Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tässä mieleen ääritappava lause, minkä kuulin ollessani työhönottajan tilanteessa Lahden AMK tekniikan OPY:n PJ:nä. Yhdistyksen liikevaihto oli siinä 1,5milj. mk siihen aikaan kauppoineen ja kirja/kopiomyynteineen, niin työtekijä oli miltei pakollinen hoitamaan tuon kaiken. PJ:nä joutu isompia linjoja veteleen, mutta onneksi ei itse kaikkea toimintaa toteuttamaan.

Meille haettiin uutta toimistotyöntekijää ja aika moni 90-luvun lopun hakemus tuli 'ylikoulutetuilta'. Miksi ottaa DI tuollaiseen työhön, jossa hän todennäköisesti ei kauaa viivy ?

No asiaan.....

Siinä valittiin hakemusten pohjalta 5 henkilöä haastatteluun ja heille oli valittu about 50 kysymystä. Vaihto-oppilaiden takia, piti kielitaitoakin olla jonkin verran.

No eiku siinä ohessa kysyi kaiken suomenkielen keskeltä yllättävän kysymyksen, että "What do you think about foreign people ?"

1 haastateltavista vastas, kyllä mä osaan englantia... se lukee siellä papereissa.
Se oli sellanen vastaus, joka pudotti aivan totaalisesti sen pois, vaikka referenssit muuten ois olleet ihan OK.

Loppupelissä päädyimme entisen työntekijän suosittelemaan henkilöön, joka olisi jo haastattelun nojallakin ollut ehkä nro 1 tai 2 ehdokas. Suositus siihen päälle ja homma oli paketissa.

Siellä ihan loppupäässä kokeiltiin hivenen 'paineensietoa' ja huumorintajua 1:llä kysymyksellä:
- Kerro joku vitsi ?
Aika hieno kokemus katsoa, kuinka totisten kysymysten ja prässäämisen keskellä ihmisillä raksutti niin, että tuntui rohina kuuluvan kuupasta ulos asti :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli tässä mieleen ääritappava lause, minkä kuulin ollessani työhönottajan tilanteessa Lahden AMK tekniikan OPY:n PJ:nä. Yhdistyksen liikevaihto oli siinä 1,5milj. mk siihen aikaan kauppoineen ja kirja/kopiomyynteineen, niin työtekijä oli miltei pakollinen hoitamaan tuon kaiken. PJ:nä joutu isompia linjoja veteleen, mutta onneksi ei itse kaikkea toimintaa toteuttamaan.

Meille haettiin uutta toimistotyöntekijää ja aika moni 90-luvun lopun hakemus tuli 'ylikoulutetuilta'. Miksi ottaa DI tuollaiseen työhön, jossa hän todennäköisesti ei kauaa viivy ?

No asiaan.....

Siinä valittiin hakemusten pohjalta 5 henkilöä haastatteluun ja heille oli valittu about 50 kysymystä. Vaihto-oppilaiden takia, piti kielitaitoakin olla jonkin verran.

No eiku siinä ohessa kysyi kaiken suomenkielen keskeltä yllättävän kysymyksen, että "What do you think about foreign people ?"

1 haastateltavista vastas, kyllä mä osaan englantia... se lukee siellä papereissa.
Se oli sellanen vastaus, joka pudotti aivan totaalisesti sen pois, vaikka referenssit muuten ois olleet ihan OK.

Loppupelissä päädyimme entisen työntekijän suosittelemaan henkilöön, joka olisi jo haastattelun nojallakin ollut ehkä nro 1 tai 2 ehdokas. Suositus siihen päälle ja homma oli paketissa.

Siellä ihan loppupäässä kokeiltiin hivenen 'paineensietoa' ja huumorintajua 1:llä kysymyksellä:
- Kerro joku vitsi ?
Aika hieno kokemus katsoa, kuinka totisten kysymysten ja prässäämisen keskellä ihmisillä raksutti niin, että tuntui rohina kuuluvan kuupasta ulos asti :D

Vittu mä en edes haluis johonkin työpaikkaan jossa pitää kertoa joku helvetin vitsi.Kyllä sen huumorintajun pystyy muutenkin osoittamaan kun sillä vitsillä..

Mitään virallista listaa tällaisista kysymyksistä ei ole, mutta laki pistää rajoja aika moneen paikkaan. Onko olemassa jotain referenssiä siitä, että jokin laki kieltäisi tuon kysymisen?

Halutulle hakijalle kyllä-vastaus voi olla edullinen palkasta neuvoteltaessa.

Valehtelemista en voi suositella missään tapauksessa, sillä työnantajalla on ymmärtääkseni oikeus erottaa valheesta kiinni jäänyt työntekijä.

Minä tiedä mistään mitään. Työnantajalta kuultua.. :-D

Vittu mä en edes haluis johonkin työpaikkaan jossa pitää kertoa joku helvetin vitsi.Kyllä sen huumorintajun pystyy muutenkin osoittamaan kun sillä vitsillä..

Kommenttisi kertoo, ettet olisi tuohon työpaikkaan päässytkään.
Huumorintajun testaaminen tuossa ei liene se tärkein juttu.

No sovitaan niin..en nyt viitsi alkaa kinastelemaan kumpi meistä on parempi ja korkeammin koulutettu.Toivottavasti saitte hyvän tantan sinne

Olen menossa huomenna suuren sanomalehden työhaastatteluun (toimittaja). Osaisiko joku kertoa minkä tyyppisiä kysymyksiä minulta aiotaan kysyä? Entä tehdäänkö muualla ns. yleistietotestejä kuin Aamulehdessä. Niitä nippelitietokysymyksiä en siedä (enkä osaa).

Kyseessä on tosiaan "vain" opintoihin kuuluva 4 kk:n työharjoittelu, mutta en todellakaan ole ainoa haastatteluun pyydetty hakija. Jollakin tavalla olisi kiva erottua muista pätevistä hakijoista. Itselläni ei työkokemusta juurikaan ole (ei siis paljoa julkaisuja ym.). Tietenkin plussaa on se, että olen sivuaineilija ja minulla on tietoja myös muilta aloilta. Ja toivon, että kaikkia 18:aa hakijaa ei ole pyydetty haastatteluun.

Antakaa vinkkejä, kiitos!

Eiköhän tuo vitsin kysyminen ollut enemmänkin paineensietokyvyn testausta yllättävässä tilanteessa kuin huumorintajun kokeilua? Jos fiksu ja koulutettu ihminen ei yllättävässä tilanteessa muista edes yksinkertaisinta pikkukallevitsiä ilman että hikipisarat otsalla valuen pohtii asiaa viisi minuuttia, kertonee se jotain henkilön paineensietokyvystä. Tai no, jos on oikein kunnon huumorimiehiä, voipi heittää jotain tyyliin "kyllä minulla on huumorintajua, sen pitäisi lukea siellä papereissakin", siinä testattaisiinkin jo rekrytoijan huumorintajua ;)

Olen menossa huomenna suuren sanomalehden työhaastatteluun (toimittaja).

Kuinkas haastattelu sujui?

Avovaimoni oli täysin samanlaisessa tilanteessa viime keväänä (journalismin sivuaineilija). Harjoittelutukea ei ollut luvassa kaikille halukkaille, joten kilpailu paikoista oli kovaa. Työllistymisen kannaltahan työkokemus on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää.

Joo, muistakaa että teidän pitää kuulua just siihen yleisesti hyväksyttyyn muottiin ja jokaiseen kysymykseen on just se oikea vastaus. Jos vähän lipsahtaa, niin se on game over.

Hesarista luin männä vuonna mielenkiintoisen jutun, jossa joku työelämätutkija kertoi, kuinka työelämässä itsevarma persoonallisuus ja small talk -taidot ovat tulleet ensisijaisen tärkeiksi. Vielä 90-luvun alussa tilanne oli toinen: silloin nöyryys ja ahkeruus olivat valttia.

Tutkijan tulkinta oli, että tilanne on kääntynyt päälaelleen. Tutkija ei sinällään ottanut kantaa, onko suunta oikea vai väärä, mutta totesipa vain, että ujo ja arka ihminen jää nykyään helposti "itsestään melua pitävän" jalkoihin työnhaussa. Eli jos tosiaan haluaa maksimoida työnsaantimahdollisuutensa, kannattaa mukautua ajan hengen mukaiseen small talk -muottiin ja varoa olemasta "väärällä tavalla" persoonallinen.

Nykyään esim. kaupallisella alalla keskeytetty koulutus saattaa kuulemma olla vain positiivinen merkki "nälkäisyydestä" ja halusta päästä äkkiä "tekemään tulosta". Ennen se oli merkki laiskuudesta ja halusta päästä mahdollisimman helpolla.

Kuinkas haastattelu sujui?

Avovaimoni oli täysin samanlaisessa tilanteessa viime keväänä (journalismin sivuaineilija). Harjoittelutukea ei ollut luvassa kaikille halukkaille, joten kilpailu paikoista oli kovaa. Työllistymisen kannaltahan työkokemus on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää.

Se meni ihme kyllä ihan hyvin! Tai niin, etten jäänyt tuppisuuksi missään tilanteessa enkä selittänyt mitään tyhmää. Luulen, että haluavat harjoittelijan jolla vuosien freelancer-kokemus, jota itselläni ei ole. Mutta hyvää harjoitusta tuolta sain. Mitään yleistietotestiä ei tehty - onneksi. Odotellaan...

Ja ensi viikolla menen haastatteluun pikkulehteen eli uskon harjoittelupaikan aukeavan :)

Olihan se kiva, että oli pyydetty hakemusten pohjalta haastatteluun kuitenkin. Siinähän karsittiin suurin osa. Nyt jälkeenpäin kelaa tällaisia asioita, että kuinkahan paljon tuollaisessa tilanteessa vaikuttaa se, miten hyvin henkilö "sopii tiimiin". Siis mikä osuus on persoonalla. Tiedän muutamia hyviä kirjoittajia, jotka ovat ihmisinä epämiellyttäviä...

Palstankin lukemisesta oli hyötyä. Minulta nimittäin kysyttiin peruskysymyksiä, kuten missä olen 5 vuoden päästä, mitkä ovat heikkouksiani ym. Lisäksi käskettiin vertailla muutamaa lehteä, pyydettiin kertomaan mikä on paras mahdollinen juttu (miten rakennettu) ja pyydettiin kertomaan mitä lähteitä käyttäisin tietyn tyyppisen jutun tekemisessä. Taitojani ja erityisasiantuntemustanikin testattiin...

Olisi tarkoitus kohta rakennella uusi kuvallinen CV, niin millainen kuva kannattaa siihen valita? Tavallinen vakava passikuva vai itse napsaistu hymyilevä vastaava?

Ihan näin mielenkiinnosta että mainitsetteko ikäänkuin parempana seikkana että minulla ei ole tatuointeja tai lävistyksiä?

Mä oon tatuoitu enkä oo siitä koskaan maininnu kellekään, enkä niitä tatskojani sen suuremmin esitellykään, mut mulla ne on sellases paikassakin etteivät normivaatetuksen alta edes näy ellei ala erikseen esittelee. Kielilävistys oli ja siitäkään en maininnu, jotkut sen duunissa (verottajalla) huomas mut ei siihe puututtu, kun eivät ne ketään häirinneet eikä mihinkä näkyny. :)

Mä oon viimesen kolmen vkon aikana laittanu varmaa palttiarallaa 30 hakemusta eri paikkoihin, muokannu valmista hakemuspohjaa aina työpaikkailmotuksen mukaan, mutta kuitenkin totuudessa pysyen. Sit oon menny duunihaastiksiin reilulla iloisella asenteella, nöyristelemään sinne on ihan turha mennä.

Hyvä tapa on myös laittaa ensin hakemus ja sit soittaa perään... Ikäänkuin antaa ääni sille hakemukselle. Suhteita kantsii hyödyntää myös, verkkoja vesille vaan reilusti. Kaikki mahdolliset kanavat käyttöön. Niin mä oon tehny.

Haastatteluissa osaavat kyllä kysellä kaikenlaista, joihinkin jopa varsin vaikea vastata, minullekin. :) Ja mitä siihen omaan aktiiviseen asioista kyselemiseen niin virheestä oppineena kantsii todellaki varmistaa mitä työtä on menossa tekemään... itse päädyin sellaiseen paikkaan kerran töihin jossa duunihaastiksessa annettiin ihan eri kuva hommasta ja sitten ku alotin hommat niin totesin etten mä tällästä paskaa tienny tulevani tekemään. Kantsii myös ottaa yrityksestä selvää (etenki pienempien puljujen kohdalla) mulle selvisi tämän samaisen duuni osalta firmasta aika ikäviäkin asioita ja sen seurauksena en ole siellä enää.

Viimeksi muokattu:
Uudessa duunissa nyt toista viikkoa ja muutama huomio:

Haastattelussa asian ratkaisi kuulemma edukseni lasten määrä (3) ja maraton harrastus jotka itse toin esille siviilielämässäni. Kuulemma kaveri joka kasvattaa kolmea pientä lasta ja kerkiää vielä urheilemaan on varmasti tehokas ja pitkäjänteinen. Kannattaa siis mainita urheiluharrastukset.

Ei kannata myydä itseään liian halvalla. Vaikka palkka on kohtuullinen niin olen jo nyt huomannut että tehtävien perusteella enemmän olisi voinut pyytää. Eikä sitä heti kehtaa korotusta neuvotella. Kannattaa tehdä aika hyvä selvitys vastaavien töiden palkoista ja udella erityisesti haetun paikan vastuista, mikäli kontakteja taloon löytyy. Oma moka.

Oman osaamisen suhteen kannattaa olla rehellinen. Itse joudun tekemään asioita joihin ilmoitin osavani vain perusteet ja kylmää hikeä pukkaa ajatus että olisin kehua retostanut olevani mestari niiden suhteen.

Seuraavassa mun vinkkejä työnhakuun. Itse olin siis tilanteessa, jossa gradu oli valmiina ja tutkinto siis vain todistuksen saantia vaille valmis. Töitä halusin Hampurista ja lähdin urakkaan täysin vailla kontakteja... ja onnistuin! 1,5 kk siinä meni. En ole vielä aloittanut, mutta sopimus on allekirjoitettu. Seuraavassa kaikenlaista, mitä tuli hakuprosessin aikana vastaan suurinpiirtein kronologisessa järjestyksessä yksittäisen haun näkökulmasta. DISCLAIMER! Koska en siis hakenut töitä Suomesta, saattaa osa neuvoista olla härmässä suboptimaalisia.

Ennen hakua eli CV:n sisältö:

Tähän en voi valitettavasti auttaa. Kannattaa hommata sitä työkokemusta jo opintojen aikana, jotta tiedät ylipäätään, mitä haluat tehdä niiden jälkeen. Itse sain lähinnä selville, millaista työtä en halua tehdä, mutta sekin auttaa itse asiassa paljon.

Sitten varsinaiseen hakuun:

Ensimmäinen vaihe: Hakemuksen, CV:n ja liitteiden lähettäminen.

Tästä uskallan sanoa tietäväni jotain, sillä sain yli 50-prosenttisella menestyksellä vähintäänkin kutsun puhelinhaastikseen, vaikka hain pääosin hieman korkeamman profiilin duuneihin.

Itse lähetin pelkkiä nettihakemuksia ja koska niitä saapuu suosittuihin paikkoihin satoja, jollei tuhansia, tulee muotoseikkojen olla kunnossa. Omaan hakupakettiini sisältyivät tiedostokohtaisesti: 1. CV, 2. hakemus, 3. työtodistukset, 4. suosituskirjeet ja 5. yliopiston sekä joissain tapauksissa lukion todistukset (samassa). CV:n ja hakemuksen kirjoitin wordilla, kuvaliitteet skannasin ensin koneelle ja liitin PowerPointiin. Lopuksi tein niistä PDFcreatorilla PDF:iä. Tästä on etua, sillä PDF:t säilyvät muuttumattomina, jota esim. OpenOfficen ja MS Officen tiedostoista ei voi sanoa, ja ne vievät vähemmän tilaa. Suosittelen.

CV:

CV:n täytyy olla N-O-P-E-A-S-T-I luettavissa. Jos olennaisen löytämiseen menee liian kauan (joidenkin mukaan yli 30 s. on liikaa), sitä ei edes lueta. Seuraavassa oman CV:ni hieman mukaillun versio ensimmäinen sivu. Se on siis tehty englanniksi ja tarkistutettu eräiden messujen yhteydessä alan ammattilaisella. Otsikosta käy ilmi, mikä osa-alue on kyseessä, vasemmassa reunassa on aika (muodossa mm/yyyy-mm/yyyy, joka on riittävä tarkkuus. Ensimmäinen rivi kussakin kohdassa kertoo oppilaitosen tai firman, kaupungin ja maan. Seuraavilla riveillä on hieman kuvausta.

Pakkis CV.jpg

Seuraavalla sivulla tulisivat vielä kielitaito, tietokoneosaaminen ja omat kiinnostuksen kohteet paperin vasempaan reunaan ranskalaisilla viivoilla listattuna ja samalla tavalla otsikoituna. Lopuksi päiväys ja allekirjoitus. Itse jopa skannasin allekirjoitukseni ja liitin sen kuvana ko. tiedostoon. Tämä kaikki pitää saada mahtumaan alle kahteen sivuun. Kuva on myöskin hyvä olla ja sen tulee olla valokuvaamossa otettu. Jos haet pukuhommiin, niin otata se kuva sitten puku päällä.

Jotkut sanovat, että harrastuksia ei tarvitse laittaa, mutta eivät ne minusta haittaakaan, kunhan ne ovat siellä viimeisenä eivätkä vie liikaa tilaa. Urheiluharrastuksekseni listasin yksinkertaisesti Sports, jota lähes aina sitten haastattelussa pyydettiin tarkentamaan. Kun kerroin pelanneeni kovastikin jenkkifutista, niin lähes aina ne kysyi, että jaa mitä pelipaikkaa. Sitten kun kysyin, että jaa tunnetkos lajia, niin vastaukseksi tuli aina että "no tota vähä sillee joo". Eli lähinnä lämpimikseen kysyivät ja katsoivat, että kusetinko mä.

Hakemus:

Hakemuksen ei pitäisi olla juuri yhtä sivua pitempi. Kaiken kaikkiaan on erinomaisen tärkeää, että hakemus yksilöidään juuri ko. työpaikkaa varten. Hakemuksen saatoin otsikoida vaikkapa seuraavasti:

Työhakemus Trainee-ohjelmaanne - ilmoituksenne Monster.fi:ssä

Tästä käy saman tien ilmi, mitä teksti koskee. Sitten seuraa aloituskappale puhuttelulla ja pari riviä tekstiä. Hyviä aloituksia ovat esimerkiksi viittaaminen aiempaan puhelinkeskusteluun tai mielenkiintoiseen hakemustekstiin. Samalla voi yhdellä tai kahdella lauseella mainita omasta motivaatiosta.

Seuraavassa kappaleessa voi käsitellä koulutustaan ja työkokemustaan. Tässä on myös hyvä lukaista se työpaikkailmoitus vielä kertaalleen läpi ja miettiä, minkälaista tyyppiä siellä oikein haetaan. Voit esim. mainita kokemuksestasi pankissa ja kuinka olet jo saanut kokemusta salkunhoitajan apulaisena tms. jos tämä on työn kannalta tarpeellista. Tai kuinka opintojesi aikana olet oppinut paljon optioista. Tässä vaiheessa moni ehkä ajatteelee, että näkyyhän se CV:ssä/opintorekisteriotteessa. No niin näkyy, mutta tylsän hakemuksen jälkeen kukaan ei lue niitä!

Seuraavassa kappaleessa kertoilin itse kv-kokemuksestani ja kielitaidostani lyhyesti ja lisäsin, että siitä olisi varmasti hyötyä ko. työpaikan kv. luonteen tietäen (yleensä näin oli).

Lopuksi kirjoitin vielä, miksi ko. paikka sopisi minulle ja että iloitsisin yhteydenotoista. Älä unohda päiväystä, paikkaa ja allekirjoitusta. Myös tähän skannasin allekirjoituksen.

Hakemuksista löytyy erittäin paljon nettivinkkejä, eritoten englanniksi.

Liitteet

Skannasin ne kaikki koneelle ja liitin PowerPointiin. Yleensä lisäsin vielä ns. otsikkosivun, josta käy ilmi ko. tiedoston sisältö ja esim. arvosanojen tulkinta suomalaisen taulukon mukaan tai suosittelijoiden yhteystiedot. Suositettelukirje pitäisi muuten olla aika helppoa saada. Itse jopa kirjoitin omat suosittelukirjeeni entisen pomoni aikaa säästääkseni ja lähetin sitten hänelle. Hän sitten hieman muokkasi niitä ja tulosti firman paperille. Tässä kannattaa käväistä jokusella nettisivulla katsomassa, että mitä mikin oikeasti tarkoittaa suosituskirjeessä. Esim. joku pelkkä "good" tarkoittaa suurinpiirtein täyttä paskaa, mutta täyttä paskaa ei saa lakisyistä kirjoittaa. Tätä eivät kuitenkaan kaikki tiedä, jolloin kokematon esimies saattaa tietämättään kirjoittaa täysin surkean suosituksen.

Lopuksi: Loppuun asti paketin kasaaminen vie ensimmäisellä kertaa aikaa, kokemattomalta herkästi useamman päivän tai jopa pari viikkoa. Tässä kohtaa ei kannata hermostua, vaan tehdä se kerralla kunnolla.

Toinen vaihe: ennen varsinaista haastattelua

Nettilomakkeen täyttäminen

Tähän ei voi muuta sanoa kuin että olkaa rehellisiä ja huolellisia. Itseltä kysyttiin mm. että mites on liikkuvuuden laita. Vastasin, että lonkankoukistajat on vähän tukossa. No ei, mutta vastasin kahdesta vaihtoehdosta, että se on rajattu, vaikka työnkuva oli jokseenkin kansainvälinen. Sitten sieltä firmasta soitettiin ja kysyttiin, että tarkennapa hieman, johon sanoin, että voin kyllä matkustaa ja oleskella ulkomailla lyhyitä aikoja, mutta en halua muuttaa pysyvästi. Pääsin tästä huolimatta jatkoon. Joten jos vaikka ajatus muutosta vituttaa, niin älkää sitten väittäkö olevanne muuttovalmiita, koska se kyllä tulee jossain vaiheessa ilmi ja silloin kaikkia ottaa päähän hukattu aika.

Online-testit:

Jotkut suurfirmat, mm. Unilever, testaavat hakijoitaan aluksi online-testillä. Yleensä näissä testataan loogista päättelykykyä ja keskittymiskykyä. Nukkukaa ja syökää hyvin sekä käykää vessassa ennen testiä. Muutoin näihin on käsitykseni mukaan hyvin vaikea valmistautua.

Puhelinhaastattelu

Osa firmoista karsii ennen naamakkaisia haastiksia porukkaa puhelinhaastattelulla. Tässä käydään yleensä läpi motivaatiota ja CV:tä, joka kannattaa olla muiden hakupapereiden ohella tulostettuna pöydällä. Kysymykset alkavat usein seuraavasti: CV:ssänne mainitsette sitä ja sitä, voitko kertoa tästä hieman tarkemmin.

Puhelinhaastatteluissa kantava teema on usein myös tuo motivaatio. Tässä vaiheessa on paree olla selvillä, miksi haluaa sen duunin ja että mitä siellä ylipäätään tehdään. Tosin työnkuva käydään usein läpi haastattelun alkupuolella. Niin ja kerran mulle soitettiin puolta tuntia aiemmin, joka oli takuuvarmasti tahallinen temppu.

Kannattaa myös pukeutua ikään kuin olisi menossa oikeaan haastatteluun ja istua koko ajan ryhdikkäästi, sillä verkkareissa rötväys sohvalla kuuluu alitajuisesti puhetavassa. Kuuluvuudeltaan lankapuhelin saattaa joissain paikoissa olla parempi ratkaisu, jos sellaisia nyt jollain vielä on.

Muita haastattelukysymyksiä onkin tuossa aiemmin jo käyty läpi.

Kolmas vaihe: Haastattelu

Varsinaista haastattelua ja mahdollisia kysymyksiä on käyty jo aika paljon tässä ketjussa läpi. Muistakaa olla rehellisiä ja nimetkää myös joku ihka aito heikkous. Esim. kärsimättömyys alkaa jo olla out, sillä niin monissa paikoissa neuvotaan vastaamaan siten. Osa HR-väestä sanoo sellaisen vastauksen olevan erittäin iso miinus. Itse vastasin, että rutiinityötä tehdessä keskittymiseni herpaantuu enkä juuri nauti sellaisesta työstä. Tarkensin kylläkin, että pystyn siihenkin ja että tarkoitin tässä lähinnä tyyliin lukujen vertaamista kuittien ja laskujen välillä päiväkausia. Tästä rehellisyydestä sain erikseen kehuja parissa paikassa. Palkasta voi ainakin kysyä ensimmäisen henkilökohtaisen haastattelun loppupuolella ja tässä vaiheessa pitää olla jo jonkinlainen pyyntö mietittynä. Älä pyydä niin vähää, että ottaisi päähän tehdä töitä sillä summalla. Haastattelussa on muutenkin tärkeää muistaa, että se firma on kiinnostunut teistä, eikä vain toisinpäin.

Pukeutuminen pitää ehdottomasti olla kunnossa. Se yksinkertaisesti a) kuuluu vaatimuksiin b) tuo hemmetisti lisää itsevarmuutta. Tätä ei tietenkään saa liioitella, vaan sen pitää sopia kunkin työpaikan tyyliin. Sen saa selville vaikka käymällä joku päivä vilkaisemassa, että minkälaista jengiä siellä liikkuu, jos ei muuten ole mitään hajua.

Osassa haastatteluita testattiin myös ihan asiantuntemusta, joten kannattaa katsoa se työnkuva läpi ja ehkä kertailla vanhoja luentomonisteita. Mulle oli ainakin suurta hyötyä siitä, että olin kerrannut yrityksen arvon määrittämisen kaavoja ennen haastattelua, joka lopulta johti työpaikan saamiseen.

Haastatteluistakin pääsin yleensä jatkoon ja työpaikkanikin sain pelkän haastiksen perusteella.

Neljäs vaihe: Assessment Center

Tässä jäi kahteen otteeseen meikäläisellä luu kouraan, mikä kyllä silloin vitutti.

Itse olin kahdessa päivän mittaisessa AC:ssa ja listaan seuraavassa, mitä niissä tehtiin.

AC 1.

Alkoi sillä, että konsultti kertoili vähän, mitä tulee päivän mittaan tapahtumaan ja mainitsi mm. että mitään älykkyyttä ynnä muuta ei testata, vaan pyritään selvittämään sopivin henkilö tehtävään... EIPÄ! Iltapäivällä väänsimme klassisia mensan testejä... Testiosuuteen kuului paitsi laskupään keskittymiskyvyn testaamista, myös nk. postilaatikkoharjoitus. Siinä olet juuri palannut työmatkalta ja sinulla on esim. tunti aikaa purkaa postit ennen seuraavaa reissua ja niitä on sitten jumalattoman paljon. Vinkkejä tähän löytää laittamalla googleen in-tray exercise.

Tehtäviin kuului casen ratkaisu vartissa ja ratkaisun esittäminen "johtokunnalle". Tähän on tietty vaikea antaa vinkkejä, muuta kuin että älä hermoile. Lisäksi kannattaa miettiä tehtävänannossa olevien kysymysten lisäksi muita mahdollisia ja niihin vastauksia, sillä niitä todennäköisesti kysytään.

Toinen tehtävä oli ryhmäkeskustelu, jossa piti kehittää lentoyhtiölle mainosjuliste. Jokaiselle jaettiin kaksi paperia, joista toinen oli kaikille sama ja toisessa oli sitten se oma näkökulma, minkä olisi pitänyt käydä ilmi julisteessa. Lentoyhtiö oli tietty aivan yliluonnollisen hyvä, eli ne oli halvempia, tilavampia, mukavampia, turvallisempia yms. kuin muut firmat. Tässä pitää vähän tilanteesta riippuen pyrkiä johdattelemaan keskustelua ja olla sitkeä. Se on vittumaista huomata, kun muita ei kiinnosta järkiargumentointi, vaan luupäisin "voittaa". Lopuksi tai vaikka aina välillä kesken keskustelunkin kannattaa aina pyrkiä tekemään itse pieni yhteenveto ja taas hieman johdatella keskustelua. Tämä meni omalla kohdalla päin persettä. Tosin jos omassa tiimissä olisi sellaista väkeä kuin siellä, niin potkisin kaikki pellolle.

AC 2:

Tämä alkoi pienen jutustelun jälkeen sillä, että kaikki esittelivät itsensä. Sain myöhemmin palautetta, että olisin voinut esitellä itseäni pidemmästikin, eli kertoa enemmän koulutuksesta ja työkokemuksesta. Sitä seurasi firman esittely, jossa mm. esiteltiin pari projektia. Myös tästä sain palautetta, että en kysellyt esitelmän aikana tarpeeksi ja vaikutin kiinnostumattomalta. Tässä saattoi olla kyse kulttuurieroistakin, sillä eihän Suomessa nyt esitelmöitsijää keskeytetä, ellei sitten ole ihan perkeleen tärkeetä asiaa.

Sitä seurasi muutama tehtävä ja haastattelu. Tehtäviin kuului erään logistiikkaketjun esittäminen graafisesti ja tehtävänanto oli tahallaan jätetty hieman vajaaksi. Siitä vaan pitää saada mahd. paljon aikaan. Muita olivat ryhmäkeskustelu ja laskelman teko sekä sen esittäminen. Tällä kertaa olin valmistautunut ryhmäkeskusteluun paljon paremmin ja sainkin palautteessa kehuja siitä, että avasin nopeasti keskustelun ja ohjasin sen oikeille urilleen sekä lopuksi vedin langat yhteen. Haastattelu oli aika normisettiä, mitä tässä onkin jo käyty läpi.

Viides vaihe: Sikarin sytyttäminen ja viskin juominen

Tuli välillä melkoista tajunnanvirtaa, mutta koittakaa kestää.

P.S. Palstan palkkaavassa asemassa olevat rouvat olevat hyviä vaan ja kommentoivat. Jos ihmettelet tuota rouvaa, olet joko liian nuori tai sinulla on liian sofistikoitunut huumorintaju.

plaah, plaah

Aika paljon hyviä vinkkejä, mutta ihan oikeasti ei tarvi olla läheskään noin syvällinen setti. K.I.S.S. aka Keep It Simple Stupid. Monesti liian "hienot" hakemukset/CV:t lähtee aika hätäseen mappi Ö:n puolelle. Mutta, edelleenkin tarvii sanoa että tossa oli paljon hyvääkin. Ei tosin toimisi meillä.

Nimim. Liian sofistikoituneen huumorintajun omaava.

Ps. Rekryä alamme markkinajohtalla hoitava.

Täsmennän vielä, että hakemukset kohdistuivat usein isojen firmojen talouspuolen trainee-ohjelmiin tai rahoitusalalle.

Widowmakerille hienostelusta. Kirjoitin toki pitkästi, mutta siis itse hakemushan olisi yksinkertainen. CV ja hakemus yhtenäisessä muodossa ja liitteet pyydettäessä, myöskin yhtenäisessä muodossa. Ehkäpä voisit vielä työpaikkaa hakeville hieman valaista, että millainen olisi sun alalla sellainen sopivan karu hakemus.

Täsmennän vielä, että hakemukset kohdistuivat usein isojen firmojen talouspuolen trainee-ohjelmiin tai rahoitusalalle.

Widowmakerille hienostelusta. Kirjoitin toki pitkästi, mutta siis itse hakemushan olisi yksinkertainen. CV ja hakemus yhtenäisessä muodossa ja liitteet pyydettäessä, myöskin yhtenäisessä muodossa. Ehkäpä voisit vielä työpaikkaa hakeville hieman valaista, että millainen olisi sun alalla sellainen sopivan karu hakemus.

No tollanen sopinee juuri jonnekin rahoitusalalle yms. Mutta meillä se hakemus voisi olla aikalailla pelkistetympi. Ja mm. valokuvaa ei tod. tarvi, kun duunia ei kuitenkaan naamalla paineta. Okei, jos paljon hakijoita ni sit on eri tilanne, jotta voidaan yhdistää ihminen ja hakemus. Silloinkin tosin kuvataan meidän toimesta jengi paikan päällä. Tarkotus ei tosiaan ole tota hakemusta moittia, totesin vaan ettei skulaa meidän alalla. Ja itseasissa toi on aika syväluotaava monelle muullekin alalle IMO. Ainakin kun puhutaan ns. perusduuneista.

No tollanen sopinee juuri jonnekin rahoitusalalle yms. Mutta meillä se hakemus voisi olla aikalailla pelkistetympi. Ja mm. valokuvaa ei tod. tarvi, kun duunia ei kuitenkaan naamalla paineta. Okei, jos paljon hakijoita ni sit on eri tilanne, jotta voidaan yhdistää ihminen ja hakemus. Silloinkin tosin kuvataan meidän toimesta jengi paikan päällä. Tarkotus ei tosiaan ole tota hakemusta moittia, totesin vaan ettei skulaa meidän alalla. Ja itseasissa toi on aika syväluotaava monelle muullekin alalle IMO. Ainakin kun puhutaan ns. perusduuneista.

Häh? Käsitin varmaan väärin, mutta siis sanot ettei liitteitä edes kannata lähettää? Eli pelkkä sivu, missä lukee henkilötiedot ja viimene työpaikka? Tuossa hakemuksessahan CV on yhden sivun pituinen, sisältäen koulutuksen ja pari työpaikkaa. Liitteenä sitten todisteita mm. koulunkäynnistä.

Mutta kaipa se on totta. Perusduunarin ei tarvi tehdä muuta kuin soittaa, ja ilmaista olevansa kiinnostunut työnteosta. Nettilomakkeet ja muut yhdentekevät työkkärin paikat on täysin turhia omien havaintojen mukaan. Ikinä en ole saanut työpaikkaa lähettäessäni papereita sähköpostilla tai täyttäessä nettilomakkeita.

Häh? Käsitin varmaan väärin, mutta siis sanot ettei liitteitä edes kannata lähettää?

Käsitit väärin. Toki kannattaa, mutta mun silmiin ainakin toi malli on liian syvällinen. My bad, voi olla vika täälläkin päässä, mutta hyvää porukkaa ollaan tähän mennessä ainakin taloon saatu.

Käsitit väärin. Toki kannattaa, mutta mun silmiin ainakin toi malli on liian syvällinen. My bad, voi olla vika täälläkin päässä, mutta hyvää porukkaa ollaan tähän mennessä ainakin taloon saatu.

Äh. En itse huomannut tuota kohtaa, jossa juoruiltiin kovasti omista kiinnostuksista.

Itselläni CV sisältää lyhyesti koulutuksen, työpaikat, kielitaidon ja työstä riippuen tarkennuksia erityisiin osaamisalueisiin. IT-alalla joidenkin järjestelmien tuntemus tms.

Kuitenkin esimerkiksi hakemus sähköpostilla sisältää muutamia lauseita itsestäni. Liitteenä CV ja ehkä myös tulevaisuudessa koulu- ja työtodistuksia. Ammattikoulun papereilla ja perusduunarin työtodistuksilla nyt tässä vaiheessa voi pyyhkiä persettä. Katsoo sitten tuon seuraavan kouluasteen jälkeen tarkemmin. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom