Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
keijo s sanoi:
Unohda ne hakemukset ja mene paikan päälle. Kukaan ei ole ennenkään työtä saanut lappuja lähettämällä.
Näin o!
Ei niistä kuitenkaan ikinä kuulu mitään, joten se on ihan sama lähettääkö niitä hakemuksia vai ei. :jahas: Ja jos sattuu käymään niin et niistä jotain kuuluu, (10% mahdollisuus et kuuluu) niin se on aina sitä samaa paskaa: "Olemme löytäneet tehtävään sopivan henkilön, valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun" jne. paskaa.

Eikä ne mun hakemukset oo ollu mitään: "Olen Steven Seagal ja haluan tulla teille töihin" :david: vaan ihan kunnon hakemuksia ne on ollu mutku ei kelpaa niin ei sitte.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juurikin näin.. Kyllähän sitä voi raksalle kävellä kyseleen lautapojan hommiin ja on varmasti parempi vaihtoehto verrattuna hakemuksen lähettämiseen.. Mutta on myös työpaikkoja joihin ei voi kävellä kyselemään töitä, koska edessä on lukittu ovi ja sisään ei pääse mikäli tapaamista ei ole sovittuna...

Ei tarvi raksalla mennä kyselemään työtä. Soittavat jo nykyään kotiin et kiinnostaisko vaihtaa työpaikkaa :eek: En mä nyt niin hyvä oo, mut taitaa olla alalla krooninen mies pula

Meillä oli äsken firmassa avoimena työpaikka. Hakijoita oli aika paljon, ja plussaa saivat ne hakijat, jotka olivat soittaneet hakemuksensa perään. Copy-paste -hakemukset lensi suoraan silppuriin, muutamassa mm. väärä "paikka jota haen." :D Siihen hakemuksen kirjottamiseen kannattaa käyttää aikaa, vaikka tuntuisikin, että se on maailman epäkiitollisinta hommaa.

Mou sanoi:
Sattuipa sopivasti. Mulla on itsellä Deutsche Bankissa haastattelu työharjoittelupaikasta. Eli olisko mitään hyviä vinkkejä tuon tason firmassa tapahtuvaan haastatteluun?
Pankeista itselläni ei ole kokemusta, mutta muutaman konsulttitoimiston haastattelussa olen käynyt. Investointipankeilla taitaa ainakin olla samansuuntainen haastattelukäytäntö, vaikka erojakin varmaan on. Tyypillisesti haastattelu alkaa muutaman minuutin small talkilla. Sää on kestosuosikki, kuten myös tarjotun kahvin arvostelu. Tämän jälkeen haastattelija esittelee itsensä: koulutustaustansa, uransa yrityksessä ja nykyisen tehtävänsä.

Seuraavaksi siirrytään haastateltavaan. Saat kertoa parissa minuutissa yleisiä asioita itsestäsi: opiskelemasi ala, oppilaitos, pää- ja sivuaineet, jne. Tätä seuraa haastattelijan tarkemmat kysymykset sinua koskien:
- Hyvät puolesi?
(Analyyttisyys, hyvä ongelmanratkaisukyky, luovuus ja kyky keksiä käytännön ratkaisuja ovat ainakin konsulteille tärkeitä eivätkä pankissakaan ole haitaksi. Usein yritysten kotisivuillakin on rekrytointimateriaalia, jossa kerrotaan millaisia ihmisiä töihin halutaan.)

- Heikkoutesi?
(Tähän pitää kehittää jokin siedettävällä tasolla oleva heikkous. Itse jätän mainitsematta, että olen helvetin laiska. Itsepäisyys on toiminut melko hyvin.)

- Miksi juuri sinä?
(Tässä on mahdollisuus kerrata hyviä puoliasi. Itse korostan tässä opintomenestystäni, joka on CV:ni vahvin puoli. Opintomenestykseni osoittaa, että olen valmis työskentelemään oppiakseni ja että opin nopeasti uusia asioita. Kaiken muun hyvän lisäksi olen hyvä jätkä, jos haastattelija on edes hiukan huumorin päälle ymmärtävää sorttia.)

Lisää vastaantulleita kysymyksiä;
- Mitä annettavaa sinulla on yritykselle?
- Miten aiot parantaa heikkouksiasi?
- Mitä teet viiden vuoden kuluttua? (Paska kysymys. Itse vastaan, etten tiedä varmasti.)
- Mitkä ovat olleet parhaita/huonoimpia kursseja opiskeluaikanasi ja miksi?
- Oletko joskus epäonnistunut rankasti opiskeluissasi, työssäsi tai yksityiselämässäsi? (Itse vastaan, etten ole. Eräs kaverini kertoi pahimmaksi epäonnistumisekseen sen, ettei saanut kirjoituksissa matikasta täysiä pisteitä.)

Konsulttitoimistoissa seuraavana on vuorossa analyyttisia taitoja ja laskukykyä testaava yksinkertainen case. Itse olen mm. laskenut:
Kuinka monta hotellikokoista shampoo- ja hoitoainepulloa maailmassa tuotetaan vuodessa?
Kuinka monta taksia on Helsingissä?
Mikä on henkilöautojen vetokoukkujen markkinoiden arvo Euroopassa?
Tarkalla numeerisella arvolla ei ole niin merkitystä, vaan sillä miten casen ratkaisee. Haastattelijalta kannattaa kysyä tarkentavia kysymyksiä. Eräs investointipankkicase on ollut laskea, kuinka monta pingispalloa mahtuu 747:aan.

Viimeisenä vuorossa on mahdollisuus kysyä lisää yrityksestä. Joissain paikoissa noin tällaisia noin tunnin haastatteluja voi olla pari peräkkäin. Haastattelija vain vaihtuu välillä. Myöhemmillä haastattelukierroksilla konsultin mukana haastattelemassa on usein toimiston partneri.

Mou sanoi:
Puvun pistän päälle ja teititellä aion. Siellä päin nuo on vielä paljon tarpeellisempia, kuin täällä.
Pankin työhaastatteluun ehdottomasti puku päälle. Pojat ovat siellä melkoisen konservatiivisia pukeutumisen suhteen. Jos haastattelija on saksalainen, on teitittely selviö. Jos hän vielä esittelee itsensä Herr Doktor Schweinhundina, kannattaa arvon tohtoria kutsua Herr Doktoriksi muutaman kerran.

Pulla sanoi:
Urbaaniturbaanilegenda kertoo, että joissain paikoissa on kysytty visainen kysymys: Kerro yksi asia miksi meidän ei pitäisi palkata sinua?

Mitä tuohon heittäisit?
Helppo! "Tyydytte toiseksi parhaaseen."

Itse en kyllä allekirjoita näkemystä, että paras tapa hakea duunia on lähetellä hakemuksia ja kiltisti odotella vastauksia. Firmojen henkilöstöosastot keskittyvät lähinnä hakijoiden karsimiseen. Jos lähetät CV:n "kylmiltään" niin mahdollisuudet haastattelun saantiin ovat aika vähäiset. Jos taas otat suoraan yhteyttä pomoon, pomon avustajaan, tms. ja sen jälkeen lähetät CV:n kontaktihenkilöllesi, ovat mahdollisuutesi haastatteluun pääsyyn huomattavasti korkeammat.

Työnhausta on kirjoitettu satoja kirjoja. Kannattaa katsastaa esim. klassikko "What colour is your parachute" (saatavissa mm. Akateemisesta, Amazonista, yms.) ja soveltaa sen Amerikka-keskeiset opetukset suomalaiseen työkulttuuriin.

Tämä nyt on pitkälti henkilökohtainen kysymys, mutta omasta mielestäni sissitaktiikalla saa huomattavasti parempaa tulosta aikaan kuin perinteisellä CV:n lähettelyllä. Ja hommassa ei todellakaan ole kyse mistään pappabetalarhyväveli-toiminnasta, vaan aloitteellisuudesta ja asennoitumisesta.

Mou sanoi:
Itse olin samantyyppisiä asioita miettinyt. Puku on musta ja krakakin hillitty. Otti kyllä päähän olla kerrankin ostamassa pukua ja sit piti ottaa tuollainen tylsä. No, toivottavasti kannattaa.

Tietoisku: Perinteisesti mustaa pukua käytetään vain hautajaisissa. Ei niin, että kenenkään työhaastattelu siihen kaatuisi, mutta jos haastattelijana on todellinen old school-käppänä niin saattaa vähentää hakijan uskottavuutta. Kun olet saanut pankkiirin duunin ja ensimmäisen tilin niin käy ostamassa harmaita tai tummansinisiä pukuja. Esim ns. hiilenharmaa on aina asiallinen valinta.

En tiedä Deutschesta sinänsä mitään, mutta kannattaa miettiä mihin hommaan olet hakemassa. Jos haet analyytikoksi/ihmislaskukoneeksi niin kannattaa esiintyä hillitysti ja korostaa matemaattisia ja analyyttisiä kykyjä sekä kovaa työmoraalia. Jos taas myyntihommiin niin yritä olla mahdollisimman avoin alfauros-myyntitykki. Tämä kaikki siis tietenkin järjen rajoissa, ts. ole oma itsesi. Muista korostaa kuinka kova olet tekemään duunia, pankkimaailmassa tehdään pitkää päivää. :whip:

Lue firman kotisivuilta kaikki tieto mitä löydät. 1) Valmistaudu perustelemaan miksi haluat juuri Deutschelle, etkä johonkin toiseen alan firmaan. 2) Tiedä firman organisaatio, isoimmat pomot, liikevaihto, vahvuudet, jne. 3) Jos olet tekemisissä osakkeiden kanssa niin tarkista aamulla HEX, NASDAQ, yms (sama pätee kaikkiin muihin kursseihin, riippuen haetusta paikasta).

Pulla sanoi:
Urbaaniturbaanilegenda kertoo, että joissain paikoissa on kysytty visainen kysymys: Kerro yksi asia miksi meidän ei pitäisi palkata sinua?

Mitä tuohon heittäisit?

Mulla on yks ässä hiassa tuota varten mutta se on niin siirappinen että en kehtaa kertoa :nolo:

Elä nyt viitti...kerro pois. Ei täällä mitään salaisuuksia pidetä..

Itseasiassa taitaa muuten olla Faidran kertoma :nolo:

Eli jotakuinkin heittää, että mikäli yrityksessä pelätään uusia haasteita ja nykyinen tilanne tyydyttää eikä jatkuva kehittyminen ole tavoitteena, niin minua ei kannata palkata.

Mutta toi "Tyytykää sitten toiseksi parhaaseen..." laittaa kyllä haastattelijalle luun kurkkuun! :) Toi pitää kyllä muistaa.

Pulla sanoi:
Itseasiassa taitaa muuten olla Faidran kertoma :nolo:

Eli jotakuinkin heittää, että mikäli yrityksessä pelätään uusia haasteita ja nykyinen tilanne tyydyttää eikä jatkuva kehittyminen ole tavoitteena, niin minua ei kannata palkata.

Mutta toi "Tyytykää sitten toiseksi parhaaseen..." laittaa kyllä haastattelijalle luun kurkkuun! :) Toi pitää kyllä muistaa.

Joskus vaan tuommoset selkeästi ulkolukuna opetellut fraasit voi purra itseä
persauksiin. Voin kertoa että se harmittaa kun heittää parhaan one-linerinsä
ja suupielet korvissa katsoo kun haastattelija tuhahtaa ja siirtyy asiasta
eteenpäin :(

Riippuu tietysti mitä duunia hakee, joittenki konsulttien pitääkin
tietysti olla lipeviä ja sanavalmiita :rolleyes:

Ja perusasiat kuntoon tietysti.

Et tuijota pupillit 5cm ulkona, mutta katsot reilusti silmiin kun puhutaan.
Ei rautakankea peräsuoleen, mutta hyvä ryhti ja reipas olemus.
Siisti pukeutuminen jne.

Jos haet jotan internatsional hommia niin valmistaudu kertomaan juttusi
niillä kielillä joita hakijalta toivotaan.
Itsekin myönnän jutelleeni peilille englantia, kun tuntui että esiinnyn
epävarmasti :david:

..niin ja se tuntuu tekevän positiivisen vaikutuksen kun teet taustatyötä,
tutustut esim. netissä firmaan.

Nikodemus sanoi:
Joskus vaan tuommoset selkeästi ulkolukuna opetellut fraasit voi purra itseä
persauksiin. Voin kertoa että se harmittaa kun heittää parhaan one-linerinsä
ja suupielet korvissa katsoo kun haastattelija tuhahtaa ja siirtyy asiasta
eteenpäin :(
Mutta kato luonnollisesti noita fraaseja edeltää tarkkaan harkittu 7.9 sekuntia kestävä "hmmmm.... hmmmm..." -äännähdyksillä ja "aika pahan laitoit..." -lauseella höystetty feikattu mietintäjakso. :)

Jännitys ja painehan noissa haastatteluissa on pahinta. Pitäs varmaan kietasta siinä firman ala-aulassa yksi rentouttava nollaseiska Leijona huiviin että kykenee ottaan rennosti eikä suotta purista... :jahas:

Sattuipa sopivasti! Just ajattelin viime viikolla, että pitäis tehdä thread tästä aiheesta mutta en sitten oikein tiennyt mitä edes kysyisin.

Kumma juttu, että vaikka just itse viime kesänä tein rekrytointihommia yhdessä firmassa niin siitä huolimatta nyt se työnhaku tuntuu aivan ylitsepääsemättömältä. Kauhea paniikki, ettei pääsekään töihin ja sitten tulee tehtailtua samantapaisiin tehtäviin just niitä liukuhihnahakemuksia. Mikä onkaan nolompaa kuin kirjottaa yhdessä lauseessa "Olen kiinnostunut henkilöstöassitentin tehtävästä..." ja seuraavassa lauseessa mainita, että "HR-spesialistin työ.." :nolo:

Kun työkokemusta ei vielä niin tuhottomasti ole, on pakko vaan hakea miljoonaa työtä ja toivoa että joku edes tärppäisi. Kauhukseni oon tässä huomannut että aliarvioin koko ajan osaamistani ja haen paikkoja joissa yleensä haetaan alemmalla koulutuksella varustettua henkilöä kuin itse olen. Puuh... Alussa kun pistin ihan rohkeesti vaan hakemuksia rekrytointikonsultin paikan hakua varten, nyt haen hommia tyyliin "kahvinkeittäjä". :D Tiedän kyllä että osaan ja opin uutta nopeasti ja selviän niistä hankalistakin hommista, mutta mitä enemmän luen hakemuksia niin sitä epävarmemmaksi vaan tulen siitä osaamisesta. Omituista mulle, yleensä kun olen niin varma. Valmistuneet DI:t aina kehottaa hakemaan ihan suorilla vaan kunnon paikkoja ja ottamaan rohkeasti yhteyttä hakemuksen lähetyksen jälkeen, mutta miten tollainen käytännössä toimii? Täälläkin toiset sanoo että puhelua vaan perään, toiset sanoo että ei missään nimessä. Mikähän ois se kultainen keskitie? Onko jotain ns. oikeita kysymyksiä, joiden takia kannattaisi soittaa?

Millaisia paikkoja tuotantotalouden/tiedonhallinnan diplomi-inssit hakee valmistumisvaiheessa? Mulla ei ole vielä d-työtä tehtynä, joten työpaikka vois samalla olla d-työpaikka. Mutta kunhan pääsis nyt edes töihin, suunnilleen omalle alalle.

EDIT: Ainiin, jotain vielä rekrytoijan näkökulmasta. Mielestäni soittaminen ENNEN hakemuksen lähettämistä jätti hyvän vaikutuksen, mikäli hakijalla oli järkevää kysyttävää (vaikkapa firman luonteesta tms. niin että sai kuvan että hän miettii onko sopiva hakemaan juuri tähän firmaan). Haastatteluun pukeutuminen mielestäni kertoo aika paljon hakijasta, samoin ylipäätään hakijan olemus. Plussaa on, mikäli näyttää siltä että ymmärtää miten vastaavaan tehtävään pukeudutaan. Samoin positiivisen kuvan jätti se, kun hakijasta näki ettei hän yrittänyt olla muuta kuin on. Näsäviisas, semmoinen vähän yli-itsevarma tyyppi saattaa olla myös hyvin ärsyttävä. Johonkin firmaan tuokin tosin varmasti sopii. Meille haki yksi tyttö, joka oli aikuisiälläkin vielä ihan hevoshullu ja vaikutti vähän semmoiselta.. hmmh.. maalaiselta, vaikka hommaan olisikin ihan pätevä ollut. Mulle jäi silti hänestä kuitenkin PALJON parempi kuva kuin toisesta hakijasta, joka oli aiemmin ollut isossa konsernissa työntekijänä. Tämä "ammattilainen" oli juuri sellaisen oloinen, että vastaili kysymyksiin kuten niihin kuuluu vastata eikä siten, kuten hän itse olisi vastannut. Mikäli ei osaa sitä haastattelun/työajan aikaista roolia vetää sitten niin ettei se näy läpi, niin kannattaa ennemmin mennä omana itsenään. Aurinkoisella (aidolla) hymyllä ja positiivisella asenteella varustutun hakijan seurassa haastattelijankin on helpompi olla, kuin sellaisen yliammattimaisen "kuoren" seurassa.

Pulla sanoi:
Siinä vaiheessa kun saat jalan oven väliin, pääset taloon sisään niin kyllä aika tumpelo saa olla jos sieltä pois lentää.
Itse asiassa nykyään liian normaalia. Jokaisessa paikassa jossa olen ollut töissä on heitetty 1-2 kaveria pihalle koeaikana. Voi tietenkin olla, että olen väärällä alalla...

Aikamoinen peliliike olisi yrittää selvittää jotain henkilökohtaista siitä haastattelijasta. Jos vaikka saa selville, että TJ harrastaa viulunsoittoa niin eikun hankkimaan jostain viulu lainaksi ja se mukaan haastatteluun.."Tulin just tuolta viulutreeneistä...".

Haastattelun lopuksi tulee yleensä viimeisenä kysymyksenä, että olisiko sinulla itse jotain kysyttävää. Helvetinmoinen virhe on sanoa että ei mulla mitään. Melkein kannattaa etukäteen miettiä jotain sopivaa siihen loppuun. TJ tulee iloiseksi kun pääsee pätemään ja huomaa kiinnostuksesi..."semmoinen juttu jäi vielä auki että olisiko firman ohjelmistoja mahdollisuus asentaa kotikoneeseen, kun yleensä tulee mietittyä juttuja yömyöhään.."

Muahahaa.. Sitten TJ iloitsee että minäkin harrastan viulunsoittoa! Soittaisitko minulle!! Ei helvetti.. Sitte rupee tän ( :nolo: ) näköisenä vinguttamaan sitä viulua... Tulee huvittava mielikuva päähän..:lol2:

Anteeksi :offtopic:

Perjantaina olis haastattelu. Omat vinkkini on sellaisia että kannattaa tehdä taustatyö kuntoon. Itse selvitän aina, kuten nytkin, hakemani organisaation rakenteen, yleisen tilan, hankkeet, kehityskohteet, tunnusluvut yms. Niitä voi sitten tarvitaessa pudotella keskusteluun ja ja osoittaa mielenkiintonsa duunia ja duunipaikkaa kohtaan.

Selvitin muuten että lafkan chiiffi joka haastattelussa on mukana on intohimoinen golffaaja. Mitenköhän golffauksen sais ujutettua mukaan haastateluun? Bägi mukaan ja rautavitonen kainaloon? :rock:

lIhaa sanoi:
Saakelin hyvä posti! Pitää laittaa talteen jos joutuu jossain vaiheessa hakemaan töitä. Varsinkin nuo hyvät ja huonot puolet on syytä miettiä valmiiksi, mutta tietysti haastattelussa kovasti muka mietitään vastausta. :)

Faidra: tutahommeleista ei kauheasti tietoa, mutta kannattaa muistaa että hakemuksissa etsitään aina jotain ideaalitapausta täydellä työkokemuksella tietäen ettei sellaista ole olemassakaan. Se kovasti kuulutettu spesialistin tehtävä voi olla yllättävän suffelia kunhan pääsee vähän sisälle käytännön hommiin. Tai sitten ei :)

Selvitin muuten että lafkan chiiffi joka haastattelussa on mukana on intohimoinen golffaaja. Mitenköhän golffauksen sais ujutettua mukaan haastateluun?
Ei ehkä tee hyvää vaikutusta jos tyrkkäät heti kärkeen "mä tiedän jotta sä golffaat!"
Jos kysyvät harrastuksia (tai tyyliin miten rentoudut ym.) niin heität jotta lyöt pientä palloa reikään. Taustatyö pitää olla sen verran hyvä, että ei saa häkeltyä jos tj menee yksityiskohtiin kuten händikäppiin sun muihin.

Jos nyt et hae mitään investointipankin pääjohtajan paikkaa, vaan ihan tavallista duunarin hommaa, kannattaa aina pyrkiä haastatteluun jos on avoin ja puhelias tyyppi.

Emäntä työttömänä ollessaan lähetti varmaan miljoona hakemusta ja meilläkin on tuttu työkkärissä päällikkönä ja se vielä tsekkasia nuo hakemuksen kuntoon. Mistään ei kuulunut mitään vastausta. Mutta heti kun oli numero ja haluttiin myös puhelintiedusteluja, järjetyi paikkaan haastatteluun ja sieltä duuniin.

Tottakai on erimaailma joku vähän ns. parempi virka kuin tyyliin kaupan kassa, mutta molempiin hakijoita varmasti riittää.

Itse olen pitänyt satoja työhaastatteluja. Muutamia neuvoja hakijoille:

- hakemuksesta lyhyt ja ytimekäs. CV:hen perustiedot. Jos koulutus ja työkokemus ei natsaa, on saman tekevää millainen hakemus on. Kun on oikeanlainen henkilö pääsee yleensä haastatteluun.
- soita kysyäksesi, onko työhakemus saapunut ja kysy muutama kysymys yrityksestä/työtehtävästä hakemuksen lähettämisen jälkeen, jää mieleen
- tosin älä rupea puhelimessa mainostamaan kuinka hyvä olet ja sopiva hommaan. Ärsyttää.
- ole oma itsesi, esittäjät jää heti kiinni
- tavatessa katso silmiin ja kättele napakasti
- pukeudu firman imagoon sopivasti (käy vaikka kurkistamassa miten siellä pukeudutaan)
- ole rento, puhelias, ystävällinen
- aloita itse keskusteluja
- kysy kysymyksiä, tarkennuta tietoja
- keksi etukäteen vastaukset seuraaviin kysymyksiin: miksi meidän pitäisi palkata sinut? Millaisessa työtehtävässä haluaisit olla 5 v. kuluttua? Millaisia huonoja puolia sinussa on? Millaisia tavoitteita sinulla on? Ym...

Tunnin päästä tulee ensimmäinen haastateltava kolmesta. Taidanpa kysyä just noita kysymyksiä, kun haemme sihteeriä firmaamme...

sporteme sanoi:
Tunnin päästä tulee ensimmäinen haastateltava kolmesta. Taidanpa kysyä just noita kysymyksiä, kun haemme sihteeriä firmaamme...

:offtopic: :lapsellinen postaus:

Eiks sihteeriksi pääse aina se jolla on isoimmat tissit:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom