heh...tohon kyykyn kehitykseen on kyllä pakko kommentoida. noi kyykyt, mitkä menee läpi noissa ns. ammattilaisliitoissa, ei ole mitään kyykkyjä, vaikka ne sillä nimellä kulkee. ihan oikeesti ei ole. EI!
olin ite mm. helsinginkadulla katsomassa niitä MM-kisoja ja istuin maassa n. viiden metrin päässä klo kahdessa suhteessa nostajiin. uskoisin, että olin kaikkein parhaimmalla paikalla, mitä tulee nostojen syvyyteen, eli pää polven korkeudella. moni tuomarikin on sanonut, että syvyystuomarien pitäis istua maassa, mutta se kuulemma syö arvovaltaa liikaa. näinhän se onkin. ihan ekaa kertaa en ollut matkassa. kisoja on tullut kateltua. paljon ja pitkään.
no niin, nyt en ala sitten viilaamaan pilkkua, että joku nosto oli pari senttiä liian korkee tms. tai että vain ipf olis jotain... en todellakaan. mm. virtasen jarmon kyykyt aikanaan oli aina siinä ja siinä just sen älyttömän leveyden takia. nyt tässä mun pälätyksessäni ei siis oo kyse senteistä, vaan täysin selkeistä tapauksista, jotka näkee sokeakin.
mutta: päätin laskea kaikki kyykyt, jotka menis tai saattas mennä läpi SÄÄNTÖJEN puitteissa, jotka on syvyyden osalta samat mm. wpc:ssä ja ipf:ssä. päätin olla vielä hyvin kiltti ja armollinen, koska en itse ole tuomari. menkööt joku 5cm:n vajauskin siis. suurimmassa osassa nostojen tuomaroinneista olin lähinnä järkyttynyt. jopa alku- ja loppuasennoistakaan ei ois mennyt läpi kuin murto-osa.
en ollut toki ainoa kammoksuja, vaan meitä suu-auki-ei-voi-olla-totta! - toisiammetöllääjiä oli aika kasa. aikamme paheksuttuamme sitten homma meni niin yli, että siitä tuli jo hyvää huumoria.
ainoa, jonka kaikki kyykyt olis saattaneet mennä läpi oli suomalainen. ei ano ei (jopa video näyttää hidastetuna, ettei mee lähellekään rajaa). ei todellakaan. nyt en vaan saa päähäni oliko se puhdas pulmunen hra patteri. saattopa olla. lisäksi laskin neljä muuta kyykkyä, jotka ois saattaneet mennä läpi. en muista nostajien kokonaismäärää, mutta aika pikkunen prosentti kyllä...
onhan se niin, että ihan eri laji se on eri liittojen kesken, eikä tuloksia saisi verrata jne... näinhän se on... mutta kyllä mun mielestä aika hassua....sitä todellakin... on se, että raudat nousee ja ukkojen kalsarit lisääntyy ja paksuuntuu.
jokainen tosi leveeltä kyykännyt tietää, kuinka helppoa on mennä siihen 10cm vajaaseen ja antaa trikoon tuoda alun ylös. siitä alaspäin noin ylileveellä (sääret sisäänpäin kallellaan jo) on jopa todella hankalaa mennä, koska lonkkanivel ei anna myöten. tolla tekniikallahan suurin osa tuollakin kyykkäili... tai siis hytkyi. hieman kapeemmalla taas eri juttu.
simmons ite sanoi, että kehitystä se on apuvälineidenkin kehitys. näinhän se on vrt. formulat. mutta kyllähän se oikeesti täysin naurettavaa on, että tungetaan 2-3 alustrikoot ja sitten sentin paksu nostotrikoo päälle ja sitten muka jotain nostetaan. naurettavaa hytkymistä se oli, kun oli koukut napattu pois. ite hra kindermuna (loistava kielikuva muuten ) oli yks pahimmista puolikyykkääjistä.
penkit tuomaroitiin melko hyvin, vaikka aika monessa oli stopittomia, pomppuja, epätasaisia jne. mutta ihan ok siis. olin tässäkin kiltti. vedot taas on yleensäkin helpoin vihellettävä ja ne meni ammattilaisiltakin ihan hyvin. parasta kisoissa oli tosi hyvä fiilis musiikkeineen jne. siitä sais svnl ja muut ottaa oppia.
olihan vuodatusta...
kaikki kunnia siis isojen romujen liikuttelijoilla. EN SIIS HEITÄ MOITI, liittoja vaan ja sitä, mihin tää laji menee. vertaaminen aiempiin vaan ei ole enää relevanttia. joku sanoi jenkkilässä rahan puhuvan ja kaiken olevan siitä kiinni. eipä ton oikeemmassa voi juuri olla.
täältä tähän. seuraavaksi sää... scorchio!