Voihan sen noinkin määritellä mutta tässäpä onkin se klassinen ovi tietoteorian loputtomaan suohon. Mitä on tieto ja miten ylipäätään todistetaan yhtään mitään? Itse uskon että aurinko nousee huomenna, eli pidän väitettä totena. Ymmärsinkö nyt oikein, sun määritelmän mukaan mä elän huomisaamuun asti pelkän uskomuksen varassa ja tämä on täysin samanlainen uskomus kuin kaikki muutkin?
Onhan siihen perusteltu syy. Sinänsä on tosi epätodennäköistä, että jokin odottamaton syy pyyhkisi auringon mäkeen ennen huomista auringonnousua, mutta että mahdotonta... en tiiä ja veikkaan, ettet tiiä sinäkään.
Kiitospäivän kalkkunakin kuvittelee elävänsä paksusti, kunnes sitten eräänä päivänä tuleekin täysin odottamati reissu pölkylle. Sinun mukaasi kalkkuna on ollut rationaalinen, minun mukaani irrationaalinen, koska on vetänyt johtopäätöksensä riittämättömästä infosta. Jos ei tiedä, on rationaalista myöntää se ja irrationaalista ottaa kantaa.
Avainasia onkin se, että teoria yleensä pystytään osoittamaan todeksi tai epätodeksi. Tässä on käsittääkseni pointtina edelleen uskonnolliset perusväittämät, jotka ovat jo määritelmän mukaan sellaisia ettei niiden todistaminen onnistu puolesta eikä vastaan.
Siksipä ne ovatkin i) pitkäikäisiä ja ii) uskonnollisia.
Tällöin on oltava todennäköisyyksien varassa ja mikäli mikään todiste ei viittaa jonkin asian olemassaoloon, ei ole kovin järkevää pitää sitä totena.
Olemassaoloa tukevan todisteen puute ei ole todiste olemattomuudesta. Ks. edellinen postaukseni ja syöpäesimerkki. Jos jotain ei voi tietää, on irrationaalista ottaa kantaa. Ateismi ei ole rationaalista, agnostisismi on - ensin mainittu ottaa kantaa vaikka ei tiedä, jälkimmäinen ei.
Rationaalinen päättely vie aina oikeaan lopputulokseen, mikäli se perustuu oikeaan tietoon. Jos tieto on virheellistä/puutteellista, myös rationaalinen päättelymenettely voi johtaa väärään lopputulokseen. Olemme ilmeisesti hyvin eri taajuudella tässä asiassa joten taitaa olla turha jatkaa ennen kun ymmärrämme toisiamme tuossa irrationaalinen vs. rationaalinen-kiistassa.
On irrationaalista kuvitella omaavansa "oikea tieto" silloin, kun ei toimita suljetussa ympäristössä ja/tai äärimmäisen yksinkertaisten asioiden kuten matikan 1+1= -laskun kanssa.
Jos sanot että rationaalinen on 'oikeaksi todistettavissa' niin miksi irrationaalinen ei ole sen negaatio?
Irrationaalinen on jo määritelmällisesti kaikki muu paitsi rationaalinen, mukaanlukien 'ei vedenpitävästi todistettavissa kiitos riittämättömän infon'.
Tuo on kieltämättä ihan hyvä kysymys. Täytyy kuitenkin vastata, että ei. Tällainen ihminen voi nimittäin soveltaa rationaalista ajatteluketjua virheellisten perustietojen pohjalta ja siksi päätyä väärään johtopäätökseen.
...kuten ateistikin. Siksi ensimmäisessä kommentissani totesin, että ateismi on yhtä lailla irrationaalista kuin uskokin. Tässä vaiheessa havaitsemme, että joko määritelmäsi rationaaliselle tai sitten väitteesi uskovaisuuden irrationaalisuudesta vuotaa - molemmat eivät voi samaan aikaan olla tosia. Muistin virkistämiseksi lainaan sinua pari viestiä takaperin:
"Se on silloin virheellinen uskomus, eikä välttämättä irrationaalinen. "
Kyllä myös tieteessä tutkimuksen arvoa nostaa käyttökelpoisuus. Hyvin perustellut tutkimukset tuppaavat yleensä olemaan myös käytännöllisiä. Miksi sama homma ei toimi päinvastoin?
Jos et ymmärrä perusteluja esimerkiksi kvanttifysiikan takana, onko se sinusta bullshittiä? Toisin sanoen se, että sinä pidät jotain huonosti perusteltuna ei tee siitä välttämättä sellaista. Voi olla täysin mahdollista, että et ymmärrä perusteluja. Osaat kyllä kysyä "miksi x pitäisi paikkansa", mutta etsit vain vastauksia, jotka sanovat "x ei pidä paikkaansa". Sivuutat väitteet puolesta, koska ne sotivat premissiäsi vastaan (joka siis on x
ei pidä paikkaansa), tai koska et tee töitä ymmärtääksesi niitä.
Sanopa muuta, silti niin monet uskovaiset väittävät juuri sitä ;) Tässä kohdassa voisin nähdä tulkintamme irrationaalisesta osuvan yksiin.
Kukaan ateistikaan ei tiedä mitä Zeus, Xenu ja Thor ovat, mutta väittävät, että niitä ei ole. Miksi tulkintasi irrationaalisesta ei toimi ontologisen väitteen molemmin puolin?
Näissä tapauksissa rationaalista todistamista ja päättelyketjua voidaan johtaa aina siihen pisteeseen asti, kun tulee vastaan jotain mitä ei voida osoittaa todeksi (=irrationaalinen vaihe).
Pätee myös valtaosaan tieteistä. Ollaan havaittu, että okei, tuosta emme tiedä vielä mitään, joten emme ota siihen kantaa. Niiden sovelluksissa on ollut pakko ottaa se
leap of faith, josta puhut, ja kuvitella, että nyt on riittävästi infoa halutun lopputuloksen aikaansaantiin. Sitten ei ole auttanut kuin kokeilla. Voit kelata niitä lintupukuun sonnustautuneita, sittemmin littanoita kavereita, jos mietityttää, onko heidän tieteeseen pohjaavissa uskonloikissaan ollut jotain irrationaalista.
Salaman iskulle löytyy kuitenkin myös tutkittava ja testattava meteorologinen selitys, joten selittäminen Jumalan avulla on irrationaalinen.
Kun nyt ollaan saatu selville, ettet tiedä, mikä Jumala on, menee irrationaalisen puolelle väittää, että sen mahdollista toimintaa ei voitaisi mallintaa meteorologisesti.
Kyllähän uskovaiset ihmiset määrittelevät sielun ja kuolemanjälkeisen elämän varsin hyvin.
Kullakin on oma käsityksensä, eivätkä ne ole mikään yhteneväinen möykky. Minä esimerkiksi tulkitsen kuolemanjälkeisen elämän geenien siirtymisenä eteenpäin geeninsäilytyskoneen kuoltua, mitä voisi mainiosti kutsua rationaalisestikin siksi. Minä kuvittelen sielun olevan puolestaan se osa meistä, joka mahdollistaa sivilisaation syntymisen - kyky tähdätä pidemmälle kuin pelkkään viettiensä tyydyttämiseen.
Vedän rationaalisena pitämäni johtopäätökset sen perusteella, että mikäli tuollaiset ilmiöt olisivat olemassa, niitä pitäisi jotenkin pystyä tutkimaan ja niistä pitäisi olla jotain todisteita. Koska näin ei ole, en näe tarpeelliseksi myös pitää niitä totena.
Kokemuksesi ja kuvitelmasi eivät tee todellisuudesta niiden mukaisia. Kuten yllä osoitin, kuolemanjälkeistä elämää
on olemassa - etenkin, jos toimii kuten kunnon uskovaisen tulee, ja tekee lapsia. Moni uskovainen voi hyvinkin sanoa, että olet ympäröity todisteilla - ja olla oikeassa - mutta sinä olet liian sokea näkemään niitä sellaisina.
Tuo edellyttäisi irrationaalista uskoa johonkin abstraktiin 'hyvyyteen' joka olisi tässä maailmassa itseisarvo.
Hyvä = sosiaalinen toiminta =/= antisosiaalinen toiminta. Mitä parempi yhteiskunta, sitä parempia sen jäsenet ovat ja sitä parempi niissä on olla ja elää. Mitä antisosiaalisempia ihmiset ovat, sitä vähemmän heidän sakkinsa kykenee yhteiskuntaa muodostamaan saati tekemään moisesta mielekästä paikkaa olla ja elää.
Erakko ei tee moraalilla mitään, vaikka voikin ymmärtää sen luonteen.
Lisäisin vielä, että kukaan ei myöskään sano 'uskovansa kristinuskoon', ellei tarkoituksena ole esim esittää että kristinusko tulee olemaan joku tulevaisuuden vapauttava aate, jolloin 'usko' olisi jälleen käytännössä sama kuin 'luottamus'. Sen sijaan he voivat sanoa uskovansa Jumalaan, mikä on sama kuin 'uskon Jumalan olemassaoloon'. Tästäkin syystä vertauksesi humanismiin uskomisesta ontuu.
Kristinusko on uskonto, ei ideologia. Kuten aikaisemmin todettiin, Jumala voi ihan mainiosti olla olemassa, vaikka emme esimerkiksi tajuaisi havaitsevamme sitä, koska emme tiedä mikä se on. Et voi sanoa 'Jumalaa ei ole olemassa', koska se sisältää premissin 'tiedän, mikä Jumala on'.
En usko ikuiseen elämään sillä minulla ei ole syytä pitää sellaista väittämää totena.
Et siis pidä geenejä elämänä.
Eli oma perse ensin, ja muille saa olla mulkku. Tämä on rationaalista. Got it.
Ei
saa vaan
pitää, jos haluaa olla rationaalinen. Ihmisen on rationaalista ajaa omaa etuaan, jos et tiennyt.
Meillä on niin paljon eriäviä premissejä tässä keskustelussa että en näe tälle mitään loppua :D
Se tässä onkin hauskaa, että kuvittelet omien premissiesi olevan ainoat mahdolliset. Minä todistan kerta toisensa jälkeen, että niiden ei tarvitse olla, eivätkä ne useinkaan ole. Kun tajuat premissiesi olevan irrationaaliset, eli nojaavan viime kädessä uskoon (niiden oikeellisuudesta kaikkia muita premissejä vastaan), olet aavistuksen viisaampi, kuin silloin, kun kuvittelit olevasi muita rationaalisempi.