Tohon ekaan kohtaan pitää sanoa että ylireagoin. Tähän threadiin tuli alussa pari jätkää heittämään näitä jumalaa ei ole kommentteja lonkalta ja jotenkin itse vaan ajauduin siihen tähän tiede vs. uskonto väittelyyn. En ole ihan varman mitä mieltä ihmiset täällä ovat, mistähän me keskustellaan?
No mutta sehän on ihan totta ja helposti jokaisen tiedettävissä, että Jumalaa ei ole. Siis sellaista jumalaa, johon pätee Raamatun kuvaukset Jumalasta, ei ole. Tämä on ihan päivänselvää, osin mm. juuri tieteellisen tiedon tuloksena. Nykyään tiedetään esimerkiksi, että maailmaa ei luotu kuudessa päivässä, vaan sen kehittymiseen nykytilaansa on kulunut miljardeja vuosia. Eli se, mitä Raamattu sanoo Jumalasta, ei ole totta. Tämän pitäisi olla kaikille keskustelun osapuolille selvää. Sitten on tietysti kaikenlaisia uskonnollisia uskomuksia, joita eri ihmisillä on. Niitäkään en pidä kovin järkevinä, mutta ei tässä nyt oikein pysty mitään yleispätevää kritiikkiä esittämään, kun ei tiedä näiden uskomusten tarkkaa sisältöä.
Sä sanot uskovasti johonkin epämääräiseen kuoleman jälkeiseen elämään tms. Samalla kuitenkin myönnät, että et oikein löydä hyviä perusteluja tuolle uskomukselle. Tästä mä päättelen, että mun on oikeastaan aika turha esittää sulle mitään perusteluja vastaankaan, koska kerran olet joka tapauksessa päättänyt uskoa perusteista huolimatta. Jokainen saa toki uskoa mihin haluaa, mutta kovin järkevänä en sellaista pidä.
Toisaalta on olemassa juuri näitä Richard Dawkinseja ja muita, joita pidän luonnontieteilijöinä jotka tieteellisellä auktoriteetillä tunkeutuu harmaalle alueelle. Mulla itsellä ei ole sinäänsä ongelmaa arvostaa kyseisten jätkien perusteluja. Lisäksi olen saanut pitkän luonnontieteellisen koulutuksen ja eronnut kirkosta (ateisti/käänteinen agnostikko tai jotain, en ole vielä ihan varma). Uskon siis siihen että me ei voida saada vastausta tähän kysymykseen "miksi", joten voin yhtä hyvin uskoa tai olla uskomatta jumalaan. Mä olen vissiin sitten valinnut sen että jotain on jossain (myönnetään, hyvin epäloogista mutta siksi kutsun sitä uskoksi).
Mitäs "harmaalle alueelle" menevää Dawkins on sanonut tai tehnyt? Eikä hän mielestäni vetoa uskontokritiikissään mihinkään tieteelliseen auktoriteettiin vaan ihan kunnollisiin argumentteihin. Ne argumentit olisivat yhtä hyviä, vaikka niitä esittäisi joku täysin tieteitä tuntematon ihminen.
Syy miksi tahdon kuoleman olevan jotain muutakin kuin pelkästään poistumista on hyvin subjektiivinen oletus. Yhteiskunnalla ja varsinkin ihmistä tutkivilla tieteillä on tapana kategorisoida ihminen numeroiksi ja luvuiksi. Paino, pituus, arvosanat koulussa tai palkka duunissa. Aivosolujen määrä ja impulssit jotka osoittavat ajatuksia. Kaikki nämä ovat matemaattisia muuttujia joilla voidaan muuttaa ainutlaatuinen yksilö pelkäksi kaavaksi. Kuitenkin kun katson peiliin, nään siellä jotain muuta kuin pelkän indeksoidun olennon ilman omaa tahtoa. En vaan suostu olemaan pelkkä viittaus tilastossa. Uskon ja vaadin että olen enemmän kuin pelkkä selitettävä kone. Näin on siis loogista että lähtöolettamukseni sisältää toiveen kuoleman jälkeisestä elämästä ja yliluonnollisesta, koska kuolema olisi liian helppo selitys tälle kaikelle.
Ensinnäkin, ethän sä nyt tosissasi voi kuvitella, että sillä, miten sä
tahdot asioiden olevan, olisi mitään vaikutusta siihen, miten ne todellisuudessa ovat. Vaikka kuinka paljon tahtoisit, että sieluja on olemassa ja lehmät lentää, niin ei se tosiseikkoja miksikään muuta.
Toiseksi, niin kuin täällä on sanottukin jo, ei ole kerta kaikkiaan mitään syytä, miksi ateistin tarvitsisi ajatella olevansa "pelkkiä numeroita" tai "pelkkä kone". Vaikka kuoleman jälkeen ihmisestä ei jää jäljelle sielua, niin eläessään hän on ajatteleva, tunteva, järkeilevä ja moraalinen elävä olento, jolla on paljon sellaisia ominaisuuksia, joita pelkillä koneilla ei ole. Ei tämän ymmärtämiseksi mitään uskontoja tai yliluonnollista tarvita.
P.S. Sitten kun pääset Keski-Aikaa pidemmälle siinä Russellin nobel-palkitussa vessalukemistossa, niin huomaat, että Keski-Ajan skolastikkojen perustelematon oletus Jumalan olemassaolosta joutui kyllä aikanaan myös ankaran kritiikin kohteeksi, ja ihan hyvästä syystä. Russellhan oli itsekin ateisti ja tunnettu uskontokriitikko.