Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Tähän aiheeseen liittyen oli tämän päivän Satasessa artikkeli työpaikkapukeutumisesta. Siinä päiviteltiin, sitä että suomalaiset eivät ole sisästäneet jenkkien "Dress for success" ajatusmallia. Googletin sitten jotain vinkkejä työhaastatteluun aiheen tiimoilta.

Hints for Dress for Success for Men and Women
Attention to details is crucial, so here are some tips for both men and women. Make sure you have:

clean and polished conservative dress shoes
well-groomed hairstyle
cleaned and trimmed fingernails
minimal cologne or perfume
no visible body piercing beyond conservative ear piercings for women
well-brushed teeth and fresh breath
no gum, candy, or other objects in your mouth
minimal jewelry
no body odor

Lähde: Quintcareers.com

Jonkun jenkkitutkimuksen mukaan ulkonäkö vaikuttaa 55% siihen, miten työnantaja aistii työnhakijan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jonkun jenkkitutkimuksen mukaan ulkonäkö vaikuttaa 55% siihen, miten työnantaja aistii työnhakijan.

Kaikessa kanssakäymisessä ensivaikutelma on tärkeää. Varmasti työpaikkahaastattelussa vieläkin tärkeämpää, kun päätös pitää tehdä vaikkapa vain tunnin tapaamisen perusteella. Panostusta pukeutumiseen, kättelyyn, reippaaseen esiintymiseen jne...

No millaisia kokemuksia DB:sta sai?? Sillä tiellä vielä?

Oonpas mä ollut tuolloin joulukuussa iloisella tuulella... Harjoittelu jatkuu vielä syyskuun loppuun, enkä ole siis saanut kenkää. Työtehtävät ovat olleet hieman erilaisia kuin mitä kuvittelin, mm. paljon VB-ohjelmointia, jota en siis etukäteen osannut. Harjoittelijat saavat kuitenkin usein tehdä jotain vastaavaa ja itsekin olen siis paksua oppikirjaa selaamalla opetellut koodaamaan. Opetan tosin oppimiani asioita myös parille muulle, koska he haluavat myös oppia hieman ohjelmointia. Se on tosin hyvä, että tehtävät ovat olleet mitä ovat, sillä tuo sisäinen laskentatoimi tuntuu olevan tylsää.

Työviikot ovat olleet itsellä keskimäärin sellaista reilua 45 tuntia, joskus lähempänä 50:ä. Joillain osastoilla harjoittelijat tekevät ihan säännöllisesti sellaista 55-60 -tuntista viikkoa ja sitä rahaa tulee osastosta riippuen maksimissaan se 1500 euroa kuussa... Kaiken kaikkiaan hyvä kokemus tämä on ollut. Vastuuta ja vapauksia olen saanut alusta lähtien ja tosiaan se, että oman toimen ohella saa aikaa käyttää myös muiden asioiden opetteluun on ehdottomasti plussaa.

Ulkomailla harjoittelua en kuitenkaan kesätyön korvaajana automaattisesti suosittele, sillä ulkomaankokemuksia voi hankkia myös vaihdosta ja joistain maista saa kesätöitä ihan oikealla palkallakin. Saksasta, Ranskasta ja muista Keski-Euroopan maista vähän heikosti, anglosaksisista maista helpommin. Itseäni nimittäin alkaa jo tuo pieni palkka ottamaan päähän. Mielestäni harjoittelun motiivina pitää olla jotain ekstraa, kuten kielen oppiminen tai joku todella kova firma CV:hen.

Kun työkokemusta ei vielä niin tuhottomasti ole, on pakko vaan hakea miljoonaa työtä ja toivoa että joku edes tärppäisi. Kauhukseni oon tässä huomannut että aliarvioin koko ajan osaamistani ja haen paikkoja joissa yleensä haetaan alemmalla koulutuksella varustettua henkilöä kuin itse olen. Puuh... Alussa kun pistin ihan rohkeesti vaan hakemuksia rekrytointikonsultin paikan hakua varten, nyt haen hommia tyyliin "kahvinkeittäjä". :D

Entäs jotain siltä väliltä?

