Sumppari sanoi:
Jos se nyt on edes jotenkin sama asia, niin mitenkäs levytankoa vaihtamalla saan lisää rautaa penkkiin? Ihan vanhan ajan puuseipääseen verrattunahan seiväshypyssä on seipään kehityksen myötä tullut tulosta "metritolkulla" lisää.
Elikkä mielestäsi esim. IPFssä, kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa samanlaista penkkipaitaa kuin muilla, vaan joillakin yksittäisillä yksilöillä on paljon paremmat erikoisvarusteet kuin muilla, ja eivät ole samalla viivalla muiden kanssa? Kerrotko noista standardeista lisää seiväshypyssä? Tietääkseni ne eivät ole yhtään sen tarkemmat, kuin penkkipaidoissa kankaan paksuuteen tehty "standardi"?
Minä en oikeasti näe mitään merkittävää eroa näiden kahden lajin varustelun kanssa, vain sen kanssa, että voimanostossa on liittoja kasa, seiväshypyssä ei, ja että voimanoston varusteet ovat alkaneet kehittyä kunnolla vasta viimeaikoina, seiväshypyssä vastaava roimasti tuloksia parantava kehitys tapahtui vuosia vuosia aiemmin.
Kuka ekana etsii sen, paljonko taipumattomilla/puuseipäillä on hypätty? Taitaa jäädä aika kauas 6 metristä.
PS. Joka vuosi tulee uusi(a) "parempi" seiväs.
PS2. Se on kalliimpi kuin penkkipaita. Jo ne pelkät hyppypiikkarit maksaa enemmän kuin penkkipaita.
-hiihdon SUORITUSVÄLINEET ovat sukset ja sauvat.
-keihäänheiton SUORITUSVÄLINE on heittokeihäs
-jalkapallossa suoritusväline on jalkapallo
-seiväshypyssä suoritusväline on hyppyseiväs
-voimanostossa suoritusvälineenä on levytanko
Suoritusväline on siis sellainen, että jos sitä ei ole, kyseistä urheilulajia ei voi suorittaa.
Kun keihäänheittäjän ylävartaloon asennetaan joku elastinen asuste, jossa heittäjän heittokäteen saadaan lisää räjähtävyyttä, se ei ole suoritusvälineen parantamista vaan lisävarusteiden mukaantuontia urheiluun. Tämä on seiväshyppyseipään ja levytangon fokus urheilussa. OK?
Ja levytankoa vaihtamalla on , taas jenkeissä muuten, yritety parantaa tuloksia... Powerlifting USA kertoo, kuinka mm. eräässä ammattilaisliitossa USAssa maasta laitettiin niin ohut tanko, että se taipui aivan sairaalle mutkalle ennenkuin raudat irtosivat lattialta...miksikö? no siksi, että saatiin nostaja edullisempaan nostokulmaan ennenkuin tangon koko paino tuli nostettavaksi... samoin kyykätessä, osin ymmärrettävästikin, tanko on huomattavasti normaalia paksumpi sen liiallisen notkumisen välttämiseksi.
Luulen että sulla ja mulla kilot on niin pieniä tangossa ettei me tangon vaihtamisesta mitään apua saada ; )
-puuseipäät ovat onneksi mennyttä aikaa. tarvittiin lukemattomien seipäiden katkeaminen ja muutama paha syystä johtuva loukkaantuminen ennenkuin puu vaihdettiin bambuseipääseen, josta taas lasikuidun kautta nykyjuttuihin.
-olen niin paljon ollut tekemisissä, ihan lahjakkaidenkin nuorten nostajien kanssa, jotka joutuvat aivan turhan paljon vähiä rahojaansa sijoittamaan sikakalliisiin varusteisiin. Yhdelle pojalle ostin kaksikin penkkipaitaa, koska muuten kaveri ei olisi EHPHD:tä saanut SM-kisaan ollenkaan .
-seiväshyppykisoissa ennen kisaa seipäät tarkistetaan jotta ne ovat säännösten mukaisia.
Ps. Seiväshypyssä varusterumbaa ei ole oikeestaan ollenkaan. Ja se näkyy tuloksissakin. Antti Kalliomäki, Rauli Pudas ja joku Risto Ivanoff olisivat vieläkin kovaa valuuttaa SE-kisoissa.
P.S.S. Hyppypiikkarit saa mun puolestani maksaa vaikka painonsa kultaa. Miksi rinnastaa näitä asioita? Sanon sullekin, että miksi voimanostajien pitää seurata jotain varustekierrelajeja ja omaksua kaikki keinotekoiset vermeet mukaan lajiin? MIKSI VOIMANOSTO EI VOI SEURATA SUKULAISLAJIAAN PAINONNOSTOA, JOSSA EI VARUSTEKEHITTELYYN OLE ALENNUTTU? Eli edelleen tyhmä on se joka kaivoon hyppää, mutta kaikkein tyhmin on se, joka hyppää perässä vain koska muutama muukin tekee niin.