Uskomus = Jonkun väittämän pitäminen totena
...vailla
tietoa. Tieto saadaan kun
todistetaan jotain. Lääkäritkin tietävät sanoa, että se, kun tutkimuksissa ei löydy mitään, ei ole todiste mistään muusta kuin siitä, että tutkimuksessa ei ole löytynyt mitään. Se ei ole todiste siitä, että mitään ei ole, vaikka tukeekin sitä käsitystä. Voit tehdä miljoona tutkimusta jossa et löydä syöpäsoluja ja kuvitella, ettei niitä ole. Miljoonannessaensimmäisessä löytyykin kasvain, joka on muhinut jo hyvän aikaa. Loputonkaan määrä jotain teoriaa tukevia todisteita ei välttämättä todista sitä aukottomasti, mutta yksikin todiste, joka osoittaa sen vääräksi, todistaa sen olevan virheellinen.
Rationaalinen = Järjellä ja empiirisillä havainnoilla perusteltavissa oleva
Sikäli kun määrittelet sen noin, rationaalinen päättely ei välttämättä vie oikeaan lopputulokseen. Minun mielestäni väärään lopputulokseen päätyminen on irrationaalista.
Oma käsitykseni rationaalisesta on
oikeaksi todistettavissa. Jos todellisuus osoittautuukin joksikin ihan muuksi, uskomus on ollut irrationaalinen, riippumatta siitä, miten loogisen yhtälön päässään on kehitellyt, sillä on valinnut muuttujat ja niiden arvot väärin. Muutoin olisi tullut oikeaan lopputulokseen ja ollut ihan oikeasti rationaalinen, sen sijaan, että on vain kuvitellut olevansa.
Otetaanpa tarkastelun alle lukusarja 3,6,9. Mitkä ovat seuraavat kolme lukua ja mikä on ne muodostava sääntö?
Uskonnollinen uskomus = Jonkin väittämän irrationaalinen uskominen
Kaikki ihmiset uskovat jatkuvalla syötöllä väittämiä, joita heillä ei ole konkreettisia perusteita uskoa. Esimerkiksi tästä miljoonat ja taas miljoonat ihmiset ovat (olleet) ihan messissä monikulturismissa ja ilmastonmuutosvouhotuksessa, vaikka kukaan ei pysty osoittamaan, että kummastakaan olisi mitään hyötyä. Päinvastaiseen taas on kosolti evidenssiä, ja silti yhä uskotaan. Ihmiset kun ovat läpikotaisin irrationaalisia - kotoisin jostain ihan muualta kuin platonistisesta ideamaailmasta, joka kelpaa lähinnä saivarteluun.
Viimeinen kohta on tosiaan selkeä poikkeus muista, sillä uskonnolliset väittämät ovat eksistentiaalisia. Ne koskevat jumalien, enkelien, sielujen, esi-isien henkien tai muiden vastaavien olemassaoloa. Niistä ei kuitenkaan voida saada mitään todisteita, joten niiden uskomisen on oltava irrationaalista.
Sikäli kun ihmisellä on kokemus näistä (esim. aivolohkoepilepsian ansiosta), eikö hän ole rationaalinen nimenomaan sillä tavalla, jolla sinä sen määrittelet?
Uskomuksia todella on monenlaisia mutta ne eivät suinkaan ole samanarvoisia. Uskomuksen arvon määrää sen perusteltavuus. Tästä syystä usko pinkkiin yksisarviseen ja huomiseen auringonnousuun eivät todellakaan ole samanarvoisia. Se erottaa myös uskonnolliset uskomukset kaikista muista.
Ei. Tieteellisen tutkimuksen arvon määrää sen perusteltavuus, kun taas uskomuksen arvon määrää sen
käyttökelpoisuus. Sikäli kun asia on jäänyt epäselväksi, todettakoon, että uskonto ei ole tiedettä.
Se ei tietystikään tarkoita sitä, että rationaalinen uskomus olisi aina totta.
Jepjep, todellisuudessa on virhe, ei teoriassa. Minä katson toisin silmin, ja totean, että jos teoria ei skulaa, siinä on jotain hiton pahasti pielessä.
Tähän törmää usein myös tieteessä, missä vallitsevia paradigmoja kyseenalaistetaan aina toisinaan. Tässä vaiheessa peliin astuu mukaan väittämien todistettavuus. Se väittämä, jolla on takanaan enemmän rationaalisia todisteita, on todennäköisimmin oikea.
Vaan ei välttämättä, ja hups, jonkin asian pitäminen rationaalisena osoittautuukin irrationaaliseksi.
Jälleen huomauttaisin uskonnollisten väittämien poikkeuksellisuudesta. Emme edes voi yrittää todistaa sitä, että Thor, Zeus ja Xenu olisivat olemassa, näin ollen sitä ei voida edes pitää todennäköisenä ja peli on hävitty heti alkuunsa.
On irrationaalista voida väittää tietävänsä, mitä Thor, Zeus ja Xenu ovat.
Se on silloin virheellinen uskomus, eikä välttämättä irrationaalinen.
Vähän niinkuin jumalia on/ei ole? Katsos, joillekin joku perustelu kuulostaa rationaaliselta, kun toinen näkee sen aukot ja vaihtoehdot, ja pitää sitä irrationaalisena.
Ja myös hyvin perusteltuja joten siksi todennäköisiä.
Asia voi näyttää joltain olematta sitä.
Usko kuolemanjälkeiseen elämään edellyttää uskoa mm. kuolemattomaan sieluun, joka on irrationaalinen.
Päätelmäsi pitää paikkansa vasta sitten, kun premissisi vastaanotetaan sellaisenaan (eli niihin
uskotaan). Puhut kahdesta määrittelemättömästä asiasta (kuolemanjälkeinen elämä ja kuolematon sielu), joista kullakin on omat käsityksensä jos heillä on sellaisia lainkaan. Miksi sinun versiosi noiden kahden määritelmistä olisi oikea? Jos on mahdollista, että olet ymmärtänyt toisen tai molemmat väärin, miten voit pitää itseäsi rationaalisena ja vetää silti johtopäätöksesi?
Mitä vastaavaa löydät esim humanismin ytimestä?
Irrationaalisen uskomuksen ihmisluonnon hyvyyteen.
Tarkoitus olikin havainnollistaa sitä, miten tietoisuuskin voi lakata olemasta ;) Kun ajatukseen tottuu, se on itse asiassa hyvin paljon loogisempaa kuin se että viettäisi ikuisuuden jossain seuraavassa paikassa.
Jälleen kehittelet itse määrittelemiäsi premissejä, joita kellään muulla ei ole mitään syytä jakaa, ja oletat, että se on ainoa oikea tapa nähdä asia. Melkoista hybristä.
Oikeastaan minusta ajatus ikuisesta elämästä on paljon ahdistavampi kuin ajatus siitä että tämä kaikki joskus loppuu. Samasta syystä pidänkin elämääni hyvin arvokkaana ja mahtavana asiana. Näitä on käytettävissä vain yksi kappale joten haluan elää elämäni mahdollisimman hyvin.
Uskomuksesi on siis: koska ajatus ikuisesta elämästä on ahdistava, elämä ei ole ikuinen. Aika naturalistis-rationaalista. :p
Yritän myös olla huomaavainen muita ihmisiä kohtaan koska heilläkin on vain tämä elämä enkä halua vittumaisuuttani kusta sitä (siltä osin kun se nyt olisi mahdollista).
Sääntöjen noudattaminen silloin, kun voisi edukseen olla niitä noudattamatta, on irrationaalista.
Mainittakoon vielä pari virheellistä premissiä: rationaalisuus = hyvä, irrationaalisuus = huono.
Sokrates oli siltä osin oikeassa, että viisaus alkaa siitä, kun tajuaa, miten vähän todella mitään tietää.