Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
D.Yates sanoi:
Taustatyö pitää olla sen verran hyvä, että ei saa häkeltyä jos tj menee yksityiskohtiin kuten händikäppiin sun muihin.

Joo, "Mikä vitun händikäppi, en mä mikään vammanen oo". JOS kysyvät harrastuksista niin luonnollisesti olen aloittanut golffaamaan viime kesänä!! Golffaushan saa suorastaan munani pystyyn.

Joku tais jo laittaakkin mutta omaa osaamistaan ei todellakaan kannata vähätellä (yleinen vika suomalaisilla). Kohtuullinen itsekehu on paikallaan ja suora arvio omasta osaamisesta osoittaa itsetuntemusta jota ainakin itse palkatessani työvoimaa arvostan. Kukaan ei varmaan halua paikkaa jossa tarpeet ja oma osaaminen eivät kohtaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tupakoi ja virkavallalta ns. mainetodistus mukaan eli ei rötöksiä aikaisemmassa elämässä.

Faidra sanoi:
Millaisia paikkoja tuotantotalouden/tiedonhallinnan diplomi-inssit hakee valmistumisvaiheessa? Mulla ei ole vielä d-työtä tehtynä, joten työpaikka vois samalla olla d-työpaikka. Mutta kunhan pääsis nyt edes töihin, suunnilleen omalle alalle.
Tiedonhallinnasta minulla ei ole mitään tietoa. Tuotantotalouden osalta voin kertoa itsestäni ja kavereistani. Itse toimin tällä hetkellä liiketoiminnan kehityksessä, jossa teen dippaa suorituskyvyn mittauksesta. Valmistuneet tekisivät samaa työtä tässä firmassa kehitysinsinöörin nimellä. LiKe on muutenkin aika normaali aloituspaikka tutalta valmistuneelle. Parikin kaveria on aloittanut kehityshommissa, käyntikortissa taitaa lukea projektipäällikkö.

Yleisin aloituspaikka LiKen ohella tuntuu omassa kaveripiirissä olevan kuitenkin ihan normaalissa teollisuusyrityksessä toimiminen. Tehtävät vaihtelevat tosi paljon. Joillain se on jotain pääaineeseen liittyvää, kuten logistiikkaa tai strategiatyötä useimmiten. Tekniseen sivuaineeseen liittyvää hommaa tehdään harvemmin. Varsinaiset tehtävät kuitenkin vaihtelevat todella paljon.

Eräs suosikki on konsultointi (McKinsey, BCG, Accenture, ...), jossa vastavalmistuneet aloittavat Suomessa junior consultant -tasolta. Konsulttitoimistot rekrytoivat hyvin näkyvästi, mutta luultua harvempi niissä kuitenkaan aloittaa. Pari hassua tuttua on lähtenyt suuriin investointipankkeihin (Morgan Stanley, Goldman Sachs, ...) Lontooseen tekemään 100-tuntisia viikkoja.

Jos ei omalta alalta saa töitä valmistumisen jälkeen, niin aina on olemassa Hesen kassa. Siellä on sitä paitsi itseäni miellyttävä nuorekas ja epämuodollinen ilmapiiri.

Apsu sanoi:
Eiks sihteeriksi pääse aina se jolla on isoimmat tissit:D
:D
Yksi oli kyllä hyvännäköinen blondi, mutta valitettavasti toinen oli pätevämpi. Mutta lohduttaudun sillä, että hänellä oli pienet tissit :kuvia:

lIhaa sanoi:
Pari hassua tuttua on lähtenyt suuriin investointipankkeihin (Morgan Stanley, Goldman Sachs, ...) Lontooseen tekemään 100-tuntisia viikkoja.

Kiitän kaikkia tähän astisista vinkeistä, erityisesti tuo lIhaan posti oli todella hyvä. Tuota olen joskus miettinyt, että miksi yksi ihminen joutuu tekemään sadan tunnin viikkoja? Luulisi saavan parempaa tulosta palkkaamalla kaksi ihmistä tekemään 50-tuntisia viikkoja... Enkä siis aivan kauheasti tiedä, mitä noissa lafkoissa tapahtuu. Sen verran kuitenkin, että vaikka FIM:illä ei todellakaan päästä noihin tuntimääriin, vaikka se viikko taitaakin siellä 60 h:n hujakoilla pyöriä.

Apsu sanoi:
:offtopic: :lapsellinen postaus:

Eiks sihteeriksi pääse aina se jolla on isoimmat tissit:D
Saakeli, tuli tosta muuten mieleen yks hassu esimerkki.

Viime kesänä kun olin tässä samassa firmassa duunissa, niin firman tj hehkutteli lähes päivittäin golf-seuransa ajanvaraus-tätistä miten kuumaa hottia hän on ja miten vällykäärme päästetään kohta irti! Kahvikeskustelut olivat aina, että "Dude, I think that smokin' hot sauxy little minx needs a lesson from my meat whistle!" jne.

Vuoden päästä kun tulin takaisin hommiin, kyseinen nainen (vailla mitään koulutusta) oli palkattu markkinointi ja myyntiosaston vastaavaksi :)

Itsekin olen muutaman kerran ollut valitsemassa uutta työntekijää. Kyse ei ollut mistään TJn paikasta mutta työpaikasta kuitenkin :)

Mm. seuraaviin asioihin itse kiinnitin huomiota.

Jos sinulle on kerrottu että työhakemus pitäisi olla sellainen joka erottuu joukosta. Mielestäni tämä ei todellakaan tarkoita sitä että olet kuluttanut koko värikynä varastosi siihen hakemukseen. Näitäkin on ollut muutama..

Kuva on mielestäni plussaa, vaikka ulkonäöllä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Lyhyt ja ytimekäs hakemus toimi minulle parhaiten. Sivuutin melkein automaattisesti sellaset 10 sivun hakemukset missä on koko elämänkerta.

Haastattelussa on mukavaa jos hakija on itse aktiivinen, mutta ei kuitenkaan sellanen joka kehuu itteensä maasta taivaisiin ja puhuu haastattelijan päälle....

Kannattaa tosiaan ottaa selvää mihin hakee. Ettei hakemuksessa kerro miten hyvä on asiassa joka ei koske millään tavalla kyseistä työpaikkaa.

Reilun tunnin päästä haastatteluun
... wish me luck...

Pulla sanoi:
Vuoden päästä kun tulin takaisin hommiin, kyseinen nainen (vailla mitään koulutusta) oli palkattu markkinointi ja myyntiosaston vastaavaksi :)

No mitä tosta, akka käytti vain järkeään kiipeämällä reittä pitkin jos ei koulutus riittänyt paikkaan. :D Järkeä saa ja pitää käyttää.

Delmonte sanoi:
Reilun tunnin päästä haastatteluun
... wish me luck...

Ja sieltä se paikka sitten irtosi. Proseduuri:
Näin ilmoituksen.
Soitto firmaan ja kysely lisätiedoista.
Seuraavaksi hakemus mailitse firmaan (kirje,cv,koulutodistus).
Eilen pyysivät haastatteluun.
Tänään lupasivat kevääksi töitä.

Eipä tarvi enää pelkällä opintotuella kituuttaa...

Tuli käytyä haastattelussa. Paha sanoa miten meni. Toivon parasta ja pelkään pahinta. Mukana oli aivan vitusti porukkaa, isopomo, talouspäällikkö ja hallituksen jäseniä. Omasta mielestäni osasin perustella osaamiseni ja heidän tarpeidensa kohtaamisen. Kaikki taitaa kuitenkin riippua muiden neljän haastateltavan pätevyydestä ja palkkatoiveista.

Mikähän siinä on että lähes aina joku haastattelijoista on "vittuilija" eli huomauttaa asiasta kuin asiasta. Onkohan se joku sovittu rooli? Miten tollaseen pitäs suhtautua? Ite olin coolina ja väänsin asiat rautalangasta sekä hymyilin kuin hangon keksi :) .

Osaako joku sanoa kuinka paljon toi palkkatoive muuten vaikuttaa valintaan? Ite kun palkkaan työntekijöitä mennään selkeiden taulukoiden pohjalta. Mites tällasella ylemmällä keskijohdolla (onks tollasta termiä?)?

jambo sanoi:
Onkohan se joku sovittu rooli?

On.

jambo sanoi:
Miten tollaseen pitäs suhtautua? Ite olin coolina ja väänsin asiat rautalangasta sekä hymyilin kuin hangon keksi :)

Juuri noin se pitää hoitaakin - vaikka sitten tekisikin mieli pieksää koko tapaus ja polttaa kaverin talo perustuksia myöten.

jambo sanoi:
Osaako joku sanoa kuinka paljon toi palkkatoive muuten vaikuttaa valintaan?

Sen palkkatoiveen pitää olla just sopiva. :) Vaikuttaahan se toki valintaan jonni verran. Kuinka paljon? Mahdotonta sanoa. Ei missään nimessä ainakaan alakanttiin palkkatoivetta.

Voisinpa kysyä neuvoa työnhakuasiassa. Eli kävin haastattelussa firmaan X tuossa elokuun lopussa. Pyysin haastattelussa ollessani rehellisen palautteen haastattelun kulusta ja millaisena henkilönä he minua pitivät oli tulos sitten mikä tahansa, koska se auttaisi minua kehittämään itseäni tulevaisuudessa. Firma kuulostaa todella mielenkiintoiselta ja kuvailtu työ vielä mielenkiintoisemmalta. Vastaisi siis koulutusta, omia mielenkiinnon aiheita ja ne tyypit siellä firmassa vaikutti just sellaisilta minkä kanssa haluaisin työskennellä.

No, koska etsin siis ekaa "oikeaa"työpaikkaa tutkinnon saamisen jälkeen (tai no tutkinto saan tammikuussa, KTM:n paperit), jännitys sai minusta otteen ihan täysin elokuisessa haastattelussa. Tiedän mokanneeni yhden osion haastatteluista pelkästään jännitykseen. Saamani palaute koski tätä osiota, siis en saanut paikkaa juuri sen takia (luulen heidän olleen rehellisiä asiasta,koska painotin asian olevan minulle tärkeä). Muuten he sanoivat minun olevan todella kompetentti hakija, mutta neljä tyyppiä oli vaan parempia hakijajoukosta. Siis se osio oli esiintymistaito. En väitä olevani siinä mikään guru, mutta elokuussa vedin all-time low scoren kyseisessä tilaisuudessa.

Noh, firma hakee taas työntekijöitä samaan tehtävään. Se on oikeasti sellainen paikka minkä haluan, mutta jos mut kerran on teilattu kannattaako mun hakea uudelleen? Nähdäänkö se epätoivoina vai sinnikkyytenä? Kannattaisko laittaa kunnon hakemus taas menemään vai unohtaa koko juttu?
Auttakaa joku....

Se on oikeasti sellainen paikka minkä haluan....[/QUOTE]

Mä hakisin kyllä uudestaan.

Apsu sanoi:
Noh, firma hakee taas työntekijöitä samaan tehtävään. Se on oikeasti sellainen paikka minkä haluan, mutta jos mut kerran on teilattu kannattaako mun hakea uudelleen? Nähdäänkö se epätoivoina vai sinnikkyytenä? Kannattaisko laittaa kunnon hakemus taas menemään vai unohtaa koko juttu?
Auttakaa joku....

Vaihtoehtoja on 2 haet jonnekin muualle saat kokemusta ja sitten marssit liehuvin lipuin tuonne firmaan, jos vielä siinä vaiheessa sitä paikkaa haluat. Tai sitten haet uudestaan, käytännössä mitään hävittäväähän sulla ei ole.

Piru vie ku yllättivät.. Olin just heränny ja puhelin soi (pirr,pirr) Soittivat sitten eräästä firmasta johon hain ja pitivät sitten haastattelun puhelimessa... Enpä ollut oikein valmistautunut, jäi vähän paska maku suuhun:wall:

jp-84 sanoi:
Piru vie ku yllättivät.. Olin just heränny ja puhelin soi (pirr,pirr) Soittivat sitten eräästä firmasta johon hain ja pitivät sitten haastattelun puhelimessa... Enpä ollut oikein valmistautunut, jäi vähän paska maku suuhun:wall:

Toi on perseestä!! :curs:

Mulle kävi kerran samalla tavalla. Yhtään ollut ehtinyt valmistautua ja olin siivoamassa varastoa tjms. Sitten puhelin soi ja työhaastattelu alkoi. Kyseltiin miten menettelisin missäkin tilanteessa ja mitä osaat ja mikä on deltafunktion fourier-muunnos. Prkl ihan monttu auki joutu vaan mumisemaan jotain epämääräistä ja sitten viiden minuutin jutustelun jälkeen se tyyppi sano että ne soittaa jos niille tulee jotakin muuta duunia. Oli kyllä :david: -olo lähinnä tuon haastattelijan puolesta.

Kiitän vielä kaikkia arvontaan osallistuneita, mä sain sen paikan. Sen lisäksi, että aion selostaa hakuprosessin kulun, jos siitä olisi vaikka jollekin jotain hyötyä joskus, niin olen itsetyytyväisyyteen pakahtumisen partaalla ja haluan toitottaa tätä iloista hetkeä kaikille. Halutessasi välttää yltiösiirappista rakkaustarinaa, skippaa kaksi ekaa kappaletta.

Se alkoi eräänä kesäkuisena iltana melko tukevassa humalatilassa. Silloin tapasin tämän vihreäsilmäisen jumalattaren ensimmäistä kertaa kunnolla. Pidemmittä puheitta kumpikin taisi vetäistä toistensa jalat alta aika perusteellisesti, eli jouduttiin sitten olemaan enimmäkseen makuuasennossa. Tämä lyhyt, mutta tulinen jakso päättyi allekirjoittaneen Suomeen paluuseen, sillä vaihtoaikani oli ohi.

Kuitenkin, jos jotain tehdään, niin se tehdään kunnolla ja käsijarrun olen muutenkin ottanut tämän elämän ajaksi pois päältä. Eli kaukosuhteista valittavat, koittakaa perkele itse 2000 kilometriä. No ok, RyanAir pienentää tuota välimatkaa huomattavasti. Eräänä syyskuisena iltana hän sitten saapui Suomeen hieman selvittelemään asioita, jotka kummallekin olivat jääneet ymmärrettävästi hieman hämärän peittoon. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja aloin suunnittelemaan pääsykeinoa takaisin Reininlaaksoon siten, että muu elämä, eli lähinnä opinnot ja tulevat työmahdollisuudet, eivät liikoja kärsisi.

Totesin, että työharjoittelu lienee se paras keino, koska varsinaiset kesäduunit eivät Saksassa ole kovinkaan yleisiä. Ja periaatteella, mitä ylemmäs tähtäät, jne... Turhinta on itse karsia, antaa firmojen tehdä se. Laitoin nettihakemuksen vetämään kokeeksi ensin Deutsche Bankiin Frankfurtiin. Oli mulla muitakin hakemuksia vetämässä, mutta ne eivät tuottaneet tulosta. Sieltä tulikin seuraavana päivänä vastaus, jossa he pyysivät lähettämään lisätietoja, eli hakemuksen, CV:n, työtodistukset ja opintorekisteriotteen sähköisenä. Kaksi ensimmäistä Word-dokumenttina ja loput skannasin ja liitin yhteen PowerPoint-tiedostoon. Hakemus piti kirjoittaa Saksaksi, mutta onneksi henkilökohtainen kielenopettajani osasi hieman avittaa tämän teossa, niin kieliopillisesti kuin sisällöllisesti.

Mä oon ensinnäkin ihan sikahuono kirjoittamaan hakemuksia, koska mä en jostain syystä vaan hahmota, että mitä helvettiä siinä halutaan kuulla. Tässä ketjussa on hyviä vinkkejä, mutta omani sisältöosuuden 4 kappaletta sisälsivät seuraavaa ko. järjestyksessä (tämä siis ulkopuolisen konsulttiavustuksella korjailtuna, eli kai se tuossa muodossaan on ihan hyvä):

- Miksi haen juuri ko. lafkan ko. osastoille (tässä tapauksessa haasteellisuus ja omat ammatilliset kiinnostuksen kohteet, näiden osastojen ollessa kyseessä kv-kauppa ja kansainväliset työtsäänssit). Tämä vei 5 riviä

- Mitä opiskelen ja missä sekä hieman omasta työkokemuksesta ja todella lyhyesti, että miten se auttaa ko. työssä. Jos HR-osastolla luetaan ne muutkin paperit, niin kyllä ne sen itsekin tajuavat, eli ei tarvitse juurta jaksaen selittää. Tämä vei 7 riviä.

- Miksi minut pitäisi valita. Tähän kirjoitin lyhyesti, että olin siellä vaihdossa ja opin myös pitämään alueesta. Olen myös niin maan perkeleen kielitaitoinen. Opintoni ovat siinä vaiheessa (kesällä gradua vaille valmis), että ajallisesti olen hyvin joustava ja olen myös ehtinyt kartuttaa osaamista. Tämä vei 6,5 riviä.

- Lopuksi totesin, että mikäli hakemukseni herätti kiinnostuksenne, olen mielelläni käytettävissänne henk. koht. haastatteluun seuraavina ajankohtina (jolloin olin siellä käymässä) tai puhelinhaastikseen.

yst. terv.

Mou

Hakemuksen muotoseikat kannattaa vielä tarkistaa esim. netistä, esim. mihin tulee omat ja vastaanottajan yhteystiedot. Pääasia on sisällön puolesta jaarittelun ja työn kannalta epäolennaisten seikkojen välttäminen.

CV tehdään saksalaisittain taulukkomuotoon aikajärjestyksessä. Formaatit löytyy eri maihin netistä.

Seuraavaksi sieltä kirjoitettiin, että Teillä ei valitettavasti ole ko. osastoille tarpeeksi kokemusta, mutta että controlling-osastolle saattaisi olla hyvät tsäänssit. Pyysivät vielä lupaa lähettää dokumentit eteenpäin, sillä enhän ollut sinne hakenut. Myönnyin tietysti, sillä DB on aina DB ja päätarkoitus oli päästä takaisin Saksaan.

Noh, eipä aikaakaan, kun ko. osastolta tuli postia ja muutaman mailinvaihdon jälkeen oli haastatteluaika sovittu. Sähköposteissa ja hakemuksissa pitää tietysti muistaa yleinen kohteliaisuus, alkutervehdys ja loppuun se ystävällisin terveisin tms. Olin siis menossa naikkosta tapaamaan ja samalla oli mahdollisuus piipahtaa paikan päällä.

Haastatteluun valmistautumisesta kannattaa lukea tuo lIhaan posti. Siellä todellakin kysyttiin oikeastaan kaikkia noita asioita, pl. keissin ratkonta ja omat huonot puolet. Työnkuvaa olin jo hieman selvittänyt, joten hyviksi puolikseni mainitsin mm. hyvän matikkapään sekä kyvyn analyyttiseen ajatteluun. Ehkä se oli vähän kevyempi, koska kyseessä oli kuitenkin vain harjoittelijan paikka. Tai sitten se nainen oli vaan harvinaisen rento, jollaisen kuvan mä ainakin siitä sain. Niin ja englanniksikin jouduin siitä työstä erään aussin kanssa puhumaan, mikä nyt sinänsä vaan paransi mun ulosantia muun haastattelun ollessa saksaksi. Todella hyvä paikka löytää hyviä vastauksia noihin kysymyksiin, kuten "miksi juuri DB?" yms. on tosiaan firman nettisivu. Multa kysyttiin vielä, että miksi haluan ulkomaille. Kielitaitoa ja halua kokeilla työelämässä viihtymistä ulkomailla ennen varsinaisen työpaikan hankkimista tarjosin vastaukseksi. Missään yhteydessä en siis maininnut tyttöystävää ja sanoin olevani pienellä lomalla hieman vanhoja kavereita tapaamassa.

Noh, eilen selvisi, että toukokuun alusta Syyskuun loppuun olisi paikka tiedossa. Hillitsin riemunkiljahdukseni vielä puhelimessa aika hyvin, mutta sitten repesi. Palkka nyt ei ole kuin 800 kuussa, mutta eiköhän tuo ole investointina tulevaisuuteen kielitaidon ja kokemuksen myötä kannattava ratkaisu. Ja kukaties saisi vähän jalkaa ovenväliin. Puhumattakaan siitä, mitä se merkitsee yksityiselämän puolella...

:whip: :haart: :love: ja tietysti vähän :kippis1:, ei välttämättä em. järjestyksessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom