Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se ole noin mustavalkoista, ei osapuolet voi itse vain päättää onko kyseessä palkkatyötä vai esim. yrittäjänä laskutettavaa työtä. Tai tietty voi, mutta jos työsuhteen tunnusmerkistö täyttyy, niin tulo verotetaan sinulla palkkana ja työnantajan pitää hoitaa kaikki työntekijään liittyvät velvoitteet jne. Pelkästään jo tuo titteli "myyntijohtaja" indikoi, että työnantajalla olisi määräysvalta tekemisistäsi ja siten työsuhde tosiasiallisesti muodostuisi, jolloin tuollaisesta puljaamisesta ei ole mitään hyötyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työhakemuksia lähetetty varmän 15 ja yksi vastaus haha. Odotin edes että olis tulut muutama vastaus. Olisi kyllä synkkää olla työttömänä
No tuohan tuntuu olevan vielä ihan ok suhde (hakemus / vastaus). Volyymit hakemuksissa tuntuu olevan nykyisin älyttömiä, joten perusjampat hukkuu massaan aika nopeaa. No itse, ainakin vielä, töissä. Toki tuossa keväämmällä YT:t tulossa niin saa nähdä olenko tässä ketjussa itkemässä.

No tuohan tuntuu olevan vielä ihan ok suhde (hakemus / vastaus). Volyymit hakemuksissa tuntuu olevan nykyisin älyttömiä, joten perusjampat hukkuu massaan aika nopeaa. No itse, ainakin vielä, töissä. Toki tuossa keväämmällä YT:t tulossa niin saa nähdä olenko tässä ketjussa itkemässä.

Ehkä joo mutta on paljon niitä jotka hakee vain "kivoja" paikkoja. Jos olet työtön ydinfyysikko niin on ehkä pakko keksiä jotain muuta todennäköisesti paskempi duuni.
Kauheat rekrytoiointiprosessit jopa paskaduuneilla. Itse oon varmasti ollut liian vaatimaton haastetteluissa.Pitää keksiä kaikenlaista paskaa, vaikka kaikki tietää että duuni ei ole mitään tähtitiedettä. Tekisi mieli vain sanoa että olen vitun kova duunari enkä pelleile mutta siinä sitten joutuu sitten hienoin sanoin perustelemaan rakkauttaan alaa kohtaan jne

Ehkä joo mutta on paljon niitä jotka hakee vain "kivoja" paikkoja. Jos olet työtön ydinfyysikko niin on ehkä pakko keksiä jotain muuta todennäköisesti paskempi duuni.
Kauheat rekrytoiointiprosessit jopa paskaduuneilla. Itse oon varmasti ollut liian vaatimaton haastetteluissa.Pitää keksiä kaikenlaista paskaa, vaikka kaikki tietää että duuni ei ole mitään tähtitiedettä. Tekisi mieli vain sanoa että olen vitun kova duunari enkä pelleile mutta siinä sitten joutuu sitten hienoin sanoin perustelemaan rakkauttaan alaa kohtaan jne
MItä työtä haet ja missäpäin Suomea?

Onko nyt meneillään joku työnhaun kiima-aika? Viimeiset puoli vuotta täysi hiljaisuus, muutama kiitos mutta ei kiitos -viesti sähköpostiin. Nyt tämän viikon aikana kolme yhteydenottoa keskiviikkoon mennessä, yksi haastattelu käytynä ja toinen vuorossa.

Aika paljon taitaa olla osaajia markkinoilla, varsinkin IT puolella.. on Nokialta, Inteliltä ja ties mistä hakijoita.

CV:stä ja hakemuksesta on ollut paljon asiaa. Ajattelin päivittää omani ihan muuten vaan jos sattuu tulemaan mielenkiintoisia paikkoja eteen ja rupesin pohtimaan siinä samalla miten vanhoja asioita noissa kannattaakaan nostaa esille. Haetun tehtävän kannalta tietty olennaisimmat, mutta jos joku olennainen osaaminen on jo esim. 6 vuotta vanha, niin onko sitä enää järkeä laittaa paisuttamaan noita lappuja. Oma kokemus joka tapauksessa on, että kattavalla CV:llä saa paremmin kutsuja työhaastatteluun kuin niukalla ja olenkin laittanut melko paljon tavaraa kumpaankin, kuitenkin niin että hakemus max 1 sivu ja CV max 2 sivua. Fonttia voi tarvittaessa pienentää :D

Omaa työhistoriaa on kertynyt 25 vuotta. Ajan kuluessa olen vähentänyt detaljeja vanhasta päästä pitääkseni CV:n tiiviinä. Fonttia ei ole tarvinnut pienentää, ja silti CV on edelleen 2 sivua. Yleisohjeena sanoisin, että jätä pois kaikki, mikä ei mielestäsi enää ole nykyisen osaamistasosi kannalta merkittävää.

Yleisohjeena sanoisin, että jätä pois kaikki, mikä ei mielestäsi enää ole nykyisen osaamistasosi kannalta merkittävää.

Ja ennenkaikkea haettavaa jobia ajatellen merkittävää. CVtä olis ihan hyvä aina vähän mulkkailla kulloisenkin paikan mukaan. Nimimerkillä nyt on kintaalla yks homma jota tein viimeksi 15 vuotta sitten...

Tuli vastaan yksi haastattelija joka jumitti ihan täysillä siihen mitä oon tehnyt kesätöissä joskus ysärillä. Rupesin kelaamaan että millasta olis olla töissä jos esimies on tollanen nipottaja...

Ja ennenkaikkea haettavaa jobia ajatellen merkittävää. CVtä olis ihan hyvä aina vähän mulkkailla kulloisenkin paikan mukaan. Nimimerkillä nyt on kintaalla yks homma jota tein viimeksi 15 vuotta sitten..

Noi ilmotukset on monesti niin ympäripyöreitä että täytynee soitella ja kysyä mitä siinä oikeesti haetaan, sitten vois paremmin karsia asioita pois. Kuinka moni muuten soittaa hakemaansa paikkaan ennen hakemuksen jättämistä?

Niitä on sekä turhan ympäripyöreitä (harvemmin tullut vastaan) että naurettavuuteen asti yksityiskohtaisia, joissa on listattu vuoden tarkkuudella vaaditut työkokemukset ja mitä kaikkia algoritmeja on pitänyt tehdä.

Soittamisesta lie voi olla hyötyä siinä tapauksessa että:
- ilmo on kovin epämääräinen ja haluaa tarkennusta. Kaataako joku yksityiskohta sitten kiinnostuksen koko jobiin?
- oma cv ei ole kovin vakuuttava, mutta omaat hyvät puhelahjat ja pystyt sumuttamaan itsesi jonon kärkeen
Ikinä en ole itse soitellut kun ei ole ollut kysyttävää. Voihan sillä tavoin osoittaa ainakin oman kiinnostuksensa?

Tilanne: pari vuokrahommaa odottelee että asiakas näyttää peukkua. Tai että ykkösehdokkaiden kanssa on soppari selvä (kyynikon huomautus). Toiseen menin pelkällä hakemuksella, toiseen soitettiin ja kysyttiin että osaat tämmöstä hommaa? Yhteen vakijobiin on kaks haastattelua takana ja soveltuvuusarvio varattuna. Vituttaa jo etukäteen, vieläkö noitakin jaksetaan pitää rekryprosessissa?

Oikeastaan haluaisin vaihtaa vähän hommia, mutta jumaleissoni että ei ole mihinkään mitään jakoa ilman työkokemusta.

Noi ilmotukset on monesti niin ympäripyöreitä että täytynee soitella ja kysyä mitä siinä oikeesti haetaan, sitten vois paremmin karsia asioita pois. Kuinka moni muuten soittaa hakemaansa paikkaan ennen hakemuksen jättämistä?

Yleensä haetaan hakemusten eperusteella professoria vaikka duuni onkin perus paskaduuni. Hain onniselle myyjäksi ja yhteensä olisi ollut kolme haastattelua ja joku psykologinen testi.. hohoo. Itse olen tehnt myyjänä hommia nyt 6 vuotta ja tekisi mieli vaihtaa semmoiseen josta saa palkkaa, pitää ruveta viilaamaan CV:tä

Onko kellään kokemuksia headhunterin kautta työllistymisestä? Minkä tason töitä he yleensä tarjoavat? Toki ensi viikolla se selviää kun sellainen lupasi soittaa, mutta jotain pohjatietoa olisi hyvä olla.

Onko kellään kokemuksia headhunterin kautta työllistymisestä? Minkä tason töitä he yleensä tarjoavat? Toki ensi viikolla se selviää kun sellainen lupasi soittaa, mutta jotain pohjatietoa olisi hyvä olla.
On kahdenlaisia head huntereita: sellaisia, joille firmat antavat toimeksiantoja, ja sellaisia, joilla on tietoa hakijoista, ja jotka sitten spämmäävät näiden tiedoilla kaikkia sellaisia firmoja, joilla on jossain vähänkään vastaava työpaikkailmo. Edellisten kautta voi saada toimeksiannon mukaista duunia, jälkimmäiseltä huijarikategorialta ei niin yhtään mitään. Headhuntereiden palkkiot ovat 1-4 kk bruttopalkan kokoluokkaa, joten heidän kauttaan kannattaa hakea vain korkean tuottavuuden työntekijöitä.

Hakusessa olisi oikeastaan mikä tahansa homma nykyisen duunin kylkeen. Lisäansioiden takia siis.

Päiväduuni yleensä 10-18. Onko ehdotuksia mitä hakisi? Voi olla minkälaista paskaa tahansa eikä liksan tarvitse olla kummoinen. Kunhan nyt jotain tienaa et saa reissuun säästettyä rahaa.
Miinuksena ettei löydy ajokorttia tai järkkärikorttia.

Hakusessa olisi oikeastaan mikä tahansa homma nykyisen duunin kylkeen. Lisäansioiden takia siis.

Päiväduuni yleensä 10-18. Onko ehdotuksia mitä hakisi? Voi olla minkälaista paskaa tahansa eikä liksan tarvitse olla kummoinen. Kunhan nyt jotain tienaa et saa reissuun säästettyä rahaa.
Miinuksena ettei löydy ajokorttia tai järkkärikorttia.

Mä noilla spekseillä katselisin jotain ei-työnantajaan sidottua lisäduunia virallisena / epävirallisena
Se taas on omista kiinnostukista / osaamisesta kiinni että onko se autojobbausta, nettisivujen tekoa vai vaikka jotain remonttihommia. Sinänsä kun oot pääduunissa, niin ei osa-aikayrittäjyyskään ole riski, jos ei tunnu tuottavan niin lopettaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom