Seuraavassa mun vinkkejä työnhakuun. Itse olin siis tilanteessa, jossa gradu oli valmiina ja tutkinto siis vain todistuksen saantia vaille valmis. Töitä halusin Hampurista ja lähdin urakkaan täysin vailla kontakteja... ja onnistuin! 1,5 kk siinä meni. En ole vielä aloittanut, mutta sopimus on allekirjoitettu. Seuraavassa kaikenlaista, mitä tuli hakuprosessin aikana vastaan suurinpiirtein kronologisessa järjestyksessä yksittäisen haun näkökulmasta. DISCLAIMER! Koska en siis hakenut töitä Suomesta, saattaa osa neuvoista olla härmässä suboptimaalisia.
Ennen hakua eli CV:n sisältö:
Tähän en voi valitettavasti auttaa. Kannattaa hommata sitä työkokemusta jo opintojen aikana, jotta tiedät ylipäätään, mitä haluat tehdä niiden jälkeen. Itse sain lähinnä selville, millaista työtä en halua tehdä, mutta sekin auttaa itse asiassa paljon.
Sitten varsinaiseen hakuun:
Ensimmäinen vaihe: Hakemuksen, CV:n ja liitteiden lähettäminen.
Tästä uskallan sanoa tietäväni jotain, sillä sain yli 50-prosenttisella menestyksellä vähintäänkin kutsun puhelinhaastikseen, vaikka hain pääosin hieman korkeamman profiilin duuneihin.
Itse lähetin pelkkiä nettihakemuksia ja koska niitä saapuu suosittuihin paikkoihin satoja, jollei tuhansia, tulee muotoseikkojen olla kunnossa. Omaan hakupakettiini sisältyivät tiedostokohtaisesti: 1. CV, 2. hakemus, 3. työtodistukset, 4. suosituskirjeet ja 5. yliopiston sekä joissain tapauksissa lukion todistukset (samassa). CV:n ja hakemuksen kirjoitin wordilla, kuvaliitteet skannasin ensin koneelle ja liitin PowerPointiin. Lopuksi tein niistä PDFcreatorilla PDF:iä. Tästä on etua, sillä PDF:t säilyvät muuttumattomina, jota esim. OpenOfficen ja MS Officen tiedostoista ei voi sanoa, ja ne vievät vähemmän tilaa. Suosittelen.
CV:
CV:n täytyy olla N-O-P-E-A-S-T-I luettavissa. Jos olennaisen löytämiseen menee liian kauan (joidenkin mukaan yli 30 s. on liikaa), sitä ei edes lueta. Seuraavassa oman CV:ni hieman mukaillun versio ensimmäinen sivu. Se on siis tehty englanniksi ja tarkistutettu eräiden messujen yhteydessä alan ammattilaisella. Otsikosta käy ilmi, mikä osa-alue on kyseessä, vasemmassa reunassa on aika (muodossa mm/yyyy-mm/yyyy, joka on riittävä tarkkuus. Ensimmäinen rivi kussakin kohdassa kertoo oppilaitosen tai firman, kaupungin ja maan. Seuraavilla riveillä on hieman kuvausta.
Seuraavalla sivulla tulisivat vielä kielitaito, tietokoneosaaminen ja omat kiinnostuksen kohteet paperin vasempaan reunaan ranskalaisilla viivoilla listattuna ja samalla tavalla otsikoituna. Lopuksi päiväys ja allekirjoitus. Itse jopa skannasin allekirjoitukseni ja liitin sen kuvana ko. tiedostoon. Tämä kaikki pitää saada mahtumaan alle kahteen sivuun. Kuva on myöskin hyvä olla ja sen tulee olla valokuvaamossa otettu. Jos haet pukuhommiin, niin otata se kuva sitten puku päällä.
Jotkut sanovat, että harrastuksia ei tarvitse laittaa, mutta eivät ne minusta haittaakaan, kunhan ne ovat siellä viimeisenä eivätkä vie liikaa tilaa. Urheiluharrastuksekseni listasin yksinkertaisesti Sports, jota lähes aina sitten haastattelussa pyydettiin tarkentamaan. Kun kerroin pelanneeni kovastikin jenkkifutista, niin lähes aina ne kysyi, että jaa mitä pelipaikkaa. Sitten kun kysyin, että jaa tunnetkos lajia, niin vastaukseksi tuli aina että "no tota vähä sillee joo". Eli lähinnä lämpimikseen kysyivät ja katsoivat, että kusetinko mä.
Hakemus:
Hakemuksen ei pitäisi olla juuri yhtä sivua pitempi. Kaiken kaikkiaan on erinomaisen tärkeää, että hakemus yksilöidään juuri ko. työpaikkaa varten. Hakemuksen saatoin otsikoida vaikkapa seuraavasti:
Työhakemus Trainee-ohjelmaanne - ilmoituksenne Monster.fi:ssä
Tästä käy saman tien ilmi, mitä teksti koskee. Sitten seuraa aloituskappale puhuttelulla ja pari riviä tekstiä. Hyviä aloituksia ovat esimerkiksi viittaaminen aiempaan puhelinkeskusteluun tai mielenkiintoiseen hakemustekstiin. Samalla voi yhdellä tai kahdella lauseella mainita omasta motivaatiosta.
Seuraavassa kappaleessa voi käsitellä koulutustaan ja työkokemustaan. Tässä on myös hyvä lukaista se työpaikkailmoitus vielä kertaalleen läpi ja miettiä, minkälaista tyyppiä siellä oikein haetaan. Voit esim. mainita kokemuksestasi pankissa ja kuinka olet jo saanut kokemusta salkunhoitajan apulaisena tms. jos tämä on työn kannalta tarpeellista. Tai kuinka opintojesi aikana olet oppinut paljon optioista. Tässä vaiheessa moni ehkä ajatteelee, että näkyyhän se CV:ssä/opintorekisteriotteessa. No niin näkyy, mutta tylsän hakemuksen jälkeen kukaan ei lue niitä!
Seuraavassa kappaleessa kertoilin itse kv-kokemuksestani ja kielitaidostani lyhyesti ja lisäsin, että siitä olisi varmasti hyötyä ko. työpaikan kv. luonteen tietäen (yleensä näin oli).
Lopuksi kirjoitin vielä, miksi ko. paikka sopisi minulle ja että iloitsisin yhteydenotoista. Älä unohda päiväystä, paikkaa ja allekirjoitusta. Myös tähän skannasin allekirjoituksen.
Hakemuksista löytyy erittäin paljon nettivinkkejä, eritoten englanniksi.
Liitteet
Skannasin ne kaikki koneelle ja liitin PowerPointiin. Yleensä lisäsin vielä ns. otsikkosivun, josta käy ilmi ko. tiedoston sisältö ja esim. arvosanojen tulkinta suomalaisen taulukon mukaan tai suosittelijoiden yhteystiedot. Suositettelukirje pitäisi muuten olla aika helppoa saada. Itse jopa kirjoitin omat suosittelukirjeeni entisen pomoni aikaa säästääkseni ja lähetin sitten hänelle. Hän sitten hieman muokkasi niitä ja tulosti firman paperille. Tässä kannattaa käväistä jokusella nettisivulla katsomassa, että mitä mikin oikeasti tarkoittaa suosituskirjeessä. Esim. joku pelkkä "good" tarkoittaa suurinpiirtein täyttä paskaa, mutta täyttä paskaa ei saa lakisyistä kirjoittaa. Tätä eivät kuitenkaan kaikki tiedä, jolloin kokematon esimies saattaa tietämättään kirjoittaa täysin surkean suosituksen.
Lopuksi: Loppuun asti paketin kasaaminen vie ensimmäisellä kertaa aikaa, kokemattomalta herkästi useamman päivän tai jopa pari viikkoa. Tässä kohtaa ei kannata hermostua, vaan tehdä se kerralla kunnolla.
Toinen vaihe: ennen varsinaista haastattelua
Nettilomakkeen täyttäminen
Tähän ei voi muuta sanoa kuin että olkaa rehellisiä ja huolellisia. Itseltä kysyttiin mm. että mites on liikkuvuuden laita. Vastasin, että lonkankoukistajat on vähän tukossa. No ei, mutta vastasin kahdesta vaihtoehdosta, että se on rajattu, vaikka työnkuva oli jokseenkin kansainvälinen. Sitten sieltä firmasta soitettiin ja kysyttiin, että tarkennapa hieman, johon sanoin, että voin kyllä matkustaa ja oleskella ulkomailla lyhyitä aikoja, mutta en halua muuttaa pysyvästi. Pääsin tästä huolimatta jatkoon. Joten jos vaikka ajatus muutosta vituttaa, niin älkää sitten väittäkö olevanne muuttovalmiita, koska se kyllä tulee jossain vaiheessa ilmi ja silloin kaikkia ottaa päähän hukattu aika.
Online-testit:
Jotkut suurfirmat, mm. Unilever, testaavat hakijoitaan aluksi online-testillä. Yleensä näissä testataan loogista päättelykykyä ja keskittymiskykyä. Nukkukaa ja syökää hyvin sekä käykää vessassa ennen testiä. Muutoin näihin on käsitykseni mukaan hyvin vaikea valmistautua.
Puhelinhaastattelu
Osa firmoista karsii ennen naamakkaisia haastiksia porukkaa puhelinhaastattelulla. Tässä käydään yleensä läpi motivaatiota ja CV:tä, joka kannattaa olla muiden hakupapereiden ohella tulostettuna pöydällä. Kysymykset alkavat usein seuraavasti: CV:ssänne mainitsette sitä ja sitä, voitko kertoa tästä hieman tarkemmin.
Puhelinhaastatteluissa kantava teema on usein myös tuo motivaatio. Tässä vaiheessa on paree olla selvillä, miksi haluaa sen duunin ja että mitä siellä ylipäätään tehdään. Tosin työnkuva käydään usein läpi haastattelun alkupuolella. Niin ja kerran mulle soitettiin puolta tuntia aiemmin, joka oli takuuvarmasti tahallinen temppu.
Kannattaa myös pukeutua ikään kuin olisi menossa oikeaan haastatteluun ja istua koko ajan ryhdikkäästi, sillä verkkareissa rötväys sohvalla kuuluu alitajuisesti puhetavassa. Kuuluvuudeltaan lankapuhelin saattaa joissain paikoissa olla parempi ratkaisu, jos sellaisia nyt jollain vielä on.
Muita haastattelukysymyksiä onkin tuossa aiemmin jo käyty läpi.
Kolmas vaihe: Haastattelu
Varsinaista haastattelua ja mahdollisia kysymyksiä on käyty jo aika paljon tässä ketjussa läpi. Muistakaa olla rehellisiä ja nimetkää myös joku ihka aito heikkous. Esim. kärsimättömyys alkaa jo olla out, sillä niin monissa paikoissa neuvotaan vastaamaan siten. Osa HR-väestä sanoo sellaisen vastauksen olevan erittäin iso miinus. Itse vastasin, että rutiinityötä tehdessä keskittymiseni herpaantuu enkä juuri nauti sellaisesta työstä. Tarkensin kylläkin, että pystyn siihenkin ja että tarkoitin tässä lähinnä tyyliin lukujen vertaamista kuittien ja laskujen välillä päiväkausia. Tästä rehellisyydestä sain erikseen kehuja parissa paikassa. Palkasta voi ainakin kysyä ensimmäisen henkilökohtaisen haastattelun loppupuolella ja tässä vaiheessa pitää olla jo jonkinlainen pyyntö mietittynä. Älä pyydä niin vähää, että ottaisi päähän tehdä töitä sillä summalla. Haastattelussa on muutenkin tärkeää muistaa, että se firma on kiinnostunut teistä, eikä vain toisinpäin.
Pukeutuminen pitää ehdottomasti olla kunnossa. Se yksinkertaisesti a) kuuluu vaatimuksiin b) tuo hemmetisti lisää itsevarmuutta. Tätä ei tietenkään saa liioitella, vaan sen pitää sopia kunkin työpaikan tyyliin. Sen saa selville vaikka käymällä joku päivä vilkaisemassa, että minkälaista jengiä siellä liikkuu, jos ei muuten ole mitään hajua.
Osassa haastatteluita testattiin myös ihan asiantuntemusta, joten kannattaa katsoa se työnkuva läpi ja ehkä kertailla vanhoja luentomonisteita. Mulle oli ainakin suurta hyötyä siitä, että olin kerrannut yrityksen arvon määrittämisen kaavoja ennen haastattelua, joka lopulta johti työpaikan saamiseen.
Haastatteluistakin pääsin yleensä jatkoon ja työpaikkanikin sain pelkän haastiksen perusteella.
Neljäs vaihe: Assessment Center
Tässä jäi kahteen otteeseen meikäläisellä luu kouraan, mikä kyllä silloin vitutti.
Itse olin kahdessa päivän mittaisessa AC:ssa ja listaan seuraavassa, mitä niissä tehtiin.
AC 1.
Alkoi sillä, että konsultti kertoili vähän, mitä tulee päivän mittaan tapahtumaan ja mainitsi mm. että mitään älykkyyttä ynnä muuta ei testata, vaan pyritään selvittämään sopivin henkilö tehtävään... EIPÄ! Iltapäivällä väänsimme klassisia mensan testejä... Testiosuuteen kuului paitsi laskupään keskittymiskyvyn testaamista, myös nk. postilaatikkoharjoitus. Siinä olet juuri palannut työmatkalta ja sinulla on esim. tunti aikaa purkaa postit ennen seuraavaa reissua ja niitä on sitten jumalattoman paljon. Vinkkejä tähän löytää laittamalla googleen in-tray exercise.
Tehtäviin kuului casen ratkaisu vartissa ja ratkaisun esittäminen "johtokunnalle". Tähän on tietty vaikea antaa vinkkejä, muuta kuin että älä hermoile. Lisäksi kannattaa miettiä tehtävänannossa olevien kysymysten lisäksi muita mahdollisia ja niihin vastauksia, sillä niitä todennäköisesti kysytään.
Toinen tehtävä oli ryhmäkeskustelu, jossa piti kehittää lentoyhtiölle mainosjuliste. Jokaiselle jaettiin kaksi paperia, joista toinen oli kaikille sama ja toisessa oli sitten se oma näkökulma, minkä olisi pitänyt käydä ilmi julisteessa. Lentoyhtiö oli tietty aivan yliluonnollisen hyvä, eli ne oli halvempia, tilavampia, mukavampia, turvallisempia yms. kuin muut firmat. Tässä pitää vähän tilanteesta riippuen pyrkiä johdattelemaan keskustelua ja olla sitkeä. Se on vittumaista huomata, kun muita ei kiinnosta järkiargumentointi, vaan luupäisin "voittaa". Lopuksi tai vaikka aina välillä kesken keskustelunkin kannattaa aina pyrkiä tekemään itse pieni yhteenveto ja taas hieman johdatella keskustelua. Tämä meni omalla kohdalla päin persettä. Tosin jos omassa tiimissä olisi sellaista väkeä kuin siellä, niin potkisin kaikki pellolle.
AC 2:
Tämä alkoi pienen jutustelun jälkeen sillä, että kaikki esittelivät itsensä. Sain myöhemmin palautetta, että olisin voinut esitellä itseäni pidemmästikin, eli kertoa enemmän koulutuksesta ja työkokemuksesta. Sitä seurasi firman esittely, jossa mm. esiteltiin pari projektia. Myös tästä sain palautetta, että en kysellyt esitelmän aikana tarpeeksi ja vaikutin kiinnostumattomalta. Tässä saattoi olla kyse kulttuurieroistakin, sillä eihän Suomessa nyt esitelmöitsijää keskeytetä, ellei sitten ole ihan perkeleen tärkeetä asiaa.
Sitä seurasi muutama tehtävä ja haastattelu. Tehtäviin kuului erään logistiikkaketjun esittäminen graafisesti ja tehtävänanto oli tahallaan jätetty hieman vajaaksi. Siitä vaan pitää saada mahd. paljon aikaan. Muita olivat ryhmäkeskustelu ja laskelman teko sekä sen esittäminen. Tällä kertaa olin valmistautunut ryhmäkeskusteluun paljon paremmin ja sainkin palautteessa kehuja siitä, että avasin nopeasti keskustelun ja ohjasin sen oikeille urilleen sekä lopuksi vedin langat yhteen. Haastattelu oli aika normisettiä, mitä tässä onkin jo käyty läpi.
Viides vaihe: Sikarin sytyttäminen ja viskin juominen
Tuli välillä melkoista tajunnanvirtaa, mutta koittakaa kestää.
P.S. Palstan palkkaavassa asemassa olevat rouvat olevat hyviä vaan ja kommentoivat. Jos ihmettelet tuota rouvaa, olet joko liian nuori tai sinulla on liian sofistikoitunut huumorintaju.