Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kävin nyt viidessä haastattelussa ja otin yhden jopin. Aivan käsittämättömiä eroja eri firmojen haastatteluissa. Kahdessa kertoivat suoraan ettei tiettyä vapaata paikkaa ole, vaan että haastattelevat ihan säännöllisesti hyvän hakemuksen ja CV:n lähettäneitä ja rekryprosessi etenee "sopivien" kohdalla. Oli haastattelut kestäneet jo monta kuukautta ilman että ketään oli palkattu. WTF? Tuli vähän sellainen olo että miksi sitten haaskaatte mun aikaa? Tai että millaista superihmistä etsitään jossei kuukausiin ole riittävän hyvää tullut eteen?

Tämä mihin menin oli hieman erilainen, juotiin osakkaan kanssa kahvit ja tyyppi katsoi CV:n läpi, kyseli entisistä duuneista, kielitaidosta, valmistumisen ajankohdasta ja tavoitteista. Sitten kertoili vähän mitä firma tekee ja että varmistaa asian toiselta osakkaalta ja kysyi koska voisi aloittaa.

Itse huomasin että seuraavista jutuista oli apua:
-Jos KV-firma, väännä hakemus englanniksi. Käyttää yhtä hyvää pohjaa jota sitten muokkaa paikkaan sopivaksi. Ei virheitä ja siisti ulkoasu! Totesin garamond-fontin ja PDF-muodon toimivaksi (myös siksi, että jos katsoo laatimani .docin tietoja, paljastuu tiedoston laatijaksi Evil Kebab Terrorist:D )
-Miettii etukäteen ainakin yhden oman "heikkouden", joka on mieluusti sellainen ettei se oikeasti ole heikkous. Esim. "itsepäisyys" ei kaikilla aloilla ole miinus. Tai jos on joku toinen, kertoo miten tiedostaa sen ja tekee jotain asian eteen.
-Lukee sen verran firmasta että tietää edes perusasiat.
-Satsaa itse esittämiinsä kysymyksiin. Antaa huonon kuvan jos tyypit kysyy "Mitä haluaisit kysyä meiltä?" "En mä mitään, moro!". Omat vakiot on "Millaista ihmistä haette tähän työhön? Tahtoisin tietää olisiko se minua varten" "Millä tavalla tämä teidän yrityksenne mielestänne eroaa muista "vastaavista" työntekijän näkökulmasta?"
-Palkkajutuissa on hyvä vedota liiton suosituksiin.

Aika basicia, mutta hyvä muistaa ja ainakin itse jouduin oppimaan osan ihan kantapään kautta.

Nus nus. Suomessa ei ole armeijaa = Army vaan puolustusvoimat = Defence force(s).

Ja eikö se ole Work Experience eikä working experience?:/ Tuo ulkoasu ei muutenkaan ole kovin siisti IMHO.

Ootte molemmat oikeassa kieliasioiden suhteen. Pääasia kai, että syntyy keskustelua. Joka tapauksessa, omalla kohdallani työnhaku ei ainakaan tuolla formaatilla kaatunut ulkonäköseikkoihin.

Oletko varma, että haluavat sen tiedon? Minulta ei ole kukaan koskaan kysynyt mitään todistuksia, työtodistuksia tms. ovat vaan kysyneet tietysti tiedot.

Nyt olen muuten aika mielenkiintoisessa prosessissa. Ensiksi soitti headhuntteri ja haastatteli. Sitten myyntipäällikkö, jonka jälkeen toimari. Sitten euroopan pomo. Ja sen jälkeen euroopan hr-pomo... Näyttäisi olevan sellainen 6-7 haastattelun homma. Lisäksi pyysivät liudan suosittelijoita. Ja jokainen haastattelu on ollut englanniksi ja kestänyt vähintään tunnin. En edes ole vielä mitenkään luvannut mennä heille duuniin vaan odotan mahdollista tarjousta. Sinänsä ihan mielenkiintoista, että pääsee tutustumaan näin pitkälle yritykseen. Ja ehkäpä siinä onkin se idea.

Juu pyysivät tuomaan haastatteluun kaikki työ- ja koulutodistukset.

Mä vaihdoin kuukausi sitten duunia ja kävin yhteensä neljässä eri haastattelussa. Toinen haastattelu oli potentiaalisella asiakkaalla ja täysin yllättäen englanniksi. Haastattelu kesti kolme varttia ja oli kyllä aika nuupahtanut olo kuin sieltä ulos selvisi. Toisaalta enpä ennättänyt turhaan etukäteen hermoilla tuota enkkua, kun en tiennyt haastattelukielestä :rolleyes:

Haastattelukysymykset olivat pitkälti juuri noita "kerro huonot puolesi" ja "missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua?" Lisäksi kyseltiin kuinka tulen toimeen stressaantuneiden ihmisten kanssa :D

Aika paljon kyseltiin myös vanhasta työstä, eli mitä olet tehnyt ja miksi haet uutta duunia.

Mitään koulu- tai työtodistuksia ei ole missään vaiheessa kysytty.

Nää duunihaastattelu diipadaapatilaisuudet on niin lässyjä aina. Kysellään aina niitä samoja juttuja joilla koitetaan mukamas saada jotain selville. Ihan kuin normaalijärkinen ei muka tajuaisi mitä 'pitää' sanoa...

Ainoa missä oon nähny jotain järkevää testiä oli Nokialla, jossa oli päivän mittanen psykologi/soveltuvuus testi.

Yhden kerran on jääny haastatteluun asti päässeenä homma saamatta kun olin vähän edellisenä iltana ottanu niin ílmeisesti tuoksahti vielä niin haastattelija päätteli tietysti että mulla on alkoholiongelma...joopa joo.

Yhden kerran on jääny haastatteluun asti päässeenä homma saamatta kun olin vähän edellisenä iltana ottanu niin ílmeisesti tuoksahti vielä niin haastattelija päätteli tietysti että mulla on alkoholiongelma...joopa joo.

No olipa kyllä kummallinen haastattelija jos valitsi jonkun muun hakijan... :jahas:

No olipa kyllä kummallinen haastattelija kun valitsi jonkun muun hakijan... :jahas:

Ei minusta :D

Paras haastattelija on nykynen pomo jolla on tapana soitella vanhat työantajat läpi ja kysellä millanen työntekijä on. Parasta oli kun yhdessä sanottiin jotain negatiivista niin kyseli vielä minulta pokkana puhelimessa että 'mitäs tuohon sanot' ja mä vastasin 'en mitään' vaikka tietysti tajusin että odottaa jotain typerää puolustelua :lol2:

-Palkkajutuissa on hyvä vedota liiton suosituksiin.
Riippuu varmaan liitosta ja siitä kuinka realistisia kyseisen liiton suositukset ovat, mutta en ainakaan itse lähtisi tuolle linjalle.

Liiton palkkaustilastot ovat hyvä lähde kun koittaa selvitellä alan palkkapolitiikkaa, mutta ne liiton suositukset ovat yleensä luokkaa "meidän mielestä keskimäärin kuuluis maksaa tämmöstä". Kyllä palkkapyynnössä kannattaa huomioida kyseisen firman palkkapolitiikka (jos tiedossa), omat kyvyt ja tehtävän sisältö ennemmin kuin liiton suositus. Itse perustelisin mieluummin palkkatoivettani vaikka samantapaisten tehtävien keskiliksoilla (yläkanttiin pyöristettynä) kun suosituksella, mutta mieluiten jollain itseeni liittyvällä jutulla. Ideanahan on selvittää millä rahalla juuri kyseisen jampan saa töihin, ei sitä mikä raha liiton mielestä pitäisi sen jäsenille maksaa.

Riippuu varmaan liitosta ja siitä kuinka realistisia kyseisen liiton suositukset ovat, mutta en ainakaan itse lähtisi tuolle linjalle.

Liiton palkkaustilastot ovat hyvä lähde kun koittaa selvitellä alan palkkapolitiikkaa, mutta ne liiton suositukset ovat yleensä luokkaa "meidän mielestä keskimäärin kuuluis maksaa tämmöstä". Kyllä palkkapyynnössä kannattaa huomioida kyseisen firman palkkapolitiikka (jos tiedossa), omat kyvyt ja tehtävän sisältö ennemmin kuin liiton suositus. Itse perustelisin mieluummin palkkatoivettani vaikka samantapaisten tehtävien keskiliksoilla (yläkanttiin pyöristettynä) kun suosituksella, mutta mieluiten jollain itseeni liittyvällä jutulla. Ideanahan on selvittää millä rahalla juuri kyseisen jampan saa töihin, ei sitä mikä raha liiton mielestä pitäisi sen jäsenille maksaa.
Minusta se on kuitenkin selvä perustelu omalle näkemykselle. Mistä saat selville samantapaisten tehtävien keskiliksat? Liitolta ehkä? Ideana on varmaan se että jos tyyppi on haluttava, on aika sama maksetaanko 2900, 3100 vai 3300.

Ei minusta :D

Paras haastattelija on nykynen pomo jolla on tapana soitella vanhat työantajat läpi ja kysellä millanen työntekijä on. Parasta oli kun yhdessä sanottiin jotain negatiivista niin kyseli vielä minulta pokkana puhelimessa että 'mitäs tuohon sanot' ja mä vastasin 'en mitään' vaikka tietysti tajusin että odottaa jotain typerää puolustelua :lol2:
Riippunee siitä, hakeeko vaikka liike-elämän konsultiksi vai varastomieheksi. Voisin laittaa tähän monta kysymystä joissa täysijärkinen ei tosiaan tiedä mitä vastata. Esim. "Kuvaile englanniksi konkreettisia työtilanteita joissa analyyttisyytesi ja älykkyytesi ovat toimineet yhteisen hyväksi?" :jahas:

Nää duunihaastattelu diipadaapatilaisuudet on niin lässyjä aina. Kysellään aina niitä samoja juttuja joilla koitetaan mukamas saada jotain selville. Ihan kuin normaalijärkinen ei muka tajuaisi mitä 'pitää' sanoa...

Ainoa missä oon nähny jotain järkevää testiä oli Nokialla, jossa oli päivän mittanen psykologi/soveltuvuus testi.

Mä olen kyllä pikkasen eri linjoilla tuossa psyko/soveltuvuus testeissä. Oma kokemus on se että aivan helvetinmoista ajan haaskausta. Epäsopivimmat nuo kyllä karsii mutta sopivimmista päättää kuitenkin pari ihmistä pikaisten haastattelujen perusteella. Viittaan esimerkiksi tuohon sun kokemukseen ja omiini. Lisäksi noikin testit pystyy hyvin klaaraamaan jos perus periaatteet on tutut tai saa jonkun asiaan perehtyneen preppaamaan sua. Ite olen työssä nyt siinä vaiheessa että jos joskus vielä vaihdan työpaikkaa niin jätän aivan helvetin varmasti väliin sellaiset puljut joissa mut pistetään vaikka ryhmäkeskusteluihin. Katson että työhistoriaani selaamalla pitäisi vaikka minkälaisen puusilmän tajuta skipata noi. Hauska esimerkki oli kerran kun hain yhtä johtotason pestiä jossa edellytettiin akateemista loppututkintoa. Muija pyysi lähettämään peruskoulun todistukset :D. Sanoin että kiitos eiköhän tää ollut tässä. Tai toinen turnoff on se kun kysellään että osaanko käyttää tietokonetta, ei siis mitään ohjelmointia tai yms. vaan ihan virta päälle-virta pois tasoa. Ei jumalauta silloin otsasuoni tykyttää.

Itse ihmisiä palkatessa olen luottanut puskaradioon, eli joku jo työssä oleva suosittelee, omaan haastatteluun, papereihin ja tärkeimpänä soittoihin aikaisempiin työpaikkoihin pomolle/kolleegoille. Hyvää tyyppiä yleensä suositellaan joka paikassa.

http://www.vendiili.fi/?sivuID=4 huomenna pitäisi mennä työhaastatteluun, saa nähä vähän epäilyttää nuo hommat, mutta ans kattoo ny!
Kannattaa kokeilla asennoituen niin että yrittää parhaansa ja katsoo mihin se riittää.
Itseäni kiinnostaisi suunnattomasti myyntityö, mutta toistaiseksi olen jättäytynyt turvalliseen kuukausipalkalla toimistossa suunnittelemiseen :rolleyes:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=14548&highlight=myyntity%F6 löytyy hyvä ketju myyntityöstä.

Kaverin tyttöystävä valmistuu maisteriksi piakkoin ja tällä hetkellä on käynnissä työnhaku. Hän on venäläinen ja opiskellut Pietarissa opettajaksi (maisterin tutkinto kuitenkin täällä Suomessa). Ei ole vielä tärpännyt ja ihmetyttääkin että miten voi henkilön jonka äidinkieli on venäjä ja suomenkielikin hyvä voi olla näin hankala löytää töitä.

Uratieltä, Monsterista etc. löytyy yllättävän vähän mitään työtä jossa vaaditaan venäjän osaamista. Vaikka rakennusalalla meneekin huonosti niin luulisi että kauppa on siihen suuntaan vieläkin niin kiivasta että jotain löytyisi. Vai mistä hänen kannattaisi töitä lähteä kyselemään?

Lupasin pöhnäpäissäni kanssa vähän kysellä jos joku tietäisi jotain ...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom