Vatsalihasten treenaamisesta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Köyry vs. suora selkä

En jaksa aloittaa uutta vatsalihasketjua, kun niitä on jo ihan tarpeeksi.

Onko tervettä tehdä istumaannousut (lisäpainoilla) selkä köyryssä? Yleensä aloitan liikkeen yläasennosta menemällä ihan 'myttyyn', ja siitä alas ja takaisin ylös koko ajan köyryn säilyttäen. Köyryllä selällä tehtynä istumaannousut ottavat paljon paremmin vatsalihaksiin, mutta mites on selän laita? Tykkääkö hyvää?

Nyt ei sitten mitään mutuhöpöjä vaan laittakaa ihan faktatietoa. Tuntuu että suoralla selällä tehtynä lonkankoukistajat saavat liikkeestä suuremman hyödyn.

En jaksa aloittaa uutta vatsalihasketjua, kun niitä on jo ihan tarpeeksi.

Onko tervettä tehdä istumaannousut (lisäpainoilla) selkä köyryssä? Yleensä aloitan liikkeen yläasennosta menemällä ihan 'myttyyn', ja siitä alas ja takaisin ylös koko ajan köyryn säilyttäen. Köyryllä selällä tehtynä istumaannousut ottavat paljon paremmin vatsalihaksiin, mutta mites on selän laita? Tykkääkö hyvää?

Nyt ei sitten mitään mutuhöpöjä vaan laittakaa ihan faktatietoa. Tuntuu että suoralla selällä tehtynä lonkankoukistajat saavat liikkeestä suuremman hyödyn.

Eikös se ollut nimenomaan tärkeä säilyttää selän "luonnollinen kaari." Tässä siitä jotain puhutaan. Pidän itsekkin nykyään selän hieman kyyryssä niin liike ei mene lonkankoukistajille.

Sarjassamme noob-kysymys:
Rutistukset lisäpainoilla kuulostaa olevan lähes kaikilla käytössä, mutta mietin tuossa että miten kukanenki sen ymmärtää ja tekee. Eli onko ne vaan lattialla/penkillä maatessa tehtäviä normaaleja vatsanousuja lisäpaino niskan takana vai pelkkiä nykäisyjä lisäpaino niskan takana, että ei mennä ylös asti? Kun itellä ollu vaikeuksii saaha tuntumaa tällä. Ja sitte vielä että se lisäpaino niskan takana vai rinnalla? Ja mitä luokkaa nuo lisäpainot on mitä käytätte?

Sarjassamme noob-kysymys:
Rutistukset lisäpainoilla kuulostaa olevan lähes kaikilla käytössä, mutta mietin tuossa että miten kukanenki sen ymmärtää ja tekee. Eli onko ne vaan lattialla/penkillä maatessa tehtäviä normaaleja vatsanousuja lisäpaino niskan takana vai pelkkiä nykäisyjä lisäpaino niskan takana, että ei mennä ylös asti? Kun itellä ollu vaikeuksii saaha tuntumaa tällä. Ja sitte vielä että se lisäpaino niskan takana vai rinnalla? Ja mitä luokkaa nuo lisäpainot on mitä käytätte?
Itse olen tehnyt painot rinnan päällä, niskan takana ne ovat jumalattoman inhottavia...nykyään olen vaihtanut lisäpainojen käytön oman yläruumiin käyttöön, ts. hyvin rauhallisia liikkeitä vatsalaudalla ja 40 asteen kulmassa olevalla penkillä. Vatta pysyy tiukkana vaikka tekis vaan 2 kertaa per viikko, kun kunnolla hytkyilee muutaman 10-20 sarjan :rock:.

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Te jotka tota ootte kokeillu, miten se oikeen kuuluu tehdä siis?

En oikeen täysin englantia osaa, enkä tosta siis ihan täysin selvää saanut.

Ilma siis puhalletaan ulos ja sitten vedetään maha sisään ja pidetään vaikka tuo 40sek?

Itsellä ainakin niin epämukava olotila ettei millään pysty, vielä kun pitää tuo kyseinen aika olla hengittämättä.

Olenko ymmärätänyt väärin? OIkaistaa minua kiitos :) .

No ensin ilmat pihalle. Sitten rintaa rottingille ja napa kiinni 'ylös' selkärankaan. Kyllä voit välillä happea ottaa, mutta ota ainoastaan sen verran mikä tuntuu välttämättömältä.

Eli eka viikko lähtee näin:

3x20sek (MA, KE, PE)

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

En oikeen täysin englantia osaa, enkä tosta siis ihan täysin selvää saanut.

Ilma siis puhalletaan ulos ja sitten vedetään maha sisään ja pidetään vaikka tuo 40sek?

Itsellä ainakin niin epämukava olotila ettei millään pysty, vielä kun pitää tuo kyseinen aika olla hengittämättä.

Olenko ymmärätänyt väärin? OIkaistaa minua kiitos :) .