Ainakin viime syksynä rekrykonsultin paikkoja oli todella vähän tarjokkaisiin nähden. Yritin hakea harkkapaikkaa kolmesta firmasta. Kaksi firmaa tahtoi vanhempaa ja kokeneempaa työntekijää. Kolmas oli kiinnostunut, mutta homma kaatui viime hetkellä budjettikysymyksiin.

Kävin myös syksyllä huvikseni yhdessä tilaisuudessa, jossa rekrytointifirmat esittäytyivät. Kun joku kysyi, voisiko teille hakea töihin, vastaus oli suora: "tällä hetkellä emme palkkaa uusia". Sen sijaan monet kyllä kehoittivat laittamaan hakemuksia vähän syrjempään, esim. Kuopion seudun toimipisteeseen.

Ehkä projektipäällikön töistä olisi hyvä aloittaa? Mitään assistentin hommia ei tässä vaiheessa enää kannata hakea.

Valmistuneet DI:t aina kehottaa hakemaan ihan suorilla vaan kunnon paikkoja ja ottamaan rohkeasti yhteyttä hakemuksen lähetyksen jälkeen, mutta miten tollainen käytännössä toimii? Täälläkin toiset sanoo että puhelua vaan perään, toiset sanoo että ei missään nimessä. Mikähän ois se kultainen keskitie? Onko jotain ns. oikeita kysymyksiä, joiden takia kannattaisi soittaa?

Kannattaa ehdottomasti soittaa ja kysyä tehtävästä etukäteen. Saat paljon paremman kuvan firmasta ja siellä työskentelevistä ihmisistä ja voit alkaa pohtia, millainen hakemus kannattaa tehdä. Kannattaa muutenkin ottaa firmasta selvää mahdollisimman paljon.

Minä olen yleensä soittanut ennen hakemuksen lähettämistä ja kysynyt tietoa tehtävistä. Yleensä olen vain ilmoituksen perusteella udellut tarkempia tietoja tehtävästä sekä sen mahdollisesta jatkosta / kehitysmahdollisuuksista etc. Jokaisesta paikasta, jota olen hakenut näin, on tullut haastattelupyyntö. ;) Enkä varmasti ole ollut omalla alallani yhtään muita parempi, vain vähän reippaampi ja jo puhelimessa kiinnostunut pidemmästä työsuhteesta.

Millaisia paikkoja tuotantotalouden/tiedonhallinnan diplomi-inssit hakee valmistumisvaiheessa? Mulla ei ole vielä d-työtä tehtynä, joten työpaikka vois samalla olla d-työpaikka. Mutta kunhan pääsis nyt edes töihin, suunnilleen omalle alalle.

Muistathan, että kaikki paikat eivät ole avoimessa haussa! Kiinnostaviin yrityksiin kannattaa soitella ja kysyä.

Itsellä on tulossa työhaastattelu. Onkos porukalla kokemuksia ryhmähaastattelutilanteesta. En tietenkään ole varma onko tuleva haastattelu ryhmähaastattelu, mutta se on mahdollista. Millainen tuo ryhmähaastattelutilanne siis on ja mihin sillä pyritään?

Itsellä on tulossa työhaastattelu.
Näytä niille paskiaisille!

Onkos porukalla kokemuksia ryhmähaastattelutilanteesta.
Tavallisesti kai puhutaan ryhmäkeskustelusta. Itse en ainakaan olettaisi, että kaikki pystyisivät kertomaan itsestään samalla tavalla kuin normaalissa työhaastattelussa.

Missä tahansa ryhmätilanteessa tärkeintä on, että osallistut järkevästi. Et siis dominoi tilannetta olemalla koko ajan äänessä, etkä etenkään ole hiljainen vässykkä.

Janne22 sanoi:
Joko porukka on alkanut hakemaan kesätöitä?
Eikö perinteisesti tammi-, helmi- ja vielä maaliskuukin ole hakemisen kannalta otollisinta aikaa? Itse ainakin olen vasta aloittamassa kesätyöntekijöiden hakua tammikuussa.

Missä tahansa ryhmätilanteessa tärkeintä on, että osallistut järkevästi. Et siis dominoi tilannetta olemalla koko ajan äänessä, etkä etenkään ole hiljainen vässykkä.
Nimenomaan, siinä vain halutaan nähdä miten toimit ryhmässä, asiasisällöllä ei ole juuri mitään merkitystä. Vinkkinä hyvän vaikutuksen tekee kuulemma luomalla kontaktia tuntemattomiin esim. puhuttelemalla nimellä: "lIhaa, mielestäni ajatuksesi on hyvä..." tjsp. Liikaa esittämistäkin kannattaa silti välttää.

Näytä niille paskiaisille!

Tavallisesti kai puhutaan ryhmäkeskustelusta. Itse en ainakaan olettaisi, että kaikki pystyisivät kertomaan itsestään samalla tavalla kuin normaalissa työhaastattelussa.

Eikö perinteisesti tammi-, helmi- ja vielä maaliskuukin ole hakemisen kannalta otollisinta aikaa? Itse ainakin olen vasta aloittamassa kesätyöntekijöiden hakua tammikuussa.

Juuh no Campus lehdessä sanottiin että haut on jo käynnissä.

Kyllä ne haut on jo käynnissä, osa jopa ohikin. Itse klousasin ens kesän hommat perjantaina, oli kyllä mukava lähteä joulunviettoon :)

Itse olen ollut työhaastatteluissa kummallakin puolella pöytää ja seuraavista saa eniten plussaa:
1. Suosittelijat. Jos hakijan entinen pomo kehuu, hakijan on pakko olla hyvä. Valmistaudu kysymykseen "miksi lähdit entisestä työpaikastasi?"
2. Työnäytteet (jos alalla sellaisia voi olla). Esim IT-alalla itse koodattu ohjelma.

Työhaastattelussa pitää olla riittävän itsevarma pystyäkseen kertomaan hyvät ja huonot puolensa. Samoin kysymykseen "miksi haet juuri meille?" kannattaa valmistautua. Ehdottoman rehellinen pitää olla, esimerkiksi kysymykseen "haetko samaan aikaan muuallekin?".

Jännittämistä ei tarvitse pelätä. Ainakin meillä haastattelun alussa jutellaan niitä näitä ja koitetaan heittää vitsiäkin tunnelman keventämiseksi ennen kuin mennään asiaan. Pahempi melkein on, jos ei yhtään jännitä.

"Ehdottoman rehellinen pitää olla, esimerkiksi kysymykseen "haetko samaan aikaan muuallekin?"

Mulle just työnantaja selitti, et tää on ns kielletty kysymys johon pitää valehdella tai vastata mitäköhän-se-sulle-kuuluu-asenteella. Yleensä hää aina laittaa jonkun tollasen kysymyksen joukkoon, mihin ei tartte vastata.

Olen nyt ollut mukana 5 työpaikkahaastattelussa - meille etsitään rentoa ja edustustehtäviin soveltuvaa moottoriturpaa.

Omia huomioita, jotka vaikuttavat aika radikaalisti päätöksentekoon (vaikka tyyppi olisikin paperilla pätevä):

- Oikeantasoinen pukeutuminen (jos työtehtävä ei vaadi pukua, ikinä, ei kannata tulla sliipattuna. Rento tehtävä & työilmapiiri ei kaipaa jäykkistelyä). Liian rento ei myöskään kannata olla - puhtaat, siistit vaatteet (esim. farkut, kauluspaita ja puvuntakki - casual). Ei liikaa partavettä!
Ensivaikutelma on tärkeää. Tiimin jäseneksi haetaan henkilöä, joka "tuntuu oikealta".

- Miehillä korut: sormukset ja kaulakorut kertovat sliipatustakin jätkästä totuuden. Ja kädet ylipäätään. Tai ainakin paljastavat jos haastateltava yrittää olla jotain muuta kuin on. Haettavasta paikasta riippuen kannattaa miettiä, miten paljon ja minkälaisia koruja voi olla (näkyvillä). Suomileijona-kaulakoru voi hivenen häiritä. Kuten myös pääkallo-sormukset.

- Harrastukset. Jos niitä ei ole, et saa paikkaa. Kuka palkkaisi "tyhjäntoimittajan", joka tuijottaa kaiket vapaa-ajat telkkaria. Tai kuuntelee musiikkia, tai vain nettailee... valehtelu ei tietenkään kannata: jos joku kertoo pelaavansa golfia/käyvänsä salilla tms., kysymme missä käy. Tässä kohtaa ei kannata takellella... Musiikkiin liittyvän kysymyksen suhteen ympäripyöreä "kaikki käy" on yksinään huono. Se menee nuoleskelun puolelle - hakija kuuntelisi mieluiten sitä mitä työnantaja haluaa. Mieluummin: "Kuuntelen laidasta laitaa. Erityisesti pidän x- tyylistä, joista bändit y ja z ovat erityisen loistavia".

- Tietääkö mitään firmasta ts. onko surffannut edes netissä katsomassa mitä firmassa tehdään, mitkä ovat päätuotteet/palvelut ja mitä niillä tehdään / mitä hyötyä niistä on ja miten eroaa kilpailijoista. Tai edes sen, kuka on pahin kilpailija. Mikäli hakee esim. asiantuntijan paikkaa niin yleisen tietymyksen pitäisi tietenkin olla vieläkin syvempi.

- Nuoleskelu. Myötäily. Heitämme tarkoituksella työpaikkahaastattelussa "testilauseita" yleisen yrityksestä/työpaikasta kertomisen lomassa. Ihmisen silmistä näkee tunnistaako hän oikeasti alaan liittyvän termin/henkilön nimen/asian tms. On parempi että haastateltava kysyy mitä tarkoitan jollain kun myötäilee ja yrittää uskotella että ymmärtää/tietää kaiken. Kukaan ei ole kaikkitietävä ja monissa yrityksissä (kaikissa?) on oma inside-termistö, jonka oppii vasta työn myötä. Työpaikkahaastattelun tulisi olla vuorovaikutusta - ei haastattelijan yksinpuhelua. Työntekija saa ja hänen pitääkin esittää kysymyksiä - ne osoittavat, että on kiinnostunut tehtävästä, yrityksestä jne. Ja että hän ei ole ylimielisen kaikkitietävä: pinkomaisen täydellinen.

Kyllä ne haut on jo käynnissä, osa jopa ohikin. Itse klousasin ens kesän hommat perjantaina, oli kyllä mukava lähteä joulunviettoon :)

Jos oikein muistan, niin opiskelet kauppiksessa? Pääsitkö oman alan hommiin, ja jos pääsit niin millä vuosikurssilla opiskelet?

EDIT: Miten muuten olette(kellä on opinnot kesken) ilmoittaneet suoritetut opintopisteet/viikot? Ne mitä nyt on suoritettu vai mitä kesään mennessä ennustatte suorittavanne? Varsinkin näin fuksina on aika nihkeetä laittaa siihen se 22op(ei kauheasti vakuuta), vaikka noppia on tod. näköisesti vähintään sata kevään lopulla. Tämänkin periodin tenttituloksia saa odotella varmaan kuukauden päivät vielä.

"Ehdottoman rehellinen pitää olla, esimerkiksi kysymykseen "haetko samaan aikaan muuallekin?"

Mulle just työnantaja selitti, et tää on ns kielletty kysymys johon pitää valehdella tai vastata mitäköhän-se-sulle-kuuluu-asenteella. Yleensä hää aina laittaa jonkun tollasen kysymyksen joukkoon, mihin ei tartte vastata.

Mitään virallista listaa tällaisista kysymyksistä ei ole, mutta laki pistää rajoja aika moneen paikkaan. Onko olemassa jotain referenssiä siitä, että jokin laki kieltäisi tuon kysymisen?

Halutulle hakijalle kyllä-vastaus voi olla edullinen palkasta neuvoteltaessa.

Valehtelemista en voi suositella missään tapauksessa, sillä työnantajalla on ymmärtääkseni oikeus erottaa valheesta kiinni jäänyt työntekijä.

Janne:
Kauppiksessahan mä, kolmatta vuotta mennään ja neljässä olis tarkotus tulla ulos. Ja en nyt oikein tiedä pääsinkö oman alan hommiin (rahotusta kun luen), mutta konsultinrentuksi sain paikan ja se oli täsmälleen sitä, mitä halusinkin. Tähän asti kun olen tehnyt ihan puhtaita laskentahommia, niin tuli halu koettaa jotain vähän dynaamisempaa.

Ja noista opintosuorituksista; laita ehdottomasti CV:hen vain ne, jotka ovat jo tällä hetkellä suoriteotteella. Sitten saatekirjeessä voit kertoa suunnitelmistasi opintojen edistymisen suhteen. Näin mä ainakin tein (eli kerroin, että vaikka nyt suoritukset näyttääkin vielä hieman vähäiseltä, niin kevään jälkeen kasassa on 130 opintoviikkoa)

Mitään virallista listaa tällaisista kysymyksistä ei ole, mutta laki pistää rajoja aika moneen paikkaan. Onko olemassa jotain referenssiä siitä, että jokin laki kieltäisi tuon kysymisen?

Halutulle hakijalle kyllä-vastaus voi olla edullinen palkasta neuvoteltaessa.

Valehtelemista en voi suositella missään tapauksessa, sillä työnantajalla on ymmärtääkseni oikeus erottaa valheesta kiinni jäänyt työntekijä.

Tuskin hän tarkoitti sitä, että jokin laki kieltäisi kyseisen kysymyksen. Enemmänkin kyse taitaa olla "hyvistä tavoista"?

Anttipi: Olin muutama vuosi sitten duunissa eräässä muuttofirmassa. Siellä oli mm. korut, pitkät hiukset ja tatuoinnit kiellettyjä.

Pakkotoistolta löytyy varmasti niin rekrytoijia kuin työnhakijoitakin, joten tänne voisi keräillä vinkkejä, ohjeita ja mielipiteitä kuinka sitä työnantajaa oikein kannattaa lähestyä.

Itselläni työnhaku on kovassa vauhdissa ja vuodenvaihteeseen mennessä olisi mukava saada jotain sovittua.

Alkuun kysymys ihmisille jotka vastaavat rekrytoinnista: Millaisen hakemuksen heitätte suoraan silppuriin? Itse pyrin mahduttamaan hakemuksen yhdelle A4:lle ja jakamaan noin 3 kappaleeseen jossa ensimmäisessä kerron lyhyesti itsestäni toisessa kappaleessa pyrin selvittämään miksi olisin sopiva ko. työhön ja kolmannessa kerron tämän hetkisestä elämän tilanteestani. Liitteeksi CV.

Minulla on tapana ensin soittaa työnantajalle ja kysellä lisätietoja paikasta ja vasta sitten lähettää hakemus. Ilmeisen hyvä tapa, koska ei ole perästä kuulunut:lol2: :jahas: No enpä ole vielä kovin montaa hakemusta lähettänytkään.

Sitten tuo CV.. Oma cv:ni on luettelo jossa on lyhyesti ja ytimekkäästi merkittynä henkilötiedot, koulutus, työkokemus, kileitaito, atk-taidot jne. Nyt olen netistä katsellut muiden ansioluetteloita niin moni on tehnyt luettelon sijasta kirjeen tapaisen kertomuksen, Kumpi mahtanee olla sitten parempi?

Voihan se olla ettei näillä asioilla ole juuri mitään merkitystä vaan pätevyys ratkaisee.. Pakko yrittää tehdä kaikki mahdollisimman hyvin koska älyttömiä määriä kokemusta ei ole kertynyt eikä rautaisella ammattitaidolla pääse rehvastelemaan..

Kirjoitelkaahan omia kokemuksia tästä niin iki-ihanasta asiasta!

Kaikki yli sivun hakemukset lentää ainakin tällä mun alalla suoraan roskiin ei niitä kukaan jaksa lukea.Jos mahdollista niin soittaa rekrytoijalle suoraan ja sopii tapaamisen.Meriitit on sitten hyvä ottaa mukaan tapaamiseen.

Tää itsensä muokkaaminen kuuluu samoille hinttareille, jotka vetävät geeli tukassa perjantai-iltana Helsinkiklubilla jokasen potentiaalisen pillun perässä. Hei beibi, mä voin olla just sellanen ku SÄ haluat mun olevan.

Joo, muistakaa että teidän pitää kuulua just siihen yleisesti hyväksyttyyn muottiin ja jokaiseen kysymykseen on just se oikea vastaus. Jos vähän lipsahtaa, niin se on game over.

Samaan sarjaan kuuluu myös
-oman identiteetin etsiminen
-pelimiehen pokausopas (tee itsestäsi haluttava)
-geeli tukassa
-pokaaminen
-kauluspaidan ylimmät napit auki baaritiskillä

Tsemppiä kaikille tuleville uraohjuksille! Pitäkää hauskaa "tiimeissänne".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom