuommoset :lol2: ) niin tekee vaan jonkun pari hassua sarjaa niille ettei niitä kokonaan unohdeta eikä ne repsahda?

Kyljille taivutukset käsipainon kera ovat toimineet hyvin. Tekniikassa menee jonkin verran aikaa, että oppii saamaan sen oikean tuntuman. Muuten Olen tehnyt vatsat kerran viikkoon:
Voimapyörä:3 sarjaa
Rutistus hitaasti keskittäen/linkkuveitsi:3 sarjaa
Nuo supersettinä ilman palautuksia
Taivutukset kp. 2-3 sarjaa

Ps. nyt teen myös tuota ohjelmaa: http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Voimapyörä ja rutistukset lisäpainolla is all I need. Kumpaanin 3 sarjaa per kierto ja tuntuu toimivan.

Voimapyörä näyttäisi olevan kaikkien suosiossa, ite pidän sitä myös parhaana vatsaliikkeenä. Sitten rutistukset lisäpainolla, tosin teen ne taljassa, siis polvillaan maassa, köysi niskaan ja sitten muslimirukouksen näköistä kumartelua. Itelläni ei ole semmoisia jalkakoukkuja, mutta joskus niillä tullut treenattua, ja saa todella hyvin kaikki vatsalihakset aktivoitua. Siis pää alaspäin leuanvetotangosta roikkuen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Voimapyörä riittää kyllä jo pitkälle, mutta noihin kiertoihin eli enemmän vatsan sivuille vaikuttaviin suosittelen lisäpainolla tehtyä kiertoa "takakenossa" jalat tuettuna (scottipenkki tai jokin muu vastaava). Levy- tai käsipaino irti kropasta (ei tarvi olla kädet suorana) ja rauhallisia kiertoja laidasta laitaan. Ole varovainen, mutta kun harjaannut voit tehdä tätä myös nopeusvoima treeninä.
Tietysti nuo levytankokierrot seisten tai istuen ovat myös ok. mutta tässä on kontrolli parempi ja jotenkin turvallisempi olo.
OLKAA VAROVAISIA KUN TEETTE KIERTOJA! Helppo rikkoa selkä näilläkin..

kun annan kyljilleni kyytiä niin lämmittelen sivutaivutuksilla ja otan sitten yhdenkädenmaastavetoa. lopuksi hieman kiertoja lisäpainoilla. nuin olen saanut hyvin voimaa kylkiin.

Nyt tulee kyllä paha.. :D voisko joku kertoo mulle, et mimmonen liike on voimapyörä? Tunnen liikkeen varmaan jollain toisella nimellä, kun ei oo tullu vastaan.. Mun käsitys ois, että se ois se liike kun tangolla rullataan siinä lattialla vai?

Henkilökohtaisesti inhoan voimapyörää enkä tee sillä muuta, kuin suuntaan siihen murhaavia katseita salin toisesta nurkasta.

Itse teen jalannostoja lisäpainoilla ja aivan perusrutistuksia ja staattisia pitoja, vartalonkiertoja kerran viikossa.

Erityistä vatsapäivää en pidä, ne tulee siinä sivussa.

Että näin alkeellisesti täällä.

TheOneForYou sanoi:
Nyt tulee kyllä paha.. :D voisko joku kertoo mulle, et mimmonen liike on voimapyörä? Tunnen liikkeen varmaan jollain toisella nimellä, kun ei oo tullu vastaan.. Mun käsitys ois, että se ois se liike kun tangolla rullataan siinä lattialla vai?

Käsityksesi on oikea.

Miten on mahdollista treenata syviä vatsalihaksia? Ne tuo kuulemma hyvin lihaserottovuutta ainakin. Onko Pilates liike ainoa tähän? Jostain sivulta luin, mutta siellä oli se pelkkä pilates. Jos joku vois selittää, et miten se pilates liike tehdään oikea oppisesti, kun en saanu sieltä sivulta kauheesti selvää.

TheOneForYou sanoi:
Miten on mahdollista treenata syviä vatsalihaksia? Ne tuo kuulemma hyvin lihaserottovuutta ainakin. Onko Pilates liike ainoa tähän? Jostain sivulta luin, mutta siellä oli se pelkkä pilates. Jos joku vois selittää, et miten se pilates liike tehdään oikea oppisesti, kun en saanu sieltä sivulta kauheesti selvää.
Menet nelinkontin lattialle ja vedät napaa kohti selkärankaa. Voit yrittää sekä pitää sitä mahaa siinä vakuumiasennossa että tehdä "toistoja".

TheOneForYou sanoi:

Eikai ne lihaserottuvuutta sentään paranna, mutta ainakin vatsa pysyy paremmin kurissa kun on sisäiset vatsalihakset kunnossa. Samaten selkä pysyy paremmassa kunnossa, koska nuo lihakset muodostavat "korsetin" keskivartaloon. Veto ja kyykky esimerkiksi vaativat vahvat sisäiset vatsalihakset (tai muuten seuraa selkäkipuja).

Yleisin tapa lienee ns. aktivoida syvemmät vatsalihakset vatsarutistusten aikana eli vedetään napaa kohti selkärankaa ja pidetään se siellä koko rutistusten ajan. Varmasti polttelee ihan erilailla.

EDIT: Hidas...

TheOneForYou sanoi:

Voimapyörä oikein tehtynä ottaa tosi hyvin syviin vatsalihaksiin. Täytyy keskittyä (kuten tomi jo neuvoikin) vetää vatsaa sisään liikkeen ajan ja varoa selän notkahdusta (mikä voi pahimmassa tapaksessa rikkoa alaselän tai reväyttää vatsalihat).

Ja yleensäkin kaikenlaiset staattiset pidot vatsoille ajaa samaa asiaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom