Nyt on syytä miettiä mitä kirjoittaa. Leuat eivät ole iso liike? Kerro toinen yläkropan liike joka rekrytoi yhtä paljon lihasmassaa? Eivätkä lisäpainot lisää mitenkään eksentristä kuormitusta. Ainoastaan kuormaa. Kuminauhat vetävät painovoimaa nopeammin alas, kiekot eivät.
Tutkimustietoa on hyvä lukea, mutta sieltä pitää pystyä erottelemaan hyödylliset joukosta.
Ja siirtää tietoa käytäntöön korrektisti.
Kun käytännössä alat voimaurheilijoita valmentamaan niin nuo sillat ja lankut sun muut häviää treeniohjelmista aika nopeasti koska ne eivät ole yksinkertaisesti tarpeellisia harjoitteita.
E: Ja lihassoluista, jokaisessa kehon lihaksessa vaihtelee nopeiden ja hitaiden määrä. Nopeimpia (lihassolujakauman mukaan) ovat esim, ojentajat, takareidet, ja kallon takaosassa oleva splenius capitis.
Kannattaa lukea esimerkiksi Vladimir Zatsiorskyn Science & Practice in Strength Training jos haluaa tietää tarkemmin asiasta.
Lihassolujakin on uusimman tiedon mukaan yli 40 erilaista.
E2: Tuossa ei muuten ole logiikkaa, käytät yhtä tutkimusta tukemaan väitettä että joku lankku aktivoi vatsaa paremmin kuin takakyykky mutta sitten leuanvetojen tehokkuus on mielipideasia?
Anatomian näkökulma mukaan niin leuoista tulee yhtäkkiä aika pirun iso liike. Niinkuin Charles Poliquin sanoo, leuat ovat yläkropan kyykky.
Olet oikeasssa. Mutta niin olen minäkin. Tästäkin asiasta on turha alkaa vängätä (ajanpuutteen, ei kiinnostuksen) takia. Tutkimuksia on paljon ja ammattilaisvalmentajien mielipiteitä on paljon. En yritäkkään väittää, että versioni ja teoriani ovat aukottomat. Olen itsekin samaa mieltä, että treeniohjelma lähtee kyykyistä ja maastavedoista, ja pienemmät hinkuttimet tulevat vasta sitten yksilökohtaisten tarpeiden mukaan perässä. Aloituspostissa en puhu voimaurheilijoista. Tosin samoilla liikkeillähän voimaa ja massaa kasvatetaan, sarjojen ja taukojen pituudet vain vaihtelevat.
Lihassolujen määrä vaihtelee varmasti eri lähteiden mukaan, ja lisääntyy/vähentyy, kun tiede ehtii tutkia niitä lisää. Vaikka tiedettä käytetäänkin hyväksi, voit asiat silti pitää yksinkertaisena. Mitä järkeä on lähteä erittelemään 40 erilaista lihassolua ja niiden funktiot, jos lähes 100 % yleisen tutkimustiedon mukaan koostuu muutamasta tyypistä (siis yhdessä lihaksessa). Toki näille on varmasti olemassa eri alatyyppejä, mutta menee vähän turhan vaikeaksi. Mun oli joka tapauksessa tarkoitus kirjoittaa lihassoluista ja EMG:stä enemmän, mutta vasta myöhemmin kun saan enemmän tekstiä kasaan koko kroppaa ajatellen.
Ja kyllähän mietin paljonkin mitä kirjoitan, enkä missään nimessä väitä, etteivätkö leuanvedot olisi yksi tehokkaimista liikkeistä. Vaikka se rekrytoisikin kaikki lihassolut mitä mun ja vielä treenikaverinkin kropasta löytyy, niin se ei silti ole mun mielestä iso liike, vaikka Poliquin niin sanoisikin. Mutta hemmetin tehokas se on, enkä vähättele sen merkitystä. Saatte toki käännyttää, ja tarpeeksi hyvillä perusteluilla voin harkita mielipiteideni säätöä.
Tuota suosittelemaasi kirjaa en ole lukenut, mutta täytyy korjata asia ja etsiä se jostain.
E: Jahas, täällä tapahtuu vaikka mitä. Kiva että saadaan tänne Fuhrer, jto ja muut mahdolliset gurut keskustelemaan asiasta. Sit-upeista nopeasti sen verran, että kyllä, rankaan kohdistuu kovaa voimaa, mutta terveillä sen pitäisi kestää - jos tekniikka on kunnossa! Mun on nyt pakko valitettavasti lähteä loppupäiväksi töihin ja koulutukseen, mutta palaan asiaan n. 10 tunnin kuluttua…