Kyllä siinä on tarkotus hengittää, mutta niin että vatsa pysyy tiukkana. Ohjenuorana vaan että napa kohti selkärankaa ja muutenkin jännitys koko vatsalihaksissa mutta muuten olet normaalisti, et vain vedä yhtä paljon ilmaa sisään sisäänhengittäessäsi. Tosiaan jos aluksi tuntuu vaikealta niin nelinkontin vaan maahan ja siitä se lähtee, sitte pikkuhiljaa polvilleen, istualleen ja lopulta seisaalleen jne. Toimii. :thumbs:

Itse olen tehnyt painot rinnan päällä, niskan takana ne ovat jumalattoman inhottavia...nykyään olen vaihtanut lisäpainojen käytön oman yläruumiin käyttöön, ts. hyvin rauhallisia liikkeitä vatsalaudalla ja 40 asteen kulmassa olevalla penkillä. Vatta pysyy tiukkana vaikka tekis vaan 2 kertaa per viikko, kun kunnolla hytkyilee muutaman 10-20 sarjan :rock:.

Inhottavalta nuo minustakin on tuntunu ja taidan tosiaan miekin siirtyä tuohon vatsalautaan kulmassa, jonka lisäksi teen sitten näitä "dragon flag" jalannostoja ja taljassa polviltaan heilumista. Tietty sitte tätä vacuumia näiden jälkeen. Pitäis riittää? :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse treenaan vatsalihaksia kahdella eri liikkeellä: jalkojennosto ja vatsarutistus, molempia 3x15. Päteekö vatsalihaksissakin sama "sääntö" kuin muissakin lihaksissa, että 15 toiston sarjat tuovat enemmän kestävyyttä kuin itse lihasta? Itse haluaisin ainakin mieluummin saada näkyvyyttä vatsalihaksiin, kuin kestävyyttä, joten olisiko järkevä alkaa tekemään 3x10?

Tuosta jalkojennostosta vielä sen verran, että mites silloin olisi tarkoitus menetellä, kun 3x15 menee ilman lisäpainoja melko helposti, niin mikä olisi kätevin tapa saada jalkojennostoon lisäpainoja?

Itse treenaan vatsalihaksia kahdella eri liikkeellä: jalkojennosto ja vatsarutistus, molempia 3x15. Päteekö vatsalihaksissakin sama "sääntö" kuin muissakin lihaksissa, että 15 toiston sarjat tuovat enemmän kestävyyttä kuin itse lihasta? Itse haluaisin ainakin mieluummin saada näkyvyyttä vatsalihaksiin, kuin kestävyyttä, joten olisiko järkevä alkaa tekemään 3x10?

Tuosta jalkojennostosta vielä sen verran, että mites silloin olisi tarkoitus menetellä, kun 3x15 menee ilman lisäpainoja melko helposti, niin mikä olisi kätevin tapa saada jalkojennostoon lisäpainoja?

Samanlaisia lihaksia ne ovat kuin muutkin. Jalkojennostoissa vaikka kässäri jalkojen väliin.

Tee näin ensihätään todella hidas negatiivinen vaihe. Käsipainoa en ole itse vielä kokeillut, mutta kuulostaa hyvältä. Täytyykin koittaa joskus kevyellä käsipainolla.

Tietääkö joku syytä siihen, että vatsalihaksia treenatessa jalat väsyy ensimmäisenä? Se on niin perk.. ärsyttävää, ku muutenkin vatsalihasten treenaaminen on tuskaa. Penkki, jolla teen vatsat on siis todella jyrkkä ja tämän seurauksena jalat joutuvat kovalle jännitykselle.

Tietääkö joku syytä siihen, että vatsalihaksia treenatessa jalat väsyy ensimmäisenä? Se on niin perk.. ärsyttävää, ku muutenkin vatsalihasten treenaaminen on tuskaa. Penkki, jolla teen vatsat on siis todella jyrkkä ja tämän seurauksena jalat joutuvat kovalle jännitykselle.

Koitas tehdä istumaan nousuja lattialla, jalat ilman tukea.

Eikös se johu juuri tästä, että lonkankoukistajatkin joutuu jännittämään useissa istumaannousuliikkeissä ja vatsalihaspenkeissä. Kokeiles niitä jandoja, niissähän tuo jalkojen väsyminen minimoidaan. Tosin tuo on kyl pirun raskas liike oikeaoppisesti tehtynä.. :)

Ittellä ainakin sattuu vatasassa hieman toi mahan sisään vetäminen. Ku mietiii, ni siinähän tunkee kaikki sisäelimet ihan pieneen tilaan. Ei varmaa ihmekkään että sattuu.

Itellä on nyt valitettavasti vuoden treenin jälkeen tullut vähän ylimmääräistä tuohon vatsan seutuville. Minkälaista ohjelmaa vatsalihaksille suosittelisitte?
Itse olen vetänyt vatsoja sillon kun ehtii-periaatteella ja tulos alkaa näkyä.
Kuinka usein sivuja, entä syviä, staattisia pitoja. kiitos etukäteen, arvostan jokaista vastaustanne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom