Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Mikä mahtaisi olla kuluiltaan edullinen, mutta luotettava ja monipuolinen rahastoyhtiö? Pankithan myy ihan hyviä rahastoja, mutta ne säilytyskulut on niissä parin prosentin luokkaakin, mikä ainakin pidemmissä säästelyissä tulee vähän kalliiksi. Tarkoitus olisi yrittää lapselle säästää muutama kymppi kuussa ja tilillä niitä nyt on maailman typerintä pitää vuosikausia.

Eli onko sellaisia mihin pääsee jollakin 40 € / kk säästösopparilla tai max 500 euron kertasäästöllä mukaan ilman että tulee turhan kalliiksi.

Ja odottelen vastauksia niiltä joilla asiasta edes jotain hajua on, eli mitään totaalista mutuilua en kaipaa. Ja linkkejä myös mukaan ja mielellään sitten Suomenkielisiä sivustoja.

Myös muut pitkäaikaiset piensijoitusvinkit kelpaavat.

Timba79 sanoi:
Mikä mahtaisi olla kuluiltaan edullinen, mutta luotettava ja monipuolinen rahastoyhtiö? Pankithan myy ihan hyviä rahastoja, mutta ne säilytyskulut on niissä parin prosentin luokkaakin, mikä ainakin pidemmissä säästelyissä tulee vähän kalliiksi. Tarkoitus olisi yrittää lapselle säästää muutama kymppi kuussa ja tilillä niitä nyt on maailman typerintä pitää vuosikausia.

Eli onko sellaisia mihin pääsee jollakin 40 € / kk säästösopparilla tai max 500 euron kertasäästöllä mukaan ilman että tulee turhan kalliiksi.

Ja odottelen vastauksia niiltä joilla asiasta edes jotain hajua on, eli mitään totaalista mutuilua en kaipaa. Ja linkkejä myös mukaan ja mielellään sitten Suomenkielisiä sivustoja.

Myös muut pitkäaikaiset piensijoitusvinkit kelpaavat.
Kyllä noihin pankkien (Op, Nordea, Sampo) ovat ihan hyviä vaihtoehtoja ja on niiden rahastotkin suht. järkeviä. Tietysti voit pistää Eq:lle http://eq.fi/ , mutta käsittääkseni se ei edes tule erityisen halvaksi rahastoissa, osakkeissa kylläkin ainakin aluksi pankkeihin verrattuna.
Op:lla ainakin minimirahamäärä kuussa on 50€, tietysti tulee kalliimmaksi pistää kerralla vain muutamia huntteja kuin tehdä jatkuva säästösoppari. Eli johonkin yhdistelmärahastoon on hyvä pistää jos ei kovin suurta tuottoa vaadi ja varmaan ihan järkevääkin tässä tapauksessa. Eli tiivistettynä voit ainakin aluksi laittaa jatkuvan sopparin (se on helppo purkaa sitä paitsi ;)) pankkisi yhdistelmään, vaikka ne bisnestä sillä toki tekevätkin. Vertaile vaihtoehtoja yhtiöiden välillä. Eq:lla toki on aika mielenkiintoisia rahastoja vaikkapa Brasiliaan, mutta pankeilla ne ovat yhtä lailla hyviä. Itse odottelen Japanin nousua, kun se deflaatiokin näyttää hieman taittuneen..
Ja en ole mikään expertti näissä jutuissa, joten muut voivat suositella parempia yhtiöitä kun kerkeävät, tämä oli vain mielipiteeni.

Ei ainakaan minulta ole mennyt OP:n rahastoissa minkäänlaisia juoksevia säilytyskuluja. Se pari prossaa menee kun myy osuudet, ja arvo-osuustilin avaaminen taisi maksaa jotain.

Itse en uskaltaisi tällä hetkellä rahastoon sijoittaa, kurssit ovat nousseet niin paljon. Tuntuu että rahastot ovat jo aika tapissa, tosin mistäpä sitä tietää vaikka nousisivat vielä esim. koko ensi vuoden :arvi: Elävästi on vaan mielessä kun 6 vuotta sitten osuuksia ostin, ja kurssit lähtivät välittömästi laskuun :(

Kun puhutaan pienistä kuukausisummista, niin lähtisin kyllä ensisijaisesti tutkimaan, mitä vaihtoehtoja oma pankki tarjoaa sijoittamiseen. Ainakin kaikilla isoimmilla pankeilla on erilaisia säästösopimusvaihtoehtoja, joissa voi siirtää joka kuukausi haluamansa summan esimerkiksi vapaavalintaiseen sijoitusrahastoon.

En yrittäisi väkisin hifistellä ja tutkia, mistä nyt voisi saa 0,2 prosenttiyksikköä pienemmän vuotuisen hallinnointipalkkion 0,3 pros. pienemmällä volatiliteetillä ja 0,2 paremmalla riskikorjatulla tuotolla, vaan hoitaisin kaikki raha-asiat suosiolla saman talon kautta, varsinkin kun keskittämällä saa etuja.

Lisäksi, kun puhutaan pitkän ajan sijoittamsesta, on varmaan fiksuinta sijoittaa normaaleihin indeksisidonnaisiin osakerahastoihin, joiden tuotot elävät markkinoiden mukaan eikä eri rahastoyhtiöiden välillä muodostu (ainakaan pitkällä aikavälillä) merkittäviä eroja.

Itse olen nyt sijoittanut kaiken erilaisiin rahastoihin nordeassa (sieltä kun on myös asuntolaina yms.), ja ainakin avainasiakkaana merkintä- ja hallinnointipalkkiot ovat jopa ulkomaille sijoittavissa rahastoissa luokkaa 0,5 - 1 pros. Solosta näkee kätevästi, miten salkku kehittyy ja voi ostella ja myydä helposti samalla, kun maksaa laskuja. Muilla pankeilla sekä hinnat että palvelut ovat varmasti samaa tasoa.

Jos kuitenkin haluat tutkia eri rahastoja tarkemmin, niin sijoitustutkimus.fi ja sieltä rahastoraportti antaa kattavan vertailun kaikista suomalaisista rahastoista tunnuslukuineen.

Stu

Itse fanitan Seligsonia, ja suosittelisin sitä kyllä teidän juniorillekin. Kuluiltaan edulliset indeksirahastot ja ehdottoman luotettava. Tarjontaa ei ole yhtä paljon kuin jossain Nordeassa, mutta haitanneeko tuo... Minimisijoitus esimerkiksi Global Top 25 Brands -indeksirahastoon on 1€, merkintä 0%, lunastus 0% ja hallinnointi 0.6%. Hän, joka löytää Suomesta osakerahaston paremmilla ehdoilla, ilmoittautukoon tähän threadiin.
Linkkihän on tietysti http://www.seligson.fi/ ja sivuilla on paljon mielenkiintoista luettavaa niille, joita asia kiinnostaa.

Ehdotus, jota voit lähteä jalostamaan (oletuksena 50€/kk):
30€ Global Top 25 Brands
10€ Global Top 25 Pharmaceuticals
10€ Eurooppa 50

Yleisenä sijoitusvinkkinä muuten sanoisin, että maksa lainaa asenteella pois niin kauan kuin sitä on, äläkä laita rahoja mihinkään typeryyksiin.

Hyvä linkki vielä rahastojen vertailuun: http://www.morningstar.fi/

Stu sanoi:
Itse fanitan Seligsonia
Samoin! :rock:

edit: sanotaan nyt vielä, että kyllä ne "oman pankin" fundit on yleisesti ottaen aika paskaa. Tähän on aika perustavanlaatuinen syykin. IMO kukaan esim. rahastonhoitajaksi hakeva ei ensisijaisesti hae ko. pankkeihin vaan alan vähän nimekkäämmille tekijöille. Parhaat tekijät eivät siis ole isojen pankkien palveluksessa. Eikä tarvitsekaan kun PR-koneisto myy täyttä paskaa eläkeläisille kovaa tahtia muutenkin.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tällä hetkellä kaikki omat rahastosijoitukse on Nordeassa kuten kaikki muukin pankkitoiminta. Minulle on kuitenkin, mm. täällä pakkiksessa, annettu ymmärtää että pidempiaikaisissa sijoituksissa pankkien rahastot kohtuu suurine hallinnointipalkkioineen ei olisi järkevin mahdollinen vaihtoehto.

Nykyiset rahastot on tuottaneet hyvin ja jossain kohtaa ne kannattaa realisoida veks. Ehkä siinä vaiheessa onkin järkevintä sijoittaa niissä olevat rahat lainan ylimääräiseen lyhentämiseen, uutta lainaa kun saa kuitenkin aina jos tarvitsee.

Mutta jos meinaa lapselle jotain säästää, ei se nyt ehkä lainanlyhennyksen kautta kaikkein mielekkäintä ole, jää nimittäin käytännössä sitten säästämättä kokonaan. Ja muutama kymppi ei taloutta mihinkään heiluta, mutta 20 vuodessa siitä saa ison kakun aikaiseen jos saa sen pääoman vielä jotain tuottamaankin.

Tuo Seligson vaikuttaa mielenkiintoiselta, siitä lisää kommentteja kaipaisin. Kas-vain voisi kanssa jotain puuntakaa tulla ja vähän kommentoida. ;)

Joo täytyy myöntää että noi seligsonin indeksien palkkiot on aika oikealla tasolla. Pitäisköhän itsekin...

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Nyt syhyäisi sormet kyllä myydä tuo yksi tähän asti hyvin tuottanut rahasto Nordealta pois ja siirtää varat muutamaan rahastoon tonne Saligsonille. Japani voisi olla yksi hyvä vaihtoehto kun on hyvin miinuksella tällä hetkellä. Varsinkaan kotimaisista osakkeista (johon nykyinen rahastoni sijoittaa) ei välttämättä enää kovia nousuja revitä.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Riittävästi velkaa niin esim. OP:sta saa riittävästi "plussaa" kattamaan kuluja :D
Itse tein sopparit rahasto/eläkesäästämisestä OP:n kanssa, helppoa ja suht edullista.

Eläkerahastoon valitsin OP Delta ja OP Japani A. Hyvin on tullut voittoa parissa kolmessa kuukaudessa jo.

Stu:n innoittamana tutustuin sitten tarkemmin tuohon Seligsonin rahastoihin ja nytpä olen jo ensimmäiset merkinnät tehnyt. Tulipa sijoitettua rahat Japaniin, Eurooppaan, Top 25 brandeihin, Far Eastiin ja Suomeen. Kyselin vihjeitä vielä itse salkunhoitajalta ja hän suositteli tuontyylistä hajautusta. Toki kaikkia on ostettu eri suhteissa, että en mennyt ihan tasasesti lätkäsemään vaan rahoja noihin. :) Kuka ensimmäisenä kerkeää haukkua sijoitukseni täysin järjettömäksi? :)

ljm

Tuomas H. sanoi:
Eli johonkin yhdistelmärahastoon on hyvä pistää jos ei kovin suurta tuottoa vaadi ja varmaan ihan järkevääkin tässä tapauksessa. Eli tiivistettynä voit ainakin aluksi laittaa jatkuvan sopparin (se on helppo purkaa sitä paitsi ;)) pankkisi yhdistelmään, vaikka ne bisnestä sillä toki tekevätkin.
En itse koske yhdistelmärahastoihin. Vastaavan tuoton saa sijoittamalla suoraan halutussa suhteessa erillisiin osake ja korkorahastoihin, jolloin kummatkin voi valita erikseen. Tuollaisella yhdistelmällä ei ole mitään etua tähän verrattuna. Lisäksi korkorahastoissa on pienemmät hallinnointipalkkiot, mutta yhdistelmärahastoista otetaan osakerahastoihin verrattavissa olevat hallinnointipalkkiot, täten kulut tulevat yhdistelmässä suuremmiksi kuin jos valitsisi korko ja osakerahastot erikseen.

Toisekseen korkorahastoihin on ihan turha laittaa mitään jos toimitaan 18 vuoden tähtäimellä, niinkuin nyt ilmeisesti lapselle ollaan tekemässä. Noin pitkällä aikavälillä osakerahastojen riskit pienenevät siinä määrin, että ne ovat järjestään parempi vaihtoehto kuin korot. Niinpä itse suosittelen valitsemaan osakeindeksirahaston. Esimerkiksi Seligsonin Suomi indeksirahasto.

Offsides sanoi:
Kuka ensimmäisenä kerkeää haukkua sijoitukseni täysin järjettömäksi? :)
Jos olet huolehtinut ajallisesta hajauttamisesta, niin siinä tapauksessa tilanteesi on erittäin hyvä verrattuna moniin rahastosijoittajiin. Sijoitushorisontin mukaan kannattaa miettiä painotuksia osakkeiden ja velkakirjojen välillä. Yli 15 vuoden horisontilla pitäisin kaiken osakkeissa, mutta painottaisin velkakirjoja sitä enemmän, mitä lyhyemmän ajan kuluttua rahojen tulisi olla nostettavissa...

Stu

ljm sanoi:
En itse koske yhdistelmärahastoihin...
Täyttä asiaa tuo ljm:n teksti. Lisäisin vielä, että asuntovelallisen ei muutenkaan kannata korkopapereihin koskea. Lähes poikkeuksetta parhaimman "korkotuoton" rahoilleen saa, kun lyhentää lainaa. Tämä näennäinen tuotto tulee kaiken lisäksi täysin ilman riskiä.

(Pankit eivät tätä korkoansaa tietenkään asiakkailleen kerro. Niillehän se on aivan loistavaa bisnestä, kun asiakas maksaa lainasta vaikkapa 3.5% korkoa ja laittaa rahaa saman firman korkopapereihin, joille pankki maksaa tuottoa 2%. Lisäksi vielä ne hoitokulut. Mutta ne bonukset...)

Menee vähän otsikosta sivuun, mutta mihin te sitten sijoittaisitte jos haettaisiin suurinta mahdollista tuottoa (kohtuullisella riskillä)? Ajatellaan nyt jotain lyhyempää, vaikka 5 vuoden tähtäintä. Shape taisi mainita velkakirjat?
t. äkkirikastumista suunnitteleva opiskelija :D

Ikä
38
Varainhoito

Laitetaanpas tänne kun en viitsi avata uutta aihetta. Eli onko kellään kokemuksia varainhoitopalveluista, siis sellaisista joissa tehdään sopimus sijoitushoitajan kanssa vähän isomman omaisuuden (luokkaa yli 10000€) sijoittelemisesta ja aktiivisesta hoitamisesta? Onko niissä "takeena" se että tuotto on vähintään parempi kuin pankkitilillä, ja ettei tappiota (kustannukset mukaan lukien) käytännössä voi tulla?

Investointipankit näyttävät kyllä tarjoavan aika monipuolisesti kaikenlaisia räätälöitäviä palveluita. Tiedän kyllä että omalla vähäisellä vaivalla varmaan pääsisi parempaan tuottoon, mutta nyt onkin kyse sijoittajasta joka ei jaksa lueskella raportteja ja kursseja kovin aktiivisesti :)

Taikka jos kysytään alusta aloittaen, mikä olisi paras mahdollinen sijoitusmuoto yli kymppitonnille sellaiselle sijoittajalle joka ei halua itse aktiivisesti hoitaa sijoitustaan?

Stu sanoi:
Itse fanitan Seligsonia, ja suosittelisin sitä kyllä teidän juniorillekin.
Sama. OP, Sampo, Nordea ja kumppanit kusettavat tuulipukuja kalliilla hallinointipalkioillaan. Ainoa järkevä vaihtoehto pitkällä juoksulla löytyy indeksirahastoista. Indeksiä ei kuitenkaan voiteta pitkällä juoksulla. Syy, miksi nämä eivät tarjoa indeksirahastoja on se, että indeksirahastoilla ei pysty tekemään yhtä paljon katetta kuin "aktiviisesti" hoidetulla rahastolla, jossa hallinointikuluja voidaan meriselittää sillä, että analysoidaan markkinaa ja biitataan indeksi pitkällä juoksulla. Kusetusta.

Sitten on ihan eri asia, jos haluaa jotain spesiaalirahastoa mausteeksi, mutta pohja rakennetaan (pohja = suurin osa sijoitusvarallisuudesta) indeksillä.

Indeksirahastot on kätevät tapa, jos ei ole varallisuutta sijoittaa suoraan osakkeisiin eikä aikaa seurata markkinoita.

Raejuusto sanoi:
Laitetaanpas tänne kun en viitsi avata uutta aihetta. Eli onko kellään kokemuksia varainhoitopalveluista, siis sellaisista joissa tehdään sopimus sijoitushoitajan kanssa vähän isomman omaisuuden (luokkaa yli 10000€) sijoittelemisesta ja aktiivisesta hoitamisesta? Onko niissä "takeena" se että tuotto on vähintään parempi kuin pankkitilillä, ja ettei tappiota (kustannukset mukaan lukien) käytännössä voi tulla?

Investointipankit näyttävät kyllä tarjoavan aika monipuolisesti kaikenlaisia räätälöitäviä palveluita. Tiedän kyllä että omalla vähäisellä vaivalla varmaan pääsisi parempaan tuottoon, mutta nyt onkin kyse sijoittajasta joka ei jaksa lueskella raportteja ja kursseja kovin aktiivisesti :)

Taikka jos kysytään alusta aloittaen, mikä olisi paras mahdollinen sijoitusmuoto yli kymppitonnille sellaiselle sijoittajalle joka ei halua itse aktiivisesti hoitaa sijoitustaan?
Ei kai niissä mitään takuuta ole - minulle on tarjottu henk kohtaista sijoitushoitajaa, tosin rajat olleet 100000 E

Olen sijoittanut suoraan osakkeisiin eqonlinen kautta - säästää hoitopalkkiot ja pankkien kikkailukulut (myyvät toinen toisilleen, jotta saadaan tavoitevälityspalkkiot kasaan ja omat boonukset jne maksuun) toistaiseksi omat sijoitukset ovat pärjänneet hyvin ainakin peruspankkien rahastoihin verrattuna. Ehkä kannattaa vertailla rahastoja ja valita hyvä rahastonhoitaja - vertailujen kärjessä usein samat nimet

ljm sanoi:
En itse koske yhdistelmärahastoihin. Vastaavan tuoton saa sijoittamalla suoraan halutussa suhteessa erillisiin osake ja korkorahastoihin, jolloin kummatkin voi valita erikseen. Tuollaisella yhdistelmällä ei ole mitään etua tähän verrattuna. Lisäksi korkorahastoissa on pienemmät hallinnointipalkkiot, mutta yhdistelmärahastoista otetaan osakerahastoihin verrattavissa olevat hallinnointipalkkiot, täten kulut tulevat yhdistelmässä suuremmiksi kuin jos valitsisi korko ja osakerahastot erikseen.

Toisekseen korkorahastoihin on ihan turha laittaa mitään jos toimitaan 18 vuoden tähtäimellä, niinkuin nyt ilmeisesti lapselle ollaan tekemässä. Noin pitkällä aikavälillä osakerahastojen riskit pienenevät siinä määrin, että ne ovat järjestään parempi vaihtoehto kuin korot. Niinpä itse suosittelen valitsemaan osakeindeksirahaston. Esimerkiksi Seligsonin Suomi indeksirahasto.
Jees. Samaa mieltä itsekin, lähinnä tuota sanoinkin threadin aloittajalle.. Kyllä mäkin poikkeuksetta osakerahastoihin vähäiset rahani laitan.. Jos rahaa olisi enempi (opiskelija vielä muutama vuosi KKK:ssa) niin laittaisin suoraan osakkeisiin, mutta nythän ei puhuttukaan siitä ;)

ljm sanoi:
En itse koske yhdistelmärahastoihin. Vastaavan tuoton saa sijoittamalla suoraan halutussa suhteessa erillisiin osake ja korkorahastoihin, jolloin kummatkin voi valita erikseen.
Periaatteessa ihan totta. Mun mielestä on kuitenkin otettava huomioon myös se seikka, että mikäli sijoittaja ei seuraa juuri lainkaan markkinoita (kuten erittäin suuri osa rahastosijoittajista), hän ei ehdi reagoida ainakaan nopeasti isompiin markkinaheilahteluihin. Toisaalta, jos sijoittaa yhdistelmärahastoon, jolla on oikeus melko vapaasti valita velkakirjojen ja osakkeiden osuus kokonaissalkussa, ehtii osaava salkunhoitaja keventää osakepainoa huomattavasti ison syöksyn alkaessa ja vastaavasti lisätä osakkeiden osuutta nousuhuumassa.

Eli kyllä optimaalista riski/tuotto -suhdetta etsivälle passiiviselle sijoittajalle myös yhdistelmärahasto voi olla järkevä vaihtoehto